گزارش برنامه زمستانی قله اویدر/هر هفته یک برنامه «شماره ۷۳۲» ـ ۲۰ تا ۱۳۹۶٫۱۱٫۲۲

ارسال شده توسط در 12 فوریه 2018 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله اویدر از مجموعه قلل منطقه علم‌کوه یا «تخت سلیمان» است.

اویدر دو قله شرقی و غربی دارد و ارتفاع آن حدود ۴۲۵۰ متر می‌باشد.

این قلل بر روی خط‌الرأسی هستند که از شمال به منطقه ونداربن (کلاردشت) و از جنوب‌غربی به منطقه حصارچال و قلل لشکرک‌ها می‌رسد و از جنوب به روستای الیت و دلیر (جاده چالوس) ختم می‌گردد. غرب این کوهستان را منطقه خرم‌دشت و تنگه‌گلو فرا گرفته است.

دو قله مشهور دیوچال‌ها در غرب اویدرها قرار دارند که می‌توان آنها را در فصل تابستان به صورت خط‌الرأسی از حصارچال و یا ونداربن صعود نمود. باید توجه کرد بستر این خط‌الرأس کاملاً صخره‌ای و سنگی است و عبور از آن نیاز به مهارت در گذر از این گونه معابر دارد.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود زمستانی قله اویدر از منطقه ونداربن کلاردشت بود که توسط تیم پنج نفره این باشگاه از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۶ به شرح زیر اجرا شد:

روز جمعه ۲۰ بهمن ماه، ساعت ۱۲:۰۰ ظهر پس از رسیدن به منطقه کلاردشت، به قرارگاه کوهنوردی رودبارک مراجعه کرده پس از هماهنگی‌های لازم جهت اقامت در قرارگاه کوهنوردی ونداربن (ارتفاع ۲۱۵۰ متر) با اتومبیل شخصی عازم منطقه شدیم. جاده کفی کنار رودخانه سرداب‌رود یخ‌زده و لغزنده بود و اتومبیل ما تا «آکاپل» طی مسیر کرده، در آنجا با پوشیدن لباس‌ها و حمل کوله‌ها به طرف قرارگاه ونداربن حرکت کردیم.

در ساعت ۱۴:۳۰ سه نفر از اعضای تیم (بدون کوله‌ها) عازم برفکوبی یال مورد نظر صعود شدند که دقیقاً در شمال قرارگاه واقع است و دو نفر دیگر به قرارگاه رفتند. (این یال در کنار دهانه تونل احداث شده قدیمی قرار دارد.)

مسیر شیب زیادی داشت و انباشته از برف بود. حدود سه ساعت طول کشید تا این مسیر را جهت صعود صبح روز بعد آماده کنیم و خود را تا ارتفاع ۲۸۰۰ متری برسانیم.

در سات ۱۷:۴۵ به قرارگاه بازگشتیم و در کنار دوستان دیگر شب را در آن مکان به صبح رساندیم. (لازم به ذکر است این قرارگاه در زمستان فاقد وسایل گرمایشی مناسب است.)

ساعت ۵:۰۰ صبح روز بعد آماده صعود نهایی شدیم. مسیر کوبیده شده روز قبل را در حدود دو ساعت طی کردیم. پس از رسیدن به ارتفاع ۲۸۰۰ متری، با صخره‌های بیشتری مواجه شدیم که برفکوبی را از میان آن صخره‌ها ادامه دادیم و در ساعت ۸:۰۰ صبح به روی خط‌الرأس اصلی رسیدیم که در سمت راست ما (غرب) دره خرم‌دشت دیده می‌شد.

در این قسمت مسیر کمی به سمت شرق چرخش کرده، بعد از صعود یک قله فرعی بر روی یال اصلی قله اویدر رسیدیم.

طبق نقشه‌های موجود یک قله قبل از اویدر با نام «پیزکم» با ارتفاع ۳۸۰۰ متر وجود دارد که کاملاً صخره‌ای است. از اینجا به بعد مسیر کاملاً فنی و دست به سنگ شد که با توجه به برف میان صخره‌ها صعود با سختی و صرف زمان زیاد همراه بود. باید احتیاط بیشتری می‌کردیم زیرا پرتگاه‌های بسیاری در مسیر وجود داشت.

در ساعت ۱۳:۳۰ قبل از قله پیزکم به ارتفاع ۳۲۰۰ متری رسیدیم. قلل اویدر و دیوچال در انتهای خط‌الرأس دیده می‌شد و تمام مسیر همچنان سنگی و صخره‌ای ادامه داشت. با توجه به زمان اندکی که در اختیار داشتیم صعود را متوقف کرده، عزم بازگشت گرفتیم. مسیر بازگشت را به طرف دره خرم‌دشت (غرب) انتخاب کرده، از روی یال و دره‌ای که برف مناسبی داشت فرود رفتیم.

(قله‌های فراوانی در منطقه علم‌کوه از این ارتفاع دیده می‌شود.)

در ساعت ۱۵:۰۰ به کف دره رسیدیم و از طریق جاده تنگه‌گلو که برف زیادی سطح آن را پوشانده بود، خود را به قرارگاه ونداربن رسانیدم و شب دوم برنامه را نیز در آن مکان کوهستانی زیبا به صبح رساندیم.

روز سوم برنامه ساعت ۸:۳۰ از قرارگاه خارج شده، پس از یک ساعت کوهپیمایی دلچسب به آکاپل بازگشتیم و از آنجا با اتومبیلمان به طرف تهران حرکت کردیم.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:

آقایان: ذبیح‌اله حمیدی (سرپرست) ـ سعید صابری ـ مجید رضاپور (عکاس) ـ مهدی یگانه (نقشه و GPS) ـ محمدرضا تقی‌پور

گزارش از: ذبیح‌اله حمیدی
۱۳۹۶٫۱۱٫۲۳

پی‌نویس:

با اجرای این برنامه که سومین صعود قلل مرتفع منطقه ونداربن، پس از اجرای موفق صعود یک‌روزه قله پسنده کوه در زمستان ۱۳۹۲ ـ صعود زمستانی یک روزه و موفق قله کورماکوه در زمستان ۱۳۹۵ ـ و تلاش بر روی قله اویدر در زمستان ۱۳۹۶ بود، مجموعه صعود سه‌گانه قلل مرتفع این منطقه توسط باشگاه اسپیلت به پایان رسید.

قرارگاه کوهنوردی ونداربن در ارتفاع حدود ۲۱۵۰ متری دارای ۳ قله مرتفع بالا می‌باشد که با اجرای این برنامه مشخص گردید صعود قله اویدر، یک روزه در زمستان (از نگاه نگارنده) از این مسیر امکان‌پذیر نمی‌باشد و باید با برنامه‌ای دو روزه به سراغ این قله رفیع منطقه علم‌کوه رفت.

در پایان لازم می دانم ذکر کنم احتمالا این صعود اولین تلاش زمستانی بر روی این مسیر بود.

نقشه مسیر صعود و فرود

چراغ های قرارگاه ونداربن در عکس دیده می شود

نقطه پایانی صعود ـ ارتفاع ۳۲۰۰ متر

مسیر فرود

قرارگاه ونداربن

مسیر برفکوبی شده روز اول

۲ دیدگاه to “گزارش برنامه زمستانی قله اویدر/هر هفته یک برنامه «شماره ۷۳۲» ـ ۲۰ تا ۱۳۹۶٫۱۱٫۲۲”

1. محسن سام دلیری می گوید:

سلام استاد وقت بخیر
    خدا قوت برنامه ی خوبی اجرا کردین
    جسارتا چند نکته تو گزارش لازم دیدم اشاره کنم:
    – مسیر که منتهی به قله ابیدر می شه به خشکدر معروف که از پشت تونل بعد درختها و شیب تند به یک جای صاف برسین بنام (شهر زمین، ارتفاع ۲۹۸۱ متر)هست، از اونجا به بعد یال سنگی کم کم شروع میشه و به (قله مانه بَسوت، ارتفاع ۳۶۳۱ متر) با تیغه و گرده های زیبا ختم میشه بعد اون یک قله سنگی دیگه بنام (خُشکدر، ارتفاع ۳۸۱۴ متر) داریم که دره خشکدر در سمت غربی اون معروفه، قله بعدی با سنگ ریزه های سیاه قله (لِز ابیدر ۴۰۴۵ متر) و در انتها قله ابیدر با ارتفاع ۴۳۰۰ متر می باشد (نقاط با جی پی اس)
    – تا قله خشکدر زمستون ۹۱ توسط حسین نوشین و مجید ربیعی پور پیمایش شد.
    – قله ابیدر از سمت دلیر زمستان ۶۹ صعود شد
    – تلاش زمستانی روی دیوچال از سمت خرم دشت و یال منتهی به جاده همون یال لِز ابیدر و صعود به قله لز ابیدر و بعد قله ابیدر و پیمایش تا قله دوکل کمر قبل قله سیوکلو، زمستان ۹۵ توسط نیما اسکندری، مهدی الف استوار و بنده حقیر صورت گرفت که به علت هوای نامناسب از سمت غربی دوکل کمر برگشتیم.
    امیدوارم با حضور بیشتر کوهنوردان به این منطقه ی بکر و زیبا که شاید حتی در تابستان صعودی بخود نمی بینند از هجوم و تخریب به چند قله بلند کشور کاسته بشه!
    ببخشید پیام طولانی شد
    سلامت و موفق و سربلند باشین
    ……………..
    پاسخ :
    با درود
    بسیار بسیار ممنونم از اطلاعات مفیدتان .
    شاد و موفق باشید.
    ذبیح اله حمیدی

2. علم کوه می گوید:

سلام تلاشتان قابل تقدیر میباشد امیدوارم در برنامه اینده از این مسیر موفق باشید .در این خصوص در صورت امکان مشاوره میتوانستید با دایی رسول نقوی مشورت میکردیدد.درود به شما همنوردان