گزارش صعود قله هزار کرمان ۱۴۰۱/۱/۵- هر هفته یک برنامه «شماره ۹۶۳»

ارسال شده توسط در 6 آوریل 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این قله به عنوان بلندترین قله استان کرمان به ارتفاع ۴۵۰۱ متر در شهرستان راین کرمان واقع شده است.
فاصله این شهر تا مرکز استان حدود ۱۰۰ کیلومتر به طرف جنوب شرقی است‌.

از راین می‌توان دو مسیر را جهت صعود انتخاب کرد ؛

مسیر جنوبی از بخش اردیکان و روستای باب زنگی

مسیر شمالی (عادی) از کنار آبشار راین که یک تفریگاه محلی است و در حدود فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان راین قرار دارد.

تیم ۸ نفره باشگاه اسپیلت ساعت ۷ صبح روز جمعه ۵ فروردین سال ۱۴۰۱ از کنار این آبشار زیبا اولین صعود سال جدید را آغاز کرد. (ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متر)
وضیعت هوا خنک ،کمی ابری و ساعاتی همراه با ورزش باد بود که در مجموع می‌توان گفت هوای مناسبی جهت صعود داشتیم.
وضیعت میزان برف بر روی یال ها اندک دیده میشد اما حجم آن در دره ها و دهلیزهای ارتفاعات بالا دست به مراتب بیشتر نمایان بود.
در کل می‌توان گفت به جز چند نقطه ، برف چندانی در مسیر صعود نداشتیم هر چند در برخی نقاط برف به شکل یخ‌زده وجود داشت.
مسیر صعود بعد از ۷۵ دقیقه کوهنوردی در داخل دره ای کم شیب و زیبا با انبوه درختان بید به پناهگاه هزار رسید.(ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر)
پس از کمی استراحت مسیر را ادامه دادیم.
از این قسمت مسیر صعود بر روی یال قرار دارد که با کمی فراز و نشیب به طرف قله اصلی کشیده شده است‌ و علامت و سنگ‌چین زیادی دارد.
در حدود ارتفاع ۴۰۰۰ متری صخره بزرگی در مسیر هست که به آن (تاج خروس) اطلاق می‌کنند که باید آن را دور زد (ترجیحاً از چپ یعنی سمت شرقی صخره).
سپس مسیر با کمی دست به سنگ شدن که گه گاه با شن ریزه و خرده سنگ نیز همراه هست به طرف قله ادامه می یابد.

در ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه با تمام نفرات به قله ۴۵۰۱ متری هزار رسیدیم.

کوهستان زیبا و عظیم لاله زار از سمت جنوب غربی به وضوح دیده می‌شد.

پس از کمی استراحت و عکاسی از همان مسیر صعود اقدام به فرود کردیم.

در ساعت ۱۶:۳۰ به پناهگاه هزار بازگشتیم و استراحتی کوتاه انجام دادیم.

در نهایت در ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه بعد از یازده ساعت تلاش و کوهنوردی در یک روز زیبای بهاری به آبشار راین و کنار پارک اتومبیل ها رسیده به طرف شهر کرمان بازگشتیم.

*با سپاس ویژه از آقای حسین جلالی که منزل مسکونی خانواده خود را جهت سه شب مانی در کرمان در اختیار تیم گذاشتند.*
*همینطور از آقای احمد مشیری جهت استفاده از اتومبیل شخصی شان در این برنامه کمال تشکر و قدردانی را داریم.*

لازم به ذکر است مجموعه‌های تاریخی باغ شاهزاده و مقبره شاه نعمت‌اله ولی در شهرستان ماهان و همینطور مجموعه های تاریخی بازار کرمان ، عالی قاپو و گنجعلی خان در این برنامه مورد بازدید تیم صعود کننده قرار گرفت.

اعضای شرکت کننده در برنامه؛
ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – احمد مشیری – نیما علاقه بند – پویان خانجانخانی – حسین جلالی – نیکزاد فرزینی – محمد رضا جعفری – مصطفی اسماعیلیان