گزارش برنامه صعود شهیدان و برج سینا (ارومیه) ـ ۲۳-۱۳۹۳٫۰۲٫۲۶

ارسال شده توسط در 17 می 2014 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

ارومیه در زبان آشوری به معنای «سرزمین آب» می‌باشد که انصافاً نامی بامسما و کاملاً مناسب این سرزمین است.

باغ‌های فراوان، دشت‌های سرسبز با مراتعی غنی و همین طور دریاچه‌ها و آبشارهای فراوان، دال بر این مدعاست که ارومیه سرزمینی حاصلخیز و باصفا در شمال‌غربی ایران است که با وجود مردم مهمان‌نواز و مهربان و آذری زبان خود، یکی از قطب‌های مهم توریستی و کوهنوردی کشور محسوب می‌شود.

دریاچه نمک ارومیه که در نوع خود دریاچه‌ای استثنایی (با گونه‌های متعدد جانوردی و گیاهی) در جهان قلمداد می‌شود، متأسفانه هم‌اکنون به دلیل رعایت نکردن نکات زیست‌محیطی و بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های «سرریز»، این دریاچه تهی از آب شده است….

دونیم کردن دریاچه توسط جاده ماشین‌رو ـ ساختن سدهای فراوان غیرضروری و به طبع آن به زیر رفتن روستاهای متعدد یکی از فجایای زیست‌محیطی و غیرقابل جبران این منطقه می‌باشد که تاکنون اعتراضات فراوانی را از سوی طبیعت‌دوستان و حامیان واقعی این مرزوبوم در رسانه‌ها دربر داشته است و ما زمانی به عمق بیشتر این فاجعه پی‌می‌بریم که از نزدیک شاهد و ناظر آن باشیم….

و اما در این میان، این کوهستان‌ها هستند که منشأ و منبع اصلی تولید آب و حیات در این منطقه می‌باشند.

شهیدان، دالامپر و برج‌سینا برخی از قله‌های این کوهستان وسیع و بکر هستند که برنامه باشگاه اسپیلت صعود این قلل بود که به شرح زیر در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اجرا شد:

روز اول ـ ۱۳۹۳٫۲٫۲۳:
با اتومبیل‌های شخصی اعضا بعد از هشتصد کیلومتر رانندگی و عبور از شهرهای قزوین ـ زنجان ـ تبریز به شهر ارومیه رسیدیم.

در آنجا مورد استقبال همنورد خوبمان نصرت‌ا… طریقی و اعضای محترم هیئت کوهنوردی ارومیه قرار گرفتیم و با هماهنگی آنان شب اول را در مهمانسرای تربیت‌بدنی (ورزشگاه تختی) به صبح رساندیم.

روز دوم ـ ۱۳۹۳٫۲٫۲۴:
ساعت ۴:۰۰ صبح با اتومبیل‌ها به قصد صعود قله شهیدان (بلندترین قله استان آذربایجان غربی با ارتفاع تقریبی ۳۶۰۰ متر) به طرف روستای «کای» که حدود ۴۰ کیلومتر با ارومیه فاصله داشت، حرکت کردیم.

نام قله شهیدان به واسطه وجود مزاری است که در نزدیکی این قله مرزی قرار دارد و به روایتی دارای ۴۰ قبر از گذشتگان است که محل زیارت مرزنشینان کرد هر دو کشور ایران و ترکیه می‌باشد.

ساعت ۵:۳۰ صبح بعد از آماده شدن در هوایی نیمه‌ابری و بسیار فرح‌بخش بهاری از روستای «کای» حرکت کرده، از روی چمن‌زارهای باران‌خورده و سرسبز بالای روستا به طرف گردنه‌ای کوتاه حرکت کردیم. هوا گرگ‌ومیش و نیمه‌تاریک بود. بعد از نیم ساعت در اول راه مالرو به پاکوبی رسیدیم که از داخل دره «جرمی» به طرف ارتفاعات شهیدان ادامه داشت. این مسیر حدود ۱۳ کیلومتر بود که به شکل تراورس و به موازات رودخانه پیشروی می‌کرد.

در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به ارتفاع ۱۸۵۰ متری رسیدیم. جایی که در یک سه‌راهی رودخانه، پاسگاه مرزبانی هنگ نیروی انتظامی مستقر بود.

به دلیل مرزی بودن قله شهیدان که سمت غربی آن خاک کشور ترکیه می‌باشد و همینطور به دلیل اینکه گروه‌های مسلح موسوم به پژاک و PKK در آن مناطق فعالیت می‌کنند، فرمانده آن پاسگاه از گروه ما درخواست مجوز عبور کرد. ولی با وجود ارائه مجوز لازم و هماهنگی‌هایی که از حدود یک ماه قبل بین باشگاه اسپیلت، هیئت کوهنوردی ارومیه، وزارت ورزش و جوانان و هنگ مرزبانی ارومیه انجام گرفته بود، فرمانده مورد نظر اجازه عبور و صعود قله شهیدان را صادر نکرد! و با وجود اینکه همگی آماده بودیم تعهد کتبی ارائه دهیم، باز هم موافقت حاصل نشد.

این بحث و گفتگو درحدود یک و نیم ساعت به طول انجامید و در نهایت، در حالی که به اول یال صعود قله رسیده بودیم، علی‌رغم میلمان به طرف روستای کای بازگشتیم.

لازم به ذکر است از روستای همجوار «کای» که «خوشاکو» نام دارد و دارای پیست اسکی نیز می باشد، در فصل مناسب و درصورت اجازه نیروی انتظامی می‌توان تا این نقطه را با اتومبیل «جیپ» طی کرد.

نام دره جرمی به نام روستایی است که در گذشته در کنار این پاسگاه مرزی وجود داشته که به دلیل ناامن بودن منطقه اکنون وجود خارجی ندارد.

مسیر بازگشت ما چهار ساعت طول کشید و در این بین ۵ نفر از اعضای تیم از فرصت استفاده کرده، موفق به صعود قله ۲۹۰۰ متری «سه‌سو» در این منطقه شدند.

(کل مسافت پیموده شده، ۲۶ کیلومتر)

در ساعت ۶:۰۰ عصر تمام نفرات (۱۵ نفر) سوار بر اتومبیل‌ها، با حالتی افسرده از صعود نکردن قله، به طرف ارومیه حرکت کرده، شب دوم را نیز در مهمانسرای تربیت بدنی به صبح رساندیم.

روز سوم ـ ۱۳۹۳٫۲٫۲۵:
دالامپر که در زبان کردی به جایگاه عقاب معنا شده است، کوهی است زیبا و رویایی در مرز بین سه کشور ایران، ترکیه و عراق، با مشورتی که با دوستان ارومیه‌ای داشتیم، متوجه شدیم صعود این قله نیز برایمان به دلایل امنیتی امکان‌پذیر نیست. پس تصمیم گرفتیم روز سوم برنامه را به صعود قله برج سینا که در زبان ترکی «بوزسینه» به معنای «یخ‌سینه» است و در همسایگی جنوبی دالامپر قرار گرفته، اختصاص دهیم.

ساعت ۵:۰۰ صبح به طرف جاده زیوه و کوه دالامپر که حدود ۷۵ کیلومتر بود، حرکت کردیم.

ساعت ۷:۳۰ صبح در نزدیکی گردنه‌ای (ارتفاع ۲۸۰۰ متر) که دوراهی صعود قلل دالامپر و برج‌سینا می‌باشد، به دلیل برف زیاد که جاده را پوشانده بود، از اتومبیل‌ها پیاده شده و کوهپیمایی را شروع کردیم.

هوا مه‌آلود و کولاک سردی در حال وزیدن بود.

بعد از دو ساعت کوهپیمایی و تلاش در جهت یافتن یال صعود و صرف صبحانه، در هوایی ابری و مه‌آلود صعود قله را با عبور از شیب تند یخچال کوتاهی شروع کردیم. مسیر صعود از روی یال اصلی و با عبور از زیر صخره‌هایی که به شکل برج‌های کوتاهی بود ادامه داشت.

بعد از حدود ۳ ساعت به بلندترین نقطه‌ای رسیدیم که به گمان ما قله اصلی «برج‌سینا» بود.

GPS ارتفاع ۳۴۰۰ متر را ثبت کرد و به دلیل مه و قابل رویت نبودن ارتفاعی بلندتر، آن نقطه را قله اصلی فرض کردیم.

(لازم به ذکر است بعد از رسیدن به تهران و بررسی مسیر GPS و نقشه منطقه، دریافتیم قله اصلی به فاصله کوتاهی از مسیر ما قرار داشته است که متأسفانه به دلیل عدم دید کافی و نامساعد بودن هوا، آن را صعود نکرده‌ایم.)

بعد از عکاسی به طرف جاده حرکت کردیم. در بین راه در پشت تخته سنگی پناه گرفته، استراحت کرده و ناهار را صرف کردیم.

(کل مسافت طی شده، ۱۵ کیلومتر)

در ساعت ۵:۰۰ عصر به اتومبیل‌ها رسیدیم و به طرف ارومیه بازگشتیم و شب سوم و آخرین شب برنامه را در همان مکان قبلی سپری کردیم.

روز چهارم ـ ۱۳۹۳٫۲٫۲۶:
در آن روز بعد از خداحافظی با دوستان و همنوردان ارومیه، از همان مسیر تبریز ـ زنجان ـ قزوین در ساعت ۸:۰۰ شب به پایتخت رسیدیم و بدین‌ترتیب برنامه ما به پایان رسید.

پی‌نوشت:
قبل از هر چیز باید صمیمانه‌ترین تشکرات قلبی خود را نثار دوستان و همنوردان ارومیه‌ای داشته باشیم زیرا با اینکه آنان را برای اولین بار ملاقات می‌کردیم، مانند خانواده و دوستان قدیمی تمام توان خود را در جهت اجرای هرچه بهتر این برنامه مبذول کردند و ناگفته تمام ثمرات این برنامه را مدیون همکاری و مساعدت این همنوردان از شهرستان ارومیه می‌دانیم:
۱-    جناب آقای محمد محمدپور، ریاست محترم هیئت کوهنوردی ارومیه
۲-    جناب آقای محمد کنگری، دبیر محترم هیئت و راهنمای توانمند این برنامه
۳-    جناب آقای اکبر هنرمند، مسئول روابط عمومی هیئت
۴-    همنورد عزیزمان از ارومیه و عضو باشگاه اسپیلت، نصرت‌ا… طریقی
۵-    همنوردان دیگر از ارومیه: آقایان هاشم بابایی، اسماعیل راهگان و علی عزت‌نقلی ….

در این برنامه با وجود اینکه به دلایل جوی و امنیتی و غیره موفق به صعود قله شهیدان که هدف اصلی ما بود نشدیم، ولی به جرأت می‌توان گفت یکی از خاطره‌انگیزترین و پربارترین برنامه‌های چند سال گذشته باشگاه اسپیلت را رقم زدیم…

محبت، لطف و همیاری و هم‌دلی همنوردان ارومیه‌ای در این برنامه به اضافه دیدن مناطق بکر و کمترپاخورده کوهستان‌های ناب و دیدنی آنجا که شباهتی به کوهستان‌های دیگری مانند البرز و زاگرس ندارد و برای ما نیز تازگی داشت از زیبایی و دل‌فریبی بی‌همتایی برخوردار بود و روزهایی را برایمان به ارمغان آورد که مشتاقانه خواهیم کوشید در آینده‌ای نزدیک جهت صعود قله‌های دیگر این منطقه تلاش کرده و از طبیعت و زیبایی بی‌کران آن منطقه بیشتر بهره‌مند شویم….

به گفته آقای محمد کنگری راهنمای ما، آغاز کوهنوردی در شهرستان ارومیه به سال‌های دهه ۴۰ بازمی‌گردد. پیشکسوتانی مانند زنده‌یاد محمدرضا باوندپور و آقای علی کاکاافشار از اولین کسانی بوده‌اند که گروه‌های کوهنوردی را در این شهر ساماندهی کرده‌اند. به اسامی برخی از قلل ۳۵۰۰-۳۰۰۰ متری که این عزیزان در سال‌های گذشته در این منطقه شناسایی و صعود کرده‌اند (به روایت آقای کنگری) توجه فرمایید:

میربهال ـ چال ـ ستاره‌اوند ـ بره‌عزد ـ چهل‌مرشهیدان ـ خلیل ـ هلانه ـ سه‌کوچه ـ بنار ـ دالامپر ـ بوزسینه ـ آز

(به امید صعود این قله‌ها «به همراه همنوردان ارومیه‌ای» در آینده‌ای نه‌چندان دور)

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
    1393.2.27

همراهان تیم (۱۵ نفر):
خانم‌ها: داداشی، کمالی اسدا…نژاد و جمالی
آقایان: حمیدی (سرپرست)، محمودی، طریقی (عکاس و GPS)، بلوچی (پزشک)، منصوری، منفردزاده و قمری
و کوهنوردان همراه ارومیه‌ای: آقایان محمد کنگری، هاشم بابایی، اسماعیل راهگان و علی عزت‌نقلی

نمای قله شهیدان

آقای محمد کنگری (راهنمای مسیر) در حال توضیح منطقه

در حال گفتگو و چانه زنی با مرزبانان

نقشه قله شهیدان (حدود ۳۶۰۰ متر)

نمای قله برج سینا (بوزسینه)

قله فرعی ۳۴۰۰ متری (برج سینا)

نقشه صعود قله برج سینا

نفر دوم از سمت راست: آقای محمدپور، رئیس هیئت کوهنوردی ارومیه

نفر سوم: آقای اکبر هنرمند، مسئول روابط عمومی هیئت

۵ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود شهیدان و برج سینا (ارومیه) ـ ۲۳-۱۳۹۳٫۰۲٫۲۶”

1. محمد كنگري می گوید:

با سلام
    از دیدار شما همنوردان عزیز در ارومیه خوشحال ومسرور شدیم و اجرای برنامه با شما دوستان همدل برایمان خاطره خوبی بود.به امید برگزاری برنامه های خوب با شما عزیزان

2. رامین منفردزاده می گوید:

برنامه بسیار خوب و عالی در منطقه ای بکر و دست نخورده ای بود .که با مهمان نوازی و محبت دوستان ارومیه لذت این سفر صد چندان شد .
    از همه این دوستان تشکر می کنم و امید وارم بازهم بتونم در کنارشان باشم .

3. ز- داداشی می گوید:

مسوولین محترم و همنوردان عزیز در شهر ارومیه
    لازمست تشکر و قدردانی بیدریغ داشته باشم به تمامی الطاف شما در این سفر که تجربه بودن با شما طراوت روحمان را افزود و شمیم شور و شعورتان فضای دیگری به محفل دوستانه ما بخشید.
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما آذری زبانان خونگرم .

4. اسماعيل راهگان می گوید:

با سلام و درود
    حضور در جمع شما همنوردان صمیمی و همدل مایه مباهات بود.
    همیشه در اوج باشید دوستان

5. گزارش صعود قله دالانپر 11 تا ۱۴۰۲/۱/۱3 – هر هفته یک برنامه «شماره 1028» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

[…] و بوز سینه مورخه ۲۳تا۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ می توانید به «اینجا»  مراجعه کنید.) ارتفاع تقریبی قله دالانپر ۳۴۵۰ متر […]