ارسال شده توسط در 11 آگوست 2020 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

دماوند ۱۶ مسیر صعود دارد که از۱۵ خرداد ۱۳۸۴ تا ۱۵ شهریور ۱۳۸۴ نگارنده همراه زنده یاد ابراهیم شیخی و پیشکسوت گرامی ناصر جنانی طی صعودهای یک روزه اجرا کرده است.(تمام گزارش این صعودها در همین وب سایت قابل ملاحظه است).

بعد از مسیر شمال غربی (گردنه سرداغ) تا مسیر شمال شرقی (تخت فریدون) ۲ مسیر شمالی وجود دارد که در گذشته اکثراً مسیر شمالی یک (شرقی تر) را صعود می‌کردند که از سال ۱۳۶۲ و پس از ساخته شدن جانپناه های فلزی ، کوهنوردان به صعود یال شمالی دو (غربی تر) رو آورده‌اند.

************

جمعه ساعت ۱۰:۱۵ صعود را از ارتفاع ۳۰۰۰ متری انتهای دشت ناندل مشهور به سنگ بزرگ شروع کردیم.

تعداد تیم ۱۶ نفر بود.

مسیر تا پناهگاه اول در ارتفاع حدود ۳۹۰۰ متری پاکوبی مشخص دارد.

ساعت ۱۳:۴۵ به آنجا رسیده ۷ تخته چادر برپا کردیم.

پس از کمی استراحت جهت هم هوائی تا ارتفاع حدود ۴۴۰۰ متر صعود کرده و سپس به کمپ یک بازگشتیم.

وضعیت هوا در ارتفاعات پایین مه آلود و در ارتفاعات بالا نیمه ابری بود.

صبح روز بعد ساعت ۳ بیدارباش بود که متوجه بارش باران و رعد و برق و باد شدید شدیم.

تا ساعت ۶:۳۰ صبر کرده سپس صعود را باتوجه به بهبود وضعیت جوی شروع کردیم.

هوا سرد شده ، باد با شدت زیادی ادامه داشت.

در ساعت ۸:۳۰ صبح به جانپناه دوم (کمپ ۲) در ارتفاع ۴۸۰۰ متر رسیدیم.

پس از کمی استراحت ۲ نفر از اعضا به دلیل عدم آمادگی لازم از صعود بیشتر پرهیز شدند.

بعد از یکساعت صعود از شدت باد کاسته شده اما ابر و مه سنگینی منطقه را فرا گرفته بود.

مسیر صعود از میان دو یخچال عظیم دماوند به نام های سیوله و دیوسر می گذرد که کاملاً سنگی‌ و نیمه ریزشی ست.

تا رسیدن به قله این مسیر دو تراورس یخچالی دارد که باید با احتیاط زیادی از آن عبور کرد.

(متآسفانه به دلیل «توریستی کوهنوردی» شدن این مسیر ، شاهد حضور افرادی بودیم که با لوازم و تجهیزات اولیه اقدام به صعود قله می کردند).

باید دقت شود این مسیر فقط یک راه عبور دارد که با اشتباه رفتن به مسیرهای یخچالی و صعب العبور می رسد.

ساعت ۱۳ بر روی قله عکس یادگاری را به ثبت رساندیم.

هوای روی قله صاف توأم با وزش باد ملایمی بود.

از همان مسیر صعود ، فرود را شروع کردیم و در وضیعت ابر و مه نهایتإ ساعت ۲۰:۲۰ به سنگ بزرگ رسیدیم و با وانت نیسان به روستای ناندل بازگشته و از آنجا با مینی بوس باشگاه که منتظرمان بود به طرف تهران حرکت کردیم.

توجه :
*ورودی جاده روستای ناندل (جاده هراز) پس از گذشتن از دو تونل مسیر تهران به آمل، بعد از پلیس راه بایجان (سمت چپ) قرار دارد.*

پی نویس؛
*این هفته به دلیل شیوع بیماری کرونا صعود از مسیر جنوبی دماوند ممنوع اعلام شده بود که در کمال تعجب افراد و گروه های بسیاری از آن مسیر در حال صعود و فرود بودند.*

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – فرامرز فریدی – سیدمحسن حسینی – علی شیدا – حامدرضا قنبری – حمید سلیم رفتار – حجت اسماعیل زاده – نیما علاقه بند – پویان خان جان خانی – محمدامین رحمانی – حمید نصر – محسن گودرزی
خانم ها : حنا صیرفی – الهام بیک – ناهید نوروزی – مهرنوش کرمی

قله دماوند به ارتفاع ۵۶۱۰ متر

یک دیدگاه to “گزارش صعود قله دماوند از مسیر شمالی ۱۷ و ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ – هر هفته یک برنامه «شماره ۸۶۴»”