گزارش صعود زمستانی قله دماوند از جبهه شمالی ۹ و ۱۰ و ۱۴۰۰/۱۲/۱۱

ارسال شده توسط در 5 مارس 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش صعود هاي تخصصي

عصر یکشنبه هشتم اسفند ماه به اتفاق چهار عضو باشگاه به وسیله خودرو شخصی بنده به سمت ناندل حرکت کردیم .

بعد از رسیدن به منزل شخصی مشغول صرف شام شده و شروع به جمع آوری لوازم و چیدن کوله شدیم. شب را استراحت کرده و صبح ساعت ۷ برنامه شروع شد.

متأسفانه به علت کمبود بارش و بادهای زیاد حجم کمی برف در دشت وجود داشت و از ارتفاع حدوداً ۲۸۰۰ متر برف در مسیر بود که ارتفاع حداکثر آن ۲۰ سانتی متر می‌شد.

کوله ها نسبتاً سنگین بود و تیم با سرعت کمتری به صعود ادامه می‌داد.

با توجه به حضور نفراتی که از روز قبل به منطقه رفته بودند تصمیم گرفتیم در جانپناه ۴۰۰۰ شب را مانده و صبح زود برای صعود قله استارت بزنیم .

بعد از آب کردن برف و تهیه آب ، صرف چای و شام شب آرامی را گذراندیم و صبح ساعت ۶ جهت صعود قله استارت زدیم.
«هادی شریفی‌راد از همنوردان قدیمی بنده به عنوان کوهنورد آزاد همراه تیم ما استارت زد تا بعد از صعود از قله با اسکی فرود بیاید».

بعد از دو ساعت تلاش و گذشتن از چالش ها و دست به سنگ های زیر جانپناه دوم ، به جانپناه مرسوم به ۵۰۰۰ رسیدیم که ارتفاع تقریبی آن ۴۶۵۰ متر است.
بعد از صرف تنقلات و دم نوشی که دو همنورد لرستانی لطف داشتند و به ما دادند ، تیم حرکت را شروع کرد و با احتیاط کامل و ایمنی از مسیردست به سنگی و گرده ایی بالای جانپناه دوم گذشتیم و مسیر دست به سنگی زیر تخت خدا را گذراندیم.

به قسمت مرسوم تخت خدا رسیدیم و دقایقی استراحت کردیم.

هر چهار نفر اعضای تیم برای اولین بار جبهه شمالی دماوند در زمستان را تجربه می‌کردند.

با گام هایی آهسته و مطمئن صعود را ادامه دادیم .

در بعضی از قسمت ها یخ وجود داشت که با کمک کلنگ و کرامپون با احتیاط از آن می‌گذشتیم.

و تیم باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت ساعت ۱۴ سه شنبه مورخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ موفق شد به بام ایران ، قله دماوند صعود نماید.

بعد از گرفتن عکس و فیلم برای فرود آماده شدیم و با توجه به نصب کرامپون روی کفش ها یادآور شدم که هنگام فرود می‌بایست دقت بیشتری داشت و با احتیاط گام برداشت.

تا جای ممکن از برف چال های کنار یخچال استفاده کرده و البته قسمت‌هایی یخ وجود داشت که احتیاط بیشتری می‌طلبید.

ساعت ۱۹:۳۰ تمامی نفرات صحیح و سالم به جانپناه ۴۰۰۰ رسیدیم.

«هادی شریفی‌راد با اسکی یخچال‌های بام برفی، عروسک ها و دوبی سل را فرود آمد که با توجه به شرایط یخ یخچال ها کار بزرگ و با ارزشی است».

با توجه به تاریکی و کمی خستگی که تیم داشت تصمیم بر این شد شب را مانده و صبح با انرژی بیشتر فرود را ادامه دهیم.

آن شب طبق اعلام هواشناسی باد شدیدی در منطقه داشتیم.

تیم صبح ساعت ۸:۳۰ حرکت کرده و حتی هنگام فرود باد شدید کنترل و گام برداری دوستان را سخت می‌کرد .

تیم ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه به روستای ناندل رسید و برنامه ای دیگر با سلامت و موفقیت انجام شد.

*تشکر از پدر و خانواده عزیزم برای لطف و محبتشان
*تشکر از استاد حمیدی برای درس هایی که در این سالها به بنده آموختند و تمامی اساتید باشگاه  کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
*تشکر از همه دوستان و همنوردان عزیزم که در همه این سال ها با دعا و انرژی خوبشان مایه دلگرمی بودند و هستند.

اعضای تیم ؛

حسین قربان‌نژاد «سرپرست» – نیما علاقه بند «کمک سرپرست» – بهنام پیروزرام – فرامرز شاه‌محمدی – نیکزاد فرزینی

پ ن :
لازم به ذکر است اطلاعات کامل قله دماوند و مسیرهای
صعود این قله در سایت باشگاه موجود می‌باشد. برای مثال صعود ۱۶ یال دماوند که توسط استاد حمیدی در سال های قبل منتشر گردید.