گزارش صعود زمستانی قله توچال از یال چهارپالون ۲۸ و ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۲۴»

ارسال شده توسط در 5 مارس 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

روز جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ پس از گردهمایی پنج تن از دوستان و ثبت یک عکس یادگاری در کنار مجسمه در ساعت ۱۷:۲۵ به راه افتادیم.
هنوز هوا روشن بود و نیازی به استفاده از هدلایت نبود.از ابتدای مسیر، برف روی زمین نشسته بود و گاها به یخ تبدیل شده بود.
کوله ها سنگین بود، بنابراین با سرعتی معقول کوهنوردی میکردیم.بعد از حدود نیم ساعت، هوا رو به تاریکی رفت و برای احتیاط بیشتر، هدلایتها را روشن کردیم تا بدون مشکل به مسیر ادامه دهیم.
حوالی ساعت ۱۹:۲۰ به کافه رجب که در مقابل پایگاه امداد و نجات داودی قرار دارد رسیدیم.
حدود ۱۵ دقیقه توقف داشتیم.چای نوشیدیم، باتونها را جمع کرده و سپس ادامه مسیر دادیم.
در سکوت شب و در زیر نور هدلایت از مسیرهای سنگی و با کمک طنابها عبور کردیم.
مسیر نسبتا یخ زده بود و احتیاط لازم داشت.
حدود ساعت ۲۱:۱۵ به شیرپلا رسیدیم.درب پناهگاه باز بود ولی استفاده از پناهگاه جزئی از برنامه ما نبود.بنابراین سریعا خود را به کنار شیرپلا و بین درختان که محل مناسبی برای برای کمپ شبانه بود رساندیم.کوله ها را زمین گذاشته و با استفاده از بیل برف مشغول آماده سازی محل کمپ شدیم‌‌.
به نوبت برفها را جابجا کرده و سطح صاف و همواری ایجاد کردیم.
حدود ساعت ۲۲ چادرها را برپا کردیم.
یک چادر برای آقایان قنبری و ملکی و چادر دیگر برای خانمها حسینی و محبوب در نظر گرفته شده بود.خودم نیز که در بین چادرها قصد بیواک داشتم، کیسه بیواک را آماده کردم.
دمای هوا حدودا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد به نظر میرسید و بادی در منطقه نداشتیم.
پس از صرف شام و نوشیدنی های گرم، خود را مهیای خواب کردیم.
تقریبا ساعت ۲۳ شب شده بود.
ساعت ۶:۱۵ را بیدار باش قرار دادیم.
طبق هماهنگی ها با تیم دوم، این تیم می بایست حوالی ساعت ۷ صبح به تیم ما ملحق میشد.
بعد از رسیدن تیم دوم و جمع کردن چادرها، راس ساعت ۸:۱۵ از سه راهی کنار شیرپلا به سمت پشت شیرپلا و یال چهارپالون، مسیر روز دوم را شروع کردیم.

حجم برف بسیار زیاد بود و مسیر دره که تابستانی هست برای زمستان به هیچ وجه عاقلانه نبود، بنابراین از پشت شیرپلا یک مسیر پربرف ولی ایمن را به سمت ابتدای یال چهارپالون انتخاب کردیم.

در اینجا تمام اعضای تیم به نوبت برفکوبی را انجام میدادند.
اولین استراحت را در حدود ساعت ۹:۴۰ و به مدت ۲۰ دقیقه در نظر گرفتیم.
آسمان صاف بود.خبری از باد نبود و جو تیم بسیار شاداب و پرانرژی بود. در مسیر گهگاه به سنگهایی برخورد میکردیم که باید با دقت از کنار آنها گذر میکردیم.برخی جاها یخ زده بود و احتیاط بیشتری را میطلبید که البته با توجه به توانایی افراد تیم، این چالشها با موفقیت سپری شد.
در تمامی مسیر بر روی یال حرکت میکردیم و ادامه مسیر نیز قابل مشاهده بود در نتیجه مشکلی بابت جهت یابی نداشتیم و باانرژی به مسیر ادامه میدادیم.
بعد از چند استراحت مختصر در ساعت ۱۳:۲۵ به ابتدای تراورس زیر خط الراس رسیدیم. چون برف این قسمت کم بود، پاکوب تراورس را انتخاب کرده و در ساعت ۱۴:۳۰ بر روی یال منتهی به قله توچال قرار گرفتیم.
در انتها تمام اعضای تیم در ساعت ۱۵ به قله توچال با ارتفاع ۳۹۶۴ متر رسید.
روی قله سرعت باد حدودا ۳۵ کیلومتر در ساعت بود.
حدودا سی دقیقه توقف و استراحت داشتیم، سپس چند عکس ثبت کرده و مسیر فرود را در پیش گرفتیم.مسیر فرود تیم، یال امیری بود
البته چهار نفر از دوستان از طریق تله کابین اقدام به فرود کردند.
در ساعت ۱۶:۱۵ حدودا ۲۰ دقیقه در جانپناه امیری به استراحت و تجدید قوا مشغول شدیم و پس از آن ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.بنا داشتیم در صورت امکان از طریق دره اوسون فرود برویم که با توجه به برف زیاد دره و اینکه مسیر برفکوبی نشده بود همان مسیر شیرپلا را انتخاب کردیم.
در ساعت ۱۷:۵۰ به شیرپلا رسیدیم.
کمی توقف کرده و ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.هوا همچنان روشن بود.
در نهایت این برنامه در ساعت ۲۱ در کنار مجسمه به پایان رسید.

اعضای شرکت کننده در برنامه:«تیم شب مانی»
آقایان : امین شاه محمدی «مربی و سرپرست» – حامدرضا قنبری – محمد ملکی
خانم ها : نگار حسینی – مهناز محبوب

«تیم یکروزه» :
آقایان : فرامرز فریدی «کمک سرپرست» – دانیال تهرانیان – فرامرز شاه محمدی – سجاد اصغری خواه  – داور گله دار – سجاد عسکرپور – حمیدرضا اسلامی