گزارش برنامه صعود زمستانی یال شمالی توچال (ایگل) ـ ۱۳۹۳٫۱۲٫۱۵

ارسال شده توسط در 7 مارس 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

جبهه شمالی کوهستان توچال دارای روستاهایی است که توسط خط‌الرأس شمالی آن (توچال به سی‌چال) به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است.

 

تنها روستایی که از سمت شمال‌غربی می‌توان به قله ۳۹۸۰ متری توچال دست یافت، روستای شهرستانک (جاده چالوس) است. ولی از سمت شمال و شمال‌شرقی آن، یعنی از دو روستای ایگل و آهار (رودبار قصران) می‌توان به بام تهران (توچال) صعود کرد.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود جبهه شمالی توچال از روستای ایگل بود.

از این روستا می‌توان از دو یال مجزای شمالی و شمال‌شرقی این قله را صعود کرد که انتخاب ما یال شمال‌شرقی ایگل بود که به شرح زیر اجرا و منجر به صعود قله توچال گردید:

به تعداد بیست‌ودو نفر، روز جمعه ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۳، ساعت ۶:۳۰ صبح از روستای یخ‌زده ایگل به طرف کوچه‌باغ‌های شمالی این روستا حرکت کردیم.

این باغات در دو طرف دره وسیع ایگل قرار دارند که بعد از یک ساعت کوهپیمایی با پایان خط جاده ماشین‌رو به دو شاخه غربی ـ شرقی تقسیم می‌شود.

شاخه غربی به موازات دره ادامه یافته، بعد از رسیدن به انتهای دره یال، می‌توان از روی یالی که با درختان کاج مشخص است به طرف خط‌الرأس اصلی و شمالی توچال ادامه مسیر داد. (مراجعه کنید به این گزارش)

تیم ما شاخه شرقی را انتخاب کرده، بعد از رسیدن به آخرین باغ در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری، برفکوبی سنگین روی یال را شروع کرد.

این یال طولانی در ابتدا شیب زیادی دارد که بعد از رسیدن به گردنه‌ای کوتاه، با شیب کمتری به طرف ارتفاعات بالا ادامه پیدا می‌کند.

باید توجه کرد صخره‌هایی در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری در میانه این یال قرار دارند که عبور از آنها در فصل زمستان دقت لازم را طلب می‌کند.

در ساعت ۸:۰۰ صبح، بعد از پشت‌سر گذاشتن حدود یک ساعت «باد شدید و سرد» به صرف صبحانه پرداختیم.

حدود ساعت ۱۰:۳۰ با رسیدن به صخره‌ها، تیم را به ناچار به دو قسمت تقسیم کردیم. تیم اول با نفراتی آماده‌تر و سریع‌تر به تعداد سیزده نفر جهت صعود قله از صخره‌ها عبور کردند و باقی نفرات (نه نفر) به سرپرستی رضا خلیل‌آبادی به طرف روستای ایگل بازگشتند.

مسیر صعود بعد از صخره‌ها بر روی یال ادامه یافته تا به ارتفاع ۳۵۰۰ متری (مسیر بین قله پیازچال و توچال) برسد. در ساعت ۱۲:۳۰ با رسیدن به آن نقطه با مه شدیدی روبرو شدیم. پس از آن هوا رو به صاف شدن گذاشت که از دور نمای قله توچال مشخص شد.

در ساعت ۱۴:۰۰ با تمام نفرات (۱۳) به قله توچال دست یافتیم و بعد از صرف ناهار و استراحت از مسیر «سنگ‌سیاه ـ اوسون» به طرف تهران بازگشتیم. در ساعت ۶:۰۰ عصر با رسیدن به میدان دربند، صعود این برنامه به پایان رسید.

 

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
۱۳۹۳٫۱۲٫۱۶

 

همراهان تیم به ترتیب حروف الفبا (۲۲ نفر):
خانم‌ها: اصلانی، داداشی، سلطانی و نگار عشقیان (عضو جدید)
آقایان: باختری، بهروزی، حمیدی (سرپرست)، خلیل‌آبادی، سنمار، شاکری، س. صابری، م. صابری، کسری عشقیان (عضو جدید)، غلامی، کاظمی، کاویانی (عکاس)، حسین کمیلیان (عضو جدید)، موسوی، مازیار مهران (عضو جدید)، نادری، یوسف‌علی و یوسفی

 

با تشکر ویژه از هم باشگاهیان گرامی محمدتقی غلامی، باقر یوسفی و رضا خلیلی آبادی که با همکاری و مساعدت بی دریغ خود موجب آن شدند این برنامه دشوار با موفقیت و در نهایت امنیت اجرا گردد. 

 

DSC02599

DSC02610

DSC02612

DSC02622

DSC02638

DSC02641

DSC02644

DSC02653

DSC02655

DSC02662

DSC02666

DSC02674

DSC02680

قله توچال ـ ۳۹۸۰ متر

۳ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود زمستانی یال شمالی توچال (ایگل) ـ ۱۳۹۳٫۱۲٫۱۵”

  1. بهاران می گوید:

    درود بر دوستان عزیزم
    امیدوارم همواره در پناه حق صعودهای پر افتخاری داشته باشید.
    دوستدار شما
    بهاران

  2. مازیار مهران می گوید:

    سلام خدا قوت به همگی و تشکر بابت اجرای برنامه زیبا

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و درود بر همنوردان .همت و استقامتتان ستودنی است . همیشه بر فراز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید