ارسال شده توسط در 13 فوریه 2021 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کمان کوه با ارتفاع ۴۲۵۰ متر در البرز مرکزی قرار گرفته و مسیر دسترسی قله آن در زمستان طولانی و دشوار است.

تا کنون این قله در زمستان از طریق خط الرأس اصلی البرز صعود شده اما صعود انفرادی این قله در زمستان کمتر به گوش رسیده است.

مسیرهای صعود منفرد این قله فقط از روستاهای وارنگرود و نسن امکان پذیر است.

تیم باشگاه اسپیلت پس از بررسی های لازم در پاییز گذشته و اجرای برنامه شناسایی صعود این مسیر از وارنگرود که گزارش آن« اینجا »است ، در نهایت مورخه ۲۲ تا ۲۴ بهمن ۹۹ قلل سوتک و کمان کوه را به شرح زیر در فصل زمستان صعود نمود؛

«لازم به ذکر است طبق برآوردهای ما بهترین راه صعود زمستانی قله کمان کوه از وارنگرود از روی قله فرعی سوتک بزرگ می گذرد»

************

ساعت ۷صبح چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹ قبل از روستای وارنگرود که به دلیل ریزش بهمن جاده آن مسدود شده بود صعود را با تیم ۱۵ نفره شروع کردیم.

وزن کوله ها هر کدام حدود ۱۵ الی ۲۰ کیلو بود.

وضیعت هوا آفتابی و سرمای صبح‌گاهی در سایه ، به منهای ۱۰ درجه می‌رسید.

طبق پیش‌بینی هواشناسی فردا با ورزش باد ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در قله مواجه خواهیم بود و سه روز آینده آفتاب ما را در تمام ساعات همراهی خواهد کرد.

بعد از خارج شدن از روستا با برف کوبی مواجه شدیم که اندک اندک به حجم آن اضافه شد.

به طور میانگین حدود ۶۰ الی ۸۰ سانت برف در منطقه وجود داشت که بیشتر آن طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ بهمن ماه در منطقه باریده بود.

به دلیل گرم شدن نسبی هوا وضیعت برف در داخل دره پر حجم و نرم و شکننده شده بود که به همین دلیل تیم ما در روز اول با برف کوبی بسیار شدیدی روبرو شد.

بهمن های زیادی طی دو روز گذشته در دو طرف دره ریزش کرده بود که خوشبختانه از این حیث اکثر بهمن ها تخلیه شده و تیم ما در ایمنی کامل صعود می کرد.

حدود ۹ ساعت طول کشید تا با تلاش بسیار به منطقه مورد نظر در داخل دره اصلی وارنگرود و به نزدیکی یال صعود قله ۴۰۵۰ متری سوتک بزرگ رسیدیم.

پس از یک و نیم ساعت محوطه کمپ برف کوبی شده ۸ تخته چادر بر پا شد.

سرمای حدود منهای ۱۰ تا ۱۵ درجه دوباره بازگشت و اعضای تیم جهت استراحت به داخل چادرها پناه بردند.

روز بعد ساعت ۶:۳۰ صعود نهایی را شروع کردیم.

خیلی سریع به اول یال رسیده و از برف کوبی مجدد و سنگین داخل دره رها شدیم و از روی برف های نسبتاً سفت روی یال به طرف قله سوتک ادامه مسیر دادیم.

در بین این یال چندین معبر سنگی وجود دارد که باید با سنگ‌نوردی از آن ها عبور کرد.

در ساعت ۱۲:۳۰ به قله ۴۰۵۰ متری سوتک بزرگ رسیدیم و از آن جا چهار نفر به طرف صعود قله کمان کوه ادامه مسیر دادند و بقیه نفرات به دلیل ضیق وقت به سمت پایین حرکت کردند.

مسیر صعود بین قله سوتک تا قله کمان کوه تیغه ای و قسمتی از آن کاملا سنگی ست.

تیم چهارنفره ما پس از فرودی حدودأ ۱۵۰ متری از سمت جنوبی (راست) تیغه ها با بریدن برف چال های منطقه و از منتهی الیه معبر صخره ها به صعود ادامه داد.

قسمت پایانی صعود شیب برفی نیمه سنگی تا قله اصلی بود که در مجموع دو ساعت طول کشید.

در ساعت ۱۴:۳۰ عکس قله کمان کوه به ارتفاع ۴۲۵۰ متر گرفته شد که بلافاصله به دلیل شدت باد به سرعت به طرف پایین حرکت کردیم.

در ساعت ۱۶:۱۵ دوباره به قله سوتک صعود کردیم و از مسیر جای پای قبلی به طرف ارتفاعات پایین تر بازگشتیم.

حدود ساعت ۱۸ هوا تاریک شد که با استفاده از نور هد لامپ ها در ساعت ۱۹:۳۰ دوباره به کمپ شب مانی رسیدیم.

تیم اصلی حدود ساعت ۱۷ به کمپ باز گشته بود.

شب مانی دوم را در هوای سرد منطقه به صبح رساندیم و ساعت ۸:۳۰ صبح روز بعد پس از جمع آوری کمپ به طرف وارنگرود حرکت کردیم.

شش ساعت طول کشید مسیر دره را بازگردیم و در ساعت ۱۴:۳۰ به مینی‌بوس باشگاه برسیم و به تهران حرکت کنیم.

در این برنامه جمعأ؛
۲ نفر تا کمپ اصلی صعود کردند
۳ نفر تا ارتفاع ۳۸۰۰ متری قله سوتک
۶ نفر تا قله سوتک به ارتفاع ۴۰۵۰ متری
۲ نفر تا ارتفاع ۴۱۰۰ متری زیر قله کمان کوه
۲ نفر تا قله اصلی ۴۲۵۰ متری کمان کوه

بدین ترتیب برنامه شاخص زمستانی باشگاه اسپیلت در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.

*با تشکر صمیمانه از همکاری تمامی اعضا به ویژه مربی تیم جناب غلامرضا خلیل آبادی*

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – محمدحسین رحمانی – بنیامین سعیدی – حامدرضا قنبری – نیما علاقه بند – پویان خانجانی – محسن گودرزی – فربد صمدی – هادی پزشکی – محمود رجبی – بهنام پیروزرام – بابک حاجی تقی – رضا حیدری

و خانم مونا اوریات

قله سوتک بزرگ به ارتفاع ۴۰۵۰ متر

نمای قله کمان کوه از قله سوتک

قله کمان کوه به ارتفاع ۴۲۵۰ متر

۴ دیدگاه to “گزارش صعود زمستانی قلل کمان کوه و سوتک ۲۲ تا ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ – هر هفته یک برنامه «شماره ۸۹۸»”

1. فرامرز فتحی می گوید:

با سلام و خدا قوت
    جناب استاد حمیدی عزیز و همه مربیان و همنوردان درباشگاه اسپیلت

ضمن تبریک بابت این صعود شاخص زمستانه و ممنون بابت اطلاعات مفیدی و کاربردی که به اشتراک میزارین
    سلامت باشین و همیشه فراز قله ها

از انجا که به منطقه اشنایی دارم میدانم که با ورود به ان منطقه ،
    وقوع بهمن از دو طرف انکار ناپذیر است ، اجرای چنین برنامه ای
    جز در سایه مدیریت شایسته و تلاش های بی شائبه شما و
    گروه منسجم تان امکان پذیر نمی بود.
    در سایه ایزد منان سلامت و پرتوان باشید .

3. علم کوه می گوید:

سلام خداقوت بسیار زیبا

4. معرفی قلل کمان کوه، سرماهو، یخچال به همراه خلاصه گزارش صعود 1400/4/3 – هر هفته یک برنامه شماره «979» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید: