ارسال شده توسط در 27 می 2023 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش برنامه های فنی

قله چُت در کنار قله لجور قرار گرفته که تقریباً هم‌ارتفاع با قله لجور (۲۶۴۵ متر) می‌باشد.

این قله در گویش محلی «چُتِ یواشه» گفته می‌شود که نسبت به قله‌های اطراف حالت نشسته دارد.(نشسته یواش)

چُتِ یواشه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، از جمله پلکان‌های دست‌تراش در پشت آن است که تقریباً ۱۲۰ پله می‌باشد. همچنین بر روی این قله حوض سنگی دست‌تراش بزرگی وجود دارد که ابعاد تقریبی آن ۳-۵ مترمربع است که احتمالاً برای جمع‌آوری آب یا محلی برای استراحت احداث شده است. این آثار به زمان حسن صباح و اسماعیلیان بازمی‌گردد و قله از لحاظ موقعیت در جایی واقع شده که دید کافی به دو منطقه متفاوت را داراست. یکی به سمت ملایر، همدان و بروجرد و دیگری به سمت خنداب، اراک و شازند.

بر روی دیواره چت سه مسیر سنگ‌نوردی آماده برای صعود وجود دارد:

۱- مسیر فلق که سه طول است و یک قسمت از آن تنوره‌ای و رکاب‌خور است.

۲- مسیر شهدا که چهار طول است و طبیعی صعود می‌شود.

۳- مسیر تیغه‌ای و خط‌الرأسی لجور به چت که سه طول با کارگاه ثابت و میانی‌های ثابت که طول آخر بدون میانی با ابزارگذاری صعود می‌شود. (مسیر انتخابی تیم)

ساعت ۱۲نیمه شب پنجشنبه به اتفاق‌ ۴ نفر از اعضا از آزادی عازم شهر اراک، روستای اسکان شدیم.
ساعت ۴ صبح به محل پارک ماشین رسیدیم.

استراحت کوتاهی در ماشین داشتیم.

ساعت۶صبح با حدود ۱ساعت پیمایش شیب تند و دست به سنگ های مسیر به جانپناه رسیدیم.

بعد از صرف صبحانه با پیمایش مختصری به گردنه زین اسبی که خط الرأس لجور به چت را به هم می رساند رسیدیم،

مسیر تا ابتدای گُرده کاملاً تیغه ای و همراه با  دست به سنگ است.

از ابتدای مسیر تا قله ۳ طول کامل به صورت کُرده ای در قالب کُرده۳ و ۲نفره صعود کردیم،

مسیرها نسبت به سال‌های گذشته ایمن‌تر شده بود و آن‌چنان نیازی به ابزار گذاری نداشت.

با سرعت بالایی که دو تیم داشت در ساعت‌ ۹ همگی بر روی قله رسیدیم .

پس از گرفتن عکس یادگاری و استراحتی کوتاه اقدام به فرود کردیم.

از روی قله با دست به سنگی کوتاه به کارگاه فرود رسیده و یک فرود ۲۵ متری به پلکان های دست تراش رسیده،با ثابت های بکسلی که در مسیر بود خود را به گردنه زین اسبی رسانده و در ساعت۱۱:۳۰ به  پناهگاه رسیدیم.

بعلت سرعت بالای تیم و داشتن زمان کافی برای برگشت و توانایی تیم، اقدام به صعود مسیر تولد ۴ طول با درجه سختی(۵.۱۰b) در دیواره لجور نمودیم.

در ساعت۱۶:۳۰همگی به سلامت بعد از فرود به سمت محل پارک ماشین رسیدیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛
آقایان ؛ محسن سلیمی «مربی و سرپرست» – حسن انصاری – محمد ملکی – نیما علاقه بند
و خانم
الهام مشفق

گزارش از مجسن سلیمی

۲ دیدگاه to “گزارش برنامه فنی صعود قله چُت از مسیر سنگنوردی ۱۴۰۲/۳/۵ – هر هفته یک برنامه «شماره ۱۰۳۵»”

1. محسن می گوید:

برنامه ای عالی و خاص برای باشگاه اجرا گردید،امیدوارم که اعضای عزیز تجربه و لذت برده باشن