رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت بیست و نهم»

ارسال شده توسط در 17 فوریه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

نیرمال_پورجا و وعده ای که محقق شد!

❄️” صعود زمستانه “نیرمال پورجا” به قلهk2 بدون اکسیژن کمکی”❄️

در جولای سال ۲۰۱۹ که “نیرمال پورجا” قلهk2 را در شرایط غیر ممکن و سقوط متوالی بهمن بهمراه یاران توانمندش گشود و امکان صعود را برای دیگر تیم های حاضر در منطقه فراهم کرد ، عهد کرد این بار در زمستان بهk2 باز خواهم گشت و این غول شکست ناپذیر را در “بدون استفاده از اکسیژن کمکی” رام خواهم کرد.
این وعده و تعهد “نیمس دایی” باعث شد که حتی امسال زمستان در صعود به کمپ های بالا بدون تاکید در نوشته هایش به عدم استفاده از اکسیژن کمکی،”چراغ خاموش” به هدف خود بدور از حواشی و غوغای رسانه ای بپردازد.

درمورد اولین صعود زمستانه امسال بهk2 که تصور میشد همگی کوهنوردان نپالی با اکسیژن کمکی صعود خواهند کرد، نگرانی بسیاری از بزرگترین کوهنوردان جهان را برانگیخته بود و در این میان “نیرمال پورجا” شاید به این می اندیشید که جزییات صعود را بعدا خواهم گفت،در حقیقت در نوشته هایش میتوان استنباط کرد که او میخواست جوجه ها را آخر پاییز بشمارد!

❄️ در ۱۸ژانویه “پورجا” در صفحه شخصی اش نوشت:
《” قله”کی۲” در زمستان خصمانه، وحشی و چالش برانگیز میشود و من تصور میکنم که پیروزی و صعود به این قله با هدف پیروزی شخصی عملی نیست و شما باید با هدفی بزرگتر برای رام کردن این کوهستان وحشی در زمستان داشته باشید.
من توانایی ذهنی و فیزیکی خود را خوب میشناسم، در صعودهای قبلی در “پروژه ممکن” در زمان محدود کمتر از ۷ماه ، انتخاب و دلایل خود را برای صعودهای “با اکسیژن کمکی “به تمامی۸۰۰۰متری ها داشتم و از کاری که در پروژه قبلی انجام دادم کاملا راضی هستم.
این بار در زمستان بخاطر شرایط هوایی و زمان اندکی که در پنجره های هوایی وجود داشت تصمیم مشکلی بود که “بدون اکسیژن کمکی” یا “با اکسیژن کمکی” صعود زمستانه بهk2 را عملی کنم. در عین حال مشکل دیگری که داشتم این بود که روتیشن های “هم هوایی” کافی ای نداشتم و فقط در این فاصله در کمپ دوم” ۶۶۰۰متر” شب مانی داشتم.
بهترین شرایط برای یک کوهنورد درk2 اینست که قبل از”تلاش نهایی” شب مانی ای در کمپ۴داشته باشد یا به آنجا رسیده باشد.
کافی نبودن “هم هوایی” باعث سرمازدگی در اولین روتیشن هم هوایی و کندی حرکت اعضای تیم شده بود ، ایمنی تیم در صعودهایم اولین اولویت من است، من حدود ۲۰اکسپدیشن موفق به ارتفاعات بالا را رهبری کرده ام و اعضای تیم بدون از دست دادن انگشت دست یا پا به خانه بازگشته اند.
با تمام این اوصاف شرایط را سبک و سنگین کردم و ریسکی حساب شده را برگزیدم:
صعود زمستانه ام به قله k2 بدون استفاده از اکسیژن کمکی خواهد بود.

اعتماد به نفس و شناخت توانایی های بدنی ام و تجربه صعود به ۱۴قله ۸۰۰۰متری بار دیگر مرا قادر کرد که با این شرایطی که ریسکش را پذیرفته بودم خود را با تیم هماهنگ کنم و هنوز توانایی سرپرستی تیم را بعهده داشته باشم….

✨” درست است “کاربزرگ” سرانجام انجام شد و صعود به قله k2 بدون اکسیژن کمکی در زمستان عملی شد.✨
بارها این موضوع در کوهستان رخ داده است که کوهنوردانی قله ای را “بدون اکسیژن کمکی” صعود کرده اند که تیم ما مسیر را مهیا کرده بودند و طناب ها را در مسیر فیکس کرده بودیم .بعضی از این کوهنوردان در میان جامعه کوهنوردی کاملا شناخته شده هستند.
حال سئوال اینجاست که کدامیک از این ها تحت عنوان “بی کلک =fair means” طبقه بندی میشوند؟
(نیرمال پورجا در این بخش بطور عمده اشاره به صعودk2 در ۲۴جولای ۲۰۱۹دارد که فیکس طناب در مسیر “باتل نک” بطرف بالا، بعلت سقوط مکرر بهمن غیر ممکن شده بود و تعدادی از کوهنوردان بزرگ مجبور به بازگشت و رها کردن اکسپدیشن شده بودند و تعدادی نیز در کمپ ها هنوز باقی مانده بودند و گمانه زنی بر این پایه بود که قله k2 در تابستان ۲۰۱۹ کوهنوردی را بخود نخواهد دید .
“پورجا” و تیمش که ابتدا قصد صعود به برودپیک و سپس بهk2 را داشتند با تغییر برنامه، ابتدا به سرعت خود را به کمپ ۴- کی ۲ “منطقه شولدر”رساندند و سپس مسیر “باتل نک”به قله را با طناب فیکس کردند و راه صعود به قله را هموار کردند و با صعود به قلهk2،کوهنوردان حاضر در کمپ ها در مسیر آبروزی و سزن هم قادر شدند خود را با اکسیژن کمکی یا بدون اکسیژن کمکی به قله k2 برسانند و انصافا این نقش مهم “نیرمال پورجا” در عملی کردن صعودها در تابستان ۲۰۱۹ به قلهk2 باید ذکر شود اما متاسفانه در گزارش ها از تلاش او و تیمش قدردانی و یادی نمیشود…)
ویدیوی شادی و سرور “نیرمال پورجا” و “مینگما گیالجه”پس از اولین صعود زمستانه به قله k2 در لینک زیر👇👇
https://t.me/espilat/3258

“پورجا” در ادامه میگوید: من با یک زمینه و سابقه “نیروهای ویژه گورخا” از ارتش بریتانیا آمده ام و اشخاص در آنجا هر کار غیرممکنی را بدون سرو صدای زیاد به انجام میرساندند، بنابراین شخصا برای من تلاش و پیروزی در کوهستان کار بسیار بزرگ و غیر ممکنی نبوده و نخواهد بود.
بدیهی است که کوهستان و طبیعت متعلق به همه افراد است و هرشخصی باید بتواند فارغ از جنجال، تلاش خود را براساس توانایی هایش در کوهستان عملی کند. 》

رینهولد_مسنر” کوهنورد افسانه ای ایتالیایی در مورد نیرمال پورجا می گوید:
“نیمس” نه تنها دارای توانایی فیزیکی استثنایی است،او در عین حال لیدری با قابلیت های بالای اداره و نظم دادن به امور لجستیکی و مالی اکسپدیشن ها است.

📚 کتابهایی که نیرمال پورجا به رشته تحریر در آورده است:
۱-ورای ممکن
۲-یک سرباز ، ۱۴قله
۳-زندگی من در منطقه مرگ
(کتاب “ورای ممکن” توسط آقای “شهاب رئیسی” استاد زبان انگلیسی در دانشگاههای ترکیه ترجمه شده است و بصورتPDF در اختیار خوانندگان قرار داده شده است .او یکی از کوهنوردان با آینده ای درخشان در کوهنوردی ایران بود که متاسفانه با برخوردهای نامعقولی که با او صورت گرفت از فعالیت حرفه ای کوهنوردیش فاصله گرفت.گزارش های کوهنوردی او را میتوانید در اینستاگرامش دنبال کنید.)
در ضمن برای اطلاعات بیشتر در مورد زندگی و فعالیت های کوهنوردی “نیرمال پورجا” به مقاله”نیرمال پورجا پدیده ای قابل تحسین در دنیای کوهنوردی” که بعد از انجام #پروژه_ممکن ۱۴/۷ نگاشته شد در سایت باشگاه اسپیلت و به لینک زیر مراجعه کنید:👇
http://b2n.ir/931972

✨✨✨✨✨✨✨✨

“مینگما_گیالجه”

از سوی دیگر “مینگما گیالجه” یکی از کوهنوردان بی نظیر نپالی که سرپرستی تیمی سه نفره را عهده داشت و عهد کرده بود که قلهk2 را در زمستان بدون اکسیژن کمکی صعود خواهد کرد نتوانست عهد خود را عملی کند او در مصاحبه با “نیویورک تایمز”گفت:
شنبه ۱۶ ژانویه در حدود ساعت ۲:۳۰صبح از کمپ سوم( ۷۳۵۰متر) خارج شدیم، هوا تاریک بود و با سرمای گزنده منفی۶۰درجه سانتیگراد مواجه شدیم ، بدنم کاملا بیحس بود، درصدد بودم که تلاش صعود را رها کنم و بقیه اعضای تیم هم همین عقیده را داشتند…

البته از ابتدای تلاش صعود زمستانه، “مینگما گیالجه” مطرح کرده بود که بدون اکسیژن کمکی بهk2 صعود خواهد کرد و در تمامی کمپ هایی که برای هم هوایی صعود میکرد از اکسیژن کمکی استفاده نمیکرد.
اما زمانیکه کوهنورد قدم به مصاف با این قله وحشی در زمستان میگذارد واقعیات خود را به رویاهایش تحمیل میکند و “مینگما گیالجه” هم از این قاعده مصون نماند و هنگامیکه که در تلاش نهایی شرایط را سبک سنگین کرد، گزینه های پیش رویش:بازگشت به پایین و رها کردن تلاش صعود بهk2 و یا استفاده از “اکسیژن کمکی” در تلاش نهایی بودند.

سرانجام در شنبه ۱۶ژانویه در تلاش نهایی صعود زمستانه به قلهk2، “مینگما گیالجه” متوجه شد “بدون اکسیژن کمکی” نخواهد توانست به بلندای کوهستان وحشی در زمستان برسد و این گزینه را برای صعود انتخاب کرد.

البته چون جزییات صعود به قله نامشخص بود تصور میشد که تمام مردان نپالی صعود کننده زمستانیk2 از اکسیژن کمکی استفاده کرده اند.
با انتشار جزئیات صعود زمستانه به قلهk2 مشخص شد که “نیرمال پورجا”پدیده کوهنوردی جهان به عهد خود در مصاحبه با “اکس وب” که عنوان کرده بود: که قله k2 را در زمستان بدون اکسیژن کمکی صعود خواهم کرد، پایبند باقی ماند.👌

 

*************

❄️ تلاش اکسپدیشن سه نفره(جان اسنوری، محمد علی سدپارا و ساجد سدپارا )برای صعود زمستانهk2
اخبار_k2
❄️ امروز عصر تیم سه نفره اسنوری-محمدعلی سدپارا و پسرش ساجد بیس کمپ را بسوی کمپ سوم ترک کردند و هدف آنها رسیدن بهC3 در حدود نیمروز یکشنبه است.
آنها تا بعد از ظهر استراحت میکنند و “تلاش نهایی” را عصر یکشنبه آغاز خواهند کرد.
“جان اسنوری” تخمین میزند که آنها ۹صبح دوشنبه به قلهk2 صعود خواهند کرد.

سجاد سدپارا پسر محمد علی سدپارا قصد دارد بدون اکسیژن کمکی قلهk2 را صعود کند اما برای شرایط اضطراری با خود اکسیژن حمل میکند.
هنوزاطلاعی در دسترس نیست که “جان اسنوری”کوهنورد ایسلندی و محمد علی سدپارا از اکسیژن کمکی استفاده خواهند کرد یا خیر!
محمد علی سدپارا کوهنورد پاکستانی بی تردید یکی از بهترین کوهنوردان با تجربه جهان است. او با تجربه صعود زمستانه اش میگوید: این صعود موفق و تضمین شده نیست و این تلاشی بلندپروازنه است،شرایط چندان آسان نیست،اما ما در این مسیر مثبت اندیش هستیم.
🔹در اجازه صعود “جان اسنوری” از “سدپاراها” تحت عنوان “باربران ارتفاعات بالا”یاد شده است.

🌐 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

🎥برادر در کنار برادر ، شانه به شانه، در حالیکه سرود ملی نپال را میخواندیم با هم بسوی قلهk2 گام بر داشتیم👌

❄️۱۰متر قبل از رسیدن به قلهk2 همگی توقف کردیم تا با همدیگر بعنوان یک تیم متحد ، اولین صعود و پیروزی تاریخی بر فراز قله k2 در زمستان را به ثبت برسانیم.

❄️ این پیروزی توسط یک تیم متحد نپالی فارغ از حرص و طمع شخصی حاصل شد.

افتخار بزرگ تیم تماما نپالی برای کشور نپال و همه کوهنوردان جهان است ، با اتحاد و هماهنگی تیم در اولین صعود به قله k2 درزمستان ثابت شد که هیچ امری “غیر ممکن” نیست!

✨ما بسیار مفتخریم که این لحظات تاریخی را با تمامی کوهنوردان و علاقمندان به اشتراک میگذاریم.

💫گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی از بزرگترین چالش هایی است که بشریت در حال حاضر با آن مواجهه شده است.
نژاد بشری برای مقابله با این بحران تهدید کننده حیات بشری نیازمند اتحاد و همکاری است.
✨اگر ما متحد شویم قادر خواهیم بود که هر امر غیر ممکنی را “ممکن”سازیم!

🎥 لینک مربوط به ویدئوی سرود خوانی کوهنوردان نپالی بر فرازقلهk2👇

https://t.me/espilat/3272

🌐 فیس بوک نیرمال پورجا (۲۴ ژانویه۲۰۲۱)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

باشگاه اسپیلت این پیمایش ارزشمند زمستانی را به اعضای این تیم و جامعه کوهنوردی کشور شادباش میگوید.

 

*************

❄️ اکسپدیشن سه نفره: جان اسنوری ایسلندی و محمدعلی سدپارا و ساجد سدپارا کوهنوردان پاکستانی در تلاش صعود زمستانه به قلهk2

❄️ سه کوهنورد که با خوش بینی انتظار داشتند که امروز دوشنبه ساعت ۹صبح به قله k2 صعود کنند بعلت بادهای شدید در ارتفاع ۶۸۰۰ متر در کمپ دوم بالا در انتظار هستند اگرچه آنها به کمپ سوم هم رسیدند،در کمپ دوم شرایط تلاش نهایی را ارزیابی میکنند .

آنها قصد داشتند دیروز بعدازظهر از کمپ سوم حدود ساعت ۶بعد از ظهر تلاش نهایی را آغاز کنند و در ساعت ۹صبح بر فراز قلهk2 باشند.

باید در نظر داشت بر اساس پیش بینی هوا بعد از ظهر دوشنبه(امروز) هوا رو به وخامت میگذارد و پنجره هوایی با سرعت باد ۴۰تا ۵۰کیلومتر در ساعت بسته خواهد شد.

با وجودیکه ساعت به وقت پاکستان از ۱۱:۳۰صبح هم گذشته است خبری جدید از کوهنوردان در صفحه شخصی اشان منتشر نشده است.

صعود بهk2 در زمستان سرعت نیرمال پورچا و کوهنوردان نپالی را می طلبد . آنها در ۱۶ژانویه “تلاش نهایی” خود را ازکمپ سوم در ارتفاع۷۳۵۰متر در ساعت ۲:۳۰ صبح آغاز کردند و بعنوان تیمی منسجم از قبل کمپ چهارم در “شولدر” را هم لمس کرده بودند و به کمپ ۴ تجهیزات کافی حمل کردند .
“تلاش نهایی” کوهنوردان نپالی بعنوان اولین صعود کنندگان زمستانه قلهk2 در ۵بعد از ظهر ۱۶ژانویه عملی شد.

❄️اینکه اکسپدیشن (جان اسنوری و پدر و پسر سدپاراها) بخواهند از کمپ دوم “تلاش نهایی”را آغاز کنند بدون آنکه حتی قبلا کمپ چهارم را صعود کرده باشند و تجهیزاتی هم در کمپ ۴در اختیار ندارند تلاشی بسیار بعید بنظر میرسد.

برای تیم نپالی ها “تلاش نهایی” از کمپ سوم به قله k2 حدود ۱۴ساعت و نیم طول کشید.
صعود از کمپ چهارم به قلهk2 و گذر از “باتل نک” در حدود ۱۲ساعت طول میکشد.

اکسپدیشن سه نفره “جان اسنوری و سدپاراها” قابل قیاس با صعود کنندگان نپالی نیستند، چون نپالی ها ۱۰نفر از حرفه ای ترین کوهنوردان ارتفاعات بالا در هیمالیا هستند و از پنجره هوایی بیشتری سود بردند در صورتیکه برای اکسپدیشن “جان اسنوری” و “سدپاراها” گام گذاشتن در این وادی که پنجره هوایی بعد از ظهر دوشنبه(امروز) بسته خواهد شد مهلک و خطرناک جلوه میکند.
بنظر میرسد کوهنوردان با خرابی هوا چاره ای جز بازگشت ندارند تا مانند اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” با کوهنوردان حاضر در بیس کمپ در انتظار پنجره هوایی مناسب و چندروزه باقی بمانند.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

*************

شادباش باشگاه اسپیلت به مناسبت پیمایش زمستانی خطالراس فنی و یکصد کیلومتری (خرونرو) ۲۲تا۲۹بهمن۱۳۹۹
سواد کوه به کیاسر
بدون بارگذاری

توسط همنوردان آمل و سواد کوه
(استان مازندران)
مرتضی نوری، مهدی یزدانیان، حسین ناطقی، سعید نظری و دکتر معنوی

«روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت»

*************

“گزارش تحلیلی حادثه قله کلک چال جمعه ۵دی ماه ۱۳۹۹(PDF )”

“با تمرکز بر حادثه درگذشت اشکان رضوانی نراقی و هادی بهادری”

⚡️این گزارش برای رفع ابهام و پرسش و شایعات درباره برنامه اجرا شده توسط جانباختگان قله کلک چال “اشکان رضوانی نراقی” و هادی بهادری نگاشته شده است.

⚡️در انتهای گزارش درس آموخته هایی نیز از این حادثه ارائه گردیده است

لینکPDF مربوط به گزارش تحلیلی حادثه کلک چال جمعه ۵ دی ۱۳۹۹👇

https://t.me/espilat/3279

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

روز گذشته ۷ بهمن ۹۹ ساعت ۱۸:۳۰مجید ملک محمدی گزارش خوانی صعود ۱۲ روزه زمستانی خود و همنوردش مجتبی دهقان به خطالراس سیالان تا علم کوه(قله گردونه) را در باشگاه اسپیلت ارایه نمود.

در این جلسه ایشان به عنوان دوازدهمین عضو افتخاری باشگاه اسپیلت انتخاب و کارت عضویت (نامحدود) نامبرده توسط مسئول باشگاه اسپیلت به وی اهدا شد.

لازم به ذکر است این جلسه با تعداد اندکی میهمان و اعضای محدود این باشگاه و با رعایت نکات بهداشتی کرونایی برپا و از طریق صفحه اینستاگرام اسپیلت پخش زنده (live) گردید‌.

*************

❄️ تلاش صعودزمستانه_ماناسلو

⚡️اوضاع در “ماناسلو” با شکاف یخی بزرگ مابین کمپ اول و دوم پیچیده و مشکل شده است.

آلکس_تکسیکون کوهنورد ۳۹ساله اسپانیایی صعودهای زمستانه امروز ۲۸ژانویه اطلاع داد:
بر اساس برنامه ریزی ای که در “ماناسلو”از قبل داشتیم قرار بود امروز به کمپ دوم برسیم و بخشی از “هم هوایی”خود را کامل کنیم، اما اوضاع بر اساس برنامه ریزی پیش نرفت.
یک شکاف بزرگ مسیر بین کمپ اول و کمپ دوم را مسدود کرده است و شرایط به گونه ای است که حتی با ۹نردبان بهم چسبیده هم نمیتوان از آن شکاف عبور کرد.

❄️”تکسیکون”در ادامه گفت: من به همراه شرپاها (چپال، کالدن، نامجا) به کمپ اول بازگشتیم و دیگران به بیس کمپ بازگشتند.

🔹با شرایط جدید آنها به یک “بای پس” برای عبور از این شکاف نیاز دارند و استراژی جدید در روزهای آینده بکار بسته خواهد شد.
اگر باد و بارش برف اجازه دهد شاید فردا تلاش دوباره ای صورت گیرد.

🌐 مونتانا تی وی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

امروز ۱۲ بهمن ۹۹ همزمان با برگزاری مجمع سالیانه هیئت کوهنوردی استان خراسان رضوی، از تندیس یادبود عباس جعفری در زادگاهش، مشهد، و با حضور ریاست فدراسیون آقای زارعی، رونمایی شد. این تندیس در بوستان طبیعی هفت حوض در منطقه خلج، مهد کوهنوردی خراسان، نصب گردید.
عباس جعفری (عباث)، کوهنورد، عکاس و طبیعت گرد برجسته کشورمان در دوران فعالیت خود ایران را به زیبایی به جهانیان معرفی کرد.

یادش جاویدان 🇮🇷

*************

💥پیری از پاهاشروع می شود💥
عنوان مقاله:
🌹پاها را قوی نگه دارید.
هنگام پیری پاهای ما باید همچنان محکم بمانند.
در پیری نباید از سفید شدن مو، یا افتادگی پوست، یا چین و چروک بترسیم. اما از ضعف پاها باید ترسید. از جمله علائم طول عمر، که در مجله‌ی آمریکایی «Prevention» فهرست شده، «عضلات قوی پا» در صدر فهرست ذکر شده است. اگر پاها را به مدت دو هفته حرکت ندهید، قدرت پا ده سال کاهش می‌یابد. تحقیقاتی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داد که چه پیر و چه جوان، اگر دو هفته بی‌تحرک بمانند، قدرت عضله‌ی پا به یک‌سوم تقلیل پیدا می‌کند که معادل ۲۰-۳۰ سال پیر شدن است. با ضعیف شدن عضلات پا، حتی اگر بعداً تمرینات توان‌بخشی انجام دهید، بهبودی مدت زمان زیادی طول می‌کشد. بنابراین، انجام ورزش منظم و مناسب مانند پیاده‌روی، بسیار مهم است.
فشار کل بدن روی پاهاست. پا ستونی است که بار کل بدن انسان را به دوش می‌کشد. ۵۰٪ از استخوان‌ها و ۵۰٪ از عضلات بدن، در دو پا قرار دارند. بزرگ‌ترین و محکم‌ترین مفاصل و استخوان‌های بدن هم در پاها هستند. استخوان‌های قوی، عضلات قوی و مفاصل انعطاف‌پذیر مثلث آهنینی را تشکیل می‌دهند، که مهم‌ترین بار را بدن انسان را بر دوش دارند.
۷۰% فعالیت انسان و مصرف انرژی در طول زندگی فرد، توسط دو پا انجام می‌شود. آیا می‌دانستید که ران‌های یک جوان قدرت کافی برای بلند کردن یک اتوموبیل کوچک را دارند؟
پاها مرکز حرکت بدن هستند. در هر دو پا با هم، ۵۰٪ از سلسله‌ی اعصاب و ۵۰٪ از رگ‌های خونی قرار دارند و ۵۰٪ از خون از طریق آنها جریان دارد. این یک شبکه‌ی گردش خون بزرگ است، که کل بدن را به هم متصل می‌کند. فقط وقتی پاها سالم هستند، خون به‌نرمی جریان می‌یابد. بنابراین کسانی که عضلات پای قوی دارند، قطعاً قلب قوی هم دارند.
پیری از پاها به بالا شروع می‌شود. هرچه پیرتر می‌شویم، از دقت و سرعت انتقال دستورات بین مغز و پاها کاسته می‌شود. به‌علاوه، به اصطلاح «کود استخوانی کلسیم» دیر یا زود با گذشت زمان از بین می‌رود و افراد مسن را مستعد شکستگی استخوان می‌کند. شکستگی در افراد مسن، به‌راحتی باعث ایجاد یک سری بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مهلک مانند ترومبوز مغز می‌شود. آیا می‌دانید ۱۵٪ بیماران مسن در طی یک سال شکستگی استخوان ران، می‌میرند؟
ورزش پا، حتی بعد از ۶۰ سالگی، هرگز دیر نیست. اگرچه پاها به‌تدریج و با گذشت زمان پیر می‌شوند، اما ورزش پا، یک کار مادام‌العمر است. فقط با تقویت پاها می‌توان از پیری بیشتر جلوگیری کرد.
لطفاً یا حداقل هر روز ۳۰-۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید یا هفته ای سه ساعت ورزش های هوازی قدرتی انجام دهید تا مطمئن شوید پاهای شما ورزش کافی را انجام می‌دهند و عضلاتشان سالم می‌ماند.
سلامت و پایدار باشید.

✍”فریدون محمودی” مجله سلامت(۱۲آذر۱۳۹۹)

*************

“نادهیرا ال هارثی” اولین زن عرب از کشور عمان در ۱۴ژانویه ۲۰۲۱ موفق شد به قله تکنیکال آمادابلام در شرق هیمالیا به ارتفاع ۶۸۱۲متر صعود کند.

“نادهیرا ال-هارثی کوهنورد۴۳ ساله عمانی می گوید : در ۱۳ژانویه در ساعت ۱۰:۳۰شب “تلاش نهایی” صعود را آغاز کردیم.

“همه گونه احساسات وجودش را فرا گرفته بود…
با تمام این احساسات او مجبور بود با تیمش در شبی تاریک برای قله #آمادابلام تلاش نهایی خود را آغاز کند.
صعودی طولانی و تکنیکال بود و همگی نیاز داشتند نهایت تمرکز را در صعود بکار ببندند.
در هوای زیر صفر زمستان ،با وزش باد و کمبود اکسیژن در آن ارتفاع و خستگی فیزیکی شدید کوچکترین خطایی ممکن بود به از دست دادن جانشان ختم شود.

⚡️ساعت ۱۱صبح ، ۱۴ژانویه ۲۰۲۱ “نادهیرا ال-هارثی “اولین زن عرب”بود که قله “آمادابلام”را صعود کرد.
در آن لحظه او واقعا از صمیم قلب احساس شادی میکرد.
“نادهیرا” که برای وزارت آموزش عمان کار میکند در سال ۲۰۱۷ به کوهنوردی علاقمند شد.
علیرغم مخالفت خانواده در جامعه بسته عمان، “نادهیرا” رویایش را دنبال کرد…

🌐 منبع: The world
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

اخبار_k2 (زمستان۲۰۲۱)

“کوهنوردان با بی صبری در انتظار پنجره هوایی مناسب”

❄️ محمدعلی_سدپارا در مصاحبه با اکس وب گفت: “ما نیازمند یک پنجره هوایی مناسب هستیم،زمانی لازم که بتوانیم قله را صعود کنیم و فرود آییم…
یک پنجره هوایی سه روزه برایمان عالی است،چیزی که شاید در انتهای هفته رخ دهد.”

هیچکدام ازاعضای اکسپدیشن سه نفره”اسنوری، علی سدپارا و ساجد سدپارا) در آخرین تلاششان در چندین روز قبل از اکسیژن کمکی برای صعود استفاده نکردند.

محمد علی سدپارا گفت: برای موقعیت اضطراری ما کپسول اکسیژن در کمپ های بالا ذخیره کرده ایم اما با این وجود ما تلاش میکنیم بدون اکسیژن کمکی قلهk2 را در زمستان صعود کنیم.

محمد علی سدپارا”معتقد است که چون قبلا در یک تلاش از بیس کمپ به کمپ سوم پایین(۶۸۰۰متر) رسیده است این اعتماد به نفس را همچنان در خود می بیند،اما فاکتور زمستان فریز کننده و کوهنوردان بیشتر در شب هنگام صعود ممکن است انتظارات را تغییر دهند.

اکسپدیشن “سه نفره” دوماه است که قدم به کوهستان وحشی گذاشته اند و در انتظار پنجره هوایی مناسب روزشماری میکنند.

🌐 اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

«پایان ده روز تلاش زمستانی موفق در علم کوه»

تیم دو نفره آقایان محمد حسینی و امیر پاینده از همدان موفق شدند طی ده روز مسیر ونداربن به سرچال ، علم چال و گرده آلمان ها ، قلل علم کوه ، خراسان شمالی ، ویرانه کوه ، خراسان جنوبی تا قلل ستاره ، مناره و گردونه کوه ، لشکرک ها و در نهایت تا قلل سامان و دیو چال را پیموده شب گذشته ۱۳بهمن۹۹ در روستای دلیر(جاده چالوس) برنامه خود را به پایان رسانند.

این چندمین تیم همدانی است که زمستان امسال برنامه های موفقی را در منطقه علم کوه اجرا کرده است.

باشگاه اسپیلت این صعود خط الرأسی و فنی و مهم زمستانی را که به سبک آلپی اجرا شده است به این همنوردان و جامعه کوهنوردی همدان و کشور شادباش میگوید.

روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                         ۱۴بهمن۱۳۹۹

*************

جنب و جوشی جدید درk2 با گشایش پنجره هوایی
اخبارتلاش صعود_زمستانه_k2

پیش بینی هوا “پنجره هوایی مساعد” را مابین ۳تا ۵ فوریه اعلام کرده بود اما شانس اکسپدیشن های حاضر در k2 عالی است و این پنجره هوایی زودتر آغاز شد و از اول فوریه فعالیت ها در مسیر آبروزی آغاز شده است و بنظر میرسد تا ۵فوریه این “پنجره مناسب هوایی” امکان صعود را برای کوهنوردانی که شانس خود را برای صعود زمستانه به قلهk2 می آزمایند،بهترین فرصت ممکن را فراهم کند.

“سون سامیتز ترکز”به سرپرستی “چانگ داوا شرپا” بزرگترین اکسپدیشن زمستانه به قله k2 “تا کنون”با ۵۰کوهنورد و شرپا در کوهستان حضور دارندو تمامی تلاش خود را میکنند که کوهنوردان بین المللی ای که به این اکسپدیشن پیوسته اند را برای صعود زمستانه به قله حمایت و سرپرستی کنند .
در این میان تعدادی “با اکسیژن کمکی” قصد صعود به قله k2را دارند و در کمپ های بالا شرپاهای قدرتمند “سون سامیتز ترکز” برایشان مسیر را با طناب فیکس کرده اند و اکسیرن کمکی ذخیره کرده اند.

از سویی “تامارا لانگر” کوهنورد ۳۴ساله (جنوب تیرول -ایتالیایی) و خوان پابلو موهر کوهنوردشیلیایی هم قصد دارند شانس خود را بدون اکسیژن کمکی برای صعود زمستانه بهk2 امتحان کنند،این در حالی است که اخیرا “تامارا لانگر” از عفونت گوارشی در بیس کمپ رهایی پیدا کرده است و اکنون آماده است که به یاد و بزرگداشت “سرگی مینگوته” فقید، صعودش را عملی کند.

“مینگوته” سرپرستی مشترک “سون سامتیز ترکز” را با “داوا شرپا” بعهده داشت او پذیرفته بود سرپرستی کوهنوردانی که بدون اکسیژن کمکی قصدصعود زمستانه بهk2 در اکسپدیشن را دارند را بعهده بگیرد. اما در آخرین روتیشن هم هوایی اش بهمراه “خوان پابلو موهر”، بصورت ناگهانی در مسیرفرود ، مابین کمپ اول و بیس کمپ پیشرفته سقوط کرد و جانش را از دست داد.

❄️ چانگ داوا شرپا سرپرست “سون سامیتز ترکز” در آخرین پست خود در صفحه اکسپدیشنSST، برنامه روز به روز تلاش صعود را به شرح زیر اعلام کرد:
《🔻اول فوریه:
“بعد از زمان طولانی انتظار در بیس کمپ، سرانجام بر اساس پیش بینی هواشناسی،پنجره هوایی مناسب امکان صعود را فراهم ساخت.
امروز یک تیم ۸نفره از شرپاها از بیس کمپ به ارتفاعات بالا صعود کردند تا طناب های مسیر که ممکن است بعلت هوای نامناسب و بادهای شدیدآسیب دیده باشند را ترمیم کنند، در عین حال وجود کپسول های اکسیژن و تجهیزاتی که قبلا در ارتفاعات ذخیره کرده بودند را موردبررسی قرار دهند.

بر اساس پیش بینی هوا بعلت مساعد بودن هوا (از اول فوریه تا پنجم فوریه) شاید آخرین شانس صعود به قله K2 قبل از شروع بارش برف در فوریه باشد.
🔻دوم فوریه:
“بارش برف کم ،بادهای ملایم در کمپ دوم)
در این روز کوهنوردان با شرپاها از بیس کمپ به کمپ اول صعود خواهند کرد.
البته تیم ۸نفره شرپاها قصد دارند قبل از آنها به کمپ دوم صعود کنند.
🔻سوم فوریه:
(بارش برف کم و وزش باد ملایم در کمپ سوم)
شرپاها کمپ سوم را برپا میکنند، کپسول های اکسیژن را در محل ذخیره میکنند، طناب های مسیر را درصورتی که نیاز به فیکس مجدد داشتند چک میکنند.
تمامی کوهنوردان باقیمانده (تعدادی از کمپ اول و تعدادی مستقیما از بیس کمپ) به کمپ دوم صعود خواهند کرد.
🔻۴فوریه:
تمامی تیم به کمپ سوم صعود میکنند و پس از چند ساعت استراحت در کمپ سوم (ارتفاع ۷۳۰۰متر)،”تلاش نهایی” خود را برای صعود به قله k2 در عصر ۴فوریه و یا در شب آغاز میکنند(این امر بستگی به شدت وزش باد دارد)

🔻۵فوریه:
(سرمای هوا به منفی ۵۵ درجه سانتیگراد خواهد رسید)
هدف و برنامه اکسپدیشن صعود به قلهK2 در ۵فوریه ،مستقیما از “کمپ سوم” است و این زمان آخرین شانس صعود به قله در این پنجره هوایی است.

در بعد از ظهر روز “۶ فوریه”بادهایی با شدت ۶۰کیلومتر در ساعت در ارتفاع بالای ۷۵۰۰مترشروع به وزیدن میکنند و سپس شدت بادها به ۱۰۰کیلومتر در ساعت خواهند رسید.

برنامه ریزی ما بر اساس پیش بینی های هواشناسی، توصیه کارشناسان و تمایل و اشتیاق تیم است
با این وجود، این تلاش صعود زمستانه بهk2 است، هر امری در هر لحظه ای میتواند این برنامه ریزی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.
هدف اصلی اکسپدیشن ما بازگشت ایمن به پایین است.》
(” داوا”- سون سامیتز ترکز)

✨✨✨✨✨

اکسپدیشن سه نفره ( اسنوری، سدپاراها ) با وجودیکه که علی سدپارا از صعود زمستانه بدون اکسیژن کمکی به قلهk2 گفته بود بستگی به شرایط پیش رو دارد.
آنها اولین اکسپدیشنی بودند که به بیس کمپ k2 رسیدند .ارتفاعی که یک هفته پیش آنها بدون اکسیژن کمکی صعود کردند ۶۸۰۰متر بود.

از سویی “ماگدالنا گورزکوفسکا”کوهنورد لهستانی هم سعی بر آن دارد که بدون اکسیژن کمکی به قله k2صعود کند او بهمراه عکاس کوهنورد”اسوالد رودریگو” و دو شرپا از برنامه “سون سامیتز ترکز”پیروی میکند.

✍ محمد اسماعیلی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

❄️ “تلاش نهایی” صعود زمستانه به قلهk2 توسط کوهنودان حاضر در کمپ سوم k2 در ۵فوریه۲۰۲۱

اخبارتلاش صعود_زمستانه_k2

با تجمع کوهنوردان زن و مرد در کمپ سوم (۷۳۰۰متر)مصافی دوباره برای رسیدن به قلهk2 در زمستان از امروز جمعه آغاز شده است.

❄️ مترولوژیست ها برای روزجمعه بادهای ملایمی را پیش بینی کرده اند و قبلا در برنامه ای که توسط “داوا شرپا سرپرست”سون سامیتز ترکز”طراحی شده بود، “تلاش نهایی”به قله در آخرین شانس پنجره هوایی کنونی، جمعه ۵فوریه خواهد بود .
زمان در حال حاضر به وقت پاکستان۱:۳۰ بامداد ۵فوریه است.

❄️ در میان بزرگان کوهنوردی در کمپ سوم”تامارا لانگر”از تیرول جنوبی ایتالیا و”خوان پابلو موهر”شیلیایی قصد صعود بدون اکسیژن کمکی به قلهk2 را دارند.

❄️ اکسپدیشن سه نفره جان اسنوری ایسلندی، محمدعلی سدپارا و ساجد سدپارا هم با اکسیژن کمکی در جمعه “تلاش نهایی”خود را به قله k2 را آغاز میکنند.

در حال حاضر بیش از ۱۰کوهنورد در کمپ سوم آماده تلاش نهایی برای صعود به قلهk2 در زمستان ۲۰۲۱هستند….

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

❄️ تلاش صعودسرعتی زمستانه قله k2 توسط ” پاسانگ نوربو شرپا” در ۲۴ساعت
اخبار_k2

“پاسانگ نوربو شرپا روز پنجشنبه ساعت ۶صبح از بیس کمپ صعود خود را آغاز کرد و ۷ساعت بعد به کمپ دوم و به ارتفاع ۶۶۷۰متر رسید.

“داوا شرپا”سرپرست اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” اطلاع داد که “نوربو شرپا”قصد دارد در مدت ۲۴ساعت قلهk2 را صعود کند و قبل از بسته شدن پنجره هوایی به پایین باز گردد.

“نوربو شرپا” در ارتفاعات بالاتر از اکسیژن کمکی برای صعود به قلهk2 استفاده خواهد کرد.

❄️”نوربو شرپا” کاملا در صعودهای زمستانه با تجربه است و سال قبل با “آلکس تکسیکون” در صعود زمستانه قله “آمادابلام” و تلاش صعود زمستانه اورست همراه بود.

او قله “ماناسلو” را به همراه تیم بحرینی در پاییز امسال صعود کرد.

❄️”نوربو شرپا” در مورد صعود سرعتی اش میگوید: این یک رقابت نیست و فقط یک تلاش است.

🧗‍♂رکوردسرعتی صعود به قله k2 در حال حاضر به “بنویت چاموکس”کوهنوردفرانسوی با زمان ۲۳ساعت، بصورت انفرادی و بدون اکسیژن کمکی در سال ۱۹۸۶تعلق دارد.او در ۱۹۹۵در کانچن جونگا مفقود شد.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

آپدیت آخرین اخبار_k2

❄️”چانگ داوا شرپا” سرپرست اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز”درحدود ساعت۷:۳۰صبح به وقت پاکستان گزارش داد که تمامی اعضای اکسپدیشن”سون سامیتز ترکز” به پایین باز میگردند و صعودی به قله k2 انجام نشده است.

” داواشرپا”تاکید کرد که تمامی کوهنوردانی که شب گذشته به بالاتر از کمپ سوم صعود کرده بودند و به ۸۰۰۰متر رسیده بودند هم به کمپ سوم بازگشته اند.
در هر حال کوهنوردان، ساعاتی دیگر از C3 به بیس کمپ باز خواهند گشت.

💥 گذر از “باتل نک”
❄️ از سویی اکسپدیشن سه نفره (جان اسنوری کوهنوردایسلندی و محمد علی سدپارا و ساجد سدپارا) تا بحال موفق عمل کرده اند و به ارتفاع۸۰۷۱ متر رسیدند و سپس چند ساعت قبل “علی سدپارا”در توئیتی اعلام کرد که آنها در گذر از “باتل نک”هستند و ساعتی بعد از آنها گزارشی رسید که از “باتل نک” هم عبور کرده اند…..

“پاسانگ نوربو شرپا”که دیروز پنجشنبه از بیس کمپ با هدف صعود سرعتی در ۲۴ساعت به قلهk2 صعود خود را آغاز کرد ،بر اساس گزارش “داوا شرپا” به ارتفاع ۷۶۰۰متر رسید اما بعلت خرابی رگولاتور کپسول اکسیژنش بعلت سرمای فریز کننده مجبور به بازگشت به کمپ سوم شد.

❄️ اشکال عمده ای که کوهنوردان اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” با آن مواجه شدند این بود که با وجودیکه بیش از ۱۰نفر از اعضای تیم برای استراحت به کمپ سوم رسیدند چادر به اندازه کافی در کمپ سوم موجود نبود و احتمالا علت آن وزش طوفان بود و دو چادر باقیمانده کفاف جمعیت کوهنوردان در کمپ سوم را نمیداد و مسلما قبل از “تلاش نهایی”آنها نیاز به استراحت داشتند و این یکی از دلایل عقب نشینی آنها بود.

در هر حال این وظیفه شرپاهای “سون سامیتز ترکز”بود که قبل از صعود اعضای اکسپدیشن در مورد وضعیت چادرها در کمپ سوم و موقعیت طناب های فیکس شده مسیر تمام اقدامات لازم را انجام دهند.

با عقب نشینی کوهنوردان “سون سامیتز ترکز” به بیس کمپ k2 آنها یک شانس مسلم را در یک پنجره هوایی عالی را از دست دادند.

❄️پنجره هوایی قبلی که در ۱۶ژانویه سه اکسپدیشن نپالی با ۱۰کوهنورددر کنار هم قادر شدند اولین صعود زمستانه به قلهk2 را عملی کنند،کوتاهتر بود اما آنها از هماهنگی و تعاون و در عین حال ازسرپرستی “نیرمال پورجا” برخوردار بودند و مجموع این عوامل باعث شد که در تاریخ کوهنوردی نامشان بعنوان اولین صعود کنندگان زمستانهk2 ثبت شود.

ساعت اکنون به وقت پاکستان ۱۱:۳۰قبل از ظهر است و تمامی توجه ها معطوف به پیشرفت اکسپدیشن(جان اسنوری ،محمدعلی و ساجد سدپارا)شده است…..

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

◾️حادثه ای تلخ در k2

❄️ #آتانز_اسکاتوف کوهنوردبا تجربه بلغاری در هنگام فرود از ارتفاعات،پایین تر از کمپ سوم، به پایین سقوط کرد.

بیشتر اعضای اکسپدیشن”سون سامیتز ترکز” بعد از تلاش ناموفق برای صعود به قلهk2 در حال فرود به بیس کمپ هستند.

در این میان “اتانز اسکاتوف” احتمالا در فرود، بعلت پارگی یا خرابی طناب های فیکس شده در مسیر بر اثر فریز شدن یا زیر یخ قرار داشتن طنابها، به پایین سقوط کرده است اگرچه علت سقوط او ممکن است عوامل دیگری باشند،جزییات بعدا انتشار خواهد یافت.

❄️ گروهی از شرپاها برای یافتن او بسیج شده اند،یک هلی کوپتر امداد هم برای یافتن او به پرواز در آمده است.
هنوز سرپرست اکسپدیشن سون سامیتز ترکز،” چانگ داوا شرپا”اطلاعات جدیدی را در این باره انتشار نداده است.

◾️ آخرین اخبار حاکی از آنست که پیکر “آتانز اسکاتوف”توسط هلیکوپتر امداد یافت شد و به اسکاردو انتقال داده شد.

🌐 داریو رودریگز دسنیول، رامش شرپا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

◾️ جزییاتی از چگونگی حادثه مرگ ” آتانز اسکاتوف”

❄️ پس از “تلاش نهایی”ناموفق در صعود به قلهk2 که قرار بود شب گذشته انجام شود و “آتانز اسکاتوف”کوهنورد حرفه ای بلغاری که بهمراه ۲۰کوهنورد دیگر دیروز ۴فوریه به کمپ سوم (۷۳۰۰متر)رسیدند با دو چادر در C3مواجه شدند و استراحت این تعداد کوهنورد تا زمان “تلاش نهایی” صعود در دو چادر میسر نشد .
بادهای سرد ،هوای فریز کننده باعث شد که کوهنوردان آمادگی سود بردن از پنجره هوایی مساعد را نداشته باشند و تلاش نهایی که قرار بود از دیشب آغاز شود، لغو شد و امروز صبح سرپرست اکسپدیشن سون سامیتز ترکز(داوا شرپا) اعلام بازگشت تیم به بیس کمپ را صادر کرد و کوهنوردان شروع به بازگشت به بیس کمپ کردند.

“آتانز اسکاتوف”کوهنورد بلغاری که بخشی از اکسپدیشنk2 بود، بعلت استراحت نامناسب و وضعیت نامناسب طناب های مسیر فرود که احتمالا میتوانند از عللی باشند که در سقوط و مرگ کوهنورد بلغاری دخیل هستند.

“حادثه سقوط “آتانز اسکارتوف” حدود ۱۰:۳۰صبح بوقت پاکستان رخ داد. پیکر او در ارتفاع ۵۵۰۰متر یافت شد.
“اسکاتوف” کوهنورد ۴۲ ساله بلغاری با تجربه ای طولانی در کوهنوردی ارتفاعات بالا، ۱۱قله ۸۰۰۰متری را درهیمالیا صعود کرده بود که شامل ۲صعود به قله اورست بود. او کوهنوردی “وگان”بود.
💥قابل ذکر است که درصد مرگ و میر(نسبت مرگ و میر به صعودها) در صعود و فرود قله کی۲ حدود ۲۳درصد میباشد اما درصد مرگ و میر قله اورست ۴درصد می باشد.

◾️این دومین مرگ دو کوهنوردبا تجربه تا کنون در تلاش برای صعود زمستانهk2 است.

سرگی_مینگوته کوهنورد اسپانیایی-کاتالان در ۱۶ژانویه ۲۰۲۱، روزی که ۱۰کوهنوردنپالی برای اولین بارصعود زمستانه k2 را رقم زدند در هنگام فرود پس از “هم هوایی” در ارتفاع حدود کمپ اول و بیس کمپ پیشرفته سقوط کرد و جانش را از دست داد.

سقوط امروز “آتانز اسکاتوف” در ۵فوریه۲۰۲۱، دومین سقوط منجر به مرگ این فصل در k2 بود.
اسکاتوف بعد از یافت شدن پیکرش بهمراه نامزدش که در بیس کمپ حضور داشت با هلی کوپتر به اسکاردو انتقال داده شدند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

                       ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

 

دیدگاه خود را بیان کنید