گزارش صعود زمستانی قلل پرسون و سیاه غارها «مسیر افجه به برگ جهان» ۱۳۹۹/۱۰/۲۶ – هر هفته یک برنامه «شماره ۸۹۳»

ارسال شده توسط در 17 ژانویه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله پرسون قله ای با ارتفاع ۳۱۹۰ متر در کنار خط‌الرأس اصلی البرز مرکزی قرار گرفته و یال صعود زمستانی و جنوبی آن به دو روستای افجه و برگ جهان می‌رسد.

قلل به هم پیوسته و گنبدی سیاه غارها در شرق قله پرسون و در بین قلل گاوبینی و ریزان واقع شده و از سه قله نزدیک هم تشکیل شده اند.

جمعه ۲۶دی۱۳۹۹ با تیم باشگاه اسپیلت در ساعت ۶:۱۵ از افجه صعود را شروع کردیم و در ساعت ۱۰:۱۵ به قله پرسون رسیدیم.
مسیر صعود ما یال زمستانی نه چندان طویل آن بود که برف اندکی بر روی آن قرار داشت.

وضیعت هوا سرد و ابری و در ارتفاعات با باد حدود ۴۰ کیلومتر همراه بود.

در ساعت ۱۰:۳۰ از پرسون به طرف قله سیاه غار ۱ حرکت کردیم.

مسیر بر روی خط‌الرأس با باد ، سرما و برف بیشتری توأم بود.

حدود ساعت ۱۲:۱۵ با همه نفرات به قله رسیدیم که به علت شدت باد فقط ۴ نفر به سرپرستی محمد زیودار به سمت صعود دو قله دیگر سیاه غارها ادامه مسیر دادند و بقیه اعضای تیم پس از عکاسی از مسیر دره (جنوبی) قله به طرف روستای برگ جهان حرکت کردند.
ارتفاع قلل سیاه غارها ۳۳۳۵ ، ۳۳۴۰ و ۳۴۴۰ متر است.

ابتدای مسیر فرود با برف یخ زده روبرو شدیم که با استفاده از کلنگ کوهنوردی و احداث جای پای ایمن به طرف دره فرود رفتیم.

باید توجه کرد دو دره شرقی و غربی از این قله به برگ جهان می‌رسد که دره غربی(راست) پس از رسیدن به درختان دشت موسوم به اندار که از بالا مشخص است به روستا می‌رسد اما دره شرقی (سمت چپ ) به آبشار برگ جهان رسیده سپس به روستا.

لازم به ذکر است در همه فصول دره اندار برای فرود مناسب تر است.

در ساعت ۱۴:۳۰ با تیم اول به اندار رسیدیم و پس از استراحت از پاکوپ برف گرفته آنجا که پس از یک سربالایی به گردنه ای می‌رسد به سمت روستای زیبای برگ جهان ادامه مسیر دادیم.
تیم ۴ نفره و دوم باشگاه از دره آبشار برگ جهان فرود آمدند.

در ساعت ۱۷:۳۰ با پیوستن هر دو تیم در برگ حهان پس از یک روز کوهنوردی دلچسب و متنوع کوهنوردی به طرف تهران حرکت کردیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه:

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – شنتیا ربانی «مربی» – ناصر کاویانی«کمک سرپرست» – محمد زیودار«کمک سرپرست» – محمدحسین اله یاری – سیدمحسن حسینی – حمید سلیم رفتار – حامدرضا قنبری – نیما علاقه بند – پویان خان جانی – محسن گودرزی – علیرضا بابایی – غلامرضا علیپور – مهران خوش فرجانم – فربد صمدی – علی رضایی – هادی پزشکی – بهنام پیروزرام – سعید خدابخش – بابک حاجی تقی – رضا حیدری – جواد حیدری –

خانم ها : مریم بیات – حنا صیرفی – مرجان خرم – بهرخ جلیلوند –  مونا اوریات – مریم هاشمی