گزارش صعود قلل هرم ۱ و سبلان ۱۵ و ۱۴۰۰/۷/۱۶ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۳۷»

ارسال شده توسط در 12 اکتبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه؛

مجموعه قلل سبلان و هرم ۱ ، ۲ ، ۳ , ۴ و کسره داغ بعد از مجموعه قلل منطقه علم کوه ، اشتران کوه ، زرد کوه بختیاری و دنا از پربارترین مناطق کوهنوردی کشور هستند.

«هر چند در این بین قله دماوند را باید یک استثنای بزرگ در کوهستان های ایران فرض کرد»

وجود یخچال ها و قلل سنگی بالای چهار هزار و پانصد متری و خط‌الرأس های صخره ای در سبلان و هرم داغ و کسره داغ ، بهشتی برای کوهنوردان فنی در این منطقه به ارمغان آورده است.

همچنین زیبایی های مسحور کننده طبیعی در این منطقه از استثنائات ایران محسوب میشوند.

کوه قزل بره، شیروان دره ، سنگ عقاب ، سنگ محراب ، دریاچه های کوهستانی به ویژه دریاچه قله سبلان و همچنین وجود آب گرم های مختلف و چشم اندازها و مراتع سر سبز و کم نظیر ، سبلان را در میان نوادر طبیعت ایران قرار داده است.

قله اصلی سبلان به ارتفاع ۴۸۱۱ متر که در زبان آذری (سولطان ساوالان) نامیده میشود به عنوان سومین قله مرتفع کشور سالانه پذیرای صدها کوهنورد و طبیعت دوست از سرتاسر کشور است که از طریق مسیرهای زیر خود را بر فراز این قله اساطیری و مقدس ایران زمین می‌رسانند؛(در برخی کتب محل بعثت زردتشت کوه سبلان عنوان شده است)
۱- شمال شرقی (آب گرم شابیل و قطور سویی)
۲- غربی (مشکین شهر و شابیل)
۳- جنوب شرقی (پیست اسکی آلوارس)
۴- جنوب غربی(سرعین)
۵- شرقی(آب گرم سردآبه)

خوشبختانه این کوه آتشفشانی سال ۱۳۹۹ در استان اردبیل در فهرست آثار طبیعی و ملی قرار گرفت و (سند دار) شد.

به امید پاسداشت این کوهستان زیبا و دلفریب توسط همه مسئولین ، کوهنوردان و مردم طبیعت دوست ایران

***************

ساعت ۸:۳۰ صبح پنجشنبه ۱۵ مهر۱۴۰۰ به تعداد ۵ نفر از محل پارک اتومبیل (اواسط جاده شابیل به پناهگاه) کوهنوردی را شروع کردیم.

در ساعت ۱۲:۴۵ به جان‌پناه غربی سبلان به نام (عقاب یا قارتال) به ارتفاع ۴۲۰۰متر رسیدیم.
مسیر تا این قسمت به شکل پاکوب است که قسمت شمالی قله سبلان را دور زده به قسمت غربی می‌رسد.

بعد از برپایی دو تخته چادر در ساعت ۱۳:۳۰ به طرف قله هرم یک حرکت کردیم.
وضیعت هوا سرد و با وزش باد نسبتاً شدیدی همراه بود.
لازم به ذکر است ابر پوششی متراکمی تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری اطراف سبلان را فرا گرفته بود.
مسیر جان‌پناه تا پای هرم به شکل تراورس و با فراز و نشیب همراه است که در انتها دویست متر ارتفاع کم میشود.

قله هرم ۱ به شکل یک مخروطی عظیم ریزشی و سنگی است.
حدود یک ساعت طول کشید تا از جان‌پناه به اول یال صعود پر شیب آن برسیم.‌
با احتیاط مسیر را تا قله اصلی طی کردیم و در ساعت ۱۶ با همه نفرات تیم عکس یادگاری را به ثبت رساندیم.(ارتفاع ۴۶۰۰متر)

از همان مسیر صعود با احتیاط بیشتری فرود رفتیم بعد از یک ساعت به اول یال صعود بازگشتیم و این بار سربالایی مسیر بازگشت به جان‌پناه را صعود کردیم.

در ساعت ۱۸:۳۰ به چادرگاه رسیدیم و به استراحت و شب مانی پرداختیم.(آن روز حدود ده ساعت صعود و فعالیت مستمر داشتیم)

صبح روز بعد ساعت ۵:۳۰ بیدار شده پس از جمع آوری کمپ در هوایی بسیار سرد که سرمای حسی آن تا ده درجه زیر صفر می‌رسید به طرف شیب های قله سبلان حرکت کردیم.
دو ساعت و چهل و پنج دقیقه طول کشید تا در ساعت ۹:۴۵ صبح خود را به کنار دریاچه زیبای قله سبلان برسانیم.
ارتفاع تقریبی ۴۸۱۰متر بود.

مسیر صعود کاملاً شنی و نیمه سنگی است که البته نسبت به قله هرم از شیب کمتری برخوردار است و دارای یک خط مناسب پاکوپ است.

باید اضافه کرد این مسیر صعود در بامداد کاملا سایه است و تا ساعت ها آفتاب نمیگیرد به همین دلیل صعود تیم ما در هوای سردی طی شد.
همچنین باید یادآوری کرد که با خوش اقبالی ، پیش بینی هوا شناسی تغییر کرده در ساعات صعود قله سبلان باد شدیدی وزیدن نداشت.

پس از عکاسی ، از مسیر شمال شرقی که همان مسیر نرمال و همگانی صعود سبلان است به طرف پناهگاه (حسینیه) فرود رفتیم.‌
مسیر صعود خلوت بود و کوهنوردان کمی در حال صعود دیده می‌شدند.

در ساعت ۱۲ به پناهگاه رسیدیم و پس از کمی استراحت از کنار پاکوب جاده شابیل خود را به محل پارک اتومبیل رساندیم.

در ساعت ۱۴ پس از تعویض لباس ها ابتدا به طرف شابیل(جهت استفاده از آبگرم) سپس به طرف اردبیل(جهت صرف غذا) و در نهایت به طرف تهران حرکت کردیم و در ساعت ۳ بامداد شنبه ۱۷مهر در محل پل سیدخندان تهران این برنامه به پایان رسید.

با سپاس از همه شرکت کنندگان به ویژه آقای محمد خلیلی راد که اتوموبیل خود را در اختیار این برنامه قرار دادند.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛
ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – احمد مشیری – محمد خلیلی راد – محمد حسین جلالی – نیکزاد فرزینی