ارسال شده توسط در 13 ژانویه 2018 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

پهنه حصار یا پهن سار قله ای‌ست بر بلندای دشتی کوهستانی و مرتفع در ارتفاع ۳۳۷۰ متری…

برای رسیدن به این دشت کوهستانی که در ارتفاعات شمال غرب تهران واقع شده می توان از روستاهایی که در شرق ، جنوب و غرب قله پهن حصار واقع است ، اقدام به صعود نمود.

اسامی این روستاها به شرح زیر است ؛
*سنگان و کشار «جاده کن – سولقان»
*واریش و وِردیج «جاده وردآورد کرج»
*کُندر- چاران و خور «جاده چالوس»

در اطراف این دشت ، قلل کوتاه تری نیز وجود دارد که به فاصله کمی از قله اصلی پهنه حصار قرار گرفته اند که عبارت اند از :

بارو – چشمه شاهی و کُندر و البته با اسامی دیگری که در برخی منابع ذکر شده اند در بین این قلل و در کف دشت پهنه حصار امام زاده ای با نام بی بی زرین قمر در ارتفاع حدود ۳۱۵۰ متری قرار گرفته که راه پاکوب اصلی آن از روستای چاران منطقه ارنگه «جاده چالوس» شروع می شود.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود قله پهنه حصار و بارو از مسیر روستای واریش و فرود از مسیر روستای سنگان بود که به شرح زیر اجرا شد؛

ساعت ۶:۳۰ صبح صعود را به تعداد ۲۴ نفر از روستای واریش آغاز کردیم(ارتفاع ۲۲۵۰ متر)

برای رسیدن به آن می توان از اتوبان تهران کرج (وردآورد) وارد جاده کوهستانی آن شد و پس از طی جاده ای پرپیچ و خم و گذر از روستای وردیج به این روستای زیبا و کوهستانی دست یافت.

از شمال روستای واریش جاده ای کوهستانی و خاکی به طول حدود ۳ کیلومتر کشیده شده است و به گردنه ای می رسد که از آنجا یال صعود قله مشخص است.
بعد از یک ساعت کوهپیمایی به این گردنه رسیدیم.

قبل از آن پست ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان های شمال تهران (ایستگاه تیم هیئت کوهنوردی شهر قدس) مشخصات تیم ما را یادداشت کرد سپس به ادامه مسیر پرداختیم.

لازم به ذکر است راه پاکوب بسیار مناسبی از روستا تا اولین قله که در گذشته آن را «بارو» می نامیدند کشیده شده است.

این راه پاکوب از کنار یال منتهی به قله ادامه می یابد سپس وارد دره ای تنگ میشود که به همت هیئت کوهنوردی شهر قدس نردبانی فلزی در آن جا نصب شده است که پس از عبور به زیر شیب های یال قله می رسیم.

در ساعت ۱۰:۳۰ این قله به ارتفاع ۳۲۷۳ متر را صعود کردیم.

هوا نیمه ابری و سرد و با وزش بادی با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت همراه بود.

این قله در ضلع جنوب غربی دشتی که در بالا ذکر شد، قرار گرفته است.

از آنجا قله اصلی پهنه حصار و امام زاده بی بی زرین قمر مشخص است با برف کوبی مختصری در ساعت ۱۱ به امام زاده رسیده و حدود نیم ساعت استراحت کردیم.(اتاقی در این امازاده جهت استفاده کوهنوردان اختصاص داده اند.)

سپس به طرف قله اصلی حرکت کردیم و در ساعت ۱۲:۳۰ با تمام نفرات بر روی آن عکس یادگاری را گرفتیم.

تیم های زیادی در حال رسیدن به قله از مسیر نرمال «سنگان» بودند.

برف بیشتری در این مسیر (شمالی) دیده می شد .

از مسیر پاکوب شده بر روی برف به طرف ارتفاعات پایین تر و آبشار سنگان «عبدالمناف» فرود را آغاز کردیم.

مسیر فرود از روی یال اصلی به گردنه ای رسید.

سپس از یال فرعی دیگری (شرق) به پای آبشار سنگی سنگان می رسد.

(لازم به ذکر است ادامه یال اصلی قله پهنه حصار از این نقطه به بعد به شکل سربالایی به طرف شمال و قلل سیاه سنگ ، منار، گردنه لَت و روستای شهرستانک ادامه دارد.)

قبل از رسیدن به آبشار سنگان یا نامی که در گذشته به آن اطلاق می کردند «عبدالمناف»سنگ نوردی کوتاهی در مسیر وجود دارد که به نوبت و با کمک از طناب ثابتی که در آنجا وجود داشت به پای آبشار رسیدیم.

آب کمی از آبشار جریان داشت .

حدود یک ساعت استراحت و صرف ناهار در کنار این آبشار زیبا را داشتیم.

از آنجا و از روی یالی باریک که دوطرف آن باغات و درختان کوهستانی تشکیل داده است به طرف روستای سنگان فرود را ادامه دادیم.

(در ابتدای ورودی روستا امام زاده ای به نام عقیل وجود دارد که محل استراحت و آماده سازی کوهنوردان است).

قبل از رسیدن به روستا جاده ای تأسیس و کشیده شده است که مانند بسیاری از روستاها و کوهستان ایران ، این جاده از جذابیت های طبیعی و زیست محیطی این کوهستان کاسته است .

در ساعت ۱۶:۳۰ پس از ده ساعت کوهنوردی دلچسب و متنوع سوار بر مینی بوس باشگاه که در آنجا منتظرمان بود به طرف تهران بازگشتیم.

مختصات  gps:

حداقل ارتفاع در ابتدای مسیر حرکت  روستای  واریش ۲۲۱۶ متر و قله چشمه شاهی(بارو) ۳۲۷۳ متر وقله پهنه حصار ۳۳۶۹ متر

کل مسافت طی شده هوایی  رفت و برگشت: ۱۷٫۴۳ کیلو متر

مختصات قله  چشمه شاهی(بارو): ۳۵ درجه , ۵۲دقیقه و ۱۵٫۸ ثانیه  (شمالی) و ۵۱درجه , ۱۰ دقیقه و ۱۱٫۹ ثانیه  (شرقی)

مختصات قله  پهنه حصار : ۳۵ درجه , ۵۳دقیقه و ۲۱٫۳ ثانیه  (شمالی) و۵۱درجه , ۱۱ دقیقه و ۸٫۷ ثانیه  (شرقی)

خالص زمان کوهنوردی و پیاده روی : ۸ ساعت (بدون استراحت)

مختصات ابتدای مسیر حرکت (روستای واریش) : ۳۵ درجه , ۴۹دقیقه و ۴۴٫۴ ثانیه  (شمالی) ۵۱درجه , ۱۰ دقیقه و ۳۱٫۹ثانیه  (شرقی)

دل نوشته ای از زمان های دور؛
اولین بار سال ۱۳۵۶ قله پهنه حصار را صعود کردم.

به خاطر دارم بعد ازظهر پنجشنبه ای در پاییز آن سال صعود را شروع کردیم .

از ابتدای روستای سنگان پایین به طرف سنگان بالا و امامزاده عقیل (سنگان) پیاده حرکت کردیم زیرا هنوز جاده ای بین این دو روستا کشیده نشده بود.

مسیر پیاده روی را از داخل باغات و از میان خانه های روستایی می گذشت و حدود یک تا دو ساعت طول کشید تا به امام زاده عقیل برسیم .

بساط شب مانی را در زیر بالکن امام زاده عقیل در حالی که باران پاییزی در حال باریدن بود ، پهن کردیم و شب سرد و خنکی را داخل کیسه خواب ها و در میان دوستان آن زمان در فضایی بسیار خاطره انگیز و با صفا به صبح رساندیم.

فردای آن روز با حمل کوله های سنگین آن زمان ، قله پهنه حصار را صعود کرده به پایین بازگشتیم.

در آن زمان تهران دومیلیون نفر جمعیت داشت .

جاده ها محدود ، ماشین ها کم و تیم های کوهنوردی بسیار اندک و انگشت شمار بودند.

مقایسه صعود دیروز با چهل سال قبل از بسیاری جهات امکان پذیر نیست زیرا که به طور فاحشی همه چیز دچار تغییر و تحول گشته است.

جزئیات آن صعود متأسفانه در ذهنم باقی نمانده و تنها احساسی باقی‌ست که آن حس کوهنوردی کردن در دنیایی زیبا و رؤیایی ، خلوت و بکر به دور از آلودگی و ازدهام در میان مردان و زنانی از جنس متفاوت ، دوست داشتنی و به یادماندنی با اراده های آهنی و شخصیت هایی فروتن بود که درحال حاضر یا در بین ما نیستند یا از این ورزش دور مانده و اکنون جبین بر سرکار خود دارند.
یادشان گرامی و سبز

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:
آقایان: ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی و عکاس» – رضا خلیل آبادی «کمک سرپرست» – محمدباقر شمس – مهدی موسی نژاد – محمود نادری – ناصر کاویانی – ارسلان بیک محمدی – مسعود علیزاده – دکتر علی طوطی – سیدمحمود قاسمی(نقشه و gps) – بابک صبری – هادی حسنی – بهزاد زرین کوب – محمدحسین رحمانی – آرش کریمی – بنیامین سعیدی – فرامرز فریدی
خانم ها: راشا ملک – فاطمه هوشمند – مرضیه صادقی – فاطمه دارابی – نیلوفر خدادوست – افسانه امیراحمدی

گزارش از: ذبیح اله حمیدی

نقاشی از قله توسط بنیامین سعیدی

قله پهنه حصار به ارتفاع ۳۳۶۹ متر

قبل از آبشار سنگان

۵ دیدگاه to “گزارش صعود قله پهنه حصار از مسیر واریش به سنگان ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۲۶»”

1. طوطی می گوید:

برنامه بسیار خوبی بود…با تشکر از سرپرستی موثر جناب آقای حمیدی و حمایت ها و محبت های آقایان غلامرضا و رضا خلیل آبادی

2. ابراهيم می گوید:

باسلام و عرض ادب
    گزارش بسیار خوب و عالی است خسته نباشید
    من و دوستم می خوایم این مسیر و با دوچرخه بریم آیا تو اون صخره ها مشیه دوچرخه رو حجمل کرد واگه عکس های بیشتری از مسیر خصوصا جایی که به قله بارو و چشمه شاهی می رسید دارید برام ایمیل کنید ممنون می شم . قبلا تا روستای واریش و رکاب زدیم و اونور هو از پسیت خور تا گردنه پهنه حصار و بعد بالای آبشار سنگان و روستای سنگان هم رکاب زدیم .

……….
    پاسخ:

با سلام؛
    همانطور که از گزارش و عکسها مشخص است این یک مسیر کوهنوردی است و مناسب دوچرخه سواری کوهستان نمی باشد.
    موفق باشید.

3. گزارش صعود قلل چشمه شاهی و پهنه حصار 99/7/18 – هر هفته یک برنامه «شماره 875» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] آن اجرا شد ، گزارش برنامه باشگاه در تاریخ ۹۶/۱۰/۲۲ را (اینجا) مطالعه […]

4. محمد جواد عبداللهی می گوید:

سلام، چطور میتوانم با تیم کوه نوردی شما آشنا بشم
    بارها تا آبشار سنگان رفتم منتهی چون از آنجا به بعد رو آشنا نبودم و همراه نداشتم نتوانستم به قله برسم
    ……………
    پاسخ :
    با سلام
    لطفا با مسئول باشگاه آقای ذبیح اله حمیدی به شماره ۰۹۱۲۱۱۸۳۱۲۹ تماس حاصل فرمایید.

5. امیر می گوید:

عجب مطلبی بود گذشته های دور من او زمان که نوشیتید یک سالم بوده….