ارسال شده توسط در 4 سپتامبر 2022 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش صعودهای برون مرزی باشگاه اسپیلت

گزارش برنامه کانگ یاتسه ۲ «Kang Yatse ll 6250 MT»

اولین صعود ایرانی‌ها به قله‌ی کانگ یاتسه ۲ (۶۲۵۰ متر) در هیمالیای هند
تابستان ۱۴۰۱»

سبحان سلیمی عضو رسمی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی        نروم جز به همان ره که توام راهنمایی

همه درگاه تو جویم  همه از فضل تو پویم     همه توحید تو گویم که به توحید سزایی

خداوند متعال را سپاس گویم که به ما توانایی بخشید تا بتوانیم بعنوان اولین تیم ایرانی قله ی کانگ یاتسه ۲ را در منطقه ی هیمالیای هند صعود کنیم . آغاز این پروژه از سه سال قبل یعنی سال ۹۸ بود که توسط استاد دلنوا به چندتن از دوستان پیشنهاد شد و چون برنامه ای چالش برانگیز بود با استقبال جمعی از دوستان قرار گرفت.منتها درآن سال در منطقه کشمیر(شمال هند) کشور چین و هند درگیر جنگ مرزی بودند و ورود به این منطقه ممنوع اعلام  شد.با این وجود برنامه ریزی شد برای سال آینده که متأسفانه ویروس کرونا کل جهان را در بر گرفت و دوسال دیگر برنامه به تعویق افتاد.در این مدت اطلاعاتی درباره ی صعودهای انجام شده روی این منطقه قرار گرفت.

موقعیت جغرافیایی قله ی کانگ یاتسه:

این قله در شمال کشور هند در ایالت جامو و کشمیر در منطقه ی لاداخ شهر له واقع شده است. این منطقه بدلیل وجود مشکلات مرزی که بین کشورهای چین و هند و پاکستان وجود دارد یک شهر کاملا نظامی بوده و در سطح شهر پادگان های نظامی و ادوات جنگی به وضوح دیده میشوند .

به همین دلیل استفاده از هرگونه بیسیم تلفن ماهواره ای و هلی شات ممنوع میباشد.

دین اکثر مردم این منطقه بودا هست و پرچم های رنگی (ترچوق) را همه جا میتوان دید. ظاهر مردم این منطقه شبیه به مردم نپال میباشد و در این شهر میتوان از معبدهای زیادی دیدن کرد. در این شهر مسلمان هایی هم زندگی میکنند و در مرکز شهر مسجد جامع را میتوان دید.

از شهر له میتوان کوه های زیادی را در اطراف دید که یکی از مشهورترین آن قله ی استوک کانگری بود که صعود به این قله هم از سال ۲۰۱۷ ممنوع اعلام شده بود.

نفرات تیم:

۱- مجید دلنوا «سرپرست تیم»تهران
۲ – سبحان سلیمی «باشگاه اسپیلت»تهران
۳- حسین نور افشان «باشگاه سلام همنورد»تهران
۴- مهدی ریحانی «تهران»
۵- مهدیه بهروزی نیا «بوشهر»
۶- محسن رستمی «کرمانشاه»
۸- سجاد ورمزیار «کرمانشاه»
۹- اصلان غفاری بیستونی(کرمانشاه)

سرپرست برنامه : آقاى مجید دلنوا

راهنمایان مسیر : جیگمد«اهل شهر له» – تنزین «اهل شهر له»

مسئول ثبت مسیر و عکاس : سبحان سلیمى «براى ثبت ترک و ارتفاع از جى پى اس گارمین ۶۴ استفاده شده است».

*روز شمار برنامه؛*

روز اول:

٣١ خرداد ماه ساعت ١۵:٣٠ گروه ما در فرودگاه بین المللى امام خمینى گرد هم آمد . پس از انجام کارهاى خروج از کشور و تحویل بار و پس از دریافت کارت پرواز وارد گیت خروجى شدیم و پس از گرفتن عکس یادگارى دسته جمعى بدون تأخیر سوار پرواز ماهان شدیم . مدت زمان پرواز ٣ ساعت و ١۵ دقیقه بود با توجه به اینکه ساعت هند یک ساعت از ساعت ایران جلوتر است ، ساعت ٢٣:٠۵ به فرودگاه دهلى رسیدیم. پرواز بعدى به مقصد شهر له بود و ساعت ۶:۴۵ صبح بود . در این فاصله زمانی در فرودگاه دهلى شام صرف شد و استراحت کردیم .

روز دوم:

سر ساعت بدون تأخیر سوار پرواز «ایر ایندیا» شدیم و یک ساعت و ربع بعد در فرودگاه شهر له پیاده شدیم . اقامت ما در دیسکیتسل هتل بود. پس از جاى دادن وسایل و آماده شدن مشغول گشت شهرى و دیدن معابد شدیم.

از اولین معبد شانتی توپا و دومین معبد چمو مونیسترى بازدید کردیم .( مونیسترى در انگلیسى به معناى معبد و در زبان لداکى گومپا هست)

معبد لپلس سومین معبد براى بازدید بود که ما گشت شهرى یک ساعته در بازار له را ترجیح دادیم .

روز شمار سوم:

روز ٢ تیر ۵شنبه حرکت ماشین ساعت ٧:٢۵ و ساعت ٩:٢٠ به مبدا صعود روستاى اسکیو رسیدیم به ارتفاع ۳۲۷۵ متر.

روز اول ٢١ کیلومتر پیمایش تا ارتفاع ٣٧٠٠ متر به مدت ۶ ساعت داشتیم .

و در این بین به ترتیب از روستاى سارا ، چالاک و نهایتا مارخا گذر کردیم .

محل کمپ اول ٣٠ دقیقه بالاتر از روستاى مارخا بود .

ساعت ١۵ به روستاى مارخا و ساعت ١۵/٣۵ به محل کمپ اول رسیدیم.

در حین صعود ۱۴ اسب کل وسایل کمپ را به بالا انتقال میدادند و هر شب کمپ برپا میشد و توسط شرکت میزبان از تیم پذیرایی میشد.

روز شمار چهارم:

روز ٣ تیر جمعه  ساعت ٨ صبح به سمت کمپ دوم حرکت کردیم.

پس از پیمایش ۶/۵ کیلومتر به مدت زمان ٢ساعت به ارتفاع ٣٨۵٠ متر به روستای اوم لنگ رسیدیم.

کل مسیر مابین کمپ یک و دو ٢٠ کیلومتر بود .

و اینکه بالاخره بعد از دو روز و پیمایش حدود ٣٢ کیلومتر چشم ما به جمال رخسار قله کانگ یاتسه ٢ و ١ روشن شد.

ساعت ۱۲:۳۰ به روستاى هانگ‌کار رسیدیم که ارتفاع ۴۰۴۰ متر داشت و ناهار را در این روستا صرف کردیم.

نهایتا ساعت ١۵:٣٠ به کمپ دو به ارتفاع ۴٢٠٠ متر رسیدیم.

روز شمار پنجم:

روز ۴ تیر شنبه ساعت ٨:١٠ صبح از کمپ دوم به سمت بیس کمپ حرکت کردیم .

ارتفاع تقریبى اولین استراحت ۴٣۵٠ متر و دومین استراحت ۴۵۵٠ متر.

و سومین استراحت ساعت ١٠:١۵ کنار مجسمه بودا (tsju )منطقه تى سگو به ارتفاع ۴٧٠٠ متر بود.

چهارمین استراحت ما ارتفاع ۴٨۶۶ متر ساعت ١١:٣٠ بود .

پنجمین استراحت ما حدودا ارتفاع ۴٩٨۵ متر ساعت ١٢:٢۵ بود و ۴٠ دقیقه  به بیس کمپ مانده بود .

پس از نهایتا پیمایش ٧/۵ کیلومتر و در ارتفاع ۵٠۶٠ متر به بیس کمپ رسیدیم.

روز شمار ششم:

روز ۵ تیر یکشنبه به هم هوایى اختصاص داده شد .

پس از چک کرامپون ، طناب و کلنگ ساعت ١٠:۵٠ به قصد هم هوایى مسیر قله را در پیش گرفتیم ، پس از پیمایش ۵٠ دقیقه در ارتفاع ۵٢١١

و دومین استراحت در ارتفاع ۵٣٣٠ و نهایتا سومین استراحت و هم هوایى را در ارتفاع ۵۴۵٠ متر ساعت ١٢:۴۵ انجام دادیم.

نهایتا ساعت ١۴/١٠ بیس کمپ رسیدیم و پس از صرف ناهار استراحت کردیم .

روز شمار هفتم:

روز ۶ تیر  دوشنبه شبانه ساعت ١ بامداد آماده حرکت به سمت قله بودیم و حدودا ساعت ١١:١۵ به قله رسیدیم .

از بالای قله ی کانگ یاتسه ۲ میتوان خط الرأس صعب العبور تا کانگ یاتسه ی ۱ را دید.مسیری زیبا و وسوسه انگیز…

مسیر سنگین و شیب دار بود و حدود ٣ ساعت مانده به قله نیاز به برف کوبى داشت لذا تا قله صعود کُرده اى انجام شد.

پرتگاه و دره هاى زیادى در طى مسیر وجود دارد که باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

همچنین در این فصل بدلیل آب شدن برف‌ها ، نقاب و چاله برفى زیادى در مسیر وجود دارد که تیم ما هم از گزند آن در امان نبود. در مسیر برگشت هرچه تعلل میکردیم آفتاب بیشتری میتابید و هوای منطقه گرم میشد و تله برفی ها درکمین بودند.

تمام افراد تیم توانستند گام بر روی قله گذارند و پس از ۲۰ دقیقه استراحت و عکاسی تصمیم به برگشت گرفتیم.نا گفته نماند ما در این چند روز آنتن نداشتیم و کلا از همه جا بی خبر بودیم و تنها نقطه ای که آنتن داشتیم روی قله بود.

ساعت ١٧ به بیس کمپ رسیدیم ،شب پس از صرف شام و کیک جشن صعود ، خوابیدیم.

روز شمار هشتم:

روز ٧تیر سه شنبه صبح ساعت ۶ بیدار شدیم.

پس از جمع کردن کیسه بار ها ، و کوله پشتى ها و صرف صبحانه آماده فرودى چالش برانگیز همراه با فراز و نشیبهاى متعدد شدیم !

از بیس کمپ تا ارتفاع ۴٨٠٠ مترى فرود آمدیم .سپس تا ارتفاع ۵٢۵٠ مترى بر روى گردنه مجاور صعود داشتیم .
سپس با فرودى طولانى در دره اى تنگ و عمیق بنام شانگ فرود آمدیم که در مسیر فرود بارها از عرض رودخانه عبور کردیم . (این قسمت مسیر بسیار جالب و چالش برانگیز بود).
مسیر فرود ما را از طبیعت و دره و رودخانه زیباى شانگ بى نصیب نگذاشت . گویى دیواره ها و مسیر نقاشى شده بود .

ساعت ١۵:١۵ به روستاى چراسکرمو رسیدیم که این روستا بدلیل چشمه آب معدنى به رنگ قرمز که دارد به این اسم معروف شده است.

نهایتا ساعت ١٧ از روستاى چوکدو به سمت هتل حرکت کردیم .

روز شمار نهم و دهم :

ساعت ١١:۵٠ پرواز برگشت از له به سمت دهلى داشتیم .

دو روز گشت شهرى از تاج محل و یکى از سه شهر مثلث طلایى هند آگرا همراه با دیدن قلعه آن داشتیم .

روز شمار اخر :

نهایتا ١١ تیرماه دهلى را به مقصد تهران با کوله بارى از تجربه و خاطره ترک کردیم .

پوشش گیاهى منطقه بسیار سرسبز و بکر شامل درختان مووا ، ویلو ، گل نسترن ،ریواس (به زبان محلى لداکى لچو ) گزنه ، کیکوم هست.

پوشش جانورى شامل بز ، میش ، گربه وحشى، کلاغ ، گرگ ، کبوتر، موش صحرایى‌ست .

مبدأ حرکت روستای اسکیو

کرامپون پوینت

قله کانگ یاتسه ۲

اهدای گواهی صعود از طرف شرکت میزبان

یک دیدگاه to “گزارش برنامه قله کانگ یاتسه ۲ «Kang Yatse ll 6250 MT» در هیمالیای هند «اولین صعود ایرانی ها»”

1. علم کوه می گوید:

سلام خداقوت گزارش بسیار زیبایی بود . لطفا فصل صعود وشرایط جوی و مبلغ نهایی به شرکت چقدر بود