گزارش صعود زمستانی قله خوراسان کوه ۱۴۰۱/۱۱/۲۲ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۲۱»

ارسال شده توسط در 14 فوریه 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

درباره قله :
نام اصلی قله خوراسان کوه به معنی طلوع خورشید می باشد. خوراسان کوه در غرب البرز مرکزی واقع شده است. مبدأ صعود روستای فشند است که در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال هشتگرد واقع شده است.
مسیر های دسترسی به قله: قله خوراسان کوه از سه نقطه ولیان، طالقان و فشند قابل دستیابی است.

گزارش برنامه:
مطابق معمول برنامه های باشگاه رأس ساعت ۴ صبح شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به تعداد ۹ نفر با دو خودروی سواری راهی فشند شدیم.
حدود ساعت۵:۳۰ به محل پارک خودروها که در بالادست فشند قرار دارد رسیدیم.
بعد از آماده شدن، در ساعت ۵:۵۰ به راه افتادیم.در ابتدا حدود ۴۰ متر ارتفاع کم کرده و به کف دره رسیدیم.
مسیر را از کنار رودخانه در پیش گرفتیم.هر دو طرف رودخانه قابل تردد بود که ما سمت چپ رودخانه را انتخاب کردیم.
بعد از عبور از سیل بند سوم، در ساعت ۶:۱۵ مسیر را به سمت یال زمستانه که در سمت چپ دره است برگزیدیم.
کماکان در زیر نور هدلایت خود را به روی یال رساندیم.
آسمان پرستاره بالای سرمان خودنمایی میکرد.
از مسیری که قبلا برفکوبی شده بود ادامه دادیم.
این برفکوبی ها تا ارتفاع ۲۱۸۰ متر ادامه داشت و از آنجا به بعد اثری از ردپای هیچ کوهنوردی دیده نمیشد. ساعت حدود ۷:۰۵ بود که مشغول برفکوبی شدیم.
در ساعت ۷:۱۵ و در ارتفاع ۲۱۹۸ متری که نور آفتاب به نرمی در حال نمایان شدن بود، محل مناسبی برای صرف صبحانه انتخاب کردیم.۲۰ دقیقه را برای صبحانه در نظر گرفتیم.
بعد از آن در ساعت ۷:۳۵ به راه افتادیم.از این نقطه، مسیر تا قله های اصلی و فرعی کاملا مشخص بود.
حوالی ساعت ۸ صبح بود که در عرض ۳۰ دقیقه آسمان پوشیده از ابر شد و شاهد مقداری بارش برف نیز بودیم.
در حدود ساعت ۹:۱۰ مجدد آسمان صاف شد.
تمام اعضای تیم به نوبت برفکوبی میکردند و همکاری بسیار خوبی بین همه دوستان برقرار بود.در مسیر به فاصله هر یک ساعت حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت میکردیم.
این یال شیب تندی ندارد و فقط با پیمایش نسبتا طولانی به قله می رسد.
تقریبا حدود ساعت ۱۱:۴۰ بود که آسمان نیمه ابری شد و بادی با سرعت حدود ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر بر ساعت و از جهت شرق به غرب وزیدن گرفت.مصمم به راه ادامه دادیم و در ساعت ۱۲:۰۵ همه اعضای تیم سرحال و قبراق به قله فرعی خوراسان کوه به ارتفاع ۳۱۲۰ متر رسیدیم.
دقایقی مشغول عکاسی و فیلم برداری شده و سپس به سمت قله اصلی خوراسان کوه به راه افتادیم.در نهایت در ساعت ۱۲:۳۰ قله اصلی به ارتفاع ۳۱۲۰ متر صعود شد.
بین قله های فرعی و‌ اصلی مه شدیدی غالب شد و ناچارا همه اعضای تیم در کنار هم حرکت میکردیم.
قصد داشتیم مسیر فرود را متفاوت از مسیر صعود و از روی یالی موازی با یال صعود انتخاب کنیم ولی با توجه به مه شدید و با تصمیم جمعی از این کار صرف نظر کرده و همان مسیر صعود را برای فرود انتخاب کردیم.
از همان ابتدای مسیر فرود، بارش برف شروع شد.
هر چه ارتفاع کم میکردیم از شدت باد کمتر میشد ولی بارش برف همچنان ادامه داشت.حوالی ساعت ۱۳:۵۰ در محل مناسبی  که از باد در امان بودیم در ارتفاع ۲۷۰۰ متری مشغول صرف نهار شدیم.
زمانی حدود سی دقیقه برای نهار در نظر گرفتیم.
در ساعت ۱۶:۱۰ به ابتدای یال و کف دره رسیدیم.
با اینکه آسمان ابری بود ولی هوای نسبتا گرمی در منطقه داشتیم؛ کمی از لباسها کم کرده و از کنار سیل بندها به سمت خودروها حرکت کردیم.
در نهایت این برنامه در ساعت ۱۶:۳۵ در محل پارک خودروها به اتمام رسید.
با آرزوی صعودهای ایمن و سرشار از تجربه های ناب

طول مسیر: ۱۶.۱۸ کیلومتر
ارتفاع نقطه شروع: ۱۸۴۰ متر
ارتفاع کف دره: ۱۸۰۰ متر
وضعیت آنتن دهی : مناسب برای همراه اول
وضعیت جوی: تجربه چند مدل آب و هوا و البته قابل صعود
قلل اطراف: خط الرأس سات تا شاه البرز و سفیدقطور و دورتر سیالان در شمال غربی و حتی قلل خرسان و علم کوه.در غرب، زرچکانی و آسمان کوه و پلنگ کوه و حتی پیغمبرکوه و در شمال شرقی ناز و کهار و زرین کوه و‌ لشگرک.

اعضای شرکت کننده در برنامه:
آقایان: امین شاه محمدی «مربی راهنما و سرپرست» – نیما علاقه بند « مربی راهنما و کمک سرپرست» – حامد رضا قنبری – محمد ملکی – محمد (امید) پورهاشمی