رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت هجدهم)

ارسال شده توسط در 16 دسامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

انتخابات ریاست هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران برگزار گردید.

 

پس از پایان رأی‌گیری، جناب آقای اسماعیل اسماعیلزاده با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران انتخاب گردید.

ضمن تبریک به ایشان، امید این داریم که در راستای ارتقا سطح کیفی و کمی ورزش کوهنوردی استان تهران، شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر باشیم.

 

منبع: @alpineclub_iran

 

 

*****

 

روسیه از شرکت در المپیک توکیو در تمامی سطوح ورزشی محروم شد.

 

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) تمامی ورزشکاران روس را به مدت چهار سال از هر مسابقه جهانی محروم کرد.

اما در این میان صخره‌نورد روس “یولیا کاپلینا” ۲۶ ساله چندان نگران نیست. چون مانند هر ورزشکار “پاک”، که سابقه دوپینگ نداشته باشد می‌تواند با پرچم “خنثی” در مسابقات شرکت کند.

“یولیا کاپلینا” چندین بار در مسابقات سرعت مدال‌آور بوده است و از خود چندین رکورد برجای گذاشته است.

 

منبع: ماونتین راشیا

 

پی نوشت: محرومیت چهارساله ورزشکاران روس از سوی آژانس مبارزه با دوپینگ، سنگین‌ترین مجازات یک کشور در تاریخ ورزش جهان است و بدین‌ترتیب هیچ یک از ورزشکاران روس اجازه شرکت در رقابت‌های المپیک تابستانی توکیو۲۰۲۰، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را نخواهند داشت.

جیمز فیتزجرالد سخنگوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد: به دلیل رسوایی “دستکاری اطلاعات” داده شده به این آژانس برای دوپینگ ورزشکاران روس در ابتدای سال جاری میلادی، این تصمیم به اتفاق آرا گرفته شده است.

 

*****

 

نماد روز جهانی کوهستان

 

این نماد شامل سه مثلث متساوی‌الاضلاع بر روی یک خط افقی است.

  • مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در قسمت بالا دارد و نشانی از یخ و برف در قله کوه است و در ضمن به لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برف‌های کوهستان نظر دارد.
  • مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان‌دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور متناوب از داخل کوه‌ها استخراج می‌شوند.
  • مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشانی است از سرسبزی و محصولاتی که در دامنه کوه‌ها رشد می‌کنند.

 

 

*****

 

۲۰ آذر (یازدهم دسامبر) “روز جهانی کوهستان”

 

روز جهانی کوهستان در سال ۲۰۰۳ توسط سازمان ملل نامگذاری شد.

“روز جهانی کوهستان” در سراسر جهان توسط فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود. سازمانی که مدیریت آبهای جهان و جنگها و کوهها را برنامه‌ریزی می‌کند و هر سال با تعیین یک موضوع از کشورهای کوهستانی و اعضای مشترک برای کوهها “MP” دعوت می‌کند تا با اجرای مراسم و گردهمایی‌ها و اجرای برنامه‌های کوهنوردی در بزرگداشت این روز نقش خود را ایفا کنند.

 

شعار امسال روز جهانی کوهستان در ۲۰۱۹:

“کوهها برای جوانان اهمیت دارند”

 

جوانان عامل محرک تغییرات و رهبران فردا هستند. آنها حافظان کوهها و منابع طبیعی خود هستند که توسط تغییرات زیست‌محیطی مورد تهدید قرارگرفته‌اند.

شعار “روز جهانی کوهستان” در ۲۰۱۹، امکان بزرگی برای نسل جوان است تا پرچمدار حرکت ملی و بین‌المللی مردمانی باشند که درکشورها و مناطق کوهستانی زیست می‌کنند تا توجه جهانی را بسوی سرمایه‌گذاری و مدیریت بهینه در کوهها معطوف دارند.

انتخاب شعار ۲۰۱۹ “کوهها برای جوانان اهمیت دارند” به کشورها و سازمانها و مجامع این اولویت را می‌دهد تا برای چگونگی عملکردهایشان خط و مشی اتخاذ کنند و در این راستا فعالیت حداکثری انجام دهند.

“روز جهانی کوهستان” توجه جهانیان را به اهمیت زمین و اکوسیستمی که معرف آن است را جلب می‌کند.

 

تعریف دقیق از “روز جهانی کوهستان” در سال ۲۰۱۲ توسط فائو ارائه شد:

“افزایش آگاهی و توجه عمومی نسبت به ارزش مادی و معنوی کوهها بعنوان منبع ارزشمند رفاه و سعادت میلیاردها نفراز مردم جهان”

 

اهمیت کوهها

کوهها درحدود “یک‌چهارم” سطح زمین را فراگرفته‌اند و ترکیبی متفاوت از فرهنگها و تمدنها در این بخش از زمین زندگی می‌کنند.

کوهها بعنوان زیستگاه گونه‌های گوناگون گیاهان و جانوران، بزرگترین منبع آبهای آشامیدنی مطرح هستند که برای زیست انسانی و رشد فعالیتهای اقتصادی عنصر ضروری محسوب می‌شود و در ضمن کوهها بعنوان موضوعی برای پدیده روبه رشد توریسم محسوب می‌شوند.

 

توریسم، اقتصاد

دو واژه‌ای که به فعالیت انسانی مرتبط هستند که در عین حال می‌توانند عناصر بالقوه مخربی برای محیط کوهستان محسوب شوند و تغییرات محیط‌زیستی را باعث شوند.

در سالهای اخیر پیامدهای تغییرات زیست‌محیطی، جنگل‌زدایی و استفاده بی‌رویه از خاکهای شیبهای کوهستانها باعث شده است که به وضوح ذوب یخچالها، سیلها، سقوط بهمن و ریزش کوهها را با چشمان خود شاهد باشیم.

به مناسبت بیانیه ۲۰۱۲، “ادواردو روجاس برییالس” قائم‌مقام “فائو” در مجله ریپابلیکا عنوان کرد:

امروز روز جهانی کوهستان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود اما سالها پس از نامگذاری این روز توسط سازمان ملل همچنان کوهستان و مردمانش در سراسر جهان به صورت سیستماتیک مورد غفلت واقع می‌شوند.

حال چگونه ما می‌توانیم این سرنوشت به ظاهر اجتناب‌ناپذیر را برای کوهها تغییر دهیم؟

“روجاس برییالس” نتیجه می‌گیرد: احتمالا ما نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم تا کوهها را مستثنی از قربانیان تغییرات زیست‌محیطی کنیم، اما ما به احتمال زیاد می‌توانیم استراتژی اتخاذ کنیم تا تاثیرات منفی بر روی کوهستان را کاهش دهیم (….) مسلما منابع و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز است تا توسعه و پایداری کوهستان به واقعیت بپیوندد.

در جهانی که بسوی بحران آب و انرژی در حرکت است، “توسعه پایدار” اکوسیستم کوهستان باید به عنوان یکی از اولویتهای قرن حاضر و آن سوتر مدنظر قرار گیرد………..

 

منبع: مونتانیا تی وی

 

*****

 

پایان اکسپدیشن زمستانه “مایک هورن” و “یورگ اوسلند” در قطب شمال

 

در نیمه شب هفتم دسامبر “مایک هورن” آلپنیست و “ماجراجوی سریالی” و “یورگ اوسلند” به کشتی “لنس ساپورت” رسیدند و بنابراین ترکینگ زمستانه اقیانوس منجمد شمالی را به پایان رسانیدند.

دو ماجراجو در کنار تیم ساپورتشان “بنگت روتمو” و “الکساندر گامه” که در ابتدای روز به آنها پیوستند لحظات پایانی را در کنار هم بودند.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

پی‌نوشت: هدف مایک هورن ۵۳ ساله و یورگ اوسلند ۵۷ ساله دو ماجراجوی بزرگ، پیمایش قطب شمال در زمستان قطبی بود.

در سال ۲۰۰۶ مایک هورن و اوسلند در زمستان در ۶۱ روز به قطب شمال رسیدند (البته بدون کمک و ساپورت لجستیکی)، اما دستاورد آنها برای پیمایش قطب شمال زمستانی محسوب نشد چون بر طبق تقویم آنها ۲ روز بعد از بهار، پیمایش زمستانی را کامل کردند.

سال بعد، دو ماجراجوی روس ماتویشپارو و بوریس اسمولین اکسپدیشن خود را در ۲۲ دسامبر روز تقویم زمستانی آغاز کردند و بعد از ۸۴ روز در ۱۴ مارس ۲۰۰۸ به قطب شمال رسیدند، اما آنها از کمک و پشتیبانی در اکسپدیشن استفاده کردند.

 

 

*****

 

اولین گشایش رخ جنوبی سیولا گرانده – پرو

 

صعود “پروآنا سوپریم” (۱۰۰۰m،TD,A14) توسط “ناتان هیلد” آمریکایی، “لوئیس کریسپین” ، “توماس شیلتر” کوهنوردان پرویی، “بنجامین بیلت” فرانسوی و “آرتو پیلکانن” فنلاندی به روش آلپاین.

 

کوهنورد آمریکایی “ناتان هیلد” در گزارشش درباره گشایش مسیر “پروآنا سوپریم” در سیولا گرانده می‌نویسد: ۵ سال قبل دوستم سرجیو رامیرز که آژانس راهنمایی کوهستان دارد برایم از رمپ زیبای صعود نشده سیولا گرانده گفت که از سه رخ این کوهستان، رخ جنوبی “سیولا گرانده”به ارتفاع ۶۳۶۸متر در ۲۰۱۱ تا ارتفاع ۶۲۵۰متر صعود شده بود.

در ۲۲ جولای ۲۰۱۷ من به اتفاق دوستانم آرون و جین زیمرمن از مسیر کاتالان در رخ شرقی به قله (ارتفاع ۶۳۶۸متر) رسیدیم.

امسال در ۲۶ نوامبر صعود نهایی را نیمه شب از رخ پیموده نشده جنوبی “پروآنا سوپریم” آغاز کردیم و سرانجام موفق شدیم در ۴:۳۰ بعدازظهر به قله “سیولاگرانده” برسیم و در ۳:۳۰ صبح ۲۷ نوامبر در C1 بودیم (۲۷ ساعت بعد از اینکه صعود نهایی را آغاز کردیم.)

قله “سیولاگرانده” به غیر از شهرتش برای فیلم “لمس خلاء” دارای ویژگی خاصی برای هر کدام از ما بود.

“لوئیس” به سنت خانوادگی‌اش آلپاکا (نوعی از شتر در آمریکای جنوبی) را در ارتفاعات “کوسکو” به چرا می‌برد، توانایی‌های طبیعی او امکانی برایش ایجاد کرده است که مشکل‌ترین کوههای پرو را قادر به صعود باشد.

“توماس” فقط ۱۶ سال سن دارد و هنوز دبیرستان می‌رود با نمره‌های درخشان، والدینش اجازه دادند تا او در این صعود با ما همراه باشد.

“آرتو” اولین فنلاندی بود که این کوه را صعود می‌کرد.

برای “بنجامین” فرانسوی، مشکل است که بگوییم که اولین فرانسوی در هر قله‌ای از جهان است! اما “سیولا گرانده” اولین قله بلند بعد از دست دادن انگشتان پایش در قله ۶۰۰۰متری در هیمالیا بنام “چوپاباماره” برای او بود و این دلگرمی برایش بود که بار دیگر به بازی بازگشته است.

سرانجام برای من”ناتان” این هشتمین صعود و مشکل‌ترین قله از ۱۰ قله بلند کشور پرو است که درصدد صعود آنها هستم.

 

منبع: پلنت ماونتین

 

 

*****

 

مسابقات توکیو ۲۰۲۰

 

فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی (IFSC) اسامی ۱۴ ورزشکار مرد و ۱۴ورزشکار زن را که برای مسابقات توکیو برگزیده شده‌اند را اعلام کرد.

با این وجود هنوز نیاز است ۶ جایگاه دیگر برای مردان و زنان “هرکدام” مشخص شود. در عین حال مسائلی مربوط به تیم ژاپن و ورزشکاران روس هم از جمله مباحثی است که باید برای شفافیت به آنها پرداخته شود.

پروسه تعیین صلاحیت برای مسابقات صخره‌نوردی بازیهای المپیک ۲۰۲۰ همچنان ادامه دارد. IFSC این هفته اسامی ۱۴ صخره‌نورد مرد و ۱۴ صخره‌نورد زن را اعلام کرد که جایگاهشان در مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰ تثبیت شده است.

البته قبلا این لیست با اعتراض ژاپنی‌ها و مسئله ورزشکاران روس به کمیته داوری ورزشی (CAS) رجوع شد و نهایتا اسامی اعلام شد. این در حالیست که هنوز برای تکمیل لیست المپیکی (۲۰ صخره‌نورد مرد و ۲۰ صخره‌نورد زن) باید جایگاه شش مرد و شش زن صخره‌نورد مشخص شود.

 

لیست رسمی فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی (IFSC):

این اسامی شامل افرادی است که در مسابقات قهرمانی هیچیوچی در ژاپن و تورنومنت قبل از المپیک در تولوز فرانسه برگزیده شدند، البته با در نظر گرفتن اینکه از هر کشوری در هر جنسیت بیش از دو ورزشکار نمی‌توانند در مسابقات حضور یابند.

 

اسامی مردان:

۱-توموآ نارازکی (ژاپن)

۲-جاکوب شوبرت (اتریش)

۳-ریشات خایبولین (قزاقستان)

۴-کائی هارادا (ژاپن)

۵-میکل مائوم (فرانسه)

۶-آلکس مگوس (آلمان)

۷-لودویکو فوسالی (ایتالیا)

۸-شین مک کول (کانادا)

۹-آدام اوندرا (جمهوری چک)

۱۰-باسا مائوم (فرانسه)

۱۱-یان هوجر (آلمان)

۱۲-یوفی پان (چین)

۱۳-آلبرتو گینس (اسپانیا)

۱۴-ناتانیل کولمن (ایالات متحده)

 

اسامی زنان

۱-جانجا گارنبرت (اسلوونیا)

۲-آکیو نوگوچی (ژاپن)

۳-شائونا کاکسی (بریتانیا)

۴-الکساندرا میروسلاو (لهستان)

۵-میهو نوناکا (ژاپن)

۶-پترا کلینگلر (سوئیس)

۷-بروک رابوتو (آمریکا)

۸-جسیکا پیلتز (اتریش)

۹-جولیا چانوردای (فرانسه)

۱۰-میلا کرامپل (اسلوونیا)

۱۱-لولیا کاپلینا (روس = با پرچم خنثی)

۱۲-کیرا کندای (ایالات متحده)

۱۳-لورا روگورا (ایتالیا)

۱۴-یلینگ سانگ (چین)

 

اعتراض ژاپن

بعد از تعیین صلاحیت دو ورزشکار ژاپنی در اولین سری در مسابقات جهانی هچیوجی ژاپن و بنابراین تکمیل ظرفیت ژاپن در مسابقات المپیک، ژاپن تصور می‌کرد که از بقیه مسابقات تعیین صلاحیت برای المپیک کنار گذاشته شده است، اما فدراسیون ژاپن در کمال شگفتی مشاهده کرد که IFSC نام چهار ورزشکار ژاپنی (دو ورزشکار مسابقات قبل از المپیک تولوز) را در لیست وارد کرده است.

مجادله ژاپنی‌ها بر اساس تفسیرشان از قوانین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بود که مرجعی بالاتر از IFSC است که بر اساس آن، ژاپنی‌ها باید قادر باشند در دقایق آخر ورزشکارانی را برای مسابقات برگزینند که جایگاهشان در مسابقات هچیوچی، تولوز و درمسابقات قهرمانی آسیا و یا در جایگاهی که برای کشور میزبان در نظر گرفته شده است، تثبیت شده باشد.

اما از دیدگاه IFSC، دو نفر ابتدایی که تعیین صلاحیت می‌شوند در لیست قرار می‌گیرند تا در مسابقات شرکت کنند و این لیست نباید تغییر کند.

مباحثه هنوز درکمیته داوری بین‌المللی (CAS) در جریان است و داوری نهایی در اوایل سال ۲۰۲۰ اعلام می‌شود تا این مشکل رفع و رجوع شود.

 

تحریم روسیه

اخیرا مباحثات گسترده در دنیای ورزش به تحریم روسیه از هرگونه رویداد ورزشی جهانی شامل مسابقات المپیک توکیو منجر شد که این تصمیم توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بعلت دستکاری نتایج آزمایشات ورزشکاران روس اتخاذ شد. اما این تحریم شامل ورزشکاران روس که در کشورهای دیگر و تحت نظر کمیته‌های مبارزه با دوپینگ دیگر کشورها فعالیت می‌کنند، نمی‌شود.

در این میان “یولیا کاپلینا” صخره‌نورد روس که جایگاه خود را در مسابقات قبل از المپیک در تولوز بدست آورد با پرچم خنثی می‌تواند در مسابقات شرکت کند.

 

شش جایگاهی که هنوز مشخص نشده‌اند.

بعد از تعیین تکلیف نهایی برای ۱۴ جایگاه، شش جایگاه باقیمانده با مشخصات زیر تعیین تکلیف می‌شوند:

قهرمانی قاره ای ۲۰۲۰ (پنج جایگاه)

قهرمان اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه هرکدام یک جایگاه در المپیک توکیو ۲۰۲۰ به خود اختصاص می‌دهند.

مگر اینکه در حال حاضر آنها در میان لیست ۱۴ نفر برگزیده شده باشند یا کشورشان دو ظرفیت ورزشکار را در مسابقات المپیک توکیو بدست آورده باشد.

 

قهرمانی پان آمریکن (لوس آنجلس، ۲۴ فوریه تا اول مارس)

شین بیلی، درو روآنا، جو گوداکر(آمریکا)

کارلوس گرانجا (اکوادور)

آلانا یپ (کانادا)

آلخاندرا کونتریاس (شیلی)

آندره روجاس (اکوادور)

والنتینا آگوآدو (آرژانتین)

تائیس ماکینو شیرایوا (برزیل)

 

قهرمانی آفریقا (کیپ تاون، ۱۹ تا ۲۲ مارس)

کالرین کورتیس (آفریقای جنوبی)

راشل دی شارمونی (آفریقای جنوبی)

 

قهرمانی اروپا (مسکو، ۲۱ تا ۲۸ مارس)

کرودر، دومن اسکوفیک، آنزه پهارک (اسلوونیا)

استفانو گیسولفی، مایکل پیکولروآز (ایتالیا)

ساشا لهمان (سویس)

ویلیام بوسی (انگلیس)

یان کریتس (جمهوری چک)

آنوک شوبرت و فنی گیلبرت (فرانسه)

لوجنیا کاربکوآ (اوکراین)

آلکساندرا کالوکا (لهستان)

ساندرا لتنر (اتریش)

آن سوفی کولر (سویس)

 

قهرمانی اقیانوسیه (سیدنی، ۲۸ تا ۲۹ مارس)

کمپل هاریسون، بن آبل، سم لاوندر (استرالیا)

جرج ساندرز، توماس والدین (نیورلند)

اوشیانا مکنزی، تیفانی ملیوس، لوسیندا ان استیرلینگ (استرالیا)

سارا تتزتاف (نیوزلند)

 

قهرمانی آسیا (موریوکا، ۲۷ آوریل تا ۳ می)

جونگ ون چون، هان ول کیم (کره جنوبی)

کیوزین زونگ، لونگ کائو (چین)

آلفیان محمد (اندونزی)

چیونگ چی شوجی چان (هنگ کونگ)

سول سا، جاین کیم، چائیهیون سئو (کره جنوبی)

ییوتونگ زانگ، دی نیو (چین)

الناز رکابی (ایران)

آریس سوسانتی راهایو (اندونزی)

هونگ یینگ لی (تایپه)

 

کشور میزبان (یک جایگاه)

ژاپن به عنوان کشور میزبان “یک جایگاه ویژه” برای مسابقات صخره‌نوردی دارد، اگر به حداکثر دو ورزشکار انتخاب شده دست نیافته باشد به این امتیاز دست می‌یابد. بر اساس نتایج بدست آمده توسط ژاپن در حال حاضر این جایگاه به انتخابی قهرمانی جهانی بعدی انتقال می‌یابد.

 

کمیسیون سه جانبه (یک جایگاه)

آخرین جایگاه در طبقه‌بندی مردان و زنان با تصمیم کمیسیون سه جانبه، همیشه بدون در نظر گرفتن ظرفیت اضافه “۲ ورزشکار برای هر کشور و هر جنسیت” اختصاص می‌یابد.

فدراسیونهای متفاوت باید درخواستهای خود را ارائه دهند. ورزشکاری که مورد قبول واقع می‌شود باید در مسابقات کمباین جهانی در ۲۰۱۹ در “هچیوچی” شرکت کرده باشد.

در ابتدا این جایگاه برای ورزشکاران پناهنده و شرایطی مشابه در نظر گرفته می‌شد. در عین حال صحبت از واگذاری این جایگاه به ورزشکاران معروفی می‌شود که بهر دلیلی جایگاهی کسب نکرده‌اند.

 

منبع: دسنیوال

 

 

*****

 

یونسکو، آلپنیسم را در لیست ذخایر فرهنگی قرار داد.

 

بنابر درخواست فرانسه، ایتالیا و سوئیس که در کوههای آلپ با هم سهیم هستند، “یونسکو” در ۱۱ دسامبر در جلسه‌ای در بوگوتا پایتخت کلمبیا، “آلپنیسم” را در لیست ذخایر ناملموس فرهنگی محسوب کرد.

تصمیم یونسکو اذعان دارد: آلپنیسم هنر صعود قله‌ها و دیواره‌ها در تمامی فصول، در مسیرهای یخی، صخره‌ای و در کوههای بلند است که نیاز به توانایی ویژه فیزیکی و تکنیکال است که این مهم با استفاده از وسایل کاملا تخصصی مانند تبر یخی،کرامپون و دیگر وسایل مناسب کوهنوردی انجام می‌گیرد.

یونسکو به سنتهای دیرینه کوهنوردی و صخره‌نوردی اشاره کرد که به مهارتها و ارزشهای حرفه‌ای نیازمند است و در آن هر شخص متعهد به اینست که اثری از خود در طبیعت برجای نگذارد و در این مسیر با حس تعاون و همکاری، همدیگر را یاری برسانند.

اگرچه اولین نشانه‌هایی از کوهنوردی به دورانهای دوری باز می‌گردد اما اولین تلاشهای آلپنیسم مدرن به اولین صعود “مون بلان” در منطقه شامونی توسط جاکز بالمات و مایکل گابریل پیکارد در ۱۷۸۶ اشاره دارد.

آلپنیسم از مدتهای دور بعنوان ورزش خالص و پاک نگریسته می‌شود، اما آلپنیست متذکر می‌شود که این ورزش، بیشتر یک فرهنگ است.

در هر حال اشاره یونسکو مسلما بی‌توجهی در کوهستان که گوشه‌ای از آن شامل برجای گذاشتن زباله و در عین حال چشم‌پوشی نسبت به کوهنوردان گرفتار در کوهستان را که ثمره کوهنوردی تجاری است را شامل نمی‌شود…..

 

منبع: استفان نستلر

 

*****

 

افزایش انگیزه دنیس اوربکو برای اولین صعود زمستانه k2 در زمستان امسال.

 

اوربکو در ۱۱ دسامبر “روز جهانی کوهستان” از ایتالیا به پاکستان پرواز کرد و در پاکستان به هم‌تیمی‌های خود “دان بویی” و “لوتا ناکیوا” پیوست.

اوربکو در ملاقات خود با هم‌تیمی‌هایش بنظر می‌رسد که انگیزه اش برای صعود زمستانه برودپیک و در عین حال اولین صعود زمستانه k2 افزایش یافته است.

دنیس اوربکو با یادآوری تمرینات سخت می‌گوید: چرا که نه؟ بعد از صعود “برودپیک”، هدف بعدی زمستان امسال صعود “k2” خواهد بود.

اوربکو بعد از حضور در اکسپدیشن زمستانه لهستانی‌ها در “k2” در سال ۲۰۱۸ که تجربه‌ای ناخوشایند برای او بود، اکنون با وجود تیم همراهش و شرایط متفاوت، روحیه و انگیزه‌اش در زمستان امسال قابل مقایسه با اکسپدیشن لهستانی‌ها در دو سال قبل نیست و او برای دو صعود دشوار زمستانه در تلاش است.

 

منبع: مونتانا تی وی

 

 

*****

 

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۹٫۲۵

 

دیدگاه خود را بیان کنید