رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت چهارم)

ارسال شده توسط در 5 آگوست 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

کارلوس سوریا بر فراز قله لنین

کارلوس سوریا ۸۰ ساله، دیروز اول آگوست بهمراه دو تن از دوستانش پدرو نیکلاس و خاویر گاریدو موفق شدند قله ۷۱۳۴ متری لنین (pik Lenin) را صعود کنند.
بعد از عمل جراحی زانو در اکتبر سال پیش، کارلوس سوریا کوهنورد مصمم ۸۰ ساله اسپانیایی قله لنین را برای دستگرمی هدف اصلی‌اش، «قله دشوار دائولاگیری» صعود کرد.
در انتهای آگوست، سوریا برای صعود به دائولاگیری ۸۱۶۷ متری اقدام خواهد کرد.
او را در دائولاگیری، لوئیس میگوئل سوریانو و سیتو کارکاویلا همراهی می‌کنند.
اگر سوریا موفق به صعود دائولاگیری شود، ۱۳مین قله بالای ۸۰۰۰ متری او محسوب می‌شود که صعود می‌کند و سپس با صعود آخرین قله باقیمانده، شیشاپانگما (۸۱۰۳ متر) او به باشگاه هشت‌هزارمتری‌ها خواهد پیوست….

منبع: مونتانیا


دنیس اوربکو و صعودی استثنایی برفراز گاشربروم۲

دنیس اوربکو با گشایش مسیر جدید موفق شد گاشربروم۲ را بدون استفاده از اکسیژن کمکی و با روش آلپاینی که از فلسفه کوهنوردیش منشاء می‌گیرد (بدون بیسیم، تلفن ماهواره‌ای و حتی آب اضافه) صعود کند.
ماریا کاردل همسر و همنورد صعودهای اوربکو تایید کرد: دنیس اوربکو پس از صعود گاشربروم۲ از مسیر جدید، به کمپ ۱ بازگشته است و ماریا کاردل با بیسیم دانبویی آلپنیست کانادایی در C1 با اوربکو تماس گرفته است.
اوربکو در ۳۱ جولای در ساعت ۲۲ شب صعود خود را انفرادی آغاز کرد، بر اساس طرحی که داشت صعودش آلپاین و بدون توقف بود و در اول آگوست به قله گاشربروم۲ صعود کرد و امروز ۲ آگوست به C1 بازگشت.
اوربکو با آمادگی تکنیکی و فیزیکی بالایی که دارد و در این زمینه شهرت دارد قبل از صعود سولو به گاشربروم۲، در ۱۸ جولای هم از مسیر نرمال گاشربروم۲ را صعود کرده بود و در طول اکسپدیشن خود در دو عملیات امداد هم شرکت کرده و در آمادگی کامل بود.
جزییات کامل صعود اخیر اوربکو را بعداً دنبال خواهیم ‌کرد.

منبع: دسنیوال و فیسبوک دنیس اوربکو


کلنگ طلایی ۲۰۱۹

جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۹ توسط هئیت ژوری بین‌المللی به ۳ صعود برتر و نوآورانه در ۲۰۱۸ تعلق گرفت:
۱- اولین صعود سولوی لوناگری (۶۸۹۵ متر) در مرز تبت و نپال، توسط دیوید لاما کوهنورد فقید اتریشی در ۲۳ تا ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸
۲- اولین صعود سولوی لوپغارسار غربی ۷۱۵۷ متر در قراقروم پاکستان در یک روز، هفت جولای ۲۰۱۸ توسط آلپنیست اتریشی هانس یورگ‌آئور
۳- اولین صعود لاتوک۱ (۷۱۴۵ متر) در قراقروم پاکستان از مسیر خط‌الرأس شمالی و رخ جنوبی به قله توسط سه آلپنیست آلس سزن، لوکا استرازار (اسلووانیایی) و تام لیوینگستون (بریتانیایی) در ۵ تا ۹ آگوست ۲۰۱۸

جوایز کلنگ طلایی (Piolets d’Or) در فستیوال کوهستان لادک در سپتامبر ۲۰۱۹ و در لهستان به برندگان اهداء می‌شود.
اما متاسفانه دو آلپنیست برنده‌ کلنگ طلایی دو صعود سولوی متهورانه، دیوید لاما و هانس یورگ‌آئور در بین ما نیستند و جانشان را در سقوط بهمن در قله هاوس‌پیک از دست دادند و خانواده و یا دوستان آنها در مراسم، جوایز را از سوی آنها دریافت می‌کنند.

منبع: راک اند آیس


زندگی‌نامه دیوید لاما (۲۰۱۹ـ۱۹۹۰)

دیوید لاما آلپنیست اتریشی، از پدری نپالی (راهنمای کوهستان) و مادری اتریشی در سال ۱۹۹۰ به دنیا آمد.
دیوید لاما در پنج سالگی در اردوی کوهنوردی استعداد غیرمعمول استثنایی‌اش توسط پیتر هابلر آلپنیست اعجوبه سرعتی اتریشی که برگزارکننده کمپ بود کشف شد و سپس هابلر در تماس با خانواده دیوید به آنها از استعداد فوق‌العاده فرزندانشان گفت و دیوید لاما از کودکی تحت تعلیم قرار گرفت.
دیوید لاما در ۱۴ سالگی و در سال ۲۰۰۴، در صخره‌نوردی کاپ جوانان اروپا را دریافت کرد. در همان سال اولین مسیر ۵٫۱۴b را صعود کرد. بار دیگر در ۲۰۱۵ او قهرمان جوانان اروپا شد.
در ۲۰۰۶ فدراسیون بین‌المللی صعودهای ورزشی IFSC قوانین خود را تغییر داد تا دیوید لاما بتواند در مسابقات بزرگسالان شرکت کند او در آن زمان ۱۵ ساله بود و جوانترین شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی سنگنوردی بود که در دو رشته سرطناب و سرعت شرکت کرد.
دیوید لاما در شاخه لید (سرطناب) در ۲۰۰۶ و بولدرینگ در ۲۰۰۷ قهرمان اروپا شد.
در سال ۲۰۰۸ در جام جهانی در رنکینگ Overall اول شد و در ۲۰۰۹ در جام جهانی قهرمانی در شاخه لید (سرطناب) به مقام سوم جهانی رسید.
در ۲۰۱۱ از رقابت های صخره‌نوردی کنار کشید و بر روی کوهنوردی متمرکز شد.

در کوهنوردی نیز دیوید لاما صعودهای شاخصی دارد:
دیوید لاما در ۲۰۰۹ موفق شد سره‌توره یکی از کوه‌های جنوبی پاتاگونیا در آمریکای جنوبی را برای اولین بار از مسیر کمپرسور “فری کلایمب”صعود کند.
لوناگری (۶۸۹۵ متر) یکی از قلل بلند صعود نشده هیمالیا، دیوید لاما را بارها بسوی خود کشید.
اولین تلاش لاما در نوامبر ۲۰۱۵ بهمراه کنراد آنکر آلپنیست نامدار آمریکایی بود که آنها با تلاش زیادی به ۳۰۰ متر پایین‌تر از قله لوناگری رسیدند، بادهای شدید و سرمای منفی ۴۰ درجه آنها را مجبور به بازگشت کرد.
دومین تلاش دو کوهنورد در ۶ نوامبر ۲۰۱۶ با سکته قلبی کنراد آنکر در ارتفاع ۶۰۰۰ متر نیمه‌کاره ماند و لاما و آنکر سریعا با طناب از کوهستان فرود آمدند و با تماس دیوید لاما برای هلی‌کوپتر امداد، ۱۲ ساعت بعد از سکته کنراد آنکر، در کاتماندو تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. بعد از جراحی قلب، آنکر مرد خستگی‌ناپذیر ارتفاعات بالا از صعود به قله‌های بلند دست کشید.
سومین تلاش بر روی لوناگری چند روز بعد و در ۸ نوامبر ۲۰۱۶، توسط دیوید لاما بصورت سولو انجام شد که در نهایت مجبور شد تقریبا از ارتفاعی که در اولین تلاششان با آنکر رسیده بودند، صعود را رها کند.
در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ دیوید لاما برای چهارمین بار به لوناگری بازگشت.
او این بار قله صعود نشده لوناگری را در سه روز و بصورت سولو صعود کرد.
لاما دو شب در منفی ۳۰ درجه سانتیگراد با بادهایی به قدرت ۸۰ کیلومتر در ساعت بیواک کرد و در پایان روز سوم دیگر او حسی در انگشتان پایش بر اثر سرما نداشت و سرانجام در ۱۰ صبح ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ دیوید لاما قله لوناگری را صعود کرد. در این صعود خوشبختانه به انگشتان پای لاما آسیبی نرسید.

مرگ
دیوید لاما در ۱۶ آوریل ۲۰۱۹ بهمراه هانس یورگ‌آئور آلپنیست اتریشی و جس راسکلی آلپنیست آمریکایی که هر سه نفر از آلپنیست حرفه‌ای بودند از مسیر M16 که دشوارترین مسیر آلپاین کانادایی است از رخ شرقی قله هاوس را صعود کردند، عکس‌هایی که از موبایل جس راسکلی بدست آمده است نشان می‌دهد که سه کوهنورد در ۱۶ آوریل ۲۰۱۹ در ساعت ۱۲:۴۳ بعدازظهر به قله رسیدند اما متاسفانه در بازگشت گرفتار سقوط بهمن شدند و هر سه نفر جانشان را از دست دادند، اجساد سه کوهنورد در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ یافت شدند و به پایین انتقال داده شدند.


رکوردگیری سوم رضا خلیل‌آبادی در البرز مرکزی

طی یک ماه اخیر رضا خلیل‌آبادی عضو پایدار باشگاه اسپیلت موفق شده است سه صعود سرعتی را به عنوان یک رکوردگیری به ثبت رساند.

برنامه اول ۱۳۹۸٫۴٫۲۸
صعود سرعتی قلل خرسنگ، جانستون، ورزا، برج، خلنو و میش‌چال و پالون‌گردن
مسیر روستای گرمابدر به لالون
۳۹ کیلومتر در ۱۳:۳۰ ساعت

برنامه دوم ۱۳۹۸٫۵٫۴
صعود سرعتی قلل برج، خلنو، میش‌چال، پالون‌گردن، نرگس‌ها، کهنو، یخچال و آزادکوه
۴۶ کیلومتر در ۱۷ ساعت
مسیر روستای لالان به کلاک
(یادمان صعود سرعتی همین مسیر توسط زنده‌یاد جلال رابوکی در دهه شصت)

برنامه سوم ۱۳۹۸٫۵٫۱۱
صعود سرعتی قلل ناز، کهار، هفت‌خوانی و گرچان۱
مسیر روستای کلوان به کهنه‌ده
۴۱ کیلومتر در ۱۴:۲۰ ساعت
یادمان صعود زمستانی دهه شصت (زنده‌یاد محسن نوری در این مسیر)


بانوی ۸۹ ساله آمریکایی موفق شد بلندترین قله آفریقا کلیمانجارو را بعنوان “پیرترین فرد” صعود کند.

بانو «آن لومیر» اجازه نداد عنوانش براحتی از دست برود چون او چند سال پیش این عنوان را در ۸۵ سالگی با صعود کلیمانجارو به ارتفاع ۵۸۹۵ متر بدست آورده بود.
دیگران هم برای این رقابت و بدست آوردن عنوان “پیرترین” دست به تلاش زدند و بانویی مسن‌تر از آن لومیر این عنوان را از آن خود کرد و مردی مسن‌تر هم عنوان پیرترین مرد را از آن خود کرد.
آن لومیر ۸۹ ساله این ماه بار دیگر به کلیمانجارو بازگشت و رقیبان خود را به عقب راند و بار دیگر عنوان “پیرترین زن” بر فراز کلیمانجارو را با خود به خانه بازگرداند.
او برای صعود به کلیمانجارو که قله‌ای تکنیکال محسوب نمی‌شود ۹ روز زمان صرف کرد.
او با بازگرداندن عنوان خود اهداف انسانی دارد. بعنوان یک مربی سابق دانشگاه، بنیادی برای کمک به کودکان راه‌اندازی کرده است و از عنوان خود برای کمک به این بنیاد بهره می‌برد و در سایت خود عنوان کرد: چه چیزی بهتر از این که عشق و شور خود به کوهستان و کمک به کودکان و نوجوانان را باهم ترکیب کنم.

منبع: ماونتین پلنت


جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی
۱۳۹۸٫۵٫۱۴

دیدگاه خود را بیان کنید