گزارش صعود قلل ورکش و ناز ۱۴۰۱/۲/۱۶ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۷۰»

ارسال شده توسط در 10 می 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

معرفی قلل ناز و ورکش؛
قله ناز به ارتفاع ۴۱۰۰ متر و ورکش به ارتفاع تقریبی ۳۷۵۰ متر در امتداد هم و در یکی از خط‌الرأس های غربی البرز قرار گرفته اند.
این خط‌الرأس از شرق پس از قله ناز به قلل کهار، هفت خوانی، گرچان و هزار بند ختم شده در جاده چالوس بین منطفه آسارا تا گچسر به پایان می‌رسد.

این خط‌الرأس از غرب پس از قله ناز به قله ورکش سپس به قلل مشهور شاه کرم، خوراسان کوه، ارژنگ و آسمان کوه در منطقه هشتگرد و طالقان رسیده در حوالی منطقه زیاران به اتمام می‌رسد.
همچنین قله ناز از جنوب دو یال مجزا دارد که اولی از طریق یال جانپناه سیاهدر به قله خوان کهار (جاده چالوس) می‌رسد و دومی به موازات دره دروان پس از صعود چند قله فرعی به روستای دروان ختم می شود.

روستاهای جنوبی قلل ناز و ورکش که می‌توان از طریق آن ها به چکاد این قلل رسید به ترتیب روستای کلوان در کیلومتر ۳۵ جاده چالوس و روستاهای دروان و سنج در منطقه برغان (ساوجبلاغ کرج) است.

پهنه ها و یال های شمالی قلل ناز و ورکش به روستاهای گته ده، لمبران و جوستان (طالقان) ختم می‌شوند که در جاده ای موسوم به آزادبر قرار گرفته اند.
ابتدای جاده کوهستانی و خاکی آزادبر (از شرق) از منطقه گچسر جاده چالوس شروع می‌شود تا شهرک طالقان ادامه دارد.
«غار زیبای یخ مراد در ابتدای این جاده و در جوار روستای کهنه ده واقع است»

 

شرح برنامه؛
ساعت ۶:۱۵ جمعه ۱۴۰۱/۲/۱۶ از روستای سنج برغان کرج صعود را با تیمی ۱۰ نفره شروع کردیم.
هوا نیمه ابری و بارانی و در ارتفاعات با باد شدیدی همراه بود.
مسیر صعود از داخل دره اصلی و از روی پاکوب کنار رودخانه می گذشت.
پس از عبور از کنار چند آبشار کوتاه و زیبا و طی حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به محوطه بازی رسیدیم که چند چشمه پر آب داشت.
متأسفانه باید اضافه کرد در هنگام عبور از بستر رودخانه که گه گاه تا رسیدن به این نقطه برای تیم الزامی بود دست یکی از اعضا در اثر لغزش پا و سقوط کوتاهی به رودخانه دچار آسیب شد که پس از صرف صبحانه به دلیل درد شدید با همراهی یکی از اعضای با تجربه به روستای سنج بازگشت.

تیم هشت نفره پس از صرف صبحانه دو مسیر صعود در مقابل داشت.
اول از روی یال منتهی به قله فرعی اشکدر در سمت راست (شرق) و دوم از داخل دره اصلی که تیم ما راه دوم را برگزید.
بعد از طی حدود یک ساعت پاکوب کم کم شیب گرفته به طرف گردنه ای بین قله اشکدر و ورکش ادامه یافت.
در ساعت ۱۰:۳۰ بر روی یال اصلی منتهی به قله ورکش به ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متری رسیدیم.
وضیعت هوا سرد و وزش باد آغاز شد.

در ساعت ۱۲ ظهر زیر قله ورکش به ارتفاع تقریبی ۳۷۵۰ متر دو نفر از اعضا به اسامی فرامرز شاه محمدی و محمد عظیمی نژاد از تیم اصلی جدا شده به طرف قله ناز که از دور با برف و مه شدیدی پوشانده شده بود حرکت کردند.
تیم شش نفره باقی مانده بر روی قله ورکش عکس یادگاری را به ثبت رساندند و از روی یک یال فرعی به طرف دره اصلی سنج فرود خود را آغاز کردند.
لازم به دکر است شدت و سرعت باد بر روی قله ورکش بیش از ۵۰ کیلومتر بود به طوری که امکان ایستادن بر روی قله را نا ممکن می کرد.
در ساعت ۱۴ در داخل دره اصلی با آرام شدن نسبی هوا ناهار صرف شد و پس از استراحت از همان پاکوب دره به طرف روستا حرکت کردیم.

تیم دو نفره صعود کننده به قله ۴۱۰۰ متری ناز در ساعت ۱۴ پس از تلاشی جانانه در هنگامه وزش باد شدید به قله رسیدند و پس از صعود موفقیت آمیز خود از همان یال غربی به طرف قله ورکش فرود رفته و در نهایت در ساعت ۱۸ به روستای سنج و به کنار دیگر همباشگاهیان خود بازگشتند و بدین ترتیب کوهنوردی این برنامه به پایان رسید.

*با تشکر ویژه از آقای علیرضا قره داغی که به دلیل همراهی با عضو آسیب دیده تیم به روستای سنج بازگشت و از صعود قله صرف نظر نمود.*

 

اعضای شرکت کنندگان در برنامه ؛
آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – فرامرز شاه محمدی «کمک سرپرست» – علیرضا قره داغی – حامدرضا قنبری – هادی پزشکی – محمد عظیم نژاد – مهرداد امیرآبادیان
خانم ها : فرشته چناقچی – مینا حقیقی

گزارش از ذبیح اله حمیدی

عکس ها از گالری اسپیلت

 

 

 

 

 

 

آبشار دوقلوی سنج 

 

 

نمای قله ناز از قله ورکش 

 

 

قله ورکش به ارتفاع تقریبی ۳۷۵۰ متر

 

قله ناز به ارتفاع ۴۱۰۰ متر

 

__(Comments are closed.,'kubrick')