هفته نامه‌دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره۶۸-تاریخ ۹۲،۱۱،۲۰)

ارسال شده توسط در 9 فوریه 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره۶۸              تاریخ ۹۲،۱۱،۲۰

 ظاهر کوهستان می تواند بر حسب زاویه دید ما ، فصل ، هنگامه روز، چهارچوب ذهنی ما و یا هر چیز دیگری به شکل تاثیرگذاری تغییر کند.اما با این حال دانستن این موضوع ضروری‌ست که ما هرگز قادر نیستیم بیش‌تر از یک سمت آن یا یک نمود آن را بشناسیم.«هوراکی موراکامی» برگرفته از وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز

قله بارو

در این شماره نشریه می خوانید:
–    نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۱،۱۵
–    تبریک تولد
–    عضو جدید
–    برنامه هفتگی
–    یادمان ۱۵ بهمن
–    اجرای هفتمین صعود سراسری کوه‌نوردان استان تهران به مناسبت دهه فجر و یادواره استاد محسن نوری
–    فراخوان آئین تجلیل و تقدیر از ورزشکاران و قهرمانان سال ۹۲
–    آغاز به‌کار ستاد اطلاع رسانی‌وپیشگیری از حوادث‌کوهستان در مسیر قله«دماوند»
–    آخرین اخبار از صعود زمستانه نانگاپاربات
–    آغاز بیست و دومین بازی های المپیک زمستانی در سوچی (روسیه)


نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۱،۸ :
در این نشست ضمن دیدار اعضا بایکدیگر دوگزارش برنامه ارائه شد . گزارش برنامه آموزشی یخ و برف همراه با عکس توسط معصومه علوی زاده و گزارش برنامه صعود قله پرسون همراه با عکس توسط مجید پورصفوی .


خداحافظی روبن سرکیسیان :
و باز داستان همیشگی مهاجرت ما ایرانیان و جدا شدن یکی از اعضای پایدار از باشگاه اسپیلت …
این بار روبن سرکیسیان کوه‌نورد اقلیت و عضو پایدار باشگاه اسپیلت به اتفاق خانواده خود قصد مهاجرت به کشور آمریکا را دارد . این کوه‌نورد و مربی ارمنی که مدت ۳ سال عضو این باشگاه بود ، روز سه‌شنبه در نشست هفتگی حضور یافت و با اعضای باشگاه اسپیلت برای مدتی طولانی خداحافظی کرد .

در این مراسم مسئول باشگاه به رسم یادبود پرچم باشگاه را تقدیم این کوه‌نورد پرتلاش و پیش کسوت نمود. صعود قلل هفت هزار متری کورژنفسکایا ، لنین و آیلندپیک گوشه‌ای از فعالیت‌های سه دهه کوه‌‌نوردی ایشان می‌باشد.

ما اعضای باشگاه اسپیلت امیدواریم روبن سرکیسیان و خانواده گرامیشان با سلامتی کامل این سفر را به انجام رسانده و سال‌های موفق و پرثمری را پیش رو داشته باشند.

تبریک تولد :
روزهای هفته گذشته مصادف بود با زادروز دو نفر از اعضای باشگاه . ۱۴ بهمن زادروز حسین احمدی و ۱۶ بهمن زادروز نسرین سلطانی از اعضای باشگاه . ضمن تبریک ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.


عضو جدید:
هفته گذشته مجتبی جاهدی و حمیدجهانبخش عضو باشگاه شدند.ضمن خوش‌آمدگویی،برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم‌نوردانشان در باشگاه را داریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله بارو در منطقه سولقان – کشار برنامه روز جمعه ۹۲،۱۱،۱۸ بودکه به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۱۵ نفر از اعضا اجراشد.


یادمان ۱۵ بهمن :

روز ۱۵ بهمن ماه مصادف بود با چهارمین سالگرد حادثه بهمن دیزین و جان باختن ۸ نفر از هم‌نوردانمان . روحشان شاد و یادشان گرامی.


اجرای هفتمین صعود سراسری کوه‌نوردان استان تهران به مناسبت دهه فجر و یادواره استاد محسن نوری:
سایت هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران گزارش کرد؛ این صعود در ارتفاعات البرز مرکزی،۱۸ بهمن ماه  اجرا گردید.
 "استاد محسن نوری سالها در سمت‌هایی نظیر مسئول کارگروه کوه‌نوردی و کارگروه مربیان در فدراسیون فعالیت داشت و اغلب قلل و دیواره‌های مرتفع کشورمان را صعود کرده بود. او در دهه شصت در کنار کوه‌نوردانی چون زنده یاد محمد داوودی فعالیت‌های شاخصی را بر روی دیواره‌ها و کوه‌های ایران انجام داده بود که به عنوان نمونه می‌توان به سه بار صعود زمستانی گرده آلمانها در علم کوه اشاره کرد.
نخستین صعود دیواره یخی یخار در سال۱۳۶۰ توسط ایشان صورت پذیرفت. همچنین در اولین تلاش ایرانیان، بعد از انقلاب بر یک قله ۸۰۰۰ متری حضور داشت و عضو تیم ملی کوه‌نوردی ایران در سال ۱۳۷۶ بود که به قله گاشربروم II صعود کردند.
محسن نوری در سال ۱۳۸۴ به دنبال ضایعه تومور مغزی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت ولی با تمرینهای زیاد دوباره توانست به عرصه ورزش بازگردد و فعالیتهای بی وقفه خود را در زمینه کوه نوردی و آموزش پی گیرد تا جایی که یک سال بعد از جراحی، تلاش دشواری را بر روی قله مرتفع موستاق آتا در کشور چین انجام داد.
محسن نوری مربی پیشکسوت و البته آشنا به دانش روز کوه‌نوردی بود و تا دو سه سال قبل که مجددا بیماری‌اش عود کرد در اغلب کلاس‌های مربی‌گری سنگ‌نوردی و یخ و برف به عنوان مدرس و سرپرست حضور داشت. به گونه‌ای که امروز جمع کثیری از مربیان فعال کوه‌نوردی، سابقه شاگردی محسن نوری را در کارنامه خود داشته اند.
محسن نوری در بهمن ماه ۱۳۹۰ به دنبال بازگشت بیماری‏ اش مجددا تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت اما از آن پس دیگر سلامتی اش را باز نیافت و به مرور توان بینایی و حرکت را از دست داد و سالهای سختی را در بستر بیماری گذراند.
او صبح ۱۲ دی ماه ۱۳۹۲، چشم از جهان فرو بست. یادش گرامی…     
در این صعود که با یادمان این استاد فقید صورت پذیرفت، حدود ۶۰ تن از کوه‌نوردان استان تهران از گروه‌های کوه‌نوردی همت شمیران ، خانه کوه‌نوردان تهران،بهزیستی کشور،عروج تهران، فراز تهران،باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت ،هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهرستان لواسان،هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهرستان شهر قدس، هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهرستان دماوند و هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران حضور داشتند. کلیه نفرات از ساعت ۱۶ تا ۱۸ پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در مجتمع آموزشی امام خمینی شهر دماوند پذیرش شدند و اسکان یافتند . کوه‌نوردان صبح روز جمعه، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به سرپرستی آقای دکتر روشن قوامیان جهت صعود به قله زرین کوه به ارتفاع ۳۸۲۳متر عازم روستای آیینه ورزان شدند و ساعت۱:۴۰ پس از صعود قله فرعی به دلیل کمبود زمان از ادامه مسیر صرف نظر نمودند.
گروه دوم متشکل از دو گروه مستقل ۱۱ نفره بانوان  به سرپرستی خانم مریم ساعی پارسا و گروه  34نفره آقایان به سرپرستی جناب آقای کفاش جهت صعود به قله پروانه به ارتفاع ۳۶۰۰متر عازم روستای دشت‌مزار در منطقه تیزاب شدند و نهایتا قله در ساعت ۱۳ صعود شد.
کلیه نفرات، ضمن دریافت لوح به مبادی خود بازگشتند.
لازم به ذکر است که رضا خلیل‌آبادی و حسین صادق‌زاده از باشگاه اسپیلت نیز در این صعود حضور داشتند.

فراخوان آئین تجلیل و تقدیر از ورزشکاران و قهرمانان سال ۹۲ :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد ؛ این فدراسیون در نظر دارد به منظور ارج نهادن به افتخارات کسب شده و تلاش‌های صورت‌گرفته در عرصه‌های مختلف صعودهای برون مرزی، دوره‌ها و رقابت‌های مختلف بین‌المللی اعم از سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و… از کلیه‌ی ورزشکاران و قهرمانان این رویدادها در سال ۹۲ طی یک مراسم و گردهمایی باشکوه در اسفند ماه سال‌جاری ، تجلیل و تقدیر به عمل آورد.
در ادامه این اطلاعیه می افزاید ؛ با عنایت به اینکه فدراسیون بنا دارد در این گردهمایی تمامی ورزشکاران مذکور را مورد تجلیل قرار دهد، بدین‌وسیله از کلیه‌ی ورزشکاران عزیز واجد شرایط تقاضا می شود اطلاعات خود(شرکت در رویدادهای بین‌المللی و یا صعود و تلاش بر روی قلل برون مرزی در سال ۹۲) را از طریق هیئت استان و یا ارسال ایمیل به info@msfi.ir حداکثر تا تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۹۲ ارسال نمایند.


آغاز به‌کار ستاد اطلاع رسانی‌وپیشگیری از حوادث‌کوهستان در مسیر قله«دماوند»:
به گزارش کارگروه ایمنی،جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ، ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان مستقر در مسیر قله «دماوند» آغاز به کار کرد. این ستاد که متشکل از تعداد ۲۰ نفر از کوه‌نوردان داوطلب از سراسر کشور است با حمایت رسمی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در مسیر جنوبی قله «دماوند» مستقر شدند.
بنا بر این گزارش؛ کارگروه ایمنی، جستجو و نجات فدراسیون طی جلسه ای در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه با اعضاء این ستاد کلیه هماهنگی‌های فعایت آنان را با هلال احمر و سایر ارگانهای مرتبط به انجام رسانده و همچنین سعی نموده با تامین اقلام مورد نیاز تیم، آنان را همراهی نماید.
در اختیار قرار دادن بی سیم، لوازم و تجهیزات دارویی، هماهنگی با پناهگاه‌های مسیر و قرارگاه پلور از جمله مواردی‌ست که فدراسیون در اختیار این عزیزان قرار داده است.
سرپرستی تیم مذکور بعهده «محمود قویدل» از استان خراسان جنوبی بوده و اعضایی از کارگروه ایمنی، جستجو و نجات فدراسیون و هلال احمر آنان را همراهی می کند.
این تیم با استقرار در ۴ نقطه مسیر جنوبی صعود به قله «دماوند»، اقدام به ثبت مشخصات صعودکنندگان و کنترل تجهیزات، هشدارها و توصیه‌های لازم می‌نمایند.


آخرین اخبار از صعود زمستانه نانگاپاربات :

به گزارش سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ قراربود اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود و اگر قانون طبیعت اجازه دهد ، کوه‌نوردان روزهای دوشنبه و سه شنبه همین هفته برای رسیدن به قله نانگاپاربات تلاش کنند . آنها هفته‌هاست که در منطقه هستند ، آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند و هم هوایی لازم را انجام داده‌اند اما قانون طبیعت اجازه نداد . سرمای شدید و بادهای طوفانی کوه‌نوردان را مجبور کرد تا به بیس کمپ شان برگردند.در این تلاش ،تومک ماسکیوویچ توانست بالاتر از کمپ ۲ (بالاتر از ۶۰۰۰متر) صعود کند . هم‌نوردش پاول دونای تا نزدیکی کمپ ۲ صعود کرد . تیم نورث فیس شامل سیمونه مورو و دیوید گوتلر که با یک روز تاخیر استارت زده بودند ،توانستند تا ارتفاع ۵۷۰۰ متری صعود کنند. اما سرانجام همه‌ی کوه‌نوردان به دلیل سرما و باد شدید مجبور شدند به بیس کمپ بر گردند .پیش بینی هوا این است که در روزهای آینده سرعت باد به ۱۰۰ کیلومتر درساعت خواهد رسید . بنابراین کوه‌نوردان تا شروعی دیگر چاره‌ای جز صبر و شکیبایی ندارند .
آنها این روزها در چادرهای محاصره شده در باد و سرما ، در طبیعتی که صرفا طبیعت است ، هر یک در تنهایی عظیم انسانی خود ، در وسعت بی انتهای روح خود ، خویشتن خویش را فروتنانه کشف می کنند .
از ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری تا کنون ۱۲ قله صعود شده و تنها K2 و نانگاپاربات باقی مانده اند . تلاش‌های زمستانی بر روی K2 چندان زیاد نبوده است . اما در ۲۵ سال گذشته ۱۷ اکسپدیشن در نانگا تلاش زمستانی داشته اند . جدا از خطرات جدی مثل یخ سخت ، هوای سرد و ریسک بهمن باید گفت دلیل عمده ی شکست اکسپدیشن ها تداوم و استمرار هوای بد است .


آغاز بیست و دومین بازی های المپیک زمستانی در سوچی (روسیه ):

به نقل از سایت انجمن کوه‌نوردان ایران ؛ مراسم افتتاحیه بیست و دومین بازی‌های زمستانی المپیک در ورزشگاه "فیشت" در سوچی روسیه ، ۷ فوریه (۱۸ بهمن) ساعت ۲۰:۱۴ به وقت مسکو برگزار شد. ۴۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه جمع شدند. بیش از ۳ میلیارد نفر می توانند پخش زنده تلویزیونی بازی‌ها را تماشا کنند. در مراسم افتتاحیه حدود ۵۰ رهبر کشورهای مختلف حضورداشتند .
در مجموع در نمایش‌های رنگین، از جمله نمایش‌های رقص، باله، آکروباتی و سیرک بیش از ۳۰۰۰ هنرمند و ۲۰۰۰ داوطلب هنرنمائی کردند. این نمایش عظیم ۲/۵ ساعت طول کشید .
مسابقات بازی های المپیک تا ۲۳ فوریه ادامه خواهد یافت.
.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۲ دیدگاه to “هفته نامه‌دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره۶۸-تاریخ ۹۲،۱۱،۲۰)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    پربار و آموزنده سپاسگذار زحمات شما

  2. مهدی قمری می گوید:

    با تشکر از خانم محمودی جهت تهیه هفته نامه دیواری

دیدگاه خود را بیان کنید