گزارش صعود یک‌روزه یال شمالی قله دماوند تا ارتفاع ۵۳۰۰ متر ۱۴۰۰/۷/۲- هر هفته یک برنامه «شماره ۹۳۳»

ارسال شده توسط در 28 سپتامبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این برنامه قرار بود از یال شمال غربی (سرداغ) انجام شود اما به دلیل بسته بودن گیت پست محیط بانی لار به اجبار به صعود یال شمالی انجامید.

شب اول مهر ماه در روستای ناندل در منزل پدری دوست و عضو پایدار باشگاه اسپیلت آقای حسین قربان نژاد ساعاتی استراحت کرده و با سه اتومبیل شخصی اعضا به طرف دشت ناندل حرکت کردیم.

رأس ساعت ۳:۳۰ از محل سنگ استراحت بالای دشت ناندل صعود را شروع کردیم (ارتفاع حدود ۲۹۰۰).

از همان ابتدای مسیر باد شدید بود و روی سرعت تیم ما تأثیر می گذاشت زیرا که از روبرو می وزید.

در ساعت ۶:۴۵ به پناهگاه اول که در حدود ۴۰۰۰ متری قرار دارد ، رسیدیم.

مسیر تا این قسمت به شکل پاکوب مناسبی قرار دارد.

بعد از استزاحت کوتاهی در حالی که به شدت باد افزوده شده بود به طرف پناهگاه دوم ادامه مسیر دادیم.

حوالی ساعت ۹:۳۰ به این پناهگاه ۴۷۰۰ متری رسیدیم اما به دلیل حضور چند کوهنورد در داخل آن در بیرون پناهگاه استراحت کوتاهی کرده به طرف بالا حرکت کردیم.

هوا همچنان با وزش باد شدید همراه بود و به سردی آن نیز افزوده شده بود.

مسیر بین پناهگاه اول به دوم کمی صخره ای است و دست به سنگ کوتاهی دارد.

در ارتفاع ۴۹۰۰ متری بعد از پناهگاه دوم صخره های دیگری هست که باید از میان آن ها گذشت.

از ارتفاع ۵۰۰۰ تا ۵۳۰۰ نیز مسیر با صخره های کوتاهی همراه هست که از میان دو یخچال معروف سیوله و دیوسر می گذرد.

در ساعت ۱۳ در ارتفاع ۵۳۰۰ متری به دلیل کاهش نیروی جسمی بعضی از اعضای تیم و همینطور به علت ادامه وزش باد و از آنجایی که اتوموبیل های شخصی اعضا در محل آغاز صعود پارک بود و به همین دلیل نمی‌توانستیم بعد از صعود قله از مسیر جنوبی بازگردیم و زمان روشنایی اندکی هم در اختیار داشتیم با مشورت جمعی تصمیم به بازگشت از همین مسیر گرفتیم.

لازم به ذکر است فرود از مسیر شمالی دماوند طولانی و نسبت به جنوبی دشوارتر است.

در نهایت با تلاش و همکاری همه اعضای تیم حوالی ساعت ۱۹ بعد از ۱۵ ساعت تلاش و کوهنوردی مفید به محل پارک اتوموبیل ها رسیدیم و به طرف ناندل حرکت کرده و نیمه های همان شب به تهران بازگشتیم.

*از خانواده گرامی و محترم آقای قربان نژاد در روستای ناندل کمال تشکر و قدردانی را به عمل می آوریم.*

*با سپاس از آقایان قربان نژاد ، مجتبی توتونچیان و محمد خلیلی راد که اتوموبیل های شخصی خود را در اختیار این برنامه گذاشتند.*

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – حسین قربان نژاد«کمک سرپرست» – محمد حسین اله یاری – مجتبی توتونچنان – سعید جامعی – بهنام پیروزرام – امین شاه محمدی – فرامرز شاه محمدی – مرتضی ماهروزاده – محمد خلیلی راد – حمید پورعلی – محمدحسین جلالی – نیکزاد فرزینی – مصطفی اسماعیلیان