گزارش صعود قله گل زرد ۹۸/۰۶/۰۱ – هر هفته یک برنامه«شماره ۸۲۵»

ارسال شده توسط در 15 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله سنگی گل زرد به ارتفاع تقریبی ۳۷۵۰ متر در شمال غرب گردنه امام زاده هاشم (جاده هراز) واقع است.

این قله از سمت غرب با فراز و نشیب بسیار پس از عبور از قلل پاکبود ، فیل زمین ، سرسیاه غارها به قلل ریزان ، آتش کوه و مهرچال می رسد که باید توجه داشت این مجموعه قلل برروی یکی از خط الرأس های اصلی البرز مرکزی قرار دارند.

شمال این قله به سد و دشت لار مشرف است و جنوب آن به منطقه آبعلی تهران ختم می شود.

گل زرد را می توان از سه مسیر زیر صعود کرد ؛
۱- دشت گل زرد (دره غار گل زرد)
۲- تیغه های سنگی روستا و چشمه قلعه دختر
۳- دره مبارک آباد

برنامه روز جمعه اول شهریور ۱۳۹۸ باشگاه اسپیلت صعود این قله از دره مبارک آباد و فرود از تیغه های سنگی قلعه دختر بود که به شرح زیر اجرا شد:

ساعت ۵:۳۰ صبح در آخرین تاریکی های قبل از طلوع خورشید صعود را از ابتدای دره مبارک آباد در جاده هرازی کیلومتر حدودی ۳۵ با تعداد ۲۴ نفر شروع کردیم.

مسیر از داخل دره ای تنگ می گذشت که آب مناسبی در این فصل داشت.

پس از یکساعت دره باز شد و به دشت های زیر خط الراس شرقی غربی گل زرد رسید که با کمی دقت قله اصلی از دور هویدا بود.

پس از کمی استراحت و صرف صبحانه شیب های تند زیر خط الراس را طی کرده و در ساعت ۱۰:۳۰ به تنگه سنگی رسیدیم که جهت احتیاط و بالا بردن ضریب اطمینان از طناب حمایت جهت عبور بهره مند شدیم.

باید توجه کرد این مسیر کاملا ریزشی و خطر پرتاب سنگ بسیار جدی است.

در ساعت ۱۱:۴۵ از معبرهای سنگی گذشتیم و به اول خط الراس رسیدیم.

مقارن ساعت ۱۲ با همه نفرات (۲۴ نفر) بر روی قله اصلی (غربی) عکس یادگاری را ثبت کردیم. پس از نیمساعت استراحت به سمت قله شرقی حرکت کردیم، مسیر تیغه های سنگی دقیقا از قله شرقی به کف جنوب شرقی شروع می شود.

باید دقت کرد مسیر کاملا دست به سنگ و نیمه فنی است که با فراز و نشیب بسیار با حدود ۲ساعت سنگنوردی ادامه دارد. مربیان و افراد با تجربه و دلسوز گروه با دقت و زحمت بسیار اعضای تازه وارد را حمایت کرده و از این مسیر سنگی عبور دادند.

در ساعت ۱۶ پس از اتمام قسمت اعظم این مسیر پس از استراحت و صرف نهار از گردنه ای پرشیب به سمت جنوب فرود رفتیم که به شکل شن اسکی بود.

حدود ساعت ۱۷ به راه پاکوبی رسیدیم که در کف دره جنوبی گل زرد وجود داشت ، آن را به سمت شرق ادامه داده و در ساعت ۱۸:۳۰ پس از ۱۳ ساعت تلاش در یک کوهستان سنگی به روستای قلعه دختر (جاده هراز) سیدیم جایی که مینی بوس باشگاه در انتظار تیم ما بود.

بدین ترتیب صعود و فرود از مسیر دشوار این قله به پایان رسید که در همین جا باید از مربیان عزیز تیم کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم که موجب شدند این برنامه در کمال صحت و سلامت به پایان برسد.