گزارش پیمایش یال غربی جنگل الیمستان ۱۴۰۰/۲/۳۱ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۱۵»

ارسال شده توسط در 24 می 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

جنگل الیمستان«الیمستون یا علیمستان و یا طلای سبز ایران»

صبح روز جمعه به تاریخ ۱۴۰۰/۲/۳۱ و در آخرین روز از اردیبهشت در منطقه جنگلی الیمستان کناره جاده هراز – آمل که در ۵۲ کیلومتری آمل واقع شده است.

این برنامه با همراهی گروه کوهنوردی لار به سرپرستی پیشکسوت گرامی جناب آقای علی ملک،با راهنمایی کوهنورد مجرب بومی منطقه جناب آقای اسماعیل فلاح ، با تیم  ۱۷ نفره و اعضای باشگاه اسپیلت با تعداد ۱۸ نفر از و به سرپرستی آقای ذبیح اله حمیدی ، مربی‌گری آقای حمید محمودی و کمک سرپرستی آقای محمد رهبری اجرا شد.

ارتفاع قله الیمستان ۲۵۱۰ متر است و مسیر مورد نظر برای صعود به آن از یالی جنگلی ، در ارتفاع ۶۰۰ متری که همان نقطه شروع برنامه با عنوان سپیدان (ابتدای یال غربی صعود به قله امام‌زاده قاسم) بود و تا ارتفاع ۲۵۱۰ متری قله امام‌زاده قاسم ادامه داشت.

این در صورتی است که روستای الیمستان که نقطۀ پایانی برنامه بود، در ارتفاع ۱۶۰۰ متری قرار گرفته است.
با در نظر گرفتن ارتفاع ۶۰۰ متری از نقطه شروع و محاسبه اختلاف ارتفاع در حدود ۱۹۰۰ متر صعود صورت گرفته است.

پیمایش این مسیر از ساعت ۸ صبح شروع و در نهایت در ساعت ۱۸ به پایان رسید.(حدود ۱۳ ساعت زمان و ۱۱ کیلومتر مسافت بود که حدوداً ۸ ساعت صعود به قله و ۵ ساعت فرود تا روستای الیمستان به طول انجامید.)

هوا گرم و همراه با رطوبت بود و در طول مسیر منابع آبی وجود نداشت.

در ادامه به مکانی رسیدیم که بنایی ساخته شده از چوب بود قرار داشت و بدان تلار می‌گفتند و در ارتفاع پایین تر از آن چشمه‌ای قرار داشت که توانست کمبود آب اعضای گروه را تامین کند.

وجود گیاه دارویی به نام “الیما” یکی از مهم‌ترین دلیل و ویژگی نامگذاری این جنگل زیبا شده است.

این گیاه در فصل بهار روییده و خواص فراوانی نیز دارد.

پیمایش این مسیر و در نهایت صعود به قله امام زاده قاسم همراه با چالش‌هایی از جمله(رطوبت و گرمای شدید با درجه حرارت حدود ۳۵-۴۰ درجه سانتیگراد، کمبود آب در طی مسیرکه خود نشانی از نزدیک¬شدن به تابستانی گرم در روزها و ماه‌های پیش‌رو، مسیری بکر و نبود پاکوب و…) به همراه دارد.

از ابتدای مسیر صعود در ارتفاعات پایین تا انتهای مسیر صعود ما شاهد پوشش گیاهی«گزنه، سروکوهی، تنوع گل‌های بابونه و …» و انبوه درختان کهن‌سال و منحصربه‌فرد(هیرکانی) بودیم که در نهایت در حدود ۳۰۰ متر مانده به قله درختان این مخزن طلای سبز به پایان رسید.

در طی کل این مسیر دورنما و چشم‌انداز دامنه شرقی قله دماوند در پیش چشمان قرار گرفته است و در هر لحظه همراه با شما صعود می‌کند.
در مسیر بازگشت از قله شاهد حفره‌هایی با عمق ۱۰ متر و به صورت کنار هم که برخی معتقد به برخورد دو شهاب سنگ بزرگ به این منطقه بوده‌اند و عده‌ای دیگر با توجه به افسانه و روایت‌های بومی نیز مدعی آن هستند که این دو حفره رد زانوهای رستم می‌باشد که در این مکان برای نوشیدن آب زانو زده است و رد زانوهایش همانند دو حفره به جای مانده است. به دلیل روایت این افسانه‌ها جذابیت این حفره چندین برابر شده است. اما نکته مهم دیگری که بنا به گفته پیشکسوت گرامی آقای علی ملک احتمال بیشتری دارد این است که:”این منطقه به دلیل آهکی بودن کوه‌ها و با توجه به دلایل زمین‌شناسی به احتمال پدیده فرونشست منجر به ایجاد این حفره‌ها شده است”. با درنظر گرفتن این موارد احتمال آهکی بودن و فرونشست بسیار قوی و علمی¬تر خواهد بود.

نکته بسیار مهم و تأسف‌بار که نیاز به توجه بسیار دارد طبق گفته راهنمای تیم ، طرح احداث خط تله کابین در این منطقه مطرح شده است که حافظان محیط زیست باید هر چه سریعتر به مخالفت با آن بپردازند.

در ساعت ۱۸:۰۰ با رسیدن به روستای الیمستان و سوار مینی‌بوس باشگاه به طرف تهران بازگشتیم و حدود ساعت ۲۳:۰۰ به نقطه شروع تمامی صعودهای هفتگی(زیر پل سیدخندان) برنامه آخرین روز اردیبهشت به پایان رسید.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه:
آقایان: ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – حمید محمودی «مربی» – محمدرهبری «کمک سرپرست» – دکتر محمد پورزادی – ناصر کاویانی- سجاد بابایی- محمود نادری- علی فیض آبادی- محمود رجبی- شایان زاهدی – حمید علیپور
خانم‌ها: الهام بیک، ریحانه خیربخش- مونا اوریات- افسانه عزیز زاده- نجمه محمدی
میهمانان برنامه: آقای بهزاد سالاروند و خانم شیوا پرورش

 

گزارش از مونا اوریات

عکس ها از گالری اسپیلت

مسیر صعود و فرود قله امام‌زاده قاسم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قله امام‌زاده قاسم به ارتفاع ۲۵۱۰ متر

 

 

 

از سمت راست :
ذبیح اله حمیدی ، پیشکسوت گرامی آقای علی ملک
و راهنمای مسیر آقای اسماعیل فلاح

 

دیدگاه خود را بیان کنید