«گذری بر صعودهای دماوند»نوشته فرامرز شاه محمدی

ارسال شده توسط در 6 نوامبر 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های فنی

«گذری بر صعودهای دماوند»

نوشته فرامرز شاه محمدی

امسال طی ۱۰۸ روز ده صعود پی در پی یال های فرعی و اصلی دماوند به شرح زیر انجام شد؛

*اولین صعود ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ یال جنوبی(گرده مسیر زمستانه) کمپ انفرادی در قله (۳۱ خرداد)
*دومین صعود یال سرداغ مسیر شمال غربی یک‌روزه (۲۷ تیر)
*سومین صعود یال لومر ۲ جنوب غربی یک‌روزه (۳۱ تیر)
*چهارمین صعود یال سنگی لومر ۱ یک‌روزه (۱۶ مرداد)
*پنجمین صعود یال سیوله شمال غربی یک‌روزه (۲۸ مرداد)
*ششمین صعود یال ملاخوران جنوب شرقی انفرادی یک‌روزه (۴ شهریور)
*هفتمین صعود تیمی باشگاه اسپیلت یال شمالی یک‌روزه (۱۸ شهریور)
*هشتمین و نهمین صعود دوجبهه جنوبی(خومه)و غربی یک‌روزه (۲۵ شهریور)
*دهمین صعود یال تیغه ای ملار یک و نیم روزه (۱۵ مهر)

دو یال صعود از گذشته؛
*اردیبهشت ۱۴۰۰ صعود تیمی باشگاه اسپیلت یال چال چال جنوب غربی
*تابستان ۹۹ صعود یال شمال شرقی دماوند

**********

گزارش صعود یال تیغه ای و فنی ملار؛ جمعه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱
من به همراه همنورد باشگاه اسپیلت خانم افسانه عزیزاده به قصد صعود دماوند از یال شرقی با ۲ساعت تأخیر ترافیک جاده هراز ساعت ۳بامداد به پارکینگ مسیر جنوبی رسیدیم
حدودا نیم ساعت بعد آقای زیاری به ما رسید.و با خودرو وانت نیسان به سمت روستای ملار رفتیم.

*یال شرقی و تیغه ای ملار بین یخچال عظیم یخار و یخچال شرقی و یالهای شمال شرقی (تخت فریدون) و یال وزمین چال قرار دارد*

ساعت ۵ صبح از ارتفاع ۲۵۰۰ متری قبل از معدن ملار پیمایش را شروع کردیم.
در ارتفاع ۴۰۰۰ متری به ابتدای سنگ ریزشی های سیاه رنگی میرسیم که با صعود آن روی یال کاملا تیغه ای قرار گرفتیم .
دهلیز مرکزی یخار و دهلیز چپ دره یخار در قسمت شمالی مسیر صعود ما از این ارتفاع کاملا مشخص بود و گاهاً صدای ریزش سنگ به گوش می‌رسید.
مسیر گرده ای شکل با صعود ۲ برج سنگی به ارتفاع ۵۱۰۰ ابتدای کراکس مسیر (برج یخار) رسیدیم .
سنگ عمود با فیس صاف !
زمان زیادی برای صعود نداشتیم.
هوا رو به تاریکی بود .
طی مشورت تلفنی با استاد حمیدی و بررسی ادامه مسیر که مشخص شد قسمت پر چالشی در پیش داریم در نتیجه اقدام به بیواک کردیم تا فردا با زمان بهتری روی مسیر تلاش کنیم .
دما ی حسی تقریبا منهای ۵- درجه و هوا سرد و خشک بود.
با جابجایی چند سنگ بزرگ جای مناسبی برای بیواک فراهم کردم .
زمان طلوع خورشید با چند حرکت کششی به مسیر ادامه دادیم و به تصمیم من با طناب انفرادی هم طناب شدیم که چند دقیقه ای هم نگذشته بود از زیر پای خانم عزیزاده سنگ بزرگی ریزش کرد !

بعد از کراکس برج یخار که از سمت راست سنگ به شکل تعادلی صعود می‌شد ، شاید درجه ی آن ۵/۸ یا حتی درجه ای نداشته باشد اما در این موقعیت و ارتفاع صعود آن برای سنگنوردان هیجان انگیز است.
از بالا مسیر فرود را بررسی کردم .
خیلی ریزشی بود و نمی‌شد به حمایت سنگها اعتماد کرد .
با احتیاط فرود رفتیم.
این قسمت چند تکه گرده ای هست تا به ارتفاع ۵۳۰۰ متر دهلیز زنده یاد عباس جعفری و قسمتی از یخچال شرقی با تراورس از سمت راست برج متروکه یخچال شرقی(غیر قابل صعود) از روی دهلیز پر شیب و ریزشی که صدها متر تا کف دره یخار ادامه داشت به بام برفی و یخچال عروسکها و در نهایت ساعت ۱۱ صبح به بام ایران قله دماوند به ارتفاع ۵۶۱۰ متر رسیدیم .
بعد از صعود قله از مسیر جنوبی به طرف مسجد بازگشتیم.

**********

گزارش صعود دو جبهه دماوند در یک‌روز؛
قله دماوند ۱۶ مسیر شناخته شده دارد که برای نخستین بار زنده یاد جلال رابوکی آنها را شناسایی و صعود کرده است .
*یال هایی که می شود به این تعداد اضافه کرد ؛ یال لومر ۱ در جنوب غربی و یال سرداغ در شمال غربی و ۲یال به نامهای «سیوله و دوبیسل » در ضلع شمالی وجود دارد که تلاش و صعود کمتری نسبت به مسیرهای دیگر دارد*

در سال ۱۳۸۴ برای یادبود جلال رابوکی درشانزده هفته پی در پی این ۱۶ یال را در برنامه های یک روزه تیمی سه نفره متشکل از زنده یاد ابراهیم شیخی – ناصر جنانی و ذبیح اله حمیدی صعود کردند.
زنده یاد جلال رابوکی از اولین کسانی بود که تجربه صعود دو جبهه را داشته و در سال ۱۳۸۰ موفق شد چهار مسیر اصلی دماوند(جنوبی-غربی-شمالی-شمال شرقی) را در یک برنامه ۲۶ ساعت به اتمام برساند.

ارتفاع بارگاه سوم ۴۲۰۰ متر (یال جنوبی)
ارتفاع پناهگاه تخت فریدون ۴۴۰۰ متر(یال شمال شرقی)
ارتفاع پناهگاه دوم شمالی ۴۶۰۰ متر (یال شمالی)
ارتفاع پناهگاه سیمرغ ۴۲۰۰ متر (یال غربی)

عصر پنچشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ برای اجرای برنامه صعود یک‌روزه دوجبهه دماوند یال جنوبی و یال سیمرغ (غربی) من و رضا حیدری همنورد باشگاه اسپیلت به قرارگاه رینه رفتیم و پس از صرف شام و استراحتی کوتاه ساعت ۱۲ شب برای شروع پیمایش به پارکینگ رفتیم.
 پس از رسیدن به گوسفند سرا ساعت ۱ بامداد به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم.
بدون توقف و با گامی آهسته پس از گذشت ۲ ساعت و نیم به بارگاه سوم به ارتفاع ۴۲۰۰ متر رسیدیم.
ساعتی را استراحت کردیم و در نهایت ۴ و نیم صبح قبل از طلوع خورشید به طرف قله به راه افتادیم .
در حوالی آبشار یخی ارتفاع ۵ هزار دما حدودا ۱۰- درجه زیر صفر شد .
طبق پیش‌بینی زمان مد نظر با گذشت ۹ ساعت به قله دماوند به ارتفاع ۵۶۱۰ متر رسیدیم.
بعد از گرفتن عکس به دهانه ی غربی قله به سمت پناهگاه سیمرغ فرود رفتیم که ابتدای آن کمی با چالش مواجه شدیم.
مسیر لغزنده از یخ بود .
روی شن اسکی قرار گرفتیم.
تیمی در حال صعود بود که گویا از همنوردان خانه کوهنوردان بودند. با سوال از ساعت حرکتشان یک بار دیگر زمان بندی صعود را بررسی کردیم.
مسیر پر چالش تر از چیزی بود که فکر میکردم.
از میان یالهای اصلی دماوند تنها مسیری که صعود نداشتم غربی بود .
در ارتفاع تقریبی ۴۶۰۰ مسیر شن اسکی را تراورس کردیم .
روی گرده بعد از استراحتی کوتاه با سرعت بیشتری به سمت پناهگاه فرود رفتیم .
بعد از ۳ ساعت و نیم با کاهش ارتفاع ۱۴۰۰ متری به پناهگاه سیمرغ به ارتفاع ۴۲۰۰ متر رسیدیم.
با یک ساعت استراحت، بررسی و صعود نظری مجدد به سمت قله ، صعود را پیش گرفتیم .
مسیر ریزشی که سمت چپ سنگها بود گزینه ی جالبی برای صعود ما نبود و انرژی بیشتری می‌گرفت به همین خاطر از ابتدای مسیر روی سنگها قرار گرفتیم.
کراکس کل صعودمان ۴۰۰ متر آخر بود که بعد از غروب آفتاب کاملا هوا تاریک و ظلمات بود .مهتاب هم نداشتیم و صعود از دهلیز یخ زده زیر قله که خوشبختانه با تلاش جانانه ای از این چالش هم گذشتیم و سلامت به قله رسیدیم.
بدون اینکه زمانی برای عکس گرفتن تلف کنیم به سمت بارگاه سوم مسیر جنوبی از شن اسکی یخچال لومر فرود رفتیم و در نهایت ۹ ساعت و ۴۰ دقیقه از پناهگاه سیمرغ به بارگاه سوم رسیدیم و پس از استراحت به پارکینگ بازگشتیم و راهی تهران شدیم.

فرامرز شاه محمدی
عضو باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                         آبان ۱۴۰۱

عکس‌های این گزارشات در صفحه تلگرام (گالری اسپیلت) منتشر شده است.