گزارش برنامه صعود قله آتشکوه ـ ۱۳۹۳٫۰۹٫۱۴

ارسال شده توسط در 6 دسامبر 2014 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله آتشکوه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه لواسان (روستای افجه) واقع شده و جزء رشته‌کوه البرز مرکزی می‌باشد. این قله با قلل ساکا، ریزان، سیاه‌لت و پرسون همسایه است که از همه این قلل مرتفع‌تر می باشد. (۳۸۵۰ متر)

برای صعود این قله باید از روستای افجه به دشت هویج عزیمت کرد.

قله آتشکوه را از دشت هویج از دو مسیر می‌توان صعود کرد:
۱- شمال دشت هویج، یال صعود به قله سیاه‌لت (مابین یال قله ریزان و آبشار سوئک)، صعود قله سیاه‌لت و تغییر مسیر به سمت غرب و در ادامه قله آتشکوه
۲- غرب دشت هویج، دشت سوئک بالای دشت هویج، ادامه مسیر به یال اصلی آتشکوه و در نهایت قله آتشکوه (مسیر نرمال)
لازم به ذکر است قله آتشکوه در شمال‌غربی دشت هویج قرار دارد. (اطلاعات بیشتر در آرشیو باشگاه ـ
۱۳۸۹٫۷٫۲ و ۱۳۹۱٫۱٫۱۸)

جمعه ۱۴ آذرماه ۱۳۹۳، صبح ساعت ۵:۰۰ از سیدخندان تیم یازده نفره باشگاه اسپیلت از اتوبان بابایی و جاده لشگرک و گردنه قوچک به سمت لواسان حرکت کردیم. در انتهای لواسان بوسیله یک جاده آسفالته کوهستانی به طول ۷ کیلومتر به روستای افجه رسیدیم.
این روستا در شمال‌شرق لواسان قرار دارد و بسیار زیباست به طوری که در تابستان از سرسبزی و در زمستان طراوت خاصی برخوردار است.

ساعت ۶:۰۰ در تاریکی صبح، در حالی که ستاره‌ها در آسمان صاف سوسو می‌کردند به افجه رسیدیم. با وجود هوای صاف سرمای زیادی در منطقه حاکم بود.
سریعاً برای صعود آماده شدیم و بعد از عبور از باغ‌های افجه، با یک کوهپیمایی سبک به دشت هویج رسیدیم.

اغلب برای صرف صبحانه در این مکان توقف می‌کنند. اما ما به مسیرمان ادامه دادیم و ساعت ۸:۰۰ به دشت سوئک که در غرب دشت هویج قرار دارد رسیده و صبحانه را صرف کردیم. (چشمه دشت هویج آخرین نقطه دسترسی به آب می‌باشد.)

پس از صرف صبحانه، به سمت یال اصلی آتشکوه حرکت کردیم. از دشت سوئک به یال، مسیر با شیب تندی همراه است. به دلیل بارش‌های اخیر منطقه مملو از برف بود. به همین دلیل ما از دشت با برفکوبی سنگینی مواجه شدیم. نفرات به نوبت برفکوبی می‌کردند. به غیر از تیم اسپیلت، چند تیم هم در منطقه حضور داشتند. اما پشت سر تیم ما حرکت می‌کردند. بعد از تلاش زیاد ساعت ۱۰:۰۰ به یال اصلی آتشکوه رسیدیم. (اصطلاحاً کاسه آتشکوه) بعد از استراحتی کوتاه به مسیر و برفکوبی ادامه دادیم و ساعت ۱۱:۰۰ به گردنه رسیدیم. (جایی که مسیر قله آتشکوه و قله ساکا از هم جدا می‌شود.)

استراحت کوتاهی هم در آن منطقه داشتیم. در آنجا تا حدودی قله آتشکوه را می‌توانستیم ببینیم اما رخ غربی دماوند جلوه خاصی به منطقه داده بود.

از آن منطقه قلل زیادی مانند ساکا، پرسون، ریزان، سیاه‌غارها و در دوردست قله رینه‌کوه و …. را می‌توانستیم به وضوح مشاهده کنیم.

بعد از گردنه به تیغه‌های آتشکوه رسیدیم که با احتیاط از آنجا عبور کردیم. بعد از تیغه‌ها تصمیم گرفتیم تیم را به دو گروه تقسیم کنیم. گروه اول از برج‌های سنگی قبل از قله به دشت هویج بازگشت و گروه دوم به قصد صعود به قله مسیر را ادامه داد. به علت بارش زیاد برف و یخ‌زدگی روی سنگ‌ها، حرکت به کندی پیش می‌رفت. تا ساعت ۱۴:۰۰ به صعودمان ادامه دادیم. اما حداقل یک ساعت دیگر وقت نیاز داشتیم که به قله برسیم. به دلیل کمبود وقت تصمیم گرفتیم از صعود قله انصراف دهیم و برای فرود آماده شدیم.

از آنجا کاملاً قله آتشکوه دیده می‌شد و همچنین قلل مهرچال و پیرزن‌کلون هم به چشم می‌خورد.

عبور از روی سنگ‌های یخ‌زده احتیاط و توان فنی و فیزیکی زیادی را طلب می‌کرد و نفرات به نوبت از این معبرها عبور می‌کردند.

از همان مسیر صعود که برفکوبی شده بود فرود آمدیم و ساعت ۱۷:۰۰ در حالی که تیم اول در دشت هویج منتظرمان بود، به آنها رسیدیم و بعد از استراحتی کوتاه به سمت افجه حرکت کردیم و ساعت ۱۸:۰۰ به افجه رسیدیم و سپس به سوی تهران راه افتادیم.

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی
 1393.9.15

اسامی اعضای تیم باشگاه اسپیلت به ترتیب الفبا (۱۱ نفر):
خانم‌ها: داداشی، مقدم و هنرجو
آقایان: اوانلو، رضا خلیل‌آبادی (سرپرست)، دهخدایی، قربان‌نژاد، کاویانی (عکاس)، محققی، محمودی و ملکی

DSC01262نمای قله ریزان

DSC01349قله ساکا در پشت عکس دیده می شود

DSC01390آخرین «برج» صعود شده

۷ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله آتشکوه ـ ۱۳۹۳٫۰۹٫۱۴”

1. نوید ملکی می گوید:

همه ما هر روز تصمیم هایی می گیریم که بعضی از آنها بسیار مهم هستند و البته برخی نیز اهمیت کمتری دارند.
    برخی از این موقعیتهای تصمیم گیری فوری و اضطراری بوده و برای برخی دیگر زمان و فرصت بیشتری وجود دارد.تصمیم گیری شاخص بسیار مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و روانی افراد می باشد،به نظرم تصمیم گیری برای بازگشت از ارتفاع حدود ۳۷۵۰ متر و چشم پوشی از فتح قله یکی از بهترین تجربیات من در دوران کوهنوردی بود و به همین خاطر به آقای رضا خلیل آبادی تبریک میگویم بخاطر تجربه ، تعهد ، مسئولیت پذیری بالا در آن لحظات سخت . قطعا صعود قله برای ایشان کاری بس آسان و ساده می بود لیکن انتخاب زیبای ایشان همیشه در ذهن همنوردان خواهد ماند .

2. حسین قربان نژاد می گوید:

درود بر همنوردان عزیز از سرپرست و دوستانی که در این برنامه عالی حضور داشتند تشکر می نمایم برنامه ایی خوب با بار آموزش فنی زیاد برایم رقم خورد و خدا قوت به همنوردان عزیز بخاطر تلاش ستودنی شان

3. صابر اسدنیا می گوید:

درود و خسته نباشید به همه همنوردهای عزیز همیشه پیروز و برقرار باشید

4. صادق آوانلو می گوید:

سلام و عرض ادب خدمت همه همنوردان عزیزم، برنامه خیلی پر بار و آموزنده ای بود تشکر می کنم از جانب خلیل آبادی به خاطر آموزش های خوبشون در طی مسیر واقعا استفاده کردیم.
    تشکر می کنم از همه همنوردان عزیزم که در طول مسیر من رو همراهی کردن.سلامت باشین و همیشه بر فراز.

5. یوسف می گوید:

درود و خسته نباشید ؛ پارسال هم بدلیل خطر بهمن نشد صعود کنیم 🙁 🙁

6. فردين كولائيان می گوید:

سلام و درود به دوستان و همنوردان عزیزم. امیدوارم همیشه سرفراز و در اوج باشید. اجرای این برنامه رو به همه تبریک میگم. یاد داشت زیبای آقای ملکی در مورد تصمیم گیری و اهمیت آن و مصداق بارز آن در این برنامه، بر زیبایی این گزارش افزود. درود و عرض ادب ویژه به دوست و همنورد عزیزم آقا رضا خلیل آبادی، بزرگمرد همیشه دوست داشتنی

7. محمود س می گوید:

اگه امکان پدیره GPS مسیر رو قرار بدید لطفا
    …………..
    با سلام
    مختصات GPS دو قله ی آتشکوه و ساکا بر روی نقشه مسیر در آخرین گزارش صعود این قله که در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۵ اجرا شده است ، قابل رؤیت می باشد.