ارسال شده توسط در 30 آگوست 2022 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه؛
معرفی یال شانه شرقی سرکچال۳

قله اصلی سرکچال که به شماره ۳ معروف است در البرز مرکزی واقع است.
از شمال ابتدا به قله برج خلنو سپس به دیگر قلل این منطقه وسیع کوهستانی وصل می شود.
این قله از سمت غرب به قله کلون بستک و گردنه دیزین متصل است که از آنجا میتوان خط الرأس را ادامه داد تا به قله توچال تهران رسید.
اما در جنوب این قله رفیع ۴۲۰۰ متری فقط یک یال نیمه سنگی کوتاه اما تیغه ای و جذابی وجود دارد که به (شانه شرقی) مشهور شده است که به نظرم لفظ بسیار با مسمایی است.
ابتدا این یال از روستای زیبا و سرسبز لالان فشم/تهران شروع می شود و بالطبع ادامه ای ندارد.

سرتاسر پهنه شرقی قله سرکچال۳ از روستای لالان تا گردنه ورزاب (گردنه ای که بین قله سرکچال۳ و برج خلنو وجود دارد) بدون یال و دیواره ای و یا با شیب های بسیار تند و تقریبا غیر قابل صعود است، این یکی از ویژه گی ها خاص این قله مشهور البرز مرکزی است.

صعود زمستانی یال تیغه های شرقی سرکچال ۳ برای کوهنوردان فنی همواره جذاب و به یادماندنی است.
در بخشی از این یال مسیر تیغه ای و باریک می شود و صعود کننده ضمن حفظ تعادل با سنگنوردی ملایمی از آن گذرگاه گذشته واله و تماشاگر صدها متر شیب در زیر پاهای خود می شود.

یادآور می شود راه عادی صعود این قله از طریق منطقه شمشک تهران، جانپناه لجنی و از روی قلل سرچال ۱ و ۲ می گذرد.

گزارش اجرای این برنامه؛
ساعت ۵:۴۵ صبح از داخل روستای لالان صعود را با تیم ۲۲ نفره باشگاه شروع کردیم.
بعد از نیم ساعت با عبور از جاده باغات روستا به یک دوراهی رسیدیم که می باید سمت چپ انتخاب شود.
شیب های تند قله فرعی از همین نقطه مشخص است‌ که بلافاصله با خارج شدن از روستا صعود آن را شروع کردیم.
وضیعت هوا نیمه ابری و نسبتا خنک و بدون باد بود.
دو یال صعود مشخص برای رسیدن به قله فرعی که در ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متر است وجود دارد که تیم ما یال دوم (غربی) را انتخاب کرد.
تا قله فرعی چند نقطه دست به سنگ ساده به شکل صخره ای و تیغه ای هست که می‌توان به راحتی از آنها عبور کرد.
در ساعت ۱۰:۴۵ بر فراز قله فرعی بودیم که از آنجا تیغه های باریک و سنگی مسیر نمایان می شود.
عبور از این تیغه ها در فصل غیر برفی مشکل چندانی ندارد و فقط می باید با احتیاط و حفظ تعادل لازم از آن ها گذشت.
قسمت پایانی صعود ، صخره های عظیم و تقریبا سیاه رنگ زیر قله است که در تابستان با کمی دقت می توان راه پاکوب نیمه مخفی آن را به شکل تراورس به سمت غرب از زیر صخره ها پیدا کرد.
هر چند با کمی سنگنوردی نیز می توان از روی آن صخره ها به قله رسید.
در ساعت ۱۲:۱۵ بر روی قله سرکچال۳ به ارتفاع تقریبی ۴۲۰۰ متری عکس یادگاری را ثبت کردیم و با تمام نفرات تیم جهت صعود قله دوم یعنی برج خلنو به طرف گردنه ورزاب فرود رفتیم.
باید دقت کرد هنگام فرود سنگ های قلطان و صخره هایی در مسیر وجود دارد که می‌توان با دقت و با دست به سنگ شدن ساده ای از آنها نیز براحتی عبور نمود.
بعد از یک ساعت به این گردنه حدود ۴۰۰۰ متری رسیدیم.
قله برج خلنو با ابهت کامل در برابرمان قرار داشت.
پس از استراحت این صعود ۳۰۰ متری را در یک ساعت انجام دادیم و حدود ساعت ۱۵ به قله برج خلنو به ارتفاع ۴۳۲۵ متری رسیدیم.
لازم به ذکر است قبل از قله برج خلنو با فاصله کمی قله برج اصلی خلنو به ارتفاع ۴۳۱۰ متری وجود دارد که تعدادی از اعضای تیم آن را نیز صعود کردند و الباقی از پاکوبی آن را دور زدند.
صعود هر دو این قلل نیز در بعضی نقاط صخره ای و دست سنگ است.
قبل از رسیدن به قله برج با تصمیم سرپرست چهار نفر از اعضا انتخاب شدند تا به سرپرستی امین شاه محمدی از تیم اصلی جدا شده با سرعت بیشتری به طرف صعود قله اصلی خلنو به ارتفاع ۴۳۷۵ متری حرکت کنند.
آنها موفق شدند پس از صعود قلل برج در ساعت ۱۶ قله اصلی خلنو را نیز با عبور از مسیر تیغه های ژاندارم با موفقیت به نمایندگی از همه اعضای تیم صعود کنند.
تیم اصلی بعد از عکاسی و استراحت بر روی قله برج خلنو از مسیر عادی به طرف آبشار خلنو و چشمه تلخ‌آب و نهایتا به طرف روستای لالان فرود رفت.
تیم در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه با پیوستن همه اعضا به روستای لالان بازگشت و این برنامه حدود ۱۴ ساعتی با طی ۲۲ کیلومتر و صعود سه قله مهم البرز مرکزی به پایان رسید.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – علیرضا کاظمی «مربی راهنما» – امین شاه محمدی «مربی راهنما» – آرش کریمی – رضا حیدری – بیوک نقدی – حمید عسگری – حسن محسنی – سجاد اصغری خواه – مهرداد امیر آبادیان – صالح محمدیان – امیر سرفرازی – داور گله‌دار و اعضای جدید محمد ملکی و امید پورهاشمی
خانم ها : آنوشا فتح الهی – فرشته چناقچی – نگار حسینی – مینا حقیقی – زهرا حیدریان – مهناز محبوب و عضو جدید آیسودا راد

قله سرکچال ۳ به ارتفاع ۴۳۷۵ متر

قله برج خلنو ۴۳۲۵ متر

قله اصلی خلنو به ارتفاع ۴۳۷۵ متر

یک دیدگاه to “گزارش صعود قلل سرچال ۳ (مسیر شانه شرقی) ، برج خلنو و خلنو اصلی ۱۴۰۱/۶/۴ – هرهفته یک برنامه «شماره۹۹۱»”