گزارش صعود قله سرکچال ۱ از دو مسیر ۱۴۰۱/۲/۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۹۶۹»

ارسال شده توسط در 4 می 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این صعود به مناسبت دومین سالگرد درگذشت حسین صادق زاده اجرا شد.

معرفی قله؛
مجموعه قلل ۱ و ۲ و ۳ سرکجال ها که در امتداد هم و با مسافت و ارتفاع کمی از یکدیگر قرار گرفته اند از قلل مهم البرز مرکزی است.

قله سرکچال ۳ به ارتفاع ۴۲۱۰ متر دقیقا مانند یک سه راهی است.
شمال آن بعد از گردنه ورزاب به قله برج خلنو می‌رسد.
جنوب شرقی آن توسط یالی بلند که به (شانه های شرقی) مشهور شده تا تنگه روستای لالان فشم کشیده شده است و غرب آن به قله رفیع کلون بستک می رسد.

شرق این قله با شیب های تند و صخره ای به دره لالان در مسیر صعود قله خلنو ختم می‌شود و هیچ یال صعودی ندارد.

دره مشهور دریوک که یکی از دره های مهم البرز مرکزی و از اصلی ترین تامین کننده های آب سد کرج هست از ارتفاعات شمالی و غربی مشترک این قله با قله های برج خلنو و هرزه کوه تشکیل می شود.

این قلل مسیرهای صعود زیاری دارند که عمدتا از یال جنوبی و متعدد آن صورت می‌گیرد.
پناهگاه سنگی لجنی در سال ۱۳۶۴ توسط تعدادی از کوهنوردان آزاد آن زمان بر روی یکی از یال های جنوبی سرکچال ساخته شده است که معمولی ترین و سهل ترین راه رسیدن به چکاد این قله هاست.

صعود خط الراس سرکچال از طریق قله کلون بستک و در ادامه تا قلل برج و خلنو و پالون گردن تا آزاد کوه از مسیرهای جذاب (پیمایش خطالراسی) و سرعتی و استقامتی در بین کوهنوردان به ویژه در زمستان به شمار می‌ آید.

 

شرح برنامه؛
ساعت ۶ صبح صعود را با تیم ۲۱ نفره باشگاه اسپیلت از میدان سپیدستان شمشک شروع کردیم.

هوا نیمه ابری و بارانی و در ارتفاعات توام با مه و باد شدید و بارش برف و تگرگ همراه بود.

تیم به دو قسمت ۶ و ۱۵ نفره تقسیم شد.
تیم اول به سرپرستی ذبیح اله حمیدی صعود مسیر نرمال پناهگاه لجنی را پیش رو گرفت و تیم دوم به سرپرستی ارسلان بیک محمدی مسیر یال شرقی بالای دیواره شمشک را برای صعود انتخاب کرد.
تیم اول در ساعت ۸:۳۰ به پناهگاه لجنی به ارتفاع ۳۲۰۰ متر رسید و بعد از کمی استراحت به طرف قله حرکت کرد.

از ارتفاع ۳۵۰۰ متری به بعد هوا با مه و بارش و باد نسبتا شدیدی همراه شد که بنا بر تشخیص سرپرست قابل صعود و تلاش بیشتر بود.

تیم اول در ساعت ۱۰:۳۰ به قله سرکچال ۱ به ارتفاع ۴۱۳۰ متری رسید در صورتی که تیم دوم در ساعت ۱۰ به قله رسیده منتظر تیم اول بود.

بعد از عکاسی با بنر و تابلوی یادبود حسین صادق زاده که بر روی قله نصب شده بود هر دو تیم با همه نفرات به طرف پناهگاه لجنی باز گشتند.
هنگام بازگشت بارش برف بهاری جای پای قبلی را پوشانده بود که دقت بیشتری جهت فرود ایمن را می طلبید.

پس از رسیدن به پناهگاه و صرف غذا و استراحت تیم به طرف شمشک بازگشت و در ۱۴:۳۰ با رسیدن به مینی بوس و یک دستگاه سواری باشگاه در میدان سپیدستان این برنامه به پایان رسید.
با سپاس از همه شرکت کنندگان و آقای فرامرز شاه محمدی که اتوموبیل شخصی خود را در این برنامه در اختیار تیم صعود کننده قرار داد.

پی نویس؛
شما می‌توانید اطلاعات مربوط به درگذشت حسین صادق زاده در زیر قله سرکچال ۱ و همینطور مشخصات صعود این دو مسیر را در گزارشات قبلی سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت ملاحضه فرمایید.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان ؛ ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – ارسلان بیک‌محمدی «سرپرست دوم» – علیرضا کاظمی«مربی» – محسن شاکری – فرامرز فریدی – حامد رضا قنبری – سعید جامعی – فرامرز شاه محمدی – نیکزاد فرزینی – محمد حسین جلالی – شهاب فرهادی – میثم کریمی – محمد رضا جعفری – محمد عظیم نژاد – حمید زعفرانی – حسن محسنی و عضو جدید مهرداد امیر آبادیان
خانم ها ؛ افسانه عزیززاده – مهناز برزویی – فرشته چناقچی – مینا حقیقی

 

گزارش از ذبیح اله حمیدی 

عکس ها از گالری اسپیلت 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید