گزارش برنامه صعود قله زرشکی(۹۴،۶،۲۷)

ارسال شده توسط در 19 سپتامبر 2015 ۱۰ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

*مقدمه*

دشت لار از پدیده‌های استثنایی طبیعت ایران است که در البرز مرکزی قرار دارد . طول این دشت به حدود ۳۵ کیلومتر و عرض آن بین ده‌ها و صدها متر، متغیر است.
کوه‌ها، رودخانه‌ها و اراضی وسیعی در این منطقه وجود دارد که همگی جذابیت‌های فراوانی را برای اهالی این سرزمین مهیا نموده است. استفاده بی‌مورد و افراطی از این منطقه معضلی است که باید در ابتدای سخن به آن توجه نمود هرچند عمده این منطقه به پارک ملی لار مشهور است و توسط سازمان محیط زیست کشور محافظت می‌گردد ولی وجود جاده‌ها و ساخت و سازها و همچنین تأسیسات سد لار و هجوم گردشگران و شکارچیان و ماهیگیران قانونی و غیر قانونی خطری‌ست که همواره این منطقه را از لحاظ زیست محیطی تهدید و در معرض نابودی (در درازمدت) قرار داده است.
وجود فراوان دام در اراضی وسیع این دشت پدیده‌ای‌ست که مطمئناً در سال‌های آتی صدمات جبران ناپذیری را در حوزه‌های زیست محیطی ، گیاهی و جانوری در دشت لار به دنبال خواهد داشت.
امیدوارم تمام کسانی که به نحوی از این پدیده تابناک طبیعت ایران بهره‌ می‌برند به ویژه مسئولین به فکر آینده و زنده نگه داشتن این دشت زیبا ، پربار و وسیع کشورمان باشند.

 

*کوه‌شناسی دشت لار و کوه زرشکی*
همان‌طور که در بالا ذکر شد ؛ کوه‌های فراوانی در اطراف این دشت قرار گرفته است که در پی این گزارش به راه‌های ورودی این دشت و قله‌های مهم اطراف آن اشاره می‌نمایم که از لحاظ کوه‌نوردی مهم و قابل توجه‌اند:

۱- طول این دشت شرقی-غربی‌ست که ورودی اصلی آن با اتومبیل( شرقی) از منطقه پلور (جاده هراز) است . رودخانه اصلی این دشت به لار مشهور است که از ورود رودخانه‌های فرعی فراوانی تشکیل شده است که در نهایتاً به سد لار می‌ریزند.

۲- انتهای این دشت ، دره لار واقع است که یال‌های شمالی آن به قلل سینه‌زا و پالان گردن و یال‌های جنوبی آن به قلل خرسنگ و جانستون ختم می‌شود.
از انتهای این دره می‌توان به قله خلنو بزرگ صعود نمود.

۳- یکی از راه‌های ورودی این دشت گردنه «افجه بَشم»است که از منطقه لواسان کوچک و دشت هویج و از سمت شمالی وارد لار می‌شود(البته بدون جاده و پیاده).
یال‌های شمالی قله‌های پرسون ، ریزان ، آتش‌کوه ،مهرچال ، پیرزن کلون و شیورکش در نهایت به دشت لار ختم می‌شوند.

۴- راه ورودی دیگر این دشت به وسیله اتومبیل از گردنه (قوچ‌خانه) از لواسان بزرگ (جاجرود) انجام می‌گیرد و از منطقه کمردشت به دشت لار می‌رسد. در غرب این گردنه قله فیل‌زمین و در شرق آن قله پاکبود و در نهایت قله گل زرد قرار دارد.

۵- دره سفیدآب در شمال این دشت ، راه ورودی دیگری‌ست که مسیر صعود قله چپکرو است . در بین این مسیر گردنه‌ای به نام «قو»واقع است که به دره یال‌رود و منطقه بلده مازندران می‌رسد.

۶- راه ورودی «تهران از مسیر فشم – گرمابدر و جاده خاکی خاتون بارگاه به گردنه یونه‌زا»از مسیرهای دیگر دست‌یابی به دشت لار است.
در گذشته‌ای نه چندان دور قرار بود جاده‌ای از گرمابدر (تهران) به یال‌رود (بلده) احداث شود که خوشبختانه این امر میسر نشد ولی آثار مخرب و بجا مانده آن در حوالی گردنه یونه‌زا – دشت لار و دره سفیدآب – گردنه قو و دره یال‌رود (بلده) همچنان پابرجاست.

۷- چشمه معدنی و منطقه زیبای دیوآسیاب از دیگر جذابیت‌های دشت لار برا ی‌کوه‌نوردان است . از این منطقه می‌توان به قلل دو خواهران و کوه نمک صعود نمود.

۸-
دشت ورارو در شمال‌شرقی دشت لار واقع است که راه ورودی آن قبل از ورودی سد لار می‌باشد(یکی از زیباترین مناظر جبهه غربی قله دماوند را می‌توان از ورارو به نظاره نشست). از دشت ورارو می‌توان به قلل ورارو و سه سنگ و همچنین به گردنه مشهور سرداغ دماوند صعود کرد.


۹-
یال‌های شرقی قلل کافره و کاسونک نیز به دشت لار بعد از چشمه مشهور دوبرار می‌رسد که از همین نقطه قابل صعود می‌باشند.


۱۰-
دو قله زیبای آسمان‌کوه و زرشکی در شمال دشت لار از دیگر قله‌های قابل صعود کوه‌نوردان است.این دو قله در امتداد هم قرار دارند و توسط یالی به هم متصل‌اند.

 

**شرح حال صعود ما:
ساعت ۷:۳۰ از گردنه یونه‌زا به طرف دشت لار حرکت کردیم (ارتفاع ۳۱۵۰ متر)

ساعت ۱۰:۳۰ بعد از خوردن صبحانه در کنار چشمه زیبای دوبرار به حرکت ادامه دادیم (ارتفاع ۲۶۵۰ متر) بعد از دور زدن آسمان‌کوه از دره« اَلـَرم»به اول یال صعود قله زرشکی رسیدیم و ادامه مسیر دادیم و در نهایت بین ساعت ۱۳ تا ۱۴ به قله زرشکی به ارتفاع ۳۶۰۰ متر دست یافتیم.(بازگشت به گردنه‌یونه‌زا حدود ساعت ۱۸بود).

وضعیت هوا ابری و مه آلود توأم با ریزش باران پراکنده بود.

جزئیات مسیر صعود را می‌توانید در همین سایت و از گزارش مورخ ۱۳۹۱،۳،۵ اینجاملاحظه فرمایید.
باید یادآوری کرد در گزارش قبلی مسیر صعود و فرود ۴۵ کیلومتر ذکر گردیده بود که بدین‌وسیله با اندازه‌گیری مجدد ۳۵ کیلومتر صحیح است.

با تشکر فراوان از آقای محمدتقی غلامی (عضوباشگاه اسپیلت)که با اتومبیل خود در دشت لار قسمتی از مسیر برگشت را برایمان تسهیل نمود و تعدادی از همنوردان را از مسیر گردنه قوچ‌خانه به تهران منتقل کرد .

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :

خانمها: داداشی – یکتا – مهاجر- نامنی – اردانی

آقایان: حمیدی(سرپرست) – رضا خلیل‌آبادی – منفردزاده – غلامی – شاکری – کاویانی(عکاس) – بیک محمدی – قبادی – طوطی(پزشک) – وزیری – جهانبخش – قاسمی – جمشیدی – ذوالفقار – بیدمشکی و عضو جدید محمدحسین اله‌یاری

میهمان برنامه : پیام کشاورز

 

گزارش سایت از : ذبیح‌اله حمیدی

DSC05286

گردنه یونه‌زا (ارتفاع ۳۱۵۰ متر)

 

DSC05299
نمای شمالی قله کافره

 

DSC05309
تنگه یونه‌زا

 

DSC05317
دشت لار و قله‌ آسمان‌کوه در هاله‌ای از مه

 

DSC05322
چشمه دوبرار

 

DSC05345
ابتدای دره اَلـَرم(قله زرشکی سمت راست)

 

DSC05346
نمای شرقی قله آسمان‌کوه

 

DSC05360

DSC05365
قله زرشکی در مه

 

DSC05391

DSC05408

قله زرشکی – ارتفاع ۳۶۰۰ متر

 

DSC05413

DSC05417

 

 

 

 

۱۰ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله زرشکی(۹۴،۶،۲۷)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود به همه همنوردانم.امیدوارم روز خوبی را سپری کرده باشید.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

  2. علی جمشیدی می گوید:

    با عرض سلام

    ضمن عرض تبریک و خسته نباشید خدمت دوستان،در گزارش برنامه قسمت شرح صبحانه ارتفاع چشمه ۲۶۵۰ بود. فکر کنم نیاز به اصلاح داره

    با تشکر
    ……………
    پاسخ :
    با تشکر از دقت نظرتان .
    اصلاح شد.

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    عرض سلام خدمت همه همنوردان.از دیدن زیبایی های دشت زیبای لار لذت بردم.امیدوارم همیشه بر فراز باشید.

  4. M.H.Allahyari می گوید:

    در یک روز عالی، در هوایی مطبوع، همراه دوستانی بی نطیر، ساعاتی رویایی رقم خورد.
    با آرزوی توفیق روز افزون برای همنوردان عزیز

  5. حسين صادق زاده می گوید:

    با آرزوی سلامتی و تندرستی برای تمامی دوستان عزیز امیدوارم از این صعود زیبا در این منطقه بکر و دیدنی لذت برده باشید؛همچنین تشکر ویژه از آقای حمیدی برای نوشتن این گزارش جامع و مفید که اطلاعات کوه شناسی دقیق و خوبی رو مطابق همیشه برای تمامی کوهنوردانی که قصد فعالیت در این منطقه رو دارند مهیا میکنند…
    همیشه سلامت و بر فراز باشید.
    …………..
    پاسخ :
    حسین عزیز
    به انتظارت به درگاه کوه ایستاده‌ایم…

  6. بهار می گوید:

    درود بر اسپیلت ، حرفه ای و منظم

  7. امرحسین می گوید:

    جا داره از زحمات آقای غلامی تشکر کنم. خیلی زحمت کشیدند و لذت برنامه رو دوبرابر کردند.
    تشکر تشکر

  8. امیرحسین می گوید:

    اسم منو چرا در اعضای شرکت کننده ننوشتید؟؟؟
    LOL

    ………..
    پاسخ:

    سلام؛
    با پوزش اصلاح شد.

  9. کلهر می گوید:

    با سلام و درود
    احتراما در توضیحات تصویری که ذکر شده نمای شمالی قله کافره
    خواستم عرض کنم که قله کافره از جاده خاکی گرمابدر منتهی به تنگه یونه زا به هیچ عنوان قابل رویت نیست و تنها در صورتیکه روی خط الراس منتهی به قله کاسونک قرار بگیرید این قله قابل رویت خواهد بود
    موفق و موید باشید

  10. مجید قیدی نژاد می گوید:

    با درود فکر کنم این قله کمر دشت باشه

دیدگاه خود را بیان کنید