رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت هفدهم)

ارسال شده توسط در 9 دسامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی که به چهره‌ای جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تبدیل شده است روز سه‌شنبه با یک کشتی بادبانی از آمریکا به اروپا (لیسبون، پایتخت پرتغال) رسید.

 

این کنشگر ۱۶ ساله برای شرکت در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۵» که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار می‌شود به اروپا بازگشته است. سفر دریایی او که در راستای باورهای محیط‌زیستی‌اش از سفر با هواپیما خودداری می‌کند، ۲۰ روز طول کشید.

گرتا تونبرگ ماه سپتامبر در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد.

او در گفتگو با خبرنگاران در لیسیون گفت: که مردم میزان «خشم» نسل جوان از تغییرات آب و هوایی را درک نمی‌کنند. این فعال مبارزه با تغییرات آب و هوایی گفت: «مردم نیروی خشم کودکان عصبانی را دستکم می‌گیرند.»

گرتا تونبرگ چند روز در لیسبون خواهد ماند و سپس برای شرکت در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد به مادرید می‌رود. او می‌گوید: که قصد دارد اطمینان حاصل کند که «صدای نسل‌های آینده» در این اجلاس شنیده خواهد شد.

 

منبع: یورو نیوز

 

 

*****

 

سقوط بهمن در کوه مون‌بلان باعث مرگ دو اسکی باز ایتالیایی شد.

 

دو اسکی باز ایتالیایی در روز شنبه و در بخش ایتالیایی آلپ “مون‌بلان” در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر با ریزش بهمن مواجه شدند و اسکی‌بازان دیگر که نزدیک قله “پوینته هلبرونر” شاهد حادثه بودند به مقامات وقوع حادثه را اطلاع دادند.

گروه امداد هوایی بسرعت به منطقه شتافتند اما تنها با اجساد دو ایتالیایی مواجه شدند، اجساد به سردخانه “کورمایور” انتقال داده شدند.

در ضمن سگ‌های زنده‌یاب که به محل اعزام شدند جسد دیگری را نیافتند.

کوه “مون‌بلان” که بلندترین کوه اروپا محسوب می‌شود مرز مشترکی با چندین کشور دارد و بالاترین درصد مرگ و میر را در قاره اروپا دارد.

حداقل در ۲۰۱۸، پانزده نفر و در ۲۰۱۲، یازده نفر در سه روز متوالی جانشان را در این کوهستان از دست دادند.

 

منبع: ایندیپندنت

 

 

*****

 

لیدیا بردی کوهنورد نیوزلندی اولین بانوی کوهنورد در جهان و اولین زن نیوزلندی است که در سال ۱۹۸۸ موفق شد قله اورست را بدون اکسیژن کمکی و به روش آلپاین صعود کند.

 

۱۰ سال پس از صعود شگفت‌آور “رینهولد مسنر” و “پیتر هابلر” در ۸ می ۱۹۷۸ بدون اکسیژن کمکی و به روش آلپاین به قله اورست، بانویی کوهنورد ۲۶ ساله از نیوزلند هم موفق شد قله اورست را در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۸ به روش آلپاین و بدون استفاده از اکسیژن کمکی و سولو صعود کند.

“لیدیا برادی” در ۱۹۸۸ زمانی که ۲۶ ساله بود به اکسپدیشن “نیوزلند ـ چک” دعوت شد که در آن “راب هال”، “گری بال” و “بیل اتکینسون هم حضور داشتند. زمانی که همگی در کمپ دوم حضور داشتند طوفانی شدید C2 را فراگرفت در این زمان “لیدیا برادی” تصمیم گرفت برای استراحت به بیس‌کمپ بازگردد اما (راب هال، گری بال و اتکینسون) در کمپ دوم ماندند و در نهایت به علت اینکه نتوانستند به “اورست” صعود کنند به پایین بازگشتند.

اما “لیدیا برادی” از مسیر جنوب‌شرقی در زمانی که اکسپدیشن اسپانیایی در منطقه در حال تلاش بودند و با اکسیژن کمکی صعود می‌کردند و سرعتشان از “لیدیا” سریعتر بود به قله رسیدند. اما “لیدیا” بدون طناب ثابت و اکسیژن کمکی و انفرادی در ۴ بعدازظهر موفق به صعود قله اورست شد و هنگامی که شبانگاه به گردنه جنوبی و چادرش بازگشت تنها کسی بود که در گردنه جنوبی حضور داشت. او تا ظهر روز بعد استراحت کرد و نهایتا به بیس‌کمپ بازگشت. صعود او با ناباوری مواجه شد و “راب هال” و گری بال” صعود هموطن خود را مورد تردید قرار دادند بدین ترتیب صعودش بحث‌برانگیز شد و از آنجایی که “لیدیا” اجازه صعود مسیر گردنه جنوبی را نداشت و احتمال ۱۰ سال ممنوعیت را داشت در مورد صعودش مصر نبود و خود او هم پافشاری نمی‌کرد.

در دهه ۱۹۹۰، “راب هال” و گری بال” مالکان کمپانی کوهنوردی مشاورین ماجراجو در حادثه‌ای جداگانه در کوهستان جانشان را از دست دادند و از سویی با مرگ کوهنوردان “kiwi“، یک کوهنورد از اکسپدیشن اسپانیایی که در ۱۹۸۸ با “لیدیا” در مسیر صعود به اورست بودند صعود “لیدیا برادی” را مورد تایید قرار داد.

نهایتا با ۲ سال محرومیت از ورود به نپال برای تخطی از قوانین، صعودش پذیرفته شد و انجمن آلپاین نیوزلند هم صعود “لیدیا” را بعنوان اولین بانوی صعودکننده نیوزلندی به اورست به رسمیت شناخت و بحث‌ها در مورد این صعود شگفت‌انگیز به پایان رسید.

موفقیت بدون استفاده از اکسیژن کمکی “لیدیا بردی” به قله “اورست” بعد از سال‌ها کوهنوردی در آلپ جنوبی نیوزلند و صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی به گاشربروم۲ در سال ۱۹۸۷ حاصل شد. البته شروع کوهنوردی “لیدیا” با راهنمایی “مارگات کلارک” بود که او را زیر بال و پر خود گرفت و به او کمک زیادی کرد.

سپس “لیدیا” به عنوان راهنمای کارآزموده بین‌المللی پنج بار دیگر کوهنوردان را به “قله اورست” سرپرستی کرد و البته تلاش‌های کوهنوردی او بیشتر کوه‌های جهان را دربر می‌گیرد.

در فیلم مستند کوتاه داستان جالب توجه “لیدیا بردی” را مشاهده می‌کنید.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

*****

 

بیوگرافی هانس کامرلندر

 

هانس کامرلندر یکی از بزرگترین کوهنوردان جهان در چنین روزی، ۶ دسامبر ۱۹۵۶ در یک خانواده پرجمعیت روستایی در “آسرتو” نزدیکی “بولزانو” ایتالیا متولد شد.

در ۱۰ سالگی مادرش را از دست داد. پدرش وظیفه آموزش بچه‌ها را بعهده داشت و خواهر بزرگش وظایف مادری را در خانواده تقبل کرده بود.

بزودی کوهنوردی بخشی از DNA هانس جوان شد. “پیکو پالو” ۳۰۵۹ متری اولین قله‌ای بود که او در ۸ سالگی صعود کرد.

در سالهای بعدی کوهستان مامن امنی برای “هانس” شد. اگرچه هنوز تکنیک خاص کوهنوردی خود را نیافته بود صعودهای متعددی را به انجام رسانید.

برادر بزرگش “آلویس” که راهنمای کوهستان بود ایمنی در کوهستان را به او آموزش داد و دو برادر سالها با هم همنورد قله‌های کشورشان بودند.

در زمان کوتاهی “هانس کامرلندر” سه مسیر کلاسیک آلپ شمالی (آیگر، گراند ژوراسیس و سروینو) را صعود کرد و کمی بعد راهنمای کوهستان و مربی اسکی شد و بدین ترتیب “کامرلندر” تمام وقت خود را وقف کوهستان کرد.

برای سالها او در مدرسه آلپاین تیرول جنوبی که توسط “رینهولد مسنر” مدیریت می‌شد مشغول بکار بود که از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ ادامه داشت.

آشنایی با رینهولد مسنر “سلطان ۸۰۰۰متری‌ها” او را با ارتفاعات خیلی بالا در کوهستان آشنا کرد و مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر داد.

“کامرلندر” همواره در زندگی‌اش نشان داده است که غیرممکن چیزی است که هنوز ممکن نشده است. او در کارنامه‌اش بیش از ۲۵۰۰ صعود دارد که شامل “۵۰ اولین صعود” می‌باشد. او یکی از قدرتمندترین کوهنوردان دوران خود بود.

“کامرلندر” اغلب با “رینهولد مسنر” همنورد بود و با او ۷ قله ۸۰۰۰متری را صعود کرد.

در سال ۱۹۸۴ “کامرلندر” و “مسنر” موفق شدند اولین تراورس ۲ قله ۸۰۰۰متری گاشربروم۱ و گاشربروم۲ را به انجام برسانند که تا به امروز این شاهکار تکرار نشده است.

قهرمان بلامنازع قله‌های هیمالیا ۲ مسیر جدید بر روی “چوآیو” و آناپورنا” را برای اولین بار گشود در ضمن “کامرلندر” با اسکی از نانگاپاربات و اورست فرود آمد.

در ۲۰۰۱ با چوب‌های اسکی به قله k2 رسید اما به علت هوای نامساعد فرود با اسکی ممکن نشد و سرانجام “آندره بارگیل” لهستانی برای اولین بار در ۲۰۱۸ با اسکی از قله k2 فرود آمد.

 

۸۰۰۰متری‌ها

“کامرلندر” در حقیقت صعود به ۱۲ قله از ۱۴ قله ۸۰۰۰متری را در کارنامه‌اش دارد. چون صعود “شیشاپانگما” در می ۱۹۹۶ به علت باد شدید در کوههای هیمالیا و دید صفر در مسیر به قله مواجه شد با تصور اینکه قله اصلی است او فقط به قله مرکزی (۱۹ متر پایین‌تر از قله اصلی) رسید و صعودش رسما پذیرفته نشده است.

در سیزدهمین ۸۰۰۰متری در “ماناسلو” و در می ۱۹۹۱، دو نفر از دوستانش را به علت سقوط از کوهستان و رعد و برق از دست داد ولی شانس با “کامرلندر” همراه بود و نجات یافت.

قله “ماناسلو” دیگر “کامرلندر را فرانخواند چون در ۲۰۰۱، ده سال بعد از حادثه ناگوار ماناسلو اعلام کرد: از این کوه که دو نفر از بهترین دوستانم را گرفت نفرت دارم.

اما او برای چند صحنه فیلم اتوبیوگرافیک “ماناسلو” در ۲۰۱۷ بار دیگر به این کوهستان بازگشت. این بار اگرچه هوا خوب بود ولی برف سنگین مانع از آن شد که بالاتر از ۷۰۰۰متر صعود کند.

بعد از بازگشت از اکسپدیشن “ماناسلو” در ۲۰۱۷ گفت: الان احساس آرامش دارم، فکر می‌کنم که به انتهای سفر رسیده‌ام، هدف من در واقع رسیدن به قله نبود، چیزی بیشتر بود، من می‌خواستم به دوستانم “فریدل” و “کارل” نزدیک شوم.

“کامرلندر” بعد از تراژدی ماناسلو و خداحافظی با ۸۰۰۰متری‌ها در سوم ژانویه ۲۰۱۲ صعود “دومین سون سامیتز second7S را که دومین قله بلند در ۷ قاره است را کامل کرد.

در نوامبر ۲۰۱۳ “کامرلندر” در یک تصادف شدید اتومبیل با چندین شکستگی در پای راست و آسیب به زانو دچار شوک بزرگی شد مخصوصا هنگامی که در تصادف مقصر شناخته شد.

“کامرلندر” اکنون بهمراه خانواده در “آسرتو” ایتالیا زندگی می‌کند، مالک تجهیزات کوهنوردی در آنیف، سالزبورگ است و علاقه عجیبی به جمع‌آوری اتومبیل‌های قدیمی دارد.

 

منبع: مونتانا تی وی

 

پی‌نوشت: لطفا برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های کوهنوردی “هانس کامرلندر” به سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت و لینک زیر

 https://b2n.ir/197054

مراجعه کنید.

www.espilat.com

 

*****

 

کوهنوردان لهستانی امسال زمستان در “باتورا سار” (۷۷۹۵متر) واقع در منتهی‌الیه غربی قراقروم برای اولین صعود زمستانه k2 در زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تمرینات آمادگی خود را انجام می‌دهند.

 

“آدام بلیچکی، پیوترتومالا، رافال فرونیا، فیلیپ بابیز اولین صعود زمستانه را در قله “باتوراسار” در غرب قراقروم انجام می‌دهند. لهستانیها کاملا این بار مصمم هستند که در زمستان سال آینده اولین صعود زمستانه k2 را به نام خود ثبت کنند و به این علت بهترین‌های خود را برای تمرین گسیل داشته‌اند.

قله “باتورا سار” به علت دورافتادگی از نقطه‌نظر کوهنوردی چندان به آن توجه نشده است.

در ۱۹۵۹ اکسپدیشنی آلمانی-انگلیسی برای اولین بار “باتورا سار” را به صورت تایید نشده صعود کردند ولی پنج کوهنورد جانشان را از دست دادند.

در ۱۹۷۶ هوبرت بلیچر و هربرت اوبرهوفر آلمانی اولین صعود تایید شده را به انجام رساندند.

لهستانی‌ها با وجود “آدام بلیچکی” مرد بی‌چون و چرای ارتفاعات بالا و “پیوتر تومالا” و رافال فرونیا” مجرب و “فیلیپ بابیز” جوان که در درای‌تولینک و کوهنوردی تبحر دارد، تلاش می‌کنند اولین صعود زمستانی به این قله را عملی کنند.

 

منبع: دسنیوال

 

 

*****

 

۱۶ آذر ،دومین سالگرد تراژدی اشترانکوه (کول جنو)

 

دو سال قبل در ۱۶ آذر ۱۳۹۶ در منطقه اشترانکوه، مسیر قله کول جنو تیمی ۱۴ نفره از کوهنوردان مشهدی متشکل از ۱۲ مرد و ۲ زن به قصد صعود به قله کول جنو با راهنمایی “امان‌ا… جوکار” کوهنورد محلی و با تجربه اقدام می‌کنند.

در بازگشت از قله کول جنو در دره دایی به علت ریزش بهمن، متاسفانه ۹ کوهنورد جان خود را از دست دادند. در نهایت ۶ کوهنورد از این تراژدی جان سالم بدر بردند.

اشترانکوه به دلیل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد بالای۳۵۰۰ متر و در عین حال دره‌های نسبتا گرم است.

اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به “آلپ ایران” هم معروف است و این به دلیل شیب تند کوههایش و دره‌های آن و یخچال‌های طبیعی است.

در حادثه اشترانکوه کوهنوردان ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶بعد از ظهر قله را صعود می‌کنند که ساعت دیری برای رسیدن به قله بود و در فرود به علت دیدکم، ازمسیر اصلی منحرف می‌شوند و بجای مسیر زمستانه وارد دهلیز می‌شوند و ۳ نفر با شرایط بهتر به پناهگاه می‌روند اما ۸ نفر در دهلیز بر اثر ریزش بهمن سنگین گرفتار می‌شوند.

 

منبع: باشگاه اسپیلت

 

 

*****

 

تیترهای مهم نشریه صعود

 

  •          گرامیداشت روز جهانی کوهستان
  •          نکوداشت کاظم گیلانپور نخستین مربی دوره‌های آموزشی کشور
  •          نکوداشت روسای اسبق فدراسیون
  •          نکوداشت مسئولین اسبق کمیته‌های فنی، آموزش و کوه‌نوردی
  •          تقدیر از مربیان برتر دوره‌های آموزش ۹۸-۹۷
  •          تقدیر از هیات‌های برتر آموزش ۹۸-۹۷
  •          تقدیر از باشگاه‌های برتر آموزش ۹۸-۹۷

 

صعود، نشریه روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

 

*****

 

درگذشت پیشکسوت گرامی زنده‌یاد ناصر شفاهی را به جامعه کوهنوردی کشور و خانواده ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

 

باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

 

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۹٫۱۸

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید