گزارش صعود دیواره علم‌کوه ۱۸ـ۹۷٫۵٫۲۲/هر هفته یک برنامه «شماره ۷۶۸»

ارسال شده توسط در 20 آگوست 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های فنی

علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر که در منطقه تخت‌سلیمان در استان مازندران واقع شده است.

قله علم‌کوه دومین قله مرتفع ایران و بیشترین شهرت این قله به خاطر دیواره‌ای است که در دامنه شمالی آن واقع شده و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران می‌باشد.

این دیواره در ایران جایگاهی مانند کی‌۲ در جهان را داراست. دیواره علم‌کوه با ۷۵۰ متر طول و ۴۵۰ متر عرض دارای مسیرهای متعددی است که اولین مسیر روی دیواره توسط هاری‌روست و فضل‌اله امیرعلایی در سال ۱۳۴۳ بازگشایی شد.

گزارش برنامه:

برنامه‌ریزی صعود دیواره علم‌کوه با پیشنهاد دوستان از خرداد امسال شروع شد. با تمرینات سنگنوردی منظم بر روی دیواره پل‌خواب (جاده چالوس) و هوازی میان‌هفته، سنگنوردی سالن و بالاخره با چند روز تأخیر به علت شرایط آب و هوایی، بامداد ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۷ از تهران به سمت کلاردشت حرکت کرده که در ساعت ۶:۰۰ صبح به پناهگاه ونداربن رسیدیم.

با توجه به نبود قاطر و وجود کوله‌های سنگین قرار براین شد که با برداشتن مقداری غذا و کیسه‌خواب حرکت خود را به سمت پناهگاه سرچال ادامه داده و مابقی بارها در روز بعد بوسیله قاطر به علم‌چال انتقال داده شود.

صبح روز ۱۹ از سرچال به سمت علم‌چال حرکت کرده، ساعت ۱۱:۰۰ چادرها را در سکو دو برپا و برای هم‌هوایی تا گردنه شانه‌کوه رفتیم و باقی روز را به استراحت گذراندیم.

با آماده کردن لوازم فنی و کمی تنقلات و خوردن شام در ساعت ۲۰:۰۰ به استراحت پرداختیم.

روز بعد با وجود وزش باد شدید، من و سجاد پاپایی با نیم ساعت پیمایش در یخچال علم‌چال به اول طناب ثابت‌ها رسیده، با زدن یومار تا پای دیواره و رسیدن به کارگاه اراکی‌ها در ساعت ۵:۰۰ بامداد، طول اول مسیر هاری‌روست را شروع کردیم.

تمامی طول‌ها به صورت ضربدری، دوطول یک‌طول و یا همزمان صعود شد و بعداز گذر از کلاهک بزرگ، کلاهک کوچک و کارگاه یخ، به انتهای دیواره و ابتدای ریزشی‌ها رسیدیم. بعداز یک ساعت صعود در مسیر طول‌های ریزشی، در ساعت ۱۲:۳۰ هر دوی ما بر روی قله پس از گرفتن عکس، از مسیر سیاه‌سنگ به سمت چادرها روان شدیم که در ساعت ۱۷:۰۰ در سکو با استقبال بابک کرم‌بیگی به همراه چای و غذای آماده روبرو شدیم.

همانند روز قبل اینبار بابک با آمده کردن لوازم در ساعت ۲۰:۰۰ به استراحت پرداخت و روز بعد با خوردن مقداری صبحانه در ساعت ۳:۳۰ از چادر بیرون زدیم. خبری از باد دیروزی نبود و نسبت به روز قبل زودتر به پای دیواره رسیدیم و به صعود مسیر پرداختیم.

پس از عبور از کلاهک بزرگ و کوچک در مسیر هاری‌روست، مقداری پایین‌تر از کارگاه یخ با وجود گوه‌های چوبی در سمت راست، ابتدای مسیر فرانسوی‌ها را ازسر گرفته و با عبور از پاندول‌روها و تراورس اورال، اشتباهاً به طول ۶ مسیر لهستان ۵۲ رسیدیم که مجبور به صعود سه طول از مسیر لهستان، عبور از کارگاه سنگ مثلت و رسیدن به طاقچه قمقمه شدیم. با تراورس به سمت راست وارد قیف مرکزی دیواره شده و در طول‌های بلند مسیر به علت نبود کارگاه‌های ایمن یا راحت، صعود همزمان داشتیم. نهایتاً در ساعت ۱۵:۳۰ به انتهای دیواره و ابتدای طول ریزشی‌ها رسیدیم که در ساعت ۱۶:۰۰ هر دوی ما با گرفتن عکس بر روی قله و اطلاع به باشگاه، از مسیر سیاه‌سنگ‌ها به سمت چادرها فرود آمده و در ساعت ۲۰:۰۰ به سلامت به سکو رسیدیم.

فردای آن روز ۱۳۹۷٫۵٫۲۲ از علم‌چال به سمت ونداربن بازگشته و در نهایت در ساعت ۲۳:۳۰ به تهران رسیدیم.