گزارش صعود زمستانی قله توچال از دو مسیر آهار و جمشیدیه ۱۲و۹۷/۱۱/۱۱ – هر هفته یک برنامه «شماره ۷۹۶»

ارسال شده توسط در 2 فوریه 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

گزارش اول :

قله توچال به ارتفاع ۳۹۶۴ متر از قلل مرتفع استان تهران که در تمامی فصول و خصوصاً زمستان علاقه مندان زیادی دارد و از جبهه ها و یال های مختلف صعود می گردد.

صعود جبهه شمالی قله توچال غالباً از طریق ۳ روستای شهرستانک – آهار و ایگل انجام می پذیرد.

وجه تمایز صعود این قله از جبهه شمالی ، میزان برف بیشتر ، آب و هوای سردتر و همچنین بادها و کولاک در طول مسیر صعود می باشد.

روز جمعه ۱۲ بهمن ماه با تیمی ۲۲ نفره از اعضای باشگاه با یک دستگاه مینی بوس از تهران به سمت روستای آهار حرکت کردیم.

ساعت ۷ صبح صعود را از روستای آهار آغاز نمودیم.(ارتفاع ۲۰۰۰ متر)

طبق پیش بینی‌های هواشناسی وضعیت آب و هوایی امروز صاف و آفتابی ولی با شدت باد بالا در ارتفاعات بود.

با عبور از کوچه باغ های روستا که در تمامی طول مسیر یخ‌زده و مملو از برف بود با نظم و ریتم مناسبی رأس ساعت ۸:۳۰ به دشت بالای شکرآب(ارتفاع ۲۶۰۰ متر) رسیدیم.

برای صبحانه حدود ۳۰ دقیقه استراحت داشتیم و ساعت ۹ به سمت قله اول مسیر«قزقون چال» حرکت کردیم.

از این نقطه به بعد با توجه به حجم بالای برف ، تیم پیشرو به سرپرستی رضا خلیل آبادی مسئولیت برف کوبی را بر عهده داشته و با کمترین فاصله هر دو گروه حرکت می کردیم.

هرچه ارتفاع می گرفتیم قلل زیبای البرز کاملاً نمایان بود.

ساعت حدود ۱۱:۳۰ به ابتدای یال منتهی به قله قزقون چال رسیدیم.

شدت وزش باد دقیقاً طبق پیش بینی‌ها حدود ۴۵ الی ۵۰ کیلومتر بود.

از این نقطه تعداد ۱۳ نفر از اعضای تیم به سرپرستی رضا خلیل آبادی با هدف صعود قله قزقون چال و در نهایت قله توچال با سرعت بیشتر از مابقی نفرات تیم جدا شده و تیم دوم به سرپرستی حسین صادق زاده به سمت قله قزقون چال حرکت کردیم.

شدت باد زیر قله قزقون چال بسیار بالا و بستر مسیر کاملاً یخ زده و لغزنده بود.(جهت باد غرب به شرق)

ساعت ۱۳ تیم دوم قله قزقون چال به ارتفاع ۳۷۷۶ متر را صعود کردیم و در ادامه با رسیدن به خط الرأس شمال غرب منتهی به قله توچال به طرف قله حرکت کردیم.

زیر قله فرعی (هومند توچال) ۵ نفر از تیم دوم به سمت ایستگاه ۷ تله کابین توچال حرکت کرده و ۴ نفر مابقی تیم ساعت ۱۴:۳۰ به قله توچال رسیده و به تیم اول که دقایقی قبل قله را صعود کرده بودند ، رسیدیم.

ساعت ۱۵ پس از گرفتن عکس به یادگار در کنار جان پناه فلزی قله توچال ۸ نفر از اعضای تیم از مسیر سنگ سیاه (امیری) به طرف پایین حرکت کرده و ۱۴ نفر مابقی اعضا تیم یک از ایستگاه ۷ تله کابین توچال به پایین بازگشتیم و برنامه رسماً پایان پذیرفت.

آقایان : حسین صادق زاده«سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی«مربی» – رضا خلیل آبادی «سرپرست فنی» – دکتر علی بلوچی – مجتبی توتونچیان – محمد زیودار – علیرضا رضایی – مهدی یگانه – ایمان عبادی – مهدی عراقی – فرامرز فریدی – شایان زاهدی – فرشیدصادق الحسینی(مربی) – علی شیدا – دانیال طهرانیان- حمید سلیم رفتار
خانم ها : زینب داداشی«مربی» – سدا هاکوپیان – راشا ملک – دکترفاطمه هوشمند – ندا محمدنژاد و عضو جدید بهار عسگری

گزارش از حسین صادق زاده
          ۹۷/۱۱/۱۳

گزارش دوم :

روز پنجشنبه ۹۷/۱۱/۱۱ ساعت ۱۵:۳۰ از پارک جمشیدیه به طرف اردوگاه و در ادامه زیر قله کلکچال در ارتفاع ۳۳۰۰ متری(با وجود وزش باد شدید و دمای حدود ۳۰-) با برپایی یک تخته چادر اقدام به شبی مانی کردیم.

صبح جمعه ساعت ۷ حرکت خود را به سمت قله کلکچال و در ادامه گردنه پیازچال آغاز نمودیم.

در مسیر قله توچال وجود یخ و برف به ارتفاع حداقل نیم متر همراه با باد شدید کمی از سرعت ما کاسته بود.

برف کوبی سنگینی که برای رسیدن به قله توچال داشتیم ، موجب صرف انرژی زیادی از تیم شد.

نهایت در ساعت ۱۳ هر سه اعضای تیم پرتوان و با انرژی ناشی از موفقیت در صعود ، گام بر روی قله نهادیم.

تیم ما حدود یک ساعت در جانپناه قله توچال در انتظار پیوستن تیم دوم باشگاه (در حال صعود از مسیر آهار ) ماند.

پس از پیوستن تیم دوم به ما ،همه اعضای تیم پس از یک صعود در شرایط سخت جوی ولی زیبا ، انرژی مضاعفی گرفته و سپس اقدام به فرود نمود.