تحلیلی بر صعود ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری جهان در ۳ ماه و ۱ روز «نوشته ذبیح اله حمیدی»

ارسال شده توسط در 29 جولای 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, مقالات و نوشته ها

تحلیلی بر صعود ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری جهان در ۳ ماه و ۱ روز
«نوشته ذبیح اله حمیدی»
 
کریستین هاریلا بانوی کوهنورد نروژی توانست در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۲ برای اولین بار تمام ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری جهان را فقط در مدت ۳ ماه و ۱ روز صعود کند.
رکورد قبلی این صعودها متعلق به نیرمال بورجا کوهنورد توانمند اهل نپال بود که در مدت ۶ ماه و ۶ روز این امر را انجام داده بود.
در زمانی نه چنان دور این صعودها چندین سال طول می‌کشید اما با پیشرفت بشر کوهنوردی نیز پیشرف کرده است و بدین لحاظ رکوردهای بی‌نظیری برپا می شود.
از نظر نگارنده ۳ نکته برجسته صعودهای کریستین هاریلا که با دیگران متمایز بوده و علت اصلی این موفقیت قلمداد می شود، به شرح زیر است؛ 
۱-برنامه ریزی صحیح صعود که تقریبا هر ۱۴ قله را دوبار و پی در پی صعود کرد به جز قله شیشاپانگما چین و چوآیو که بسیاری کوهنوردان به علت عدم دریافت ویزای چین پشت در صعود این قلل می مانند. هاریلا در اولین دور صعودهای خود در سال گذشته شیشاپانگما را به عنوان آخرین قله روز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ صعود کرد و با تیزهوشی در دور جدید به عنوان اولین قله صعود شده محسوب کرد تا دوباره به در بسته دیواره چین برنخورد.
۲- اسپانسرینگ عالی مالی و نفری و لجستیکی 
از شنیده ها حاکی ست هاریلا در هر صعود چندین نفر شرپای قدرتمند و فنی و چندین باربر زبده و امکانات لجستیکی همراه داشته است و حتی با هلی کوپتر رفت و آمد کرده و هزینه های نجومی پرداخته نموده است.
احتمالا دولت متبوع خود را پشت سر داشته است.(البته این فقط یک نظریه شخصی است) 
۳- داشتن قدرت بدنی و روحی فوق العاده که این بخش بسیار با ارزش و قابل احترام و ستودنی است چرا که ایشان چندین ماه دور از خانواده و در ارتفاعات بلند به سر برده است و گویا ۲۰۰ شب را در کیسه خواب و در کمپ ها و ارتفاعات بالا ۵۰۰۰ متر گذرانده است.
 
لازم به ذکر است دور اول صعودهای هاریلا یکسال (البته با ۶ ماه وقفه) از فرودین ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ طول کشید که بعد از صعود قله های شیشاپانگما و چواییو از دور قبل، هاریلا بلافاصله شروع به صعود ۱۲ قله بعدی را با سرعت و پی در پی به شرح زیر انجام داده است؛ 
 
جدول صعودهای دور اول👇
۱۴-چوآیو: ۳ مه ۲۰۲۳
۱۳-شیشاپانگما: ۲۶ آوریل ۲۰۲۳
۱۲-ماناسلو: ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲
۱۱-گاشربروم۱: ۱۱ آگوست۲۰۲۲
۱۰-گاشربروم۲: ۸ آگوست
۹- برودپیک: ۲۸ جولای
۸- قله کی ۲: ۲۲ جولای
۷- نانگاپاربات: ۱ جولای
۶- ماکالو: ۲۷ مه
۵- لوتسه: ۲۲ مه
۴- قله اورست: ۲۲ مه
۳- کانچن جونگا: ۱۴ مه
۲- دائولاگیری: ۸مه ۲۰۲۲
۱- آناپورنا: ۲۸ آوریل۲۰۲۲
 
جدول صعودهای دور دوم و نهایی👇
۱۴- قله کی ۲: ۲۷ جولای ۲۰۲۳
۱۳- برودپیک: ۲۳ جولای ۲۰۲۳
۱۲-گاشربروم ۱: ۱۸ جولای (No O2)
۱۱-گاشربروم ۲: ۱۵ جولای ۲۰۲۳
۱۰-نانگاپاربات: ۲۶ ژوئن 
۹- ماناسلو: ۱۰ ژوئن
۸- آناپورنا: ۵ ژوئن 
۷- دائولاگیری: ۲۹ مه
۶- لوتسه: ۲۳ مه
۵- اورست: ۲۳ مه
۴- کانچن جونگا: ۱۸ مه
۳- ماکالو: ۱۳ مه
۲- چوآیو: ۳ مه
۱- شیشاپانگما: ۲۶ آوریل ۲۰۲۳
 
اگر دقت کنید تاریخ صعود دو قله شیشاپانگما و چواییو در هر دو جدول یکسان است.
حال باید منتظر بود تا بزرگان این ورزش و همینطور سازمانهای کوهنوردی جهانی مانند UAAA و آلپین کلوپ های معتبر نظر و عقیده خود را در این خصوص اعلام کنند و ارزش آن را ارزیابی نمایند، هر چند مدت هاست که ارزیابی این گونه صعودهای اصطلاحا (تجاری) در سازمان های معتبر کوهنوردی از دستور کار خارج شده است. 
متأسفانه پای ثبت رکوردهای گوناگون مانند اسکای‌رانیگ (مسابقات دو کوهستان) و گینس به این ورزش باز شده است.
باید اذعان کرد هم اکنون در صعودهای هیمالیایی ۱۴ قله برتر جهان از مسیرهای عادی داشتن (پول بیشتر) یک امتیاز بزرگ است و حرف اول را می‌زند و جای خود را در مقایسه با صعودهای سال‌های پیشین که داشتن آمادگی جسمانی بالا، جسارت، شجاعت، قدرت تنهایی، پوشاک و تجهیزات قدیمی، ناشناختگی مسیرها بود، عوض کرده است.
با خواندن گزارش برنامه های بزرگانی چون؛ هرمن بول اطریشی (کتاب حماسه نانگاپاربات) رینهولد مسنر ایتالیایی (گزارش صعود انفرادی شمالی اورست) جرزی کوکوشکا لهستانی(کتاب دنیای عمومی من) بیشتر می‌توان به دنیای واقعی و سهمگین هیمالیانوردی نقب زد و آن صعودها را با صعودهای تجاری، سریع و کم خطر کنونی مقایسه و ارزیابی نمود.
آیا کریستین هاریلا نیز می تواند مانند اسلاف خود داستان ها و خاطرات ماندگاری از شجاعت و جسارت و قدرت در هیمالیا به رشته تحریر درآورد یا فقط به دنیای مجازی و تحلیل های کوتاه و زودگذر آن باید تکیه کند.
باید منتظر بود، دید و شنید. 
 
موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت 
۶ امرداد ۱۴۰۲
 
 
*با تشکر ویژه از جناب محمد اسماعیلی کوه‌نویس و ادمین محترم کانال باشگاه کوهنوردی اسپیلت بابت استخراج جداول بالا👆🙏 
 
 

دیدگاه خود را بیان کنید