ارسال شده توسط در 7 فوریه 2023 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه؛
از آنجایی‌که این برنامه دو روزه و در شرایط آب و هوای سرد و حجم بسیار برف در منطقه اجرا شد متأسفانه به صعود قله شاه البرز منتهی نگردید که بدین‌وسیله در ابتدای گزارش باید به این نکته اشاره کرد تا همنوردانی که تعدادشان بیش از ۱۰ نفر هست این برنامه را در زمستان های سخت مانند امسال سه روزه اجرا نمایند تا امکان صعود قله را از دست ندهند.

********

شرح گزارش؛
ساعت ۷ صبح چمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ به تعداد ۱۱ نفر در هوایی سرد و نیمه ابری در حالی که برف زیادی در روستای حسن جون طالقان بر زمین نشسته بود با حمل کوله های سنگین کوهپیمایی را آغاز کردیم.
مسیر از داخل دره و از ابتدای پاکوب طولانی و مسطح تابستانی می گذشت که برف روی آن را پوشانده بود.
ارتفاع آغاز برنامه ۱۹۵۰ متر بود.
میزان برف در داخل دره مناسب و خطر بهمنی در کار نبود.
پس از پنج ساعت به انتهای دره اصلی رسیدیم .جایی که مانند یک سه راهی‌ست و تابلوی راهنمای کوتاهی دارد.
از آنجا بر روی یال قرار گرفتیم که به سمت شمال و قله کشیده شده بود.
بعد از یک ساعت به تابلوی کوتاه دیگری رسیدیم (ارتفاع ۲۴۰۰ متر) که از آنجا بنابر (تشخیص اشتباه) از یال جدا شده به طرف شرق ادامه مسیر دادیم که با برف زیادی مواجه شدیم، بلافاصله به اصلاح مسیر پرداخته دوباره خود را به یال اصلی نزدیک کردیم.
در ساعت ۱۶ به صخره های زیر یال رسیدیم که با تلاش خوب اعضای جوان و پر قدرت تیم از سمت غرب ، آن صخره ها را دور زده به یال اصلی بازگشتیم.
روی یال بر عکس تصور ما برف بسیاری فرا گرفته بود ! شاید بین نیم الی یک متر برف تازه باریده شده که به دلیل هوای سرد و ساکن بدون باد ، از حجم آن چیزی کاسته نشده بود.
تجربه بسیار عالی شرایط سخت زمستانی را پشت سر می‌گذاشتیم به ویژه برای اعضایی که تا کنون چنین شرایطی را تجربه نکرده بودند.
 تا ساعت ۱۷ تلاش کرده در ارتفاع ۲۸۰۰ متری برف را بر روی یال با پا و بیل کوبیده ، محل برپایی ۵ چادر را در شیب آماده کردیم.
ساعت ۱۸ همه نفرات به داخل چادرها رفته به استراحت و صرف عذا و آب کردن برف پرداختند.
در ابتدا تصمیم داشتیم ساعت ۲ بامداد به طرف قله حرکت کنیم اما به دلیل تاریکی و نا شناس بودن مسیر در ساعت ۶ صبح در هوای سرد منهای ۱۰ به طرف قله به راه افتادیم.
حجم برف زیاد و برف کوبی شدید بود که به نوبت انجام می شد.
تعدادی از نفرات به دلیل خیس بودن کفش ها نتوانستند تیم را همراهی کنند.
 در ساعت ۹ صبح در ارتفاع ۳۰۵۰ متری به یک منقار برفی بزرگی برخوردیم که از سه طرف شیب زیادی داشت و نیاز به طناب و حمایت برای عبور (نفر اول) داشت.
از آن نقطه قله رفیع شاه البرز و برق تابلوی روی آن از فاصله دور نمایان بود.
پس از مشورت به دلیل کمبود وقت و دور بودن قله از صعود بیشتر پرهیز کرده به کمپ بازگشتیم.
در ساعت ۱۲ ظهر پس از جمع آوری چادرها و ثبت عکس یادگاری از همان مسیر صعود به طرف روستای حسن جون بازگشتیم و در ساعت ۱۸ سوار بر مینی بوس باشگاه با پشت سر گذاشتن یک تجربه آموزشی و ناب زمستانی و البته با حسرت عدم صعود قله به طرف تهران براه افتادیم تا سال آینده اجرای این برنامه زمستانی را کامل نماییم.
طول مسیر رفت و برگشت این برنامه حدود ۲۵ کیلومتر اندازه گیری شد.

پی نویس؛
در این برنامه یکی از اعضا (امین شاه محمدی) سبکبار و سرعتی در ساعت ۲ بامداد شنبه از روستای حسن جون به تنهایی اقدام به صعود نمود و ساعت ۶ صبح با پیوستن به تیم اصلی به ادامه مسیر پرداخت.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – ارسلان بیک‌محمدی «کمک سرپرست» – مجید رضاپور – حامدرضا قنبری – نیما علاقه‌بند «مربی راهنما» – امین شاه محمدی «مربی راهنما» – بهنام پیروزرام «مربی راهنما» – بابک حاجی‌تقی – نیکزاد فرزینی – امیر سرافرازی – سجاد عسکرپور

و خانم سعیده بهزادافشار «مربی راهنما»

توجه؛
ترتیب نوشتن اسامی حاضرین در برنامه ها بر اساس قدیمی بودن و تاریخ ثبت نام آنان در باشگاه اسپیلت در نظر گرفته می شود.

آخرین ارتفاع صعود شده ۳۰۵۰ متر
قله اصلی شاه البرز بالا سمت راست تصویر دیده می شود

یک دیدگاه to “گزارش تلاش جهت صعود زمستانی قله شاه البرز ۱۴ و ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ – هرهفته یک برنامه «۱۰۱۹»”

1. کوهرو می گوید:

خدا قوت
    شاه البرز زمستانه خودش برابر ی هیمالیا نوردی سبک انرژی بره.
    بگمانم شاه البرز شاه شاهان کوههای البرز رو دسته کم گرفته بودید.
    برنامه سه روزه ی برنامه طبیعی است برا همچین زمستانی و همچین قله ای.
    از باشگاه اسپیلت تعجب میکنم چرا دو روزه برنامه رو چیده بود.
    حیف همچین زمستانی من دوصد حیف که بر اثر بی‌مبالاتی و عدم برنامه ریزی دقیق صعود از کف رفت…