هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۸۱-تاریخ ۹۳,۳,۱۱)

ارسال شده توسط در 1 ژوئن 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۸۱           تاریخ ۹۳,۳,۱۱

در این شماره می خوانید:
–    برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۳،۶
–    تبریک تولد به همنوردان باشگاه
–    برنامه هفتگی باشگاه – قلل چهل چشمه صعود شد
–    تجلیل رئیس کمیته ملی المپیک از «عظیم قیچی ساز»
–    نخستین جلسه‌ی هیات مدیره‌ی جدید انجمن
–    اولین نرم افزار «هیمالیا» برای گوشی‌های اندرویدی
–    کوهستان‌های اسرار‌آمیز جهان
–    از "لمس خلأ" …. تا "در جستجوی خلأ" – یک صعود درخشان در کوه‌های آند


برگزاری نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۳,۶ :
سه شنبه هفته گذشته به دلیل تقارن با مبعث پیامبر اسلام و تعطیل رسمی ، نشست هفتگی برگزار نشد.


تبریک تولد به همنوردان باشگاه :
در هفته گذشته تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود . ۷ خرداد سعید صاعدوند و ۹ خرداد محسن شاکری. ضمن عرض تبریک به این عزیزان ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان داریم .


برنامه هفتگی باشگاه – قلل چهل چشمه صعود شد:
صعود قلل چهل چشمه در کردستان برنامه ۳ روزه (۶ تا ۸ خرداد) باشگاه بود که با حضور ۵ نفر از اعضا و به سرپرستی آقای حمیدی اجرا شد.


تجلیل رئیس کمیته ملی المپیک از «عظیم قیچی ساز»:

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک اعلام کرد ، «کیومرث هاشمی» رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان صبح دیروز در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات این کوه‌نورد شایسته کشورمان در فتح  سیزدهمین قله مرتفع جهان « شیشاپانگما » گفت : کمیته ملی المپیک آمادگی دارد تا در حد امکان از فعالیت های فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی حمایت کند و در آن مشارکت نماید.

وی در ادامه افزود : حضور و موفقیت شما در این رشته و ثبت نام شما به عنوان  نفر سی و دوم در باشگاه ۸۰۰۰ متری های دنیا ، نشان از استعداد زیادی است که در این رشته وجود دارد و من به سهم خودم از این افتخاری که شما برای نام ایران و ملت ایران آفریدید تشکر می کنم.رئیس کمیته ملی  المپیک خاطر نشان کرد :  کوه‌نوردی درتعامل با مسائل فرهنگی می تواند در ترویج این رشته در میان جوانان اثر بخشی موثری داشته باشد، ضمن آنکه امیدوارم انعکاس فعالیت های این رشته نیز با همکاری فدراسیون بتواند به تناسب زحماتی که برای آن کشیده می شود باشد.

«عظیم قیچی ساز» کوه‌نورد کشورمان نیز ضمن تشکر از حمایت های همیشگی کمیته ملی المپیک در جهت تداوم این موفقیت ها  ، گفت: امیدوارم با فتح قله  «لوتسه» که در مجاورت «اورست» واقع شده و یکی از خطر ناک ترین قله های دنیاست ، بار دیگر پرچم ایران را به اهتزاز در آورم.
در پایان این دیدار «کیومرث هاشمی» با اهدای هدیه ای به «عظیم قیچی ساز» و یادبودی به «رضا زارعی» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی از تلاش‌های آنان برای کسب چنین موفقیت های تقدیر و تشکر کرد .


نخستین جلسه‌ی هیات مدیره‌ی جدید انجمن:
به نقل از سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ روز یک‌شنبه ۴ خرداد ۹۳ نخستین جلسه‌ی هیات مدیره‌ی جدید انجمن با حضور اعضای هیات مدیره‌ی دوره‌ی قبل و نیز بازرس این دوره تشکیل شد.در این نشست پس از انجام گفتگوها و تحویل اسناد و مدارک دوره‌ی پیش و شنیدن پیشنهاد‌های دوستان، انتخابات داخلی انجمن در دستور کار قرار گرفت که نتیجه‌ی آن به شرح زیر به اطلاع اعضا و دیگر علاقه‌مندان انجمن می‌رسد:
۱- مریم عطاریه خزانه‌دار
۲- مهدی کاسبیان دبیر
۳- عباس محمدی نایب رییس
۴- عباس ثابتیان رییس
جلسه‌های هیات مدیره روزهای یک‌شنبه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۰ تشکیل می‌شود.


 اولین نرم افزار «هیمالیا» برای گوشی‌های اندرویدی:
اطلاعات رشته کوه هیمالیا + اطلاعات قلل بالای ۸۰۰۰متر و گالری آن‌ها + سایر قله‌های هیمالیا و گالری آن‌ها + گالری صعودکنندگان ایرانی و غیرایرانی هیمالیا
 کوه‌نوشت : هیمالیا را می‌توان مهم‌ترین رشته کوه دنیا برشمرد. قرارگرفتن بلندترین قلل دنیا بر روی این رشته کوه و تمایل عمومی کوه‌نوردان سراسر دنیا به سمت هیمالیا برای تجربه صعود به قلل زیبا و مرتفع آن به اهمیت هیمالیا افزوده است.نرم افزار حاضر توسط گروه پرک و با هدف شناساندن قله ها و صعودکنندگان به آن ها طراحی و انتشار یافته است.

بیشتر متون نرم افزار به صورت مختصر و مفید جمع آوری و انتشار یافته اند. لذا برای سایر کسانی که علاقه مند به خواندن مطالب بیشتر در آن موضوع می‌باشند، قسمت های بیشتر بخوانید نیز در بخش های مختلف قرار گرفته است. فهرست قلل معرفی شده در نرم افزار بر پایه  بخش فهرست کوه های هیمالیا در ویکی پدیا بوده است. منابع به کار رفته در این نرم افزار تا حد امکان معرفی شده اند، اما اگر منبعی از قلم افتاده پوزش می‌طلبیم.
برای مشاهده منابع بر روی دکمه سخت افزاری منوی گوشی خود کلیک کنید.
امیدواریم این نرم افزار مورد توجه صاحب نظران و تمامی علاقه مندان به ورزش زیبای کوه نوردی قرار گیرد و با ارسال اطلاعات تکمیلی و نقطه نظرات خود به تکامل این نرم افزار کمک کنند.
انتقاد و پیشنهادات خود را با ایمیل زیر مکاتبه کنید:
himalaya@parkgroup.ir
تهیه شده در بخش ترجمه، تحقیق و توسعه گروه نرم افزاری پرک(PRK)

 دانلود نرم افزار از سامانه‌ی بازار


کوهستان‌های اسرار‌آمیز جهان!
کوه نوشت: به معرفی کوهستان‌های اسرارآمیز جهان پرداخته که در زیر ملاحظه می‌فرمائید؛

قلۀ کایلاش

به ارتفاع ۶۷۱۸ متر در غرب تبت قرار دارد و سرچشمۀ چهار رود بزرگِ ایندوس، براهما‌پوترا، کارنالی و سوتله است. این کوه تصویر آینه‌ای جزایر ”ایستر‌آیلند“ در اقیانوس آرام است. نمای پر‌هیبت این قله، یاد‌آور هِرمی عظیم است و بومیان منطقه معتقدند صعود از این کوه با خود بدبختی به بار می‌آورد. دو دریاچه‌ی آب شور و شیرین در پای این کوه تشکیل شده است. دریاچۀ آب شور یا ”دریاچۀ مرگ“ همواره منقلب و شنا در آن ممنوع است. دریاچۀ آب شیرین یا ”دریاچۀ زندگی“ در ارتفاع ۴۶۰۰ متری همواره آرام است و آبی گوارا دارد.
گفته می‌شود کسانی که در نزدیکی این کوه اقامت می‌کنند به سرعت پیر می‌شوند. در یک اقامت دوازده ساعته نزدیک این کوه، موها و ناخن‌ها همانقدر رشد می‌کنند که در طول دو هفته اقامت در مکانی عادی. گفته می‌شود این کوهستان می‌تواند به شکلی مرموز، جهت‌یابی انسان را مختل کند. کسانی بوده‌اند که در تلاش برای فتح این قله، ناگاه خود را در مسیری دیگر یافته‌اند.
هیچ‌کس تا کنون پا بر قلۀ کایلاش نگذاشته است.


خولات سیاخل (کوهستان مردگان)

این کوهستان اسرار‌آمیز، که در منطقۀ اورال در شمال روسیه قرار دارد، از دیر‌باز درمیان مردمان بومی منطقه که به منسی معروفند، جایگاه خاصی داشته است. بسیاری این کوهستان را شوم می‌دانند و از وقوع رویدادهای راز‌آمیزی در آن حکایت می‌کنند.
 به سال ۱۹۵۹، گروهی کوه‌نورد روسی به سرپرستی ”ایگور دیاتلوف“ پا بر مسیر این کوهستان نهادند اما همگی آنها به شکلی عجیب از پای در‌آمدند. آنها شب هنگام پای برهنه از چادرهای خویش فرار کرده و اجساد پراکندۀ آنها در حالی پیدا شد که برخی از آنها در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار گرفته بودند، زبان برخی از کام کنده شده بود، استخوان‌های آنها از درونِ بدن خرد شده و برخی از ایشان، گویا یک شبه پیر شده بودند.

هنوز توضیح کاملی در مورد این سانحۀ اسرار‌آمیز ارائه نشده است. اجساد این کوه‌نوردان نگون‌بخت، درون تابوت‌های سربی به خاک سپرده شد.

رشته‌کوه گمبرتزیف

این رشته‌کوه در اعماق لایه‌های یخ قطب جنوب آرمیده است. بزرگی این رشته‌کوه قابل مقایسه با رشته‌کوه‌های آلپ است. بلندی برخی قله‌های این رشته‌کوه که در سال ۱۹۵۸ بدست محققان روسی کشف شدند، به ۲۴۰۰ متر هم می‌رسد. طبق آخرین تحقیقات، این رشته کوه بطول ۱۲۰۰ کیلومتر، بیش از یک میلیارد سال پیش تشکیل شده است.

کوه بوگاراش (کوهستان خدایان)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  این کوه نام خویش را از دهکده‌ی کوچکی در رشته‌ کوه‌های پیرنه گرفته است. گرچه این کوه به ارتفاع ۱۲۳۰ متر، مسیر آسانی برای صعود می‌باشد اما به اعتقاد افراد محلی بر فراز آن دریچه‌ای به دنیاهای دیگر گشوده شده است.
این کوه که به ”گذرگاه بادهای چهار‌گانه“ نیز معروف است، مکان مشاهدۀ نورهای اسرار‌آمیز است که برخی آنها را ارواح درگذشتگان می‌دانند. افسانه‌ها می‌گویند در زمان‌های دور این کوه از جای خود برخاسته و زیر و رو شده است. گفته می‌شود دریاچه‌ی عظیمی در دل این کوه جای دارد. برخی افسانه‌ها هم می‌گویند قارۀ گمشده لومریا زیر این کوه قرار دارد.

رورایما

 Mount Roraima in Venezuela قلۀ رورایما، بلندترین قله‌ی رشته‌کوه‌های پاکارایما در آمریکای جنوبی، در مرز کشورهای برزیل، ونزوئلا و گویان است. قلۀ این کوه که به شکلی عجیب تخت و مسطح است، ۳۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. این کوه یکی از کهن‌ترین ساختارهای زمین‌شناسی کره‌ی خاکی ما است. قامت این کوه که از میان دریای درختان خودنمایی می‌کند، اغلب در میان مه گم شده است. بسیاری بر این باورند این کوهستان از قدرتی ماورایی برخوردار است.

کوه خوملی

خوملی که در رشته‌ کوه‌های قفقاز قرار دارد، یک تودۀ سنگ آهکی به ارتفاع دو هزار متر است. این کوه که در منطقه‌ای بکر واقع شده و دست‌رسی به قلۀ آن دشوار و خطرناک است، مکان اسطوره‌های بسیاری است. این همان کوه افسانه‌ای است که در آن پرومتئوس به جرم دزدیدن آتش و تقدیمش به انسان، در آن به زنجیر کشیده شده تا هر روز، کرکسی از جگر وی تغذیه کند. افسانه‌های محلی می‌گویند در دل این کوه، اژدهایی زندگی می‌کند که نگاهبانِ گنجینه‌ی عظیمی از طلا است.

 آرارات

اسطوره‌ها می‌گویند کشتی نوح پس از طوفان افسانه‌ای، بر این کوهستان آرام گرفت. کوه آرارات که در شرق ترکیه واقع شده است یک آتشفشان خاموش به ارتفاع ۵ هزار متر است. نام آن برگرفته از منطقۀ باستانی پیرامون این کوهستان است که اورارتو خوانده می شد. هنوز بسیاری به جستجوی بقایای کشتی نوح بر این کوهستان می‌پردازند. اسطوره‌های محلی این کوهستان را ”گهوارۀ بشریت“ می‌نامند.


از "لمس خلأ" …. تا "در جستجوی خلأ" – یک صعود درخشان در کوه‌های آند :

وبلاگ بیواک :

۱-    پرو ، کشوری است در آمریکای جنوبی یا همان امریکای لاتین . مساحت آن حدودا  1/285/000 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۳۰ ملیون نفر است . از جمعیت آن ۴۵% سرخپوست ، ۳۷% دورگه ، ۱۵% سفیدپوست و ۳% سیاهپوست هستند . زبان رسمی این کشور اسپانیایی است . پرو دارای تمدن و فرهنگ غنی و قدیمی اینکاهاست .

۲-    رشته کوه آند ، طولانی‌ترین رشته کوه جهان است . طول آن بیش از ۷۲۰۰ کیلومتر و عرض آن دربعضی نقاط تا ۵۰۰ کیلومتر است ، زنجیره ای است که کشورهای آرژانتین ، شیلی ، کلمبیا ، ونزوئلا ، بولیوی ، پرو ، و اکوادور را دربر می گیرد .
   کوه سیولا گراند Siula Grande به ارتفاع ۶۳۴۴ متر و قله فرعی آن به نام سیولا چیکو Siula Chico به ارتفاع ۶۲۶۵ متر در    رشته کوه آند ، در کشور پرو واقع شده است .

۳-     قله سیولا گراند احتمالا نخسین بار  در سال ۱۹۳۶ توسط اتریشی ها صعود شده ، اما معروفترین صعود این قله مربوط به صعود سال ۱۹۸۵ توسط دو کوهنورد انگلیسی به اسامی جو سیمپسون و سایمون یاتس است . کتاب " لمس خلا  Touching the Void " شرح همین صعود  و به خصوص شرح فرود سهمگین آن است . فیلم سینمایی معروف لمس خلا ، محصول ۲۰۰۳ ، نیز بر گرفته از همین کتاب است .

۴-    قله سیولا چیکو که قله فرعی سیولا گراند است معولا از همان مسیر قله اصلی صعود می شود . اما صعود رخ غربی این قله حائز اهمیت است . اولین تلاش بر روی رخ غربی در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت . دومین تلاش در سال ۲۰۰۳ توسط اسپانیایها صورت گرفت . اسپانیایها در سال ۲۰۰۷ حتی تا نزدیکی های قله رسیدند اما نهایتا مجبور به فرود شدند . و حالا ۴ کوهنورد جوان و توانمند فرانسوی بر اساس آموخته های تیم اسپانیایی موفق به صعود این قله از رخ غربی شدند .

۵-     رخ غربی ، مسیری سخت ، دیواره ای ، میکس و یخی  است . تابش آفتاب در بعد از ظهر ها یخ را سست و برف را ریزشی می کند و این وضعیت ، صعود یا فرود را در مسیر دیواره ای عملا در نیمه‌ی روز با مشکلات جدی مواجه می نماید . از این رو  تیم فرانسوی بدوا ۲۰ روز در کشور پرو هم هوایی کرد و سپس ظرف ۵ روز موفق به صعود و فرود این قله از رخ غربی با دیواره ۹۰۰ متری میکس شد . آنها ۴ بیواک در ارتفاع ۵۸۰۰ متری ، ۵۹۸۰ متری و ۶۱۷۰ متری و بازهم ۶۱۷۰ متری (فرود ) انجام دادند . آنها صعود را قبل از سپیده صبح شروع می کردند و به دلیل شرایطی که گفته شد نیمه روز پایان می دادند . حتی بعد از رسیدن به تاپ قله ، مسیری کوتاه را فرود آمدند و منتظر شدند تا سرمای شب فرا رسد ، سپس فرود ایمن را  شبانه انجام دادند و با ۲۰ طول طناب به پای دیواره رسیدند.
آنها مسیر خود را " در جستجوی خلأ  Looking for the Void " نام نهاده اند .
اسامی کوهنوردان : Frédéric Degoulet, Benjamin Guigonnet, Helias Millerioux, and Robin Revest
درجه صعود :   900m , M7 , W16 , R – style alpine    
تاریخ صعود : ۲۰-۱۶ می ۲۰۱۴

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 


 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۸۱-تاریخ ۹۳,۳,۱۱)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    عرض سلام و خسته نباشید این جانب را پذیرا باشید. سپاس از زحمات فراوان و اطلاعات با ارزش ارائه شده توسط شما سر کار خانم محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید