گزارش برنامه صعود قله فیل زمین (۹۴،۱۲،۷)

ارسال شده توسط در 27 فوریه 2016 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه ؛
«فیل زمین» نام قله ای بر روی خط الرأس البرز مرکزی است که حد فاصل گردنه ماشین رو(قوچ خانه)و مجموعه قلل سیاه غارها قرار گرفته است. شمال این قله به دشت لار (منطقه کمردشت)و جنوب آن به منطقه لواسان بزرگ می رسد.

این قله نه چندان مرتفع ،به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی خاص ، مکانی‌ست برای رویت مجموعه قلل البرز از دماوند : گل زرد ، دوبرار ،زرینه کوه (درشرق) تا مهرچال ، سرکچال و خلنوها(درغرب)از خط الرأس دوخواهران، چپکرو ، آسمان کوه(درشمال)تا قلل قوچ ، سه پا ، آراکوه و توچال(در جنوب).

از دیگر مناظر زیبائی که می توان از روی این قله  مشاهده کرد ، پهنه وسیع و پربرف (این فصل)دشت لار و دیواره های عظیم جنوبی قله پاکبود یا(کوه کبود)هست و همچنین رخ غربی و پربرف دماوند که از ریشه و از این نقطه کاملاً هویداست . همه این ها با صعود تیم ۳۰ نفره باشگاه اسپیلت به این قله در روز جمعه ۷ اسفند ۹۴ به شرح زیر به وقوع پیوست ؛

شرح صعود:
ساعت ۷ صبح صعود را از روستای لواسان بزرگ شروع کردیم.
برای رسیدن به این روستا باید به اوایل جاده هراز (جاجرود)سفر کرد سپس با ورود به جاده سد لتیان به طرف نیک‌نام ده ادامه مسیر داد تا به این روستای ییلاقی و زیبا و کوهستانی رسید.

تعداد تیم ۳۰ نفر بود . مسیر از دره اصلی (شمال شرقی)شروع شد و تا انتهای یال صعود ادامه داشت.
باید دقت کرد چندین پاکوب برای رسیدن به یال صعود وجود دارد که بنابر فصل و مناسب بودن میزان آبِ رودخانه باید یکی از آن ها را انتخاب کرد. در انتهای دره بعد از یک ساعت کوه پیمایی توقفی کوتاه داشتیم تا آماده صعود قله شویم.

یال صعود با شیب نسبتاً زیادی به یال فرعی دیگری رسید که انتهای جنوبی آن به قله ای فرعی به نام (نارده)و در نهایت به لواسان بزرگ و جهت شمالی آن به قله فیل زمین می رسید.
۳ ساعت طول کشید تا با تمام نفرات حدود ساعت ۱۲ ظهر به این قله دست یابیم . با GPS ارتفاع دقیق قله  ۳۳۵۰ متر و مبدأ صعود ۲۱۳۶ متر اندازه گیری شد.
مختصات قله :
 ۳۵ درجه ۵۱ دقیقه و ۱/۱۲ ثانیه (شمالی)
 ۵۱ درجه ۴۹ دقیقه و ۲/۲۵ ثانیه (شرقی)

بعد از استراحت و عکاسی بر روی قله که توأم با هوایی آفتابی و بسیار مناسب بود ، به طرف قله فرعی دیگری در شرق که در برخی نقشه ها از آن به عنوان (گاوبینی) نام برده اند ، حرکت کردیم.

حدود ۴۵ دقیقه برروی خط الرأس اصلی البرز حرکت می کردیم تا به این قله فرعی رسیدیم و از دامنه های جنوبی و ریزشی و صخره ای آن به طرف دره اصلی لواسان بزرگ فرود رفتیم.

حدود یک ساعت از فرود را با احتیاط و با عبور از میان صخره ها و برف چال های فصلی صرف کردیم و پس از آن با گذر از مسیرهای (شن اسکی) به درختان انتهای دره رسیدیم.

لازم به ذکر است مسیر فرود از دره دوم این منطقه (شمال غربی)بود که در نهایت با پیوستن به دره اصلی به لواسان بزرگ رسید.(در داخل این دره پاکوب بسیار مناسبی وجود دارد که تا گردنه ای که مشرف به دشت لار هست ، ادامه می یابد).

در ساعت ۱۷ با رسیدن به لواسان بزرگ و سوار شدن در مینی بوس باشگاه و دو سواری دیگر به طرف تهران بازگشتیم.

خانمها: آزاده اسداله نژاد – مهرنوش تنظیفی – مهسا حسنی – راشا ملک – سبانازی

آقایان: ذبیح اله حمیدی (سرپرست)- شنتیا ربانی (مربی تیم)-بابک فتحیان – علی بلوچی(پزشک)- محمود نادری – محسن شاکری – علیرضا کاظمی – مهدی صابری – مسعود علیزاده – سیدمحمود قاسمی(GPS و نقشه مسیر)- رحیم بیضاوی – بهزاد یگانه – علی اکبر فیض آبادی – حسام تکلو – سروش معمار(عکاس) – محسن فاطمی – رضا عبدالهی – رضا غلامی – پویان حیرت پور – نوید عابدی – مرتضی ولی زاده – و اعضای جدید : امیر درودیان – اَرتاش پارسایی – سیدهاشم علویان

میهمان برنامه : امیر زارعی

خط الرأس اصلی البرز-مسیرقله دوم

دشت لار

مسیر بازگشت

۷ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله فیل زمین (۹۴،۱۲،۷)”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

درود به همه همنوردان. قله فیل زمین ارتفاع زیادی نداشت اما یک قله زیبا وخطالراسی تقریبا” طولانی باعث زیبایی صعود میشد.مخصوصا”که درصعود بعد از رسیدن به گردنه -دماوند عزیز همواره سمت راست همراهیتان میکند.صعود خوبی بود.البته نه برای من چون دل درد بدی از نیمه راه صعود تا رسیدن به تهران همراهیم کرد.ازدوستان عزیزم آقایان مهدی صابری و محسن شاکری که من را تحمل کردندوهمراهیم کردند سپاس گذارم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

2. بهزاد میرزایی یگانه می گوید:

با سپاس از گزارش شما و توضیحات خوبی که بر روی قله در مورد قلل خط الراس البرز مرکزی که در میانه ی آن ایستاده بودیم ارائه فرمودید.

3. سروش معمار می گوید:

این برنامه هم به مانند دیگر برنامه های اسپیلت بسیار عالی بود. از اینکه در کنار جناب حمیدی و همنوردان خوب اسپیلتی هستم بسیار خوشحالم و برای یکایک دوستانم آرزوی سلامتی و اوقاتی خوش دارم.

4. محسن فاطمی می گوید:

تشکر از همه اعضای تیم به ویژه آقا مهدی صابری که ضعف و آماده نبودن من رو تحمل کرد .

5. عليرضا قره داغي می گوید:

درود بر باشگاه اسپیلت. همیشه سالم و برقرار باشید.

6. رضا عسکری می گوید:

دوستان و همنوردان عزیز میتونید ویدیوی تهیه شده این برنامه رو در کانال آپارت به ادرس
    مشاهده و در صورت تمایل دانلود نمایید.
    باتشکر
    کوچکترین
    عسکری

7. Aevalanche می گوید:

سلام/
    گاوبینی سمت غرب فیل‌زمین هست که بعدشم سرسیاه غار و سیاهچال و پرسون هستندادامه داره تا سیاه ریز و ریزان و آتشکوه و مهرچال و پیرزنکلون و همهن.بهترین مسیر صعود از روستای لواسان بزرگ به سمت گردنه‌ی فیل‌زمین و گاوبینی هست و یا یال بین نارده و فیل‌زمین.مسیری که شما برگشتین خطرناک و آزاردهنده هست.موفق باشید.