گزارش صعود یک روزه قله دماوند از یال جنوب شرقی (ملاخوران) ـ ۱۳۹۵٫۸٫۷

ارسال شده توسط در 31 اکتبر 2016 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش صعود هاي تخصصي

دماوند قله‌ای است در شمال ایران که بلندترین قله کشور است و همچنین بلندترین آتشفشان خاورمیانه محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی این قله در البرز مرکزی و استان مازندران است. دماوند در سی‌ام تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ارتفاع قله دماوند براساس داده‌های سازمان علمی هوانوردی و فضایی آمریکا ناسا (سال ۱۹۵۸ م.) ۵۶۷۱ متر از سطح آب‌های آزاد می‌باشد که اخیراً ارتفاع ۵۶۱۰ متر تعیین شده است.

همانطور که در بالا اشاره شد دماوند کوهی آتشفشانی است که عمدتاً در دوران چهارم زمین‌شناسی تشکیل شده است.

در اوایل سال ۱۳۸۶ به دلیل افزایش خروج دود و بخارهای متصاعد شده از دهانه قله احتمال فوران گدازه در جوامع تخصصی زمین‌شناسی مطرح گردید که پس از بررسی‌های انجام شده علت افزایش گازها در حقیقت ازدیاد بارش و در نتیجه نفوذ بیشتر آب به درون زمین که با رسیدن به سنگ‌های داغ تبدیل به بخار شده و باعث افزایش خروج دود و گاز (عمدتاً بخار آب) گردیده و در نهایت پس از بررسی‌های تخصصی دماوند به حالت عادی خود یعنی آتشفشان خفته بازگشت.

قله دماوند ۱۶ مسیر شناخته شده دارد که در سال ۱۳۸۴ برای یادبود زنده‌یاد جلال رابوکی تیمی سه‌نفره متشکل از ذبیح‌اله حمیدی (مسئول باشگاه اسپیلت)، ناصر جنانی و زنده‌یاد ابراهیم شیخی در ۱۶ هفته پی‌درپی ۱۶ یال را در برنامه‌های یک روزه صعود کردند.

شرح برنامه:

پس از وقفه‌ای که در اجرای برنامه‌های کارگروه صعودهای تخصصی رخ داد و پس از جلسه‌ای که در دفتر باشگاه اسپیلت تشکیل گردید، مقرر شد اولین برنامه این کارگروه در هفتم آبان ماه اجرا شود.

تیم سه نفره ما پنجشنبه شب ساعت ۱۱:۰۰ از تهران عازم پلور و گوسفندسرای منطقه دماوند شد. (به دلیل پیش‌بینی ترافیک تهران تا پلور حرکت ساعت ۱۱:۰۰ بود.) اما ترافیکی وجود نداشت و ما ساعت ۲:۰۰ به گوسفندسرا رسیدیم.

حدود یک ساعت استراحت کردیم و ساعت ۴:۱۰ از گوسفندسرا حرکتمان را آغاز کردیم.

در ابتدای مسیر جنوبی به سمت شرق که یال ملاخوران قرار دارد، تغییر مسیر دادیم و از کافردره (درواقع بین یال جنوبی و یال ملاخوران) عبور کرده و در مسیر ملاخوران قرار گرفتیم. ابتدای یال کمی مسیر پهن است و بعد روی یال اصلی قرار می‌گیریم.

هوا بسیار سرد بود و طبق پیش‌بینی سایت‌ها باد منطقه به بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و همین امر باعث کندی حرکت ما شد. به دلیل اینکه از گزند این باد شدید در امان باشیم، تصمیم گرفتیم از پایین یال حرکت کنیم. (وزش باد از غرب به شرق بود.)

طبیعی است که ما در شرق یال قرار گرفتیم و در کنارمان یال پادگان (یکی از ۱۶ یال صعود) ‌دیده می‌شد. حرکت در پایین‌دست یال بسیار دشوار بود، چرا که با شن‌اسکی مواجه شده بودیم. اما اگر از روی یال حرکت می‌کردیم باعث برهم‌خوردن تعادلمان می‌شد.

در ارتفاع ۴۱۰۰ یکی از نفرات به دلیل مناسب نبودن کفش (زدگی پا) از صعود انصراف داد و به پایین برگشت. در همین فرصت استراحت کوتاهی کرده و صبحانه مختصری صرف کردیم. تیم دونفره ما در هوایی آفتابی و باد شدید به صعود خود ادامه داد.

بعد از استراحت‌های بسیار کم، ساعت ۱۲:۰۰ خودمان را به زیر تخته‌سنگ معروف در یال ملاخوران به ارتفاع ۵۱۰۰ متر رساندیم که در آنجا دچار سانحه شدیم. یک سنگ براثر تغییر شرایط جوی و گرم شدن هوا از ارتفاعات رها شد و به سر سرپرست برنامه اصابت کرد که خوشبختانه به خیر گذشت. حدود نیم ساعت توقف کردیم و بعد از پانسمان سر ادامه مسیر دادیم.

در ساعت ۱۳:۲۵ از منتهی‌علیه شرقی و سپس با عبور از دودکش بزرگ دماوند وارد قله شدیم.

بعد از توقف کوتاه در ساعت ۱۳:۴۵ از قله حرکت کردیم و از مسیر جنوبی در ساعت ۱۴:۳۰ به بارگاه سوم و در نهایت ساعت ۱۷:۲۰ به گوسفندسرا رسیدیم.

لازم به ذکر است در مسیر یال ملاخوران هیچگونه پاکوبی وجود ندارد و حتماً باید GPS همراه داشت یا از اطلاعات افراد باتجربه استفاده نمود.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه :

آقایان: رضا خلیل آبادی (سرپرست)- ناصر کاویانی (عکاس)- علیرضا کاظمی

گزارش : رضا خلیل آبادی ـ ۹۵٫۸٫۱۰

یال جنوبی دماوند

۵ دیدگاه to “گزارش صعود یک روزه قله دماوند از یال جنوب شرقی (ملاخوران) ـ ۱۳۹۵٫۸٫۷”

1. رضا می گوید:

درود بر شما

2. حسین قربان نژاد می گوید:

درود بر شما همنوردان خدا قوت صعودی خوب و تخصصی انجام شد که قابل ستایش است به امید صعودهای خوب و موفقیت آمیز این کار گروه

3. علیرضا کاظمی می گوید:

درود به همه هم باشگاهیهای عزیزم. ابتدا تشکرمیکنم از آقای حمیدی که دورادور همراهیمان کردند.وبلافاصله بعدازفرودورسیدن به ماشین درگوسفندسراپیام تبریک دادند. تشکردیگری از هم باشگاهیها دارم که به شخصه من را مورد لطف قرار دادند.وبعداز پروردگار از اقارضا تشکرمیکنم که همراهی ام کرد که صعودی خوب انجام بدهم.ودرنهایت روزی خوب وخاطره ای خوب به یادگارماند.
    موفقیت لایق انسانهای پرتلاش است.پس برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

4. علم کوه می گوید:

عالی عالی عالی

5. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود به همنوردان و عرض تبریک بابت اجرای این برنامه خوب به همنوردان و باشگاه بزرگ اسپیلت.