گزارش برنامه صعود قلل دونا و سرخاب ۱۴۰۰/۷/۲ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۳۴»

ارسال شده توسط در 29 سپتامبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

صعود به قلل دونا و سرخاب

تاریخ برنامه : ۱۴۰۰/۷/۲

اعضای شرکت کننده: آقایان حمید محمودی، احمدرضا قنبری، میثم کریمی، سعید رادمهر و خانم آرزو برزویی

منطقه : البرز مرکزی . جاده بلده . روستای دونا

مدت برنامه : ۱۲ ساعت

ارتفاع شروع : ۲۴۹۸ متر

بیشترین ارتفاع صعود شده : ۳۶۰۰ متر ( ابتدای یال سرخاب شرقی )

کل ارتفاع صعودی : ۱۱۰۰ متر

مسافت پیموده شده : ۱۲ کیلومتر

مسیر صعود : یال قله دونا و مسیر غربی قلل سرخاب

وضعیت آب منطقه : آب فقط در ابتدای روستا یافت میشود

پوشش گیاهی منطقه: اسپرس خاردار، گون، جارو علفی، پونه سای البرزی، آویشن

گویش محلی: مازنی و طبری کلارستاقی

وضعیت آنتن دهی : دارد

سرپرست برنامه : حمید محمودی (مربی)

شرح گزارش : سعید رادمهر

قله دونا(۳۶۲۰ متر) در جانب جنوبی روستای دونای بالا قرار دارد.

روستای دونا اولین روستای جاده‌ی یوش- بلده از مبدأ «پل زنگوله» (جاده چالوس) است. جبهه‌ی جنوبی این کوه به دره‌ی «وارنگه رود» منتهی می‌شود. قله‌های «سرخاب» بزرگ و کوچک نیز در جانب شرقی این قله قرار دارند.

قله اویر(۳۵۵۰ متر) بر روی خط الرأس شرقی-غربی در البرز مرکزی قرار دارند. درشمال این قله روستای دونا و درجنوب روستای وارنگه رود قرار دارد. درشرق قله صخره ای وسرسخت سرخاب واقع است.

مسیرهای اصلی صعود به قله :

۱)مسیر جنوبی : روستای دونای بالا – قله دونا

۲)مسیر شمالی: روستای وارنگه رود – دره گراچ – قله اویر- قله دونا

۳)مسیر غربی: گردنه کندوان – قله اویر – قله دونا

۴)مسیر شرقی: قله سرخاب

قله سرخاب قله ای سخت و صخره ای ، بر روی خط الرأس شرقی- غربی، در البرز مرکزی واقع شده است. در شمال غرب این قله روستای دونا و در جنوب غرب آن روستای وارنگه رود قرار دارد.

این خط الرأس از پل زنگوله شروع می شود و شامل قله های اویر، دونا، سرخاب سوتک کوچک، سوتک بزرگ ، کمان کوه، سرماهو ، پخچال، کوه نو، الارگ نو می باشد، البته بعد از الارگ نو این خط الرأس به قله های نرگس غربی، نرگس ، نرگس شمالی ، رستم چال، مشک نو و در نهایت به روستای پوردون ختم می شود.

از دشوارترین و صعب العبورترین وبی گذرگاهترین کوه های شمالی ایران میباشد .

سرخاب ها در رخ شمال تا دامنه رود دونا دیواره دارند که با تعداد پرشماری از یال های سنگی پرشیب به دره های یخچالی وصل اند .‌هرچه بالاتر شیب تندتر وتا معکوس هم پیش میروند .‌

جنوب قله هم دقیقا همینطور و شباهت عجیبی بین دوطرف شمال جنوب این سرخاب ها وجود دارد که با شن و ماسه و سنگ و به طرف گچ دره و وارنگه رود رفته است .

سرخاب از دو برج عظیم تشکیل شده که قله اولی به ارتفاع ۳۸۸۰ و قله دوم که قله اصلی سرخاب بوده به ارتفاع ۳۸۹۰ متر میباشد .
این قلل از سوی شمال به هیچ عنوان شرایط تراورس طولی را ندارند.

مسیرهای اصلی صعود به قله سرخاب:

۱-مسیر های شمالی: روستای دونای بالا، گردنه غربی سرخاب (بین قله غربی و اصلی) دهلیز غربی، قله سرخاب

۲-مسیر شرقی: روستای وارنگر رود، دره شیر کمر، دشت سوتک، قله فرعی سرخاب، قله شرقی سرخاب، قله سرخاب

۳-مسیر غربی : روستای وارنگر رود، گردنه دونا، قله غربی سرخاب، گردنه غربی سرخاب، دهلیز، قله سرخاب

ساعت ۴:۰۰ صبح روز جمعه ۲ مهرماه ۱۴۰۰ ، سه نفر از اعضای باشگاه توسط خودروی شخصی جناب آقای محمودی به سمت روستای وارنگه رود (جاده چالوس) حرکت خود را آغاز کردیم .در بین راه یکی دیگر از اعضا به تیم ملحق شد.
ساعت ۵:۴۰ دقیقه به مقصد رسیدیم.

پس از آماده شدن تیم و گذر از روستاهای دونای سفلی و علیای زیبا صعود را آغاز نمودیم.
صعود با یک تراورس از روی یال ها شروع شد که به شخصه ابتدای مسیر به آن انتقاد داشتم چون داشتیم از ترکی که موجود بود فاصله میگرفتیم ولی بعداً همین تراورس چند کیلومتر از مسیرمان را کم کرد. پس از حدود دو ساعت تراورس در مسیر پیمایش ، به دومین دره سمت چپ رسیدیم .
به روی ترک رسیدیم و فهمیدم که مسیر ما درست تر از ترک موجود است.

بعد از رسیدن به یال و خط الرأس و چند کیلومتر پیمایش ، ساعت ۹:۲۰ به قله فرعی دونا(دونای شرقی) رسیدیم که سرعت باد بر روی قله تقریباً به ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.
سرعت باد به حدی زیاد بود که کلاه را از سر یکی از اعضای تیم بلند کرد و ما نتوانستیم کلاهشان را پیدا کنیم!
پس از گرفتن عکس قله بر روی یال مشغول صرف صبحانه شدیم.
خیلی جو صمیمی در تیم حاکم بود و اعضای تیم دوستانه تعداد زیادی سوال از آقای محمودی پرسیدند و ایشان هم خیلی با دانش بالا و حوصله خیلی خوبشان ، همه سوال ها را پاسخ دادند. بعد از آن به سمت قله دونای غربی(اصلی) حرکت کردیم و ساعت ۱۱:۱۵ موفق به صعود به این قله شدیم.
پس از مقداری استراحت به سمت سرخاب ها حرکت کردیم .
یک نفر از اعضای تیم در کنار وسایل توقف کردند که البته به علت پیش‌بینی ایشان از عدم امکان صعود به قلل اصلی سرخاب ها به علت شدت وزش باد بود.
در میانه راه ساعت ۱۲ ظهر موفق به صعود به قله اویر شدیم. ساعت ۱۳ به دیواره سرخاب ها رسیدیم که به علت شدت وزش باد سرپرست تیم از ادامه صعود صرف نظر کردند.
یکی از اعضا چند نفر را بر روی قله اصلی مشاهده کردند که گویا گیر افتاده بودند.
ماهم کمی صبر کردیم ولی خبری از آنها نشد و ما هم مسیر برگشت را به سمت قله دونا شروع کردیم.
در بین راه یک گروه را دیدیم که یک سرپرست پیش کسوت داشت و از اینکه تیم اسپیلت را دیده بود خوشحال بود و به دنبال اعضای قدیمی تر باشگاه میگشت تا تجدید خاطراتی برایشان باشد.
بعد از یک عکس یادگاری با آنها به سمت قله دونا حرکت کردیم .
بعد از رسیدن به قله از مسیر شمالی نسبت به فرود اقدام کردیم .بعد از یک ساعت در دامنه قله در یک محلی که برای چادرزدن سنگچین شده بود و باد اذیتمان نمیکرد ناهار بسیار صمیمانه ای را به این صورت که اعضا غذای خود را باهم تقسیم کردند ،میل کردیم که برای همه بسیار لذت بخش بود.

بعد از صرف ناهار به سمت روستا بازگشتیم و از بین مزارع و باغات بسیار سرسبز و زیبا عبور کردیم و با مهمان‌نوازی اهالی روستا که ما را به صرف چای دعوت میکردند مواجه شدیم.
در نهایت ساعت ۱۶ به روستا دونا رسیدیم.

لازم به ذکر است که  این برنامه مورخ ۹۷/۰۹/۲۳ توسط باشگاه اسپیلت اجرا شده است.