گزارش صعود قله پورا تا پهنه حصار مسیر روستای گوراب ارنگه به سنگان تهران ۱۴۰۱/۷/۱ – هرهفته یک برنامه «شماره ۹۹۹»

ارسال شده توسط در 2 اکتبر 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله پورا به ارتفاع تقریبی ۲۹۰۰ متر در شمال روستای گوراب ارنگه/کرج قرار دارد و دو مسیر صعود دارد اولی از روی یالی قبل از رسیدن به روستا و دومی از انتهای روستا و از داخل دره ای که به یال پرشیبی می رسد که ازآنجا میتوان به قله دست یافت.
این قله به شکل یک خطالرأس پر فراز و نشیب پس از گذر از چند قله فرعی به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر به قله پهنه حصار به ارتفاع ۳۳۷۵ متری می رسد
ساعت ۵:۳۰ صبح روز جمعه اول مهر ۱۴۰۱ به تعداد ۱۰ نفر صعود را از انتهای دره شروع کردیم و طی ۳ ساعت توانستیم به این قله صعود کنیم.
پس از عکاسی به ادامه مسیر پرداختیم که کاملا سنگی و صخره ای بود.
یک ساعت طول کشید تا از این صخره ها عبور کنیم.
باید با دقت مسیر مناسب را پیدا کرد و تا حد امکان از درگیری بیشتر با سنگ ها و صخره های بلند و خطرناک آنجا پرهیز نمود هر چند دست به سنگ شدن جهت عبور از این مسیر لازم و اجتناب ناپذیر است.
بعد از این قسمت ، خطالرأس با صعود قلل کوتاهی همراه شد تا به دشت پهنه حصار (چشمه شاهی) و به کنار ساختمان امام زاده بی بی زرین قمر برسد. (ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر)
هوای آن روز گرم و تا حدودی آزار دهنده بود و آبی در مسیر وجود نداشت.
خوشبختانه در ساعت ۱۴:۳۰ با رسیدن به کنار امام زاده زیر قله پهنه حصار لوله آب گوارایی وجود داشت که تیم ما را از تشنگی بیشتر رهانید.
لازم به ذکر است هنگام صعود در سمت شمالی خطالراس روستاهای منطقه ارنگه مانند خور و سرزیارت و سیجان و در سمت جنوبی خطالرأس روستای وسیع کندر (بالا و پایین) کاملاً نمایان هست.
حدود ساعت ۱۵:۳۰ با طی مسافتی طولانی و با پر فراز و نشیب به قله پهنه حصار رسیدیم. ارتفاع ۳۳۷۵متر.
(قبل از رسیدن به این قله ، قللی موسوم به کندر و چشمه شاهی و بارو در اطراف دشت پهنه حصار توسط چند عضو تیم صعود شد)
پس از ۱۵ دقیقه استراحت از مسیر عادی صعود قله پهنه حصار که از کنار آبشار زیبای سنگان یا (عبدالمناف) می گذرد به شکل سرعتی به طرف روستای سنگان فرود رفتیم و دو و نیم ساعت بعد در ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه در کنار امام زاده قاسم به (ون) کرایه ای باشگاه رسیدیم.
با استراحتی کوتاه و با پشت سر گذاشتن مسیری نو و کمتر صعود شده در اولین روز پاییز به طرف تهران حرکت کردیم.

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – علیرضا قره داغی«کمک سرپرست» – آرش کریمی «کمک سرپرست» – حمید زعفرانی – حسن محسنی – داور گله دار – امید پورهاشمی