گزارش صعود قله قلعه دختر ۹۷/۱۲/۳ – هر هفته یک برنامه «شماره ۷۹۹»

ارسال شده توسط در 23 فوریه 2019 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قلعه دختر یکی از قلل زیبای البرز مرکزی‌ست که بر روی این قله قلعه ای بنا شده که مربوط به دوره ساسانی می باشد.

قله قلعه دختر از دیرباز برای کوهنوردان حائز اهمیت بوده چرا که بر روی خط الرأس توچال به سی چال واقع شده و در ادامه تا دماوند و علم کوه امتداد یافته است.

برای دستیابی به این قله زیبای تاریخی سه مسیر را پیش رو داریم:
۱- روستای آهار (فشم) تیغه های شرقی
۲- روستای ده تنگه (بعد از آهار) مسیر شمالی
۳- روستای شهرستانک (جاده چالوس) مسیر غربی

ما در این برنامه تصمیم داشتیم از روستای آهار (تیغه های شرقی) صعود کرده و از مسیر ده تنگه (شمالی) فرود بیاییم.

ساعت ۵ صبح روز جمعه ۳ اسفند ۹۷ از تهران حرکت کرده و ساعت ۶:۳۰ به آهار رسیدیم.

از انتهای جاده‌ی اوشان که به آهار ختم می شود (پل آهنی) حرکتمان را آغاز کردیم.(ارتفاع ۲۱۰۰ متر)

از انتهای روستا (خیابان صحرا) از آهار خارج شدیم که تیغه های شرقی کاملاً نمایان بود.

هوا ابری و بدون بارش و وزش باد بود .

زیر تیغه برای صرف صبحانه توقف کوتاهی داشتیم و ساعت ۹ به سمت تیغه ها حرکت کردیم.

پس از پشت سر گذاردن شیب تند زیر تیغه ها به ابتدای یال شرقی رسیدیم که قله‌ی قلعه دختر در دور دست قابل مشاهده بود.

از همان ابتدا با برف کوبی مواجه شدیم و کمی جلوتر حجم برف بسیار زیاد بود که برف کوبی را برایمان سخت کرده بود.

درگیری با سنگ ها و حجم برف زیاد و متعاقباً تله برفی های خطرناک کمی حرکتمان را کند کرده بود اما هوای بسیار خوب و مناظر زیبا و هیجان وصف ناشدنی صعود را برایمان شیرین کرده بود.

بعد از فراز و نشیب های زیاد و برفکوبی سنگین و با چند استراحت کوتاه در ساعت ۱۳:۳۰ همه‌ی اعضای تیم(۲۰ نفر) به قله رسیدند(ارتفاع ۳۲۵۰ متر).

پس از گرفتن عکس یادگاری ، ساعت ۱۴ از مسیر ده تنگه فرودمان را آغاز کردیم.

لازم به ذکر است برای صعود به این قله باید آب کافی همراه خود داشته باشید چرا که در مسیر تیغه ها و مسیر شمالی آب وجود ندارد.

مسیر ده تنگه به علت شمالی بودن برف بسیار زیادی در خود جای داده و طبیعتاً کار را هم سخت تر می کند.

برای فرودمان یال منتهی به ده تنگه را انتخاب کردیم چون خطر بهمن ندارد اما مسیر معمولی که چند نفر هم از آنجا صعودکرده بودند خطر بهمن داشت که ما ترجیح دادیم برف کوبی کنیم اما خطر را به حداقل برسانیم.

تا بالای ده تنگه از روی یال فرود آمدیم و بعد از یال سمت ده تنگه در یک شیب تند اما ایمن و بدون خطر بهمن فرود آمدیم .

در نهایت ساعت ۱۸:۳۰ بعد از پیمودن ۱۸ کیلومتر به روستای آهار رسیدیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه :
آقایان : رضا خلیل آبادی «سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – ارسلان بیک محمدی – علیرضا کاظمی – دکتر علی طوطی – آرش کریمی – بهزاد زرین کوب – بنیامین سعیدی – فرامرز فریدی – شایان زاهدی – سبحان سلیمی – حمید سلیم رفتار – احمد مشیری
خانم ها : زینب داداشی«مربی» – راشا ملک – فاطمه هوشمند – نیلوفر خدادوست – نرگس یاری – ندا محمدنژاد- فرزانه فرجی

گزارش از ذبیح اله حمیدی

455228554_274371

455221606_273350

455223196_275504

یک دیدگاه to “گزارش صعود قله قلعه دختر ۹۷/۱۲/۳ – هر هفته یک برنامه «شماره ۷۹۹»”

1. حمید می گوید:

سلام
    چرا از دامنه جنوبی و نهایتا جاده ی نیمه کاره‌ی شهرستانک آهار برنگشتین؟ آیا اونجا هم ریسک بهمن داشت ؟

ممنون

……….
    پاسخ:

با سلام،
    قبلاً از مسیر مورد نظر شما در زمستان صعود و فرود انجام شده و خطر سقوط بهمن در آنجا خیلی کم است. برنامه این هفته باشگاه اسپیلت فرود از مسیر ده تنگه بود که به شرح گزارش فوق اجرا گردید.