هفته‌ نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۷ -تاریخ ۹۲،۱۱،۱۳)

ارسال شده توسط در 2 فوریه 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم          شماره ۶۷           تاریخ ۹۲،۱۱،۱۳

 کسی که دارای عزمی راسخ است، جهان را مطابق میل خویش عوض می کند. (گوته)

K2

در این شماره نشریه می خوانید:
–    نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۱،۸
–    عرض تسلیت
–    تبریک تولد
–    برنامه هفتگی
–    نتایج لیگ جهانی یخ نوردی(سوئیس- ۲۰۱۴)
–    یکشنبه ۲۷ بهمن ؛ همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲
–    ممانعت از افراد فاقد تجهیزات و پوشاک مناسب جهت صعود به قله دماوند!
–    «نوشاق »زمستان ۲۰۱۴
–    خبرهای زمستانی نانگا پاربات؛ سیمونه در کمپ ۳


نشست هفتگی باشگاه  92،۱۱،۸:
در این نشست هفتگی ، نحوه گزارش برنامه نویسی توسط آقای حمیدی مسئول باشگاه همراه با جزوه برای اعضا ارائه شد.


عرض تسلیت:
مطلع شدیم آقای محمدولی عزیزی از اعضای باشگاه گذشته در سوگ دو تن از بستگانشان هستند . ضمن عرض تسلیت به ایشان از خداوند منان برای درگذشتگان آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و بردباری خواهانیم.


تبریک تولد :
روز۱۰بهمن مصادف بود با زادروزآقای حمید محمودی عضو پایدار باشگاه .ضمن تبریک ،برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.


برنامه هفتگی :
صعود قله پرسون در منطقه افجه برنامه جمعه ۹۲،۱۱،۱۱ بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۲۳ نفر از اعضا برگزار شد.


نتایج لیگ جهانی یخ نوردی(سوئیس- ۲۰۱۴):

به نقل از سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران ؛تیم دو نفره اعزامی ایران به لیگ مسابقات جهانی یخ‌نوردی۲۰۱۴  در سومین دوره مسابقات جهانی که در"ساس فی" سوئیس  برگزار شد ، به کار خود پایان دادند و خود را آماده حضور در مسابقات بعدی که در کشور فرانسه  برگزار خواهد شد می نمایند.
در این رقابت‌ها در رشته سرطناب بخش آقایان ، ورزشکار کره جنوبی مقام اول را کسب نموده و دو ورزشکار از کشور روسیه بر روی سکوی دوم و سوم ایستادند. مسعود زینالی نماینده ایران توانست بالاتراز حریفان قدرتمند دیگری از کشورهای آمریکا، اکراین، انگلیس، روسیه، کانادا، فرانسه، و چندین کشور دیگر ، رتبه سی‌ام را کسب نماید. مهدی پهناوردیگر ورزشکار کشورمان رتبه شصت و دوم را به دست آورد.
همچنین در بخش سرعت ورزشکاران کشور روسیه ، هفت رتبه برتر این رقابت‌ها را به دست آوردند و  نماینده کشورمان مسعود زینالی توانست در رقابتی نزدیک با رقبای خود ، رتبه هجدهم و مهدی پهناور رتبه بیست وهشتم را کسب نمایند.
در این مسابقات  105 ورزشکار از ۲۱ کشور جهان حضور داشتند که در طی ۲ روز رقابت با یکدیگر  به کار خود پایان دادند.


یکشنبه ۲۷ بهمن ؛همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ :
کوه نوشت: به گزارش رسیده؛ همایش یک‌شنبه ۲۷ بهمن ساعت ۱۷ در سالن اسوه  (خیابان انقلاب ، نبش بهار‌‌جنوبی) برگزار خواهد شد.
 عناوین همایش:
• تحلیل و آنالیز برنامه برودپیک ۹۲ با تجمیع مطالب مطروحه در گروه رویداد برودپیک
• اظهارنظر تعدادی از هیمالیانوردان و کارشناسان
• دعوت از آقایان «همایون بختیاری»، «کیومرث بابازاده» و «افشین سعدی» پیرامون تشریح فنی دیدگاه های خود
این همایش با حضور خانواده جان‌باخته‌گان رویداد برودپیک و میزبانی «گروه رویداد برودپیک» و «خانواده محترم پویا کیوان»برگزار می‌شود.


 ممانعت از افراد فاقد تجهیزات و پوشاک مناسب جهت صعود به قله دماوند!
سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان ؛فدراسیون با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر و تعطیلات زمستانه و با توجه به حضور کوه‌نوردان به منظور صعود قله دماوند، به آگاهی می‌رساند؛ کارگروه جستجو و نجات فدراسیون از  افراد فاقد تجهیزات و پوشاک مناسب جهت صعود قله دماوند، ممانعت بعمل خواهد آورد.
همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است؛ افرادی که قصد بهره‌گیری از امکانات پناهگاه جبهه جنوبی دماوند را دارند نیز بایستی هماهنگی‌های لازم را با مجتمع کوهستانی پلور انجام دهند.
ـ شماره تماس‌ مجتمع کوهستانی پلور: ۴ ـ ۳۲۴۲۸۰۱ـ ۰۱۲۲

 

«نوشاق» زمستان ۲۰۱۴ :

واندا روتکییویچ (Wanda Rutkiewicz) بانوی مشهور کوه نوردی لهستان

واندا اولین بانوی فاتح K2، اولین بانوی اروپایی فاتح اورست

و اولین بانوی لهستانی فاتح نوشاق به شمار می رود

وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ زمستان امسال و در پی چهل‌ویکمین سالگرد اولین صعود زمستانی کوه نوشاق ، یک تیم چهار نفره در تلاش است تا شاهکار آندره زوادا (Andrzej Zawada) و تادیوش پیوتروفسکی (Tadeusz Piotrowski) را تکرار کنند. این تیم قصد دارد قله نوشاق به ارتفاع ۷۴۹۲ متر در مرز افغانستان و پاکستان را صعود کنند. نوشاق مرتفع ترین قله افغانستان و دومین قله مرتفع در سلسه جبال هندوکش بعد از تریچ میر (Tirich Mir) می باشد. این اکسپدیشن متشکل از سه کوه‌نورد لهستانی به نام‌های الکساندرا (اولا) دزیک (Aleksandra (Ola) Dzik)، رابرت روگ (Robert Róg)، هوبرت شچپان کرزمینسکی (Hubert Szczepan Krzemiński) و یک کوه‌نورد روسی به نام اولگ اوبریزان (Oleg Obrizan) می باشد.
اعضای لهستانی تیم در تاریخ ۱۰ ژانویه به دوشنبه پایتخت تاجیکستان پرواز داشته‌اند و همانجا نیز همنورد روسی خود، اولگ را ملاقات کردند. ورود این تیم به افغانستان به دلایل تغییرات پیش آمده در صدور ویزا به تاخیر افتاده بود اما این مسائل حل شده و تیم مذکور در ۱۵ ژانویه وارد مرز افغانستان شدند. بعد از سپری کردن یک روز در شهر ایشکاشیم در ایالت بدخشان در تاریخ ۱۷ ژانویه راهی بیس کمپ نوشاق شدند.
این تیم در ۲۰ ژانویه وارد بیس کمپ در ارتفاع ۴۲۰۰ متری واقع در دره "قاضی ده" شده و بلافاصله شروع به کوهپیمایی در کوهستان کردند. این تیم کمپ یک را در ارتفاع ۴۹۰۰ متری برقرار کرده‌اند. طبق گزارش اولگ از بیس کمپ، هوا به نظر خوب و امیدوارکننده می‌رسد و گرده بالای کمپ یک شرایط خوبی دارد.

 لهستانی ها و نوشاق
لهستانی‌‌ها با نوشاق ارتباط ویژه ای دارند. در تابستان سال ۱۹۶۰ باشگاه آکادمیک کوه‌نوردی کیوتو از ژاپن تیمی متشکل از ۶ کوه‌نورد که در عین حال زیست شناس، زمین شناس و دانشجویان علوم بودند را با هدف تحقیقاتی در دهلیز واخان (Wakhan corridor) و همچنین صعود قله نوشاق به منطقه اعزام کرد. این تیم در ۱ جولای کابل را به مقصد بیس کمپ ترک کردند و در ۱۶ جولای به بیس کمپ وارد شدند. این تیم با ملاقات یک اکسپدیشن اروپایی که در اول آگوست به بیس کمپ نوشاق رسیدند، سورپرایز شدند. این اکسپدیشن یک تیم لهستانی بود که توسط بولسلاو چواسینسکی (Boleslaw Chwascinski) هدایت می شد که قصد داشتند بر روی نوشاق تلاش کنند.لیدرهای دو اکسپدیشن درباره امکان یک صعود مشترک به توافق رسیدند اما وقتی تیم ژاپنی در ۱۷ آگوست از کمپ چهار در ارتفاع ۶۳۰۰ متری به سمت قله حرکت کردند، تیم لهستانی به خاطر عدم هم‌هوایی کافی آماده حرکت نبودند. آن روز دو نفر از تیم ژاپنی به نام‌های توشیاکی ساکی (Toshiaki Sakai) و گورو ایوات سوبو (Goro Iwat-subo) در ساعت ۶ صبح به قله رسیدند و اولین نفراتی نام گرفتند که بر قله نوشاق ایستاده‌اند. تیم لهستان نیز ۱۰ روز بعد یعنی در ۲۷ جولای به قله رسیدند. هر دو تیم از دهلیز جنوبی و گرده جنوبی به قله صعود کرده بودند.
دومین صعود لهستانی ها
با این حال داستان به اینجا ختم نشد و در دهه ۱۹۶۰ هنگامی که مشکلات سیاسی و مالی این اجازه را به لهستانی نداد تا بر روی قلل قره قروم تلاش کنند، آنها به سمت هندو کش (Hindu Kush) روی گردانده و بر روی قلل کم ارتفاع تلاش خود را ادامه دادند که نتیجه آن چندین صعود نو در این منطقه بود. در سال ۱۹۶۶ دومین تیم لهستانی از گرده غربی (این مسیر اولین بار در سال ۱۹۶۳ توسط اتریشی ها صعود شده بود) به نوشاق صعود کردند. این صعود چهارمین صعود کلی نوشاق به شمار می رفت.
صعود بانوان
در سال ۱۹۷۲ یک اکسپدیشن به رهبری یانوش کورچاب (Janusz Kurczab) وارد بیس کمپ شدند تا صعود بانوان را به ثمر برسانند. واندا روتکییویچ (Wanda Rutkiewicz)، بانوی افسانه‌ای کوه‌نوردی لهستان نیز عضو این تیم بود. این اکسپدیشن در تاریخ ۲۲ آگوست با صعود سه تن از اعضای تیم ( Jan Holnicki-Szulc, Janusz Kurczab، Krzysztof Zdzitowiecki  )اولین صعود جبهه جنوب غربی به سبک آلپاین را به ثبت رساندند و در همین حال هشت کوه‌نورد دیگر در تاریخ های ۲۳ و ۲۵ آگوست توانستند از مسیر نرمال بر قله نوشاق بایستند. این صعود در تاریخ کوه نوردی بانوان لهستان نیز یک رکورد به حساب می آید.
اولین صعود زمستانی نوشاق
اما جذاب‌ترین رابطه لهستانی با نوشاق در اوایل سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد. صعودهای زمستانی هیمالیا که بعدها به یکی از ویژگی‌های لهستانی‌ها بدل شد، از این کوه شروع شد. آندره زوادا (Andrzej Zawada) و تادیوش پیوتروفسکی (Tadeusz Piotrowski) در ۱۳ فوریه به قله نوشاق رسیدند. این صعود اولین صعود زمستانی یک قله هفت هزار متری بود و بدین طریق دروازه‌های صعودهای زمستانی هیمالیا به روی کوه‌نوردان گشوده شد.


 خبرهای زمستانی نانگاپاربات ؛«سیمونه در کمپ ۳ »:

به نقل از وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ در آخرین خبری که در صفحه فیسبوک سیمونه مورو درج شده بود، سیمونه مورو باتجربه و دیوید گوتلر جوان و البته هر دو توانمند، موفق شده‌اند کمپ سه در ارتفاع تقریبا ۶۸۰۰ یا ۷۰۰۰ متری را در نانگا پاربات برقرار کنند. سیمونه و همنوردش دیوید هر دو از تیم The North Face قصد دارند برای تکمیل دوره هم‌هوایی امشب را در این کمپ سپری کنند. اما در همین حال خبر می‌رسد در حالی که سیمونه و دیوید در حال تلاش و تکمیل دوره هم‌هوایی خود برای صعود نانگا هست، برادرش مارسللو (Marcello)  در شهر میلانو (میلان) بود تا به نمایندگی از طرف برادرش جایزه معتبر Gianni Brera را دریافت کند. این جایزه به عنوان ورزشکار سال ۲۰۱۳ ایتالیا به کوه‌نورد بزرگ این کشور، سیمونه مورو، که در حال حاضر مشغول کوه نوردی اکتشافی خود بر بلندای مرتفع ترین قلل جهان است، تعلق گرفته.
اما در همین حال سایت اکس وب به نقل از گزارشگر خود ادنان رهیل خبر می‌دهد که دو کوه‌نورد لهستان شب گذشته را در کمپ دو در ارتفاع ۶۱۰۰ متری سپری کرده اند و دیگر همنوردشان تومِک قرار بود امروز به آنها ملحق شود. دانیل ناردی ایتالیایی نیز در حال رسیدن به بیس کمپ جبهه دایامیر می باشد. لازم به ذکر است که دانیل توسط نیروهای پلیس پاکستان اسکورت می شود. باید منتظر شد و دید که آیا بعد از ترک رالف دوجمومیتس و با در نظر گرفتن خطر وقوع بهمن آیا شانسی برای دانیل ناردی برای صعود آلپاین موجود می باشد یا نه!

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌ نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال دوم-شماره ۶۷ -تاریخ ۹۲،۱۱،۱۳)”

  1. مهدی قمری می گوید:

    با تشکر از خانم محمودی برای تهیه این گزارش

دیدگاه خود را بیان کنید