کلاس هواشناسی هاشم نژاد درسی برای همه فصول

ارسال شده توسط در 24 دسامبر 2019 یک دیدگاه | دسته بندی شده در مقالات و نوشته ها

 

کلاس هواشناسی هاشم نژاد درسی برای همه فصول
(یادداشتی از مسئول باشگاه اسپیلت)

 

نام هاشم نژاد مدت هاست بر سر زبان هاست.
این مهندس و کارشناس هواشناسی و مدرس فدراسیون کوهنوردی توانسته با فعالیت چشمگیر، مستمر و ۲۴ ساعته در سطح جامعه کوهنوردی کشور این باور مهم را تقویت می نماید که باید قبل اجرای هر برنامه کوهنوردی از سایت های معتبر کوهنوردی و یا از کانال و شخص ایشان جزییات پیش بینی هواشناسی را جویا شد تا کوهنوردی به شکل ایمن تر و موفق تر اجرا گردد.
ایشان همچنین در هر دقیقه از شبانه روز آماده اند تا اطلاعات مهم و حیاتی هواشناسی را در مواقع ضروری در اختیار تک تک ما کوهنوردان قرار دهند که این امر نشان دهنده علاقه وافر و از خودگذشتگی فردی ست که بخش مهمی از زندگی خود را در این راه صرف نموده است.

در کلاس آموزش هواشناسی کوهستان مورخه ۲۸ آذر ۹۸ که توسط استاد هاشم نژاد در باشگاه اسپیلت برگذار شد و من برای اولین بار از نزدیک با ایشان آشنا شدم ، دریافتم برای نسل من که آموزش های این مبحث مهم را از دهه پنجاه و شصت نزد زنده یاد وارطان زاکاریان و در دهه های بعدی نزد کسانی مانند دکتر جعفر سپهری و دیگران گذرانده اند بسیار جالب و قابل مقایسه است که چه میزان اطلاعات این علم افزایش یافته و در نتیجه بسیار کاربردی تر از گذشته در ورزش کوهنوردی گردیده است.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا نکته مهم و کلیدی کلاس هاشم نژاد نشان دادن چند لایه ای بودن این آموزش است.
در حین گذراندن این کلاس یک روزه و فشرده، کوهنورد در میابد که بحث هواشناسی می‌تواند در مواردی مانند پزشکی کوهستان، جستجو نجات، بیواک و همچنین در مقاطع مختلف کوهنوردی و گام برداری صحیح در مواقع بروز پدیده های هواشناسی، برای کوهنوردان و سرنوشت آنان تاثیر بسزایی بگذارد.

این که کوهنوردان در پدیده های گوناگون هواشناسی مانند رعد و برق، سرما گرما، طوفان، بادهای شدید و بارش های سهمگین باران و تگرگ و برف چه تمهیداتی می‌توانند بیاندیشند از نتایج بسیار مهم این کلاس بود.

 

به نظرم دلیل موفقیت کلاس های هواشناسی جناب هاشم نژاد را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

✓عشق و علاقه بسیار ایشان به این امر
✓خلاق بودن و نوع آوردی در برگذاری کلاس
✓اطلاعات علمی و کامل دانشگاهی
✓کوهنورد بودن و داشتن تجربه کافی و از سر گذراندن پدیده های گوناگون هواشناسی در کوهستان
✓طرز خاص و مفرح برگذاری کلاس که اکثریت شرکت کنندگان آن را پسندیده و بالطبع گیرایی بیشتری از کلاس دارند
✓وقت گذاشتن بسیار برای آموزش هواشناسی و کم کردن از وقت های روزمره و عادی و مهم زندگی مانند خانواده و غیره
✓سفرهای گوناگون به همه استان های کشور
✓الویت ندادن به مسایل مالی
✓فعالیت در فضای مجازی و انتشار اطلاعات و نقشه های روز هواشناسی کوهستان
✓به روز کردن اطلاعات و فایل های آموزشی
✓پشتکار و جدیت ….

و بیشتر و بیشتر از این ها، از نام محسن هاشم نژاد در جامعه کوهنوردی برندی (نمانام=brand) ساخته است که قبل از آن که ایشان را مشهور نماید ، علم و اهمیت (پیشبینی هواشناسی کوهستان) را برای ما کوهنوردان به خاطر می‌آورد که به قول خودشان در کلاس، با نگاه کردن به فایل های عکس های مختلف (در گذشته گان کوهستان) دریابیم که با بکار گیری دو بازوی
۱- پیشبینی هواشناسی کوهستان از سایت های معتبر
۲- به کار گیری علم هواشناسی کوهنوردان
در این ورزش خطرناک، هیچگاه شاهد درگذشتن کوهنوردی به دلیل عدم بکار گیری این دو مقوله مهم و حیاتی نباشیم.

 

*** برای جناب هاشم نژاد طول عمر با عزت و پرثمر آرزو می کنم.  ***

به گفته خودشان تا کنون توانسته اند به حدود دوازده هزار نفر از کوهنوردان این آموزش ها را انتقال دهند که امیدوارم این روند با حفظ سلامتی ایشان و حمایت های نهادهای مربوطه ادامه داشته باشد.

در پایان ضمن تشکر از زحمات بی وقفه شان به همه مدیران باشگاه ها و سرپرستان برنامه ها و کسانی که به هر ترتیب مسئولیت هدایت تیم ها کوهنوردی و سنگنوردی را بر عهده دارند توصیه می کنم کلاس دوره هواشناسی هاشم نژاد را در اسرع وقت بگذرانند.

ذبیح اله حمیدی
۱۳۹۸/۹/۳۰

 

باشگاه اسپیلت – کلاس هواشناسی کوهستان 

یک دیدگاه to “کلاس هواشناسی هاشم نژاد درسی برای همه فصول”

  1. بابک نقدی می گوید:

    با تشکر و سپاس فروان از استاد حمیدی عزیز و گروه اموزش اسپیلت برای یرگزاری چنین دوره های کاربردی در امر بهینه و ایمن کوهنوردی

دیدگاه خود را بیان کنید