رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت بیست و پنج)

ارسال شده توسط در 17 فوریه 2020 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

تلاش صعود زمستانه اورست

کوهنورد آلمانی “جوست کوبوش” در تلاش صعود سولوی زمستانه اورست، بار دیگر به ارتفاعات بالا صعود کرد.

 

بعد از روزها استراحت در بیس‌کمپ بخاطر آسیب پا، بار دیگر “جوست کوبوش” به ماجراجویی خود باز گشت.

“کوبوش” در ۱۱ فوریه بیس‌کمپ را ترک کرد و بسوی ارتفاع ۶۰۵۰متر “لهو لا، Lho La” تپه‌ای که خط‌الرأس غربی آغاز می‌شود صعود کرد.

کوهنورد آلمانی “جوست کوبوش” پیشرفتش به آرامی صورت می‌گیرد که می‌توان آنرا به علت برپایی دوباره طناب‌های فیکس شده‌ای دانست که در طوفان شدید و در روتیشن هم‌هوایی قبل کنده شده بودند.

مشکل دیگری که “کوبوش” جوان با آن دست به گریبان است دردی است که در پایش دارد و هنوز کاملا بهبود نیافته است.

“کوبوش” در تلاش صعود زمستانه به اورست بصورت انفرادی، بدون استفاده از اکسیژن کمکی و بدون حمایت شرپا، از مسیری متفاوت با آبشار یخی خومبو، درصدد صعود زمستانه “اورست” است. ماجراجویی که تا بحال کسی رویای آنرا در سر نپروانده است!”

 

منبع: مونتانا تی وی

 

*****

 

تلاش صعود زمستانه اورست

آلکس تکسیکون و تیمش در حال آماده شدن برای صعود به ارتفاعات بالاتر در اورست هستند.

 

اکسپدیشن پنج نفره “تکسیکون” که در تلاش صعود زمستانه به اورست هستند در ۵فوریه به کمپ دوم و ارتفاع ۶۴۵۷متر صعود کردند و در آن ارتفاع شب‌مانی داشتند. روز بعد در تلاش رسیدن به کمپ سوم تلاششان ناموفق بود و بعلت طوفان‌های شدید مجبور به عقب‌نشینی به بیس‌کمپ شدند اما در کل پیشرفت قابل توجهی داشتند.

اکسپدیشن “تکسیکون” درصدد هستند که احتمالا در چهارشنبه یا پنجشنبه به ارتفاعات بالا صعود کنند و در آخر هفته آنها قصد دارند که مسیر به کمپ سوم را از دیواره لوتسه با طناب فیکس کنند و اگر هوا به آنها اجازه دهد خود را به گردنه جنوبی برای دائر کردن “کمپ چهارم” برسانند.

اگر آنها احساس کنند که هم‌هواییشان کافی است، این آخرین کمپ تیم تکسیکون برای “تلاش نهایی” صعود زمستانه بدون اکسیژن کمکی به اورست خواهد بود.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

فابیا بول آلپنیست ۲۹ساله آلمانی بعنوان اولین نفر موفق شد بعد از صعود به “سرو توره” با پاراگلایدر به پایین پرواز کند.

 

“فابیا بول” آلمانی اولین آلپنیستی در جهان است که موفق شد از مسیر “رانگی” و از رخ غربی به قله “سرو توره” صعود کند و با پاراگلایدر (Susi 3  ۱۶m2 AirDesign) به مدت ۱۷دقیقه تا زیر یخچال “توره” به پایین پرواز کند. او را در صعود “لارا تیفنتهالر” و “رافائل هاگ” همراهی کردند.

ویژگی پرواز فابیا بول اینست که او اولین نفر است که بدون استفاده از هلی‌کوپتر قله را صعود کرد و با پاراگلایدر به پایین پرواز کرد (در ۱۹۸۸ مایکل و مانیاس پین با هلی‌کوپتر به قله سروتوره منتقل شدند و با پاراگلایدر به پایین پرواز کردند).

در ۱۹۹۱ “شورتشنتهالر” هم با انتقال هلی‌کوپتر به قله “سروتوره” از قله با پاراگلایدر به پایین پرواز کرد.

این روزها بزرگترین آلپنیست‌ها و صخره‌نوردان جهان همچون “آلکس هونولد”، “کولین هالی”، “برت هارینگتون” در پاتاگونیا حضور دارند. فصل صعودهای پاتاگونیا با هوای نامساعد و پنجره هوای کوتاه تلاش صخره‌نوردان را دشوار کرده است.

 

منبع: مجله گریپد

 

*****

 

شگفتی “آلکس هونولد” و “کولین هالی” در پاتاگونیا

 

آلکس هونولد و کولین هالی برای اولین بار در ۸فوریه موفق شدند در پاتاگونیا (“آگوجا گویلامونت”، “مرموز” و “والبیویس”) را از طلوع آفتاب تا غروب آن فقط در “یک روز” صعود کنند.

سوالی که در مورد “آلکس هونولد” و “کولین هاولی” از بزرگان صخره‌نوردی مطرح بود این بود که آنها در “پاتاگونیا” چه می‌کنند؟

سرانجام دو یار صخره‌نورد در هوای آفتابی زیبای ۸فوریه هدف خود را که تراورس کر بیر “Care Bear Traverse” بود را آشکار کردند که در حقیقت لمس قله‌های “آگوجا گویلامت”، “آگوجا مرموز” و “فیتز روی” در “یک روز” بود.

در ۲۰۰۸ “دانا دروموند” و “فردی ویکینسون” این تراورس و صعود سه قله را در سه روز کامل کردند و تمامی تلاش‌های دیگر صخره‌نوردان، کمتر از سه روز نبوده است.

هونولد و هالی قول داده‌اند هفته دیگر سورپرایز جدیدتری داشته باشند!

 

منبع: مونتانا تی وی

 

*****

 

دنیس اوربکو در بیس‌کمپ برودپیک در انتظار پنجره هوایی مناسب برای تلاش نهایی صعود

 

دوست ما از هواشناسی مجارستان “تاماس آلاگا” بطور مرتب وضعیت هوایی “برودپیک” را مونیتور می‌کند و ما از شرایط هوایی آگاه می‌شویم.

آخرین پیش‌بینی هوا از طریق “ماریا کاردل” همسر اوربکو به او ارسال شد.

از اطلاعات جدید پیش‌بینی هوایی آشکار می‌شود که پنجره هوایی مناسب در بین روزهای ۲۰تا ۲۲ فوریه بوجود می‌آید و این باعث تغییر برنامه شد.

در حالیکه ۱۷فوریه بادها با سرعت ۵۰تا ۶۰کیلومتر در ساعت در کوهستان می‌وزند.

در پنجره هوایی مناسب بعد از آن سرعت بادها به ۲۰تا ۴۰کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۸۰۰۰متر در برودپیک کاهش می‌یابند. در حالیکه امکان بارش برف هم پایین است اما سرمای گزنده در حدود (۳۵-درجه) همچنان پابرجاست.

با امکان تلاش نهایی صعود به قله برودپیک در روزهای ۲۰یا ۲۱فوریه برنامه حضور باربرها در بیس‌کمپ به ۲۲فوریه تغییر کرده است.

البته ما روز به روز در حال آنالیز هواشناسی برودپیک هستیم تا امکان تصمیم کاملا منطقی برای روزهای “تلاش صعود نهایی” ممکن باشد.

 

منبع: فیس‌بوک “دنیس اوربکو”

 

*****

 

جوست کوبوش در بادهای شدید در تلاش رسیدن به کمپ دوم اورست

 

“جوست کوبوش” آلپنیست آلمانی در۱۱فوریه در اینستاگرامش نوشت:

در واقع من قصد داشتم از کمپ اول آغاز کنم و بسوی کمپ دوم صعود کنم. در حال حاضر هوا نسبت به یک ماه قبل خیلی گرمتر شده است، اما با این وجود کاملا بادهای شدید در کوهستان می‌وزند. در حال حاضر چادرم دوباره با این بادها پاره شده‌اند. دیروز صبح باد بقدری شدید بود که چادرم را تا ۳۰سانتیمتر خم کرد و من فقط یک لیتر آب در چادر داشتم. با این وجود به راه افتادم اما نتوانستم خیلی بالاتر بروم، چون مجبور بودم در مقابل شدت باد تسلیم شوم و عاقلانه‌ترین کار این بود که عقب‌نشینی کنم…..

من تقریبا در حال حرکت به پرواز درمی‌آمدم.

حال باید ببینم اوضاع چطور به پیش خواهد رفت، ممکن است تا حد امکان بدون تجهیزات زیاد بالا بروم و مسیر را بررسی کنم.

در کمپ اول چادر پاره‌ام قابل تعمیر نیست چون چسب در این هوای سرد کارایی ندارد.

 

منبع: اینستاگرام “جوست کوبوش”

 

پی‌نوشت: سرانجام “کوبوش” به کمپ اول (۵۹۳۳متر) بازگشت و با سپری کردن شبی سخت مجبور به بازگشت به بیس‌کمپ شد.

 

*****

 

آلکس تکسیکون و تیمش بعد از بازسازی مسیر آبشار یخی خومبو به بیس‌کمپ بازگشتند.

 

اکسپدیشن “تکسیکون” با یک روز کاری دشوار به بازسازی مسیر طناب‌ها در آبشار خومبو که بر اثر طوفان‌های شدید آسیب دیده بودند، پرداختند.

تکسیکون در صفحه‌اش نوشت: در مسیر آبشار یخی چندین شکاف یخی دهان بازکرده‌اند و ما مجبور شدیم در آنجا نردبان نصب کنیم و از آنها عبور کنیم. بادهای شدید باعث سقوط چند برج یخی شدند که وضعیت ترسناک ولی بی‌خطری از غبار برف ایجاد کردند با شرایط جدید و بازسازی مسیر، در چند ساعت تیم ما قادر خواهند بود به کمپ دوم برسند و اقامت طولانی‌تری در ارتفاعات بالاتر از کمپ دوم داشته باشند.

“تکسیکون” که در سومین تلاش برای صعود زمستانه اورست بدون اکسیژن کمکی است درصدد است در صورتیکه پنجره هوایی مناسبی بوجود آید به کمپ سوم صعود کرده و سپس کمپ ۴ را درگردنه جنوبی برقرار کند.

او را در این اکسپدیشن ۳شرپا و یک کوهنورد دیگر اسپانیایی همراهی می‌کنند.

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

پی‌نوشت: در ۱۱فوریه بادهایی با سرعت ۸۹کیلومتر در ساعت در بیس‌کمپ اورست چادرهای “آلکس تکسیکون” و تیمش را درهم کوبید.

 

*****

 

دنیس اوربکو شب گذشته تلاش نهایی خود را برای صعود انفرادی زمستانه برودپیک آغاز کرد.

 

“دنیس اوربکو” بعد از مشورت در مورد آخرین پیش‌بینی هوا تصمیم گرفت شب گذشته تلاش نهایی خود را برای صعود به برودپیک آغاز کند.

هدف “اوربکو” آغاز صعود از بیس‌کمپ در شب گذشته و صعود مستقیم و بدون توقف تا رسیدن به کمپ سوم (ارتفاع ۷۰۰۰متر) امروز ۱۶فوریه می‌باشد و سپس او فردا دوشنبه ۱۷فوریه قله برودپیک را صعود می‌کند.

مسیر صعود هم اکنون تا ارتفاع ۶۵۰۰متر تجهیز شده است.

“اوربکو ” با خود تلفن ماهواره‌ای حمل نمی‌کند. همان کاری که در تلاش قبلی با “دان بوئی” انجام داد تا هم بار اضافی حمل نکند و هم متمرکزتر در کوهستان عمل کند.

بنابراین خبرها از نتیجه تلاش “دنیس اوربکو” بر روی صعود زمستانه برودپیک هنگامی به گوش خواهد رسید که او به بیس‌کمپ بازگردد و اکسپدیشن به پایان خود رسیده باشد.

اما دلیل تغییر برنامه صعود سولوی “اوربکو” به برودپیک اینست که پیش‌بینی پنجره هوایی مناسب در ۲۰فوریه دچار تغییر شد: بادها در روز دوشنبه ۱۷فوریه شدت کمتری در قله برودپیک خواهند داشت، اما بارش برف ممکن است دید افقی را مخصوصا در روز صعود به قله و در بخش مهم صعود بنظر می‌رسد مختل کند.

با این پیش‌بینی “اوربکو” تصمیم گرفت شب گذشته صعود نهایی خود را آغاز کند و بنابراین او ترجیح داد در بادهای شدید و هوای صاف صعود کند.

“اوربکو” در مورد شرایط قبل از صعود نهایی گفت: “من توانایی مقابله با باد با سرعت ۷۰کیلومتر در ساعت را در هنگام صعود دارم.”

این تجربه‌ای است که کوهنورد در زمان به آن دست می‌یابد.

برای اطلاع از نتیجه نهایی تلاش “دنیس اوربکو” در صعود به قله برودپیک تا بازگشت او به بیس‌کمپ باید منتظر ماند…

 

منبع: مونتانیا تی وی

 

*****

 

کشف جسد کوهنورد مدفون شده در ارتفاعات واریان

 

رئیس جمعیت هلال احمر کرج از کشف جسد کوهنورد جوانی که در منطقه کوهستانی واریان زیر بهمن مدفون شده بود خبر داد.

سید فتح‌الله هاشمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز گذشته ۲۶ بهمن در پی سقوط بهمن در منطقه کوهستانی واریان در جاده کرج -چالوس یک کوهنورد مفقود شد.

وی ادامه داد: پس از اعلام این حادثه، عملیات جستجو توسط امدادگران هلال احمر و شش کوهنورد همراه وی در منطقه آغاز شد.

این مسئول افزود: در نهایت جستجوگران موفق شدند جسد این کوهنورد را دقایقی پیش در منطقه واریان (محدوده جاده کرج-چالوس) کشف کنند.

وی توضیح داد: عملیات جستجو با کمک کوهنوردان از ظهر دیروز آغاز شد اما به دلیل تاریکی شب ادامه جستجو به صبح امروز موکول شد که با همکاری هلال احمر و همراهان وی و مدیریت بحران فرمانداری کرج دقایقی پیش با کشف جسد کوهنورد به اتمام رسید.

این مسئول اضافه کرد: جسد این کوهنورد با بالگرد اورژانس به کرج منتقل شده است.

 

منبع: ایسنا

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۱۱٫۲۸

 

دیدگاه خود را بیان کنید