هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت سال سوم شماره‌۱۳۳ تاریخ۹۴،۳،۱۰

ارسال شده توسط در 31 می 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم             شماره‌۱۳۳               تاریخ۹۴،۳،۱۰

به نتیجه رسیدن امور مهم، اغلب به انجام یافتن یا نیافتن امری به ظاهر کوچک بستگی دارد. «چاردینی»

alpine-flowers-in-austria-b

تیتر خبرها؛
-نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۳،۵
-تبریک به پنجمین زوج باشگاه
-تبریک تولد اعضای باشگاه
-قله خلنو صعود شد
-برگزاری اولین مرحله اردوی غارنوردی
-برگزاری اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی د ر«یونان»
-معرفی ۱۴ قهرمان ورزشی کشور از جمله «قیچی ساز» به عنوان سفیران محیط زیست
-بن مون و بازنویسی تاریخ ۹a
-«کیلیان فیشهوبر»سنگ نورد برجسته جهان در ایران
فراخوان سومین جشنواره کشوری عکس با عنوان کوهبان
-گزارش دوره بین المللی امداد غار بانوان در کشور اسلوونی
-اولین مرحله جام جهانی بولدر ۲۰۱۵ – کانادا، تورنتو
-آخرین عضو باشگاه کم تعداد 
-حادثه فرود منجر به مرگ در ال کاپیتان

 

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۳،۵:
هشتمین نشست هفتگی باشگاه در سال جدید برگزار شد.
در این نشست گزارش صعود دیواره بیستون توسط مهران دهخدایی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.

در ادامه کلاس آشنایی با CPR توسط دکتر آریا همدان‌چی برگزار شد.

 

تبریک به پنجمین زوج باشگاه :
از سال ۱۳۸۵ که باشگاه اسپیلت تأسیس شد ، چند ازدواج درون باشگاهی داشتیم .
زوج اول زهره ادیب و توحید نوروزی و حاصل ازدواج این دو عزیز آناهید نازنین .
زوج دوم فاطمه سادات جدی و حامد قلندر و حاصل ازدواج این دو عزیز آرمین نازنین.
زوج سوم راحله خلیل آبادی و کریم شمشاد و حاصل ازدواج این دو عزیز هیراد نازنین .
زوج چهارم سیمین پورحسینی و علیرضا حاصلی .
و پنجمین زوج زینب داداشی و ناصر کاویانی که پنجشنبه هفته گذشته ازدواج کردند.
ضمن عرض تبریک به این دو عزیز ، آرزوی خوشبختی و موفقیت در همه ارکان زندگی برایشان داریم.

 

تبریک تولد اعضای باشگاه :
روزهای هفته گذشته مصادف با تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود . ۴ خرداد رامین منفردزاده ، ۵ خرداد آرمین حمیدی ، ۶ خرداد بهاران اصلانی ، ۷ خرداد سعید صاعدوند و نسرین چارلنگی ، ۹ خرداد محسن شاکری .ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، آرزوی سلامتی و شادابی برایشان داریم.

 

قله خلنو صعود شد :

IMG_0032

برنامه هفته گذشته باشگاه صعود قله خلنو بود که با حضور اعضا اجرا شد.

 

برگزاری اولین مرحله اردوی غارنوردی :
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛به آگاهی می‌رساند؛ کارگروه غارنوردی و غارشناسی این فدراسیون در نظر دارد با همکاری و تعامل هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربایجان شرقی و قزوین و نظارت این کارگروه، به منظور استعدادیابی غارنوردی در سطح کشور و در راستای برگزاری اکسپدیشن‌های داخلی و خارجی سه مرحله این اردوها را در دو بخش آقایان و بانوان برگزار نماید .
– زمان برگزاری مرحله اول اردو: ۲۱ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری
– محل برگزاری مرحله اول اردو: آذربایجان شرقی، شهر مراغه، غار هامپوئیل
-شرایط و مدارک مورد نیاز:
– دارا بودن بیمه ورزشی سال ۹۴
-گواهی صحت سلامت
– معرفی نامه از هیأت استان
-لوازم شب مانی و کمپ
-ست کامل غارنوردی
-دارا بودن حداقل مدرک کاراموزی غارنوردی
– هر نفر ۲۵ متر طناب استاتیک
– هر نفر ۵ عدد کارابین
-ست کامل رول کوبی به همراه ۵ عدد رول و صفحه رول
– هزینه: ارائه اصل فیش واریزی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال به حساب سیبا شماره ۰۱۰۶۰۰۸۱۱۴۰۰۲ بانک ملی شعبه پیام انقلاب اسلامی کد ۹۸ به نام فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی.
• هزینه ایاب و ذهاب و تغذیه به عهده شرکت کنندگان خواهد بود.
• شرکت کنندگان تا شهریور ماه ۹۴ فرصت خواهند داشت تا نسبت به اخذ حد نصاب‌ها و پیش‌نیازهای لازم مطابق با دستورالعمل کارگروه غارنوردی و غارشناسی و ویژگی‌های برنامه اقدام نمایند.
• آخرین مهلت ثبت نام و ارسال مدارک ۱۶خرداد۹۴ می‌باشد.
• از برگزیدگان این اردوها برای اعزام جهت اکتشاف‌های داخلی و خارجی دعوت خواهد شد.
ـ شرکت کنندگان می‌توانند جهت هماهنگی و حضور در مرحله اول اردو با آقای احمد خاتونی با شماره‌های ۰۹۱۴۳۱۱۳۱۱۳ و ۰۹۱۴۵۰۰۸۹۱۰تماس حاصل نمایند.
مقتضی است کلیه هیأت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب مذکور اقدامات و حمایت لازم را صورت دهند.

 

برگزاری اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی د ر«یونان»:

759-main-1710336236

به گزارش کارگروه پزشکی جستجو و نجات فدراسیون؛ اجلاس سالیانه کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی از تاریخ ۹ خرداد لغایت ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ در کشور یونان برگزار می‌گردد. این اجلاس که هر ساله در یکی از کشور های عضو این کمیسیون برگزار می‌شود این بار در کشور یونان و در جزیره kalymnos از جزیره‌های فعال در ورزش سنگ‌نوردی طبیعی برپا خواهد شد .
در این اجلاس علاوه بر جلسه تخصصی کمیسیون که به وضعیت پزشکی کوهستان در کشورهای فعال و عضو و همچنین بررسی مقالات علمی این کمیسیون می پردازد، کنفرانس پزشکی کوهستان در تاریخ یکشنبه ۱۰ خرداد برگزار خواهد شد.
در این کنفرانس دکتر «حمید مساعدیان» مقاله «وضعیت پزشکی کوهستان و امداد و نجات کوهستان در ایران» و همچنین «اهمیت آموزش در ورزش کوه‌نوردی و پیشگیری از حوادث» را ارائه خواهند نمود.
در روز دوشنبه ۱۱ خرداد نیز دوره آموزشی امداد و نجات و کمک های اولیه در کوهستان برگزار خواهد شد.

 

معرفی ۱۴ قهرمان ورزشی کشور از جمله «قیچی ساز» به عنوان سفیران محیط زیست:

684-main-1253419205

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، علی دایی، اکرم خدابنده، یوسف کرمی، لیلا رجبی، کیانوش رستمی، بهداد سلیمی، صادق بیگلری، فاطمه منتظری، آندرانیک تیموریان، محمدجواد برزگر، روح الله طالبی، عظیم قیچی ساز، حمید سوریان ، ابراهیم جوادی سفیران ورزشی محیط زیست هستند که روز ۵ شنبه ۷ خردادماه طی مراسمی در همایش ورزش، جوانان و محیط زیست معرفی شدند.
نخستین همایش، ورزش، جوانان و محیط زیست با حضور وزیر ورزش، رییس سازمان محیط زیست، معاونان این وزارت‌خانه، برخی رییسان فدراسیون‌ها و ورزشکاران قهرمان کشور در هتل المپیک برگزار شد و سفیران محیط زیست ورزش ایران معرفی شدند که در میان ایشان نام عظیم قیچی ساز سفیر ورزش کوه‌نوردی ایران نیز به چشم میخورد.
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی نگاه مثبت وزارت ورزش و جوانان به مقوله محیط زیست را ارج نهاده تمامی تلاش خود را جهت حفاظت از محیط کوهستان بکار خواهد بست.

 

بن مون و بازنویسی تاریخ ۹a :

ben_moon_

کوه نامه ؛ در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۹۰ در راون تور دربی شایر، بن مون ۲۴ ساله با پاهای مچاله شده درون کتانی‌های سنگ‌نوردی، متصل به طناب و انگشتان پودری، از کلاهک دیواری راه راه از سنگ آهک، آویزان بود. لحظاتی بعد او تاریخ سنگ‌نوردی را با گشایش مسیر هابل، رقم زد. هابل در سطح گسترده ای اولین F9a جهان محسوب می شود.
متولد حومه لندن در سال ۱۹۶۶(۴۸ ساله) سنگ‌نوردی را در دیواره‌های آهکی کنت و ساسکس آغاز کرد. پیشگام انقلاب سنگ‌نوردی دهه ۱۹۸۰ و بولدرکار افسانه‌ای دهه ۱۹۹۰ یکی از سنگ‌نوردان نمادین تاریخ صعودهای اسپرت محسوب می شود. بن مون و همنورد او جری موفات سطح صعودهای اسپرت را در جهان ارتقاء دادند. کراکس هابل که ابتدا اولین ۸c+ جهان محسوب می شد یک بولدر ۸B فونت می باشد. مون برای مسیرهای کوتاه و قدرتی و مسیرهای بولدر معروف است .
اد داگلاس مبادرت به تحریر کتابی به نام Statement “شرح حال” کرده که در واقع بخشی از تاریخ سنگ‌نوردی محسوب می شود از کوله‌های خاکی، زندگی با درآمدی ناچیز، قرارداد با اسپانسرهای کوچک، تلاش در حد FA(گشایش مسیر)، ایستادن روی سکو و در نهایت قرارداد با اسپانسرهای بزرگ. این کتاب شبیه یک زندگی نامه نیست بلکه مرور جزئیات تاریخ صعودهای اسپرت است ، نقل قول‌های بن در این کتاب گاهی پیچیده است .

از سویی دیگر جملات کوتاه صادقانه از جمله طنز بریتانیایی بیانگر این است که به نحوی آن را می توان به پرتره‌ای از بن تبدیل کرد. پرتره‌ای که موجب دفع طلسمی بود که مون با صعودهای ضد سنتی خود آن را آغاز کرد. در این کتاب شما درخواهید یافت که هابل حالا یک ۹a محسوب می شود این بدان معنی است که درجه چندین مسیر مدرسه ای قدیمی بروز رسانی شده است از جمله مسیر جری موفات به نام Liquid Amber که حالا اولین ۸c+ جهان محسوب می شود. در خلال بحث در باره قدرت مسیرهای مدرسه ای قدیمی داستان جالبی وجود داد مبنی بر اینکه مالکوم اسمیت یک کپی از هفت حرکت دست هابل را در اتاق خواب خود ایجاد کرده و تا آنجا آن را با گچ علامت‌گذاری کرده که آدام اوندرا از عهده ادامه آن در اولین تلاش برنیامده.
مون در مقدمه این کتاب نوشته :
” زمانی که برای نخستین بار پای بر روی صخره گذاشتم در سن کم هفت سالگی بودم، سنگ‌نوردی مهمترین مشغله و دلیل زندگی من بوده است و تا زمانی که قادر به سنگ‌نوردی باشم اینگونه خواهم بود. سنگ‌نوردی انگیزه من برای زندگی است”
بن هنوز هم یک سنگ‌نورد بسیار شاخص است که مدیریت کمپانی های پوشاک ، پد سنگ‌نوردی و بردهای سنگ‌نوردی مون را بعهده دارد. این بردها دارای مسیرهایی ثابت است که قابل کپی و به اشتراک‌گذاری است . بن به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد صعود هابل ،‌ خاطرات آموزش های هفتگی خود را از سال ۱۹۹۰ منتشر کرده است .

 

«کیلیان فیشهوبر»سنگ نورد برجسته جهان در ایران :

فیشهوفر

کوه‌نامه ؛در روز ۲۰ آوریل(۲۸ فروردین ۹۴), چهار نفر از سنگ نوردان نامدار اتریشی به همراه یک عکاس حرفه ای برای سفر سنگ‌نوردی و سیاحتی به مدت ۲ هفته به ایران آمدند.در این میان یک نام بیش از همه به چشم می آمد.
«Kilian fischhuber» «کلیان فیشهوبر»
«کیلیان فیشهوبر» کیست؟
متولد ۱۹۸۳٫قهرمان توانمند و متواضع ۵ دوره مسابقات «overall world cup» و قهرمان بیش از ۲۰ دوره مسابقات «world cup» و رکورد دار بیشترین تعداد قهرمانی در مسابقات جهانی است.
او نه تنها مسابقه دهنده قدرتمندی است,بلکه در سنگ‌نوردی در طبیعت نیز موفق به صعود فلش(flash) مسیر بولدر با درجه سختی c8 شده است. و چندین مسیر first ascend) 9a) را صعود کرده است. بیشترین علاقه مندی او سفر به مناطق سنگ نوردی گوناگون و بازدید از فرهنگ های متفاوت است.
آدرس وب سایت وی
سایر اعضای این تیم عبارت بودند از :
«Heiko Wilhelm» «هایکو ویلهم»

2027

متولد ۱۹۸۰٫ درجوانی یکی از قوی ترین قهرمانان سنگ‌نوردی اتریش بوده و در چندین مسابقه world cup شرکت کرده. از ۲۶ سالگی شروع به مربی‌گری کرده و از سال ۲۰۰۷ تا کنون به عنوان مربی تیم در مسابقات حضور موثر دارد.
صعود با درجه سختی ۸c+ .
نتیجه مربی‌گری در این سالها, کتاب بسیار جالبی به نام ” پشت چهره” (beyond the face) است که اخیرا به چاپ رسانده .در این کتاب سعی کرده نمای پشت چهره قهرمانان سنگ نوردی را بر روی کاغذ بیاورد.
همچنین در زمینه عکاسی بسیار مستعد و فعال است.
«Barbara Bacher» «باربارا باچر»

2022

متولد ۱۹۸۲
قهرمان مسابقات world cup جوانان سال ۲۰۰۰
رکورد دار بیشترین شرکت در مسابقات world cup است. تاکنون در ۱۲۵ مسابقه جهانی شرکت کرده.
صعود مسیر با درجه سختی ۸c.
«Markus Haid» «مارکوس هید»

2026

متولد ۱۹۷۴٫ گشایش متعدد مسیر در تیرول(محل زندگی ایشان) و مناطق مختلف دنیا
صعود مسیر با درجه سختی c8c+و ۹a
«Elias Holzknecht» «الیاس هلنحت» عکاس
از نوجوانی دارای استعداد و علاقه در زمینه عکاسی به ویژه عکاسی سنگ‌نوردی بوده. هم اکنون به صورت حرفه ای به شغل عکاسی در کنار تیم های سنگ‌نوردی مشغول است.
این گروه به همراه «نسیم عشقی» در قالب تیمی ۶ نفره راهی مناطق سنگ‌نوردی شدند. و حدود ۱۰ روز در مناطق محتلف کشورمان بودند.
مناطق و مسیرهای سنگ نوردی که ایشان در آن فعالیت کردند عبارت بودند از:
پل خواب :
مسیر ها: ایران- سویس , آیندگان, پلنگ صورتی.
کرمانشاه:
بیستون: جشنواره,کاریز و فرهاد
چشمه سهراب:
چندین مسیر مختلف و دو مسیر جدید (first ascend) .
چالابه:
چندین مسیر گوناگون و صعود مسیر گرگ (first ascend)
اصفهان:
کوه سفید: تلاش و صعود تمامی مسیر ها . و گشایش مسیری جدید به نام “mostaghim”
برغان:
مسیر های: پینوکیو , من و تو. پدر و پسر. اتی و گشایش مسیری جدید به نام “Austrian project”
حضور این سنگ‌نوردان برجسته به همراهی نسیم عشقی بهانه‌ی گفتگویی کوتاه با وی شد.
کوه نامه: خانم عشقی، حضور این تیم قدرتمند و نامدار اتریشی در کشور در سکوت خبری صورت گرفت چرا؟
اگر خود این افراد تمایل به رسانه ای شدن داشتند, می توانستند اقدام کنند.
چه بسا من تنها کسی نبودم که از ایشان email دریافت کردم. آقای کیلیان در ایمیلی از بنده درخواست کردند برایشان اطلاعات و عکس هایی از مناطق سنگ‌نوردی شامل دیواره بلند و اسپرت بفرستم. و من هم بنا بر وظیفه, برایشان تعدادی عکس و لینک فرستادم. ( ایشان به چند نفر دیگر از جمله سنگ نوردان ایرانی مسابقه دهنده مان ایمیل فرستاده بودند که گویا پاسخی دریافت نکرده و یا اطلاعات کافی دریافت نکرده بودند.)
بعد از فرستادن عکس و اطلاعات, ایشان تمایل زیادی داشتند که من به گروهشان بپیوندم. حداقل در روزهای ابتدایی. من هم برنامه ای ریختم که بتوانم در کنار کلاس های تمرینی که در طبیعت برگزار می کنم , بتوانم به این دوستان هم راهنمایی برسانم. از طرفی این تماس ها یک روال است و این اولین بار نبوده که سنگ نوردان خارجی برای صعود در دیواره های ایران با من تماس می گیرند.
کوه نامه: به اعتقاد شما حضور این افراد در این سطح می تواند به ارتقای سنگ نوردی ما بیانجامد؟
حضور این افراد در دیواره های ما, کمکی به سنگ نوردی ما نمی کند. حضور خود ما در دیواره هایمان به سنگ نوردی ما کمک می کند؛البته ملاقات و سنگ‌نوردی با برترین های سنگ‌نوردی همواره به رشد سنگ نوردی کمک می کند. داخلی و خارجی بودنشان اهمیت چندانی ندارد.
کوه نامه: آقای کیلیان، از کجا شما را می‌شناختند؟
– در مجله اتریشی climax ,2013. مصاحبه ای داشتم که به روند سنگ نوردی من و موفقیتهای داخلی و خارجی ام پرداخته بود. از طرفی به علت حضور زیاد در عرصه سنگ‌نوردی بین المللی و بعضا عکاسی ها و گزارش هایی که از من به عنوان یک دختر ایرانی فعال در این زمینه شده است نام من نامی آشنا برای جامعه سنگ نوردی آنجاست.

 

فراخوان سومین جشنواره کشوری عکس با عنوان کوهبان:

HOSSEINI

کوه‌نامه ؛ فراخوان سومین جشنواره کشوری عکس هیأت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران و انجمن حفظ محیط کوهستان-تهران-آذر ماه ۱۳۹۴ با عنوان کوهبان
“کوه نوردی تجربه ای منحصربفرد است و عکس هنری است برای به اشتراک گذاشتن تجربه ای تکرار ناشدنی”
هیأت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران و انجمن حفظ محیط کوهستان در نظر دارد جشنواره عکسی با عنوان”کوه بان” بادو محور مواهب و زیبایی های کوهستان ایران و تخریب در محیط کوهستان ایران در دو بخش مستقل برگزار میگردد.
لذا از کلیه علاقه‏ مندان دعوت می‏شود عکسهای خود را با توجه به قوانین و شرایط اعلام شده ارسال نمایند.
عکسها درهر بخش با نظر ” هیئت انتخاب آثار ” برگزیده و در جشنواره به نمایش درخواهند آمد.
ارکان جشنواره :
• برگزارکننده : هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران –انجمن حفظ محیط کوهستان
• مسئول برگزاری: کارگروه محیط زیست هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
• دبیر اجرایی: مهدی نوری مقدم
• هیأت انتخاب آثار: دکتر رسول اولیاء زاده – محمد جعفر حاج صادقی- مهدی نوری مقدم- عبدالله اشتری- محمد نصیری
تقویم جشنواره:
مهلت ارسال آثار: ۳۰ مهر‌ماه ۱۳۹۴
دریافت اصل آثار منتخب: ۱۵ آبانماه ۱۳۹۴
اعلام نتایج هیئت داوران: ۳۰ آبانماه ۱۳۹۴
زمان برگزاری جشنواره: آذرماه ۱۳۹۴
شرایط شرکت در جشنواره:
• مسابقه در دو بخش حرفه ای وآماتور برگزار شده و انتخاب با شرکت کننده می باشد.
• هر شرکت کننده می‏تواند در هربخش حداکثر ۵عکس به صورت مجزا یا یک مجموعه ی ۵ عکسی ارائه نماید.
• هر عکس در ارسال اولیه(توسط ایمیل) با فرمتTif یا Jpgو حداکثر ضلع بزرگ عکس ۱۰۰۰ پیکسل قابل پذیرش است. لازم به ذکر است در صورت انتخاب اثر توسط هیئت داوری ، اصل فایل عکس با رزولوشن ۳۰۰dpi در تاریخ مقرر می بایست ارسال شود.
• ارسال آثار از طریق پست الکترونیکی به آدرس koohbaan@gmail.comمیسر می باشد. (تائید دریافت عکسها ظرف ۴۸ ساعت از طریق پست الکترونیکی به اطلاع فرستنده میرسد.در صورت عدم دریافت تائیدیه ، پیگیری با فرستنده آثار می باشد).
• آثار به همراه تکمیل فایل اکسل که به ضمیمه آمده است، قابل پذیرش است.
• به نامه های حاوی بیش از ۵ عکس در هربخش،ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• به عکس هایی که با پردازش و ویرایش نرم افزاری ساختار کلی آنها ،مخدوش شده باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• ثبت هرگونه متن، عدد، لوگوو نام بر روی عکس پذیرفته نیست.
• طبق قوانین جشنواره ، شرکت کننده به عنوان صاحب اثر شناخته شده و هیچگونه مسئولیتی متوجه برگزارکننده نمی باشد.
• ارسال آثار و شرکت در جشنواره به معنای پذیرش تمامی قوانین جشنواره است و تصمیم گیری در مورد مسایل پیش‏ بینی‌نشده بر عهده برگزارکننده جشنواره خواهد بود.
• به صاحبان سه اثر برگزیده در هر بخش جوایزی به رسم یادبود اهدا میگردد.
• توضیحات تکمیلی در خصوص موضوع جشنواره:
مواهب و زیباییهای کوهستان ایران شامل: مناظر و چشم انداز ها و قابلیتهای کوهستان
تخریب در محیط کوهستان ایران شامل: چرای بی رویه دام- جاده سازی- بوته کنی و تخریب پوشش گیاهی- توسعه بی رویه و تغییر کاربری- طبیعت گردی غیر مسئولانه
آدرس دبیرخانه: میدان رسالت، خیابان شهید مدنی شمالی، بعد از مسیل باختر، اداره ورزش و جوانان شمال شرق (باشگاه دیهیم سابق)، طبقه اول ، دفتر هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران، تلفن: ۳-۷۷۸۴۵۵۵۲٫

 

آیین بزرگداشت یاد و خاطره زنده یاد «حسن جوادیان»:

yadbood

کوه‌نامه ؛ «انجمن کوه نوردان ایران» با همکاری وبسایت «کوه نامه» و هم‌طنابان زنده یاد «حسن جوادیان» در نظر دارند مراسمی تحت عنوان «آیین بزرگداشت یاد و خاطره زنده یاد حسن جوادیان» را در پنجشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۴ برگزار کند.
به همین مناسبت از تمامی سنگ نوردان و کوه نوردان دعوت به عمل می آید جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن این مراسم حضور بهم رسانند.
«حسن جوادیان» متولد ۱۳۶۲در کرمانشاه، در روز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ هنگام فرود روی دیواره‌ای در منطقه‌ی «چشمه‌سهراب» کرمانشاه، در جریان یک گشایش مسیر، سقوط کرده و جان باخت.درگذشت او خسارتی بزرگ برای کوه‌نوردی فنی ایران بود. انگشت‌شمار سنگ‌نوردانی داشته ایم که به بهترین رتبه‌ها در صعودهای سالنی دست یافته باشند و پس از چند سال، چنین پرکار و باکیفیت روی به مسیرهای بلند طبیعی بیاورند و چنین مسیرگشایی‌هایی کرده باشند.
مقام‌های زنده‌یاد حسن جوادیان در مسابقه‌های صعود:
* ۱۳۸۰، شیراز، رتبه‌ی نخست مسابقه‌ی جوانان
* ۱۳۸۱، شیراز، رتبه‌ی سوم مسابقه‌ی جوانان
* ۱۳۸۲، زنجان، رتبه‌ی دوم جام فجر در رشته‌ی لید
* ۱۳۸۲، زنجان، رتبه‌ی دوم مستر کاپ در رشته‌ی لید
* ۱۳۸۳، اصفهان، رتبه‌ی نخست جام سولو
* ۱۳۸۳،تهران، رتبه‌ی سوم جام بهار
* ۱۳۸۴، حضور در مسابقات آسیایی تهران
از سال ۱۳۸۵، دچار آسیب‌دیدگی دست شد و سنگ‌نوردی جدی را برای مدتی کنار گذاشت.

 

گزارش دوره بین المللی امداد غار بانوان در کشور اسلوونی:

7-T6

کوه‌نامه ؛کشور جمهوری اسلوونی، واقع در جنوب اروپای مرکزی، امسال میزبان برگزاری اولین دوره امداد در غار برای بانوان بود. این دوره توسط مربی امداد غار اسلوونی، آلش اشتراتزر، از سوی کلوپ غارنوردی دومژل برگزار و از سمت سازمان امداد و نجات غار اسلوونی و اداره امداد بحران و حفاظت شهری اسلوونی، مورد حمایت قرار گرفت.
در این دوره که هشت روز، شامل هشتاد ساعت تمرینات تئوری و عملی را شامل می گردید، بانوان غارنورد از کشورهای آلمان، بوسنی، اسلوونی و ایران، شرکت داشتند که از هر کشور چهار نفر و از اسلوونی پنج نفر حضور بهم رساندند.

esloveni-08

اولین دوره امداد غار بانوان از تاریخ ۲۵ آوریل در منطقه کارستی و جنگلی سزنا، کار خود را آغاز نمود و در تاریخ ۲ می با اعطا مدارک دوره از سوی سه سازمان برگزار کننده، خاتمه یافت.
محل تمرینات خارج از غار، دره ای در مجاورت محل کمپ بود که کارگاههای آن توسط شرکت کنندگان، رولکوبی و آماده گردید و سپس طی روزهای متوالی، کلیه مباحث شامل امداد انفرادی و نیز مباحث امداد غار شامل کارگاههای امداد، سیستم های بالاکشی افقی و در شیب کم، سیستم های بالاکشی عمودی کانترویت (وزن مخالف)، نصب تیرول و عبور مصدوم بر روی تیرول، آموزش و مورد تمرین قرار گرفت.

esloveni-05

دو روز از دوره نیز به عملیات امداد و حمل مصدوم در دو غار عمودی به نامهای آنژه و لوشت یاما اختصاص یافت. در طی این دو عملیات، شرکت کنندگان اقدام به نصب و رولکوبی کارگاههای امداد مورد نیاز در چاهها و طول افقی مسیر کرده و مصدوم را پس از تثبیت در بسکت به بیرون انتقال دادند.با اتمام دوره، کلیه شرکت کنندگان به کشورهای خود بازگشتند و بانوان غارنورد ایرانی نیز شهر لوبلیانا، پایتخت اسلوونی، را به مقصد ایران ترک نمود.
شرکت کنندگان از ایران:
سارا عدالتیان – مشهد
الهه حمیدی – مشهد
مرجان خاندانی – کرمان
افسانه مینایی – تهران
روزشمار برنامه؛
شنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت ۹۴)
استقرار بانوان غارنورد در کمپ راک، منظقه سزنا و تدریس مباحث تئوری
یکشنبه ۲۶ آوریل
مرور گره ها و اصول اولیه SRT – رولکوبی و نصب کارگاههای امداد – سیستم حمل مصدوم و بالاکشی افقی
دوشنبه ۲۷ آوریل
آموزش سیستم کانترویت (وزن مخالف) در امداد غار و تمرین این سیستم – مرور تکنیکهای امداد انفرادی
سه شنبه ۲۸ آوریل
رولکوبی و نصب کارگاههای جدید توسط تمام افراد – آموزش انتقال مصدوم بر روی تیرول –در این روز بسکت در مسیری معین و از طریق کارگاههای کانترویت و تیرول انتقال پیدا کرد و عملیات با تعویض تیمها در کارگاههای مختلف به دفعات تکرار گردید.
چهارشنبه ۲۹ آوریل
امداد در غار آنژه به عمق ۵۷ متر و طول افقی ۱۰۰ متر شامل معابر تنگ و گلی و مسیرهای پرتگاهی. بر اساس وظایف، افراد به تیمهای مختلف تقسیم بندی شدند. تیم اول کار طنابریزی و تجهیز کارگاههای امداد و دسترسی را انجام داد و تیمهای بعدی به ترتیب سایر موارد را طبق هماهنگی فرمانده عملیات اجرا نمودند شامل: انتقال و نصب سیم تلفن به محل مصدوم، انتقال بسکت به محل حادثه، تثبیت مصدوم، انتقال به بیرون توسط کارگاههای بالاکشی افقی و عمودی، کانترویت و تیرول
پس از اتمام عملیات با موفقیت، افراد به کمپ بازگشته و کلیه تجهیزات و طنابها شستشو و بازبینی شد و جهت عملیات بعدی آماده گردید.
پنج شنبه ۳۰ آوریل
تمرین مجدد در فضای بیرون غار و این بار انتقال مصدوم از کف دره به بالای آن از مسیرهای مختلف و کارگاههای متعدد کانترویت و تیرول. عصر آن روز بازدیدی از یک شرکت تولید ابزار غارنوردی و نجات در مرز ایتالیا انجام گرفت.
جمعه ۱ می
امداد در غار لوشت یاما به عمق ۳۵ متر و طول افقی ۲۰۰ متر شامل مسیرهای پرتگاهی. در این روز نیز افراد در قالب تیمهای مختلف اقدام به نصب کارگاههای دسترسی، نصب کارگاههای امداد، نصب سیم تلفن، انتقال بسکت به محل حادثه، تثبیت مصدوم و انتقال مصدوم به بیرون غار توسط کارگاههای بالاکشی، تیرول و کانترویت، نمودند.
عصر آن روز مراسم اهدا مدارک دوره با حضور روسای سازمانهای امداد و نجات غار اسلوونی و امداد بحران و حفاظت شهری اسلوونی برگزار گردید.
شنبه ۲ می
پیمایش غار زلشک یاما ترک کمپ سزنا و بازگشت تیمها.
یکشنبه ۳ می
بانوان غارنورد ایرانی شهر لوبلیانا، پایتخت اسلوونی، را به مقصد ایران ترک نمودند.

 

اولین مرحله جام جهانی بولدر ۲۰۱۵ – کانادا، تورنتو:

can2

کوه‌نامه ؛ ۳۰ ۳۰و ۳۱ می ( ۹ و ۱۰ خرداد )، اولین مرحله جام جهانی بولدر ۲۰۱۵ در تورنتو کانادا برگزار خواهد شد. دو هفته پیش جام جهانی سرعت در کرانه غربی کانادا برگزار شد و حالا در شرق همین کشور که دومین کشور پهناور جهان است جام جهانی بولدر برگزار می شود. خبر خوشحال کننده این است که ۱۳۵ بولدرر از ۲۵ کشور جهان در این جام شرکت دارند. اکثر ستاره های بزرگ بولدر مثل آدام اوندرا – جان هوجر – ژاکوب شوبرت – آلکس پوچیو – آنا اشتور – آکیو نوگوچی حضور دارند اما همچون سالهای گذشته شارافودینوف و گلمانوف غایبان بزرگ این جام هستند ؛ این بولدررر های معروف روسی در سالهای قبل مشکل ویزا داشتند.
از ایران خانم فرناز اسماعیل زاده در این جام جهانی حضور دارند.

 

آخرین عضو باشگاه کم تعداد :

sb1

کوه‌نامه ؛باشگاه ۹b ها ، اعضای چندانی ندارد؛ تا کنون کمتر از ۱۰ سنگنورد جهان موفق به چنین درجه ای از صعود شده اند. با اینهمه، قابل توجه است که در ۵ ماه اخیر ۴ سنگنورد به این تیم کم تعداد پیوسته اند. آخرین عضو این تیم، سباستین بوئن Seb Bouin ، سنگنورد ۲۲ ساله فرانسوی است که اخیرا موفق شد مسیر چیلام بالام Chilam balam را در اسپانیا صعود کند. این مسیر ۸۰ متری ۴۰۰ حرکتی، اولین بار توسط برنابه فرناندز اسپانیایی در سال ۲۰۰۳ صعود شد و فرناندز به آن درجه +۹b داد. اما ۸ سال بعد آدام اوندرا، این مسیر را صعود کرد، و با یک درجه تقلیل، به آن درجه ۹b داد. صعود سب بوئن سومین صعود این مسیر است. سب بوئن دومین فرانسوی است که چنین درجه ای را صعود کرده است، قبل از او فرد رولینگ Fred Rouhling مسیر Akira را با همین درجه در سال ۱۹۹۵ صعود کرده بود.
سنگ‌نوردانی که در ۵ ماه اخیر عضو باشگاه ۹b شده اند:
ژاکوب شوبرت: مسیر Fight or flight, 9b در تاریخ ۳۱/۱۲/۲۰۱۴
ساچی آما – مسیر Fight or flight, 9b
کریس شارما – مسیر + /El Bon combat, 9b
اتان پرینگل – مسیر Jumbo Love, 9b
سب بوئن – مسیر Chilam balam, 9b

 

حادثه فرود منجر به مرگ در ال کاپیتان:

tyler

کوه نامه ؛ در روز ۲۷ می ، Tyler Gordon از کلورادو با ۲۲ سال سن طی یک حادثه در حین فرود ، ۲۰۰ متر سقوط کرده و جان خود را از دست می دهد. Tyler Gordon با دو هم طناب دیگر خود در حال صعود مسیر Nose در دیواره ال کاپیتان بودند.
به گفته دوستانش اون قصد داشته تا با فرود به کمپ پایین تر تعدادی از ابزار هایی را که آنجا بودند را با خود بالا بیاورد. به همین منظور آماده می شود تا با تک رشته طناب دو طول را هم زمان فرود رود. همراهان او می گویند که قبل از فرود انتهای طناب را گره زده بوده است .به هر حال وقتی که او آماده فرود می شود و حمایت خود را جدا می کند به یک باره سقوط می کند و به لبه طاقچه ای بزرگ برخورد می کند.
هم طناب او فرود می رود و می بیند که Tyler به طناب وصل نیست ! معلوم نیست که ایا او Giri Giri ( ابزار حمایت و فرود )خود را به ابزار فرود وصل کرده بوده یا نه و یا اینکه آن را به اشتباه وصل کرده بود.
تیم امداد و نجات پارک یوسمیتی پس از دریافت گزارش حادثه هر سه سنگ نورد را به بالای دیواره و قله منتقل کرده و سپس با هلی کوپتر به پایین انتقال داده است.
به گفته Evans نویسنده سایت El Cap Report متاسفانه درسی که از این حادثه گرفته شده ، کنترل چندین باره ابزار خود و هم طناب شماست .تمامی اعضای تیم بایستی به کارهای هم تیمی خود و فردی که قصد حرکت بر روی طناب را دارد نظارت داشته باشند تا به درستی به ابزار متصل شود .این کار فقط چند لحظه زمان شما را می گیرد و ممکن است باعث نجات جان شما شود .

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت سال سوم شماره‌۱۳۳ تاریخ۹۴،۳،۱۰”

  1. حسين صادق زاده می گوید:

    با نشکر از زحمات خانم محمودی در جمع آوری و انتشار اخبار جامعه کوهنوردی ایران و جهان..همچنین برای زوج جدید باشگاه آقای ناصر کاویانی و خانم زینب داداشی آرزوی خوشبختی میکنم.

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    خسته نباشی خانم محمودی ماشاالله

  3. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام وخسته نباشید.مثل همیشه زیبا و آموزنده بود.باتشکرازشما سرکارخانم محمودی.

دیدگاه خود را بیان کنید