هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌۱۲۹ – تاریخ۹۴،۲،۱۳)

ارسال شده توسط در 3 می 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم              شماره‌۱۲۹              تاریخ۹۴،۲،۱۳

زبان ، لباس افکار است .«ساموئل جانسون»

Retezat_Mountain_-_Spring_Waterfall_02

تیتر خبرها؛
-نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۲،۸
-تولد اعضای باشگاه
-قله نِرو برنامه اول و قله ساکا برنامه دوم باشگاه صعود شد
-احتمال بازگشایی مجدد صعودهای اورست
-اطلاعیه مهم فدراسیون در خصوص فرآیند کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله «نپال»
-گشایش مسیری نو به نام «ایران» بر روی دیواره «شاخ اژدها»

-«فرناز اسماعیل زاده» و ارتقاء رکورد «سرعت» ایران 
-سفر سنگ در «چالابه »

-برگزاری دوره آموزشی نجات فنی و مبانی جستجو – بهار ۹۴
-مجتمع رودبارک از ۲۲ تا ۲۸خرداد میهمان نمی‌پذیرد
-نشستی با حضور خانواده‌های عزیزان از دست ‌رفته‌ی حادثه بهمن «دیزین» سال ۸۸
فراخوان مؤلفین و ناشران در شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب 
-برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردى قهرمانى کشور- رشته«سرعت»
-اجرای‌طرح‌ستاداطلاع رسانی ‌و پیشگیری‌ازحوادث‌کوهستان 
-کوه‌نوردان باشگاه «شیراز جوان» و کشف یک غار زیبا در «خفر جهرم»
-صعود فری سولو و سرعتی ماترهورن در ۱۵۰ امین سالگرد عصر طلایی کوه‌نوردی
-بسته پیشنهادی هفته ؛ پایتخت «نپال» ۳ متر جا‌به‌جا شده است!

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۴،۲،۸:
چهارمین نشست هفتگی باشگاه در سال جدید برگزار شد.
گزارش برنامه صعود قله برف انبار و دیدار با فاطمه عزیزخانی توسط محمدرضا سنمار ارائه شد.
در ادامه نشست ، کلاس نحوه گزارش برنامه نویسی توسط رضا خلیل آبادی برگزار شد.

 

تولد اعضای باشگاه :
روزهای گذشته مصادف با تولد تعدادی از اعضای باشگاه بود.
۷ اردیبهشت تولد رضا طهماسبی و کریم شمشاد  ، ۱۰ اردیبهشت مریم میرزایی و حامد تفضلی ، ۱۲ اردیبهشت فاطمه جزووزیری و امروز ۱۳ اردیبهشت محسن سلیمی .ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی ، شادابی و موفقیت داریم.

 

قله نِرو برنامه اول و قله ساکا برنامه دوم باشگاه صعود شد:

DSC04018

در مسیر قله نِرو

P1010100
در مسیر قله ساکا همراه با پاک‌سازی مسیر از زباله 

با توجه به تعطیلات هفته گذشته باشگاه دو برنامه داشت . طبق جدول برنامه فصل بهار ، برنامه اول صعود قله نِرو بود که دو روزه اجرا شد و برنامه دوم صعود قله ساکا بود. هر دو برنامه با حضور اعضا و میهمانان اجرا شد.

 

احتمال بازگشایی مجدد صعودهای اورست:

dIeA5n6

کوه‌نامه ؛ رئیس بخش کوه‌نوردی وزارت توریست نپال از تلاش جهت آغاز مجدد فعالیتهای کوه‌نوردی بر روی اورست خبر داد.
Tulsi Prasad Gautam تولسی پراساد گوتام، رئیس بخش کوه‌نوردی در وزارت گردشگری با اعلام این خبر از جلسه ای غیر رسمی میان مسئولین وزارت توریست، آژانسهای گردشگری و کوه‌نوردان و تصمیم احتمالی در بازگشایی صعودهای بهاره بر روی اورست خبر داد. ایشان با تایید این امر که زلزله به شکل مستقیم تاثیری در کشته شدن کوه‌نوردان نداشته ابراز داشت: “تیمی از شرپاهای ترمیم کننده مسیر آبشار یخی معروف به “دکترهای آبشار یخی” می توانند ظرف یک هفته اقدام به بازگشایی این مسیر نمایند.
گفتنی است زلزله روز شنبه با شدت ۷٫۸ ریشتر، ۱۸ کشته و ۶۱ مجروح در کمپ اصلی جبهه جنوبی بر جای نهاد. این افراد تماما بر اثر برخورد سنگ و یخ ناشی از بهمن کشته و مجروح شدند. ضمن آنکه در یک تراژدی انسانی بیش از ۵۰۰۰ نفر در نپال جان خود را از دست داده اند.
آقای گوتام با اعلام این موضوع که حدود ۶۰ کوهنورد همچنان در کمپ اصلی مانده‌اند، ابراز داشت: “در صورت بازگشایی مسیر انتظار بازگشت حدود ۳۵۰ تن به کمپ اصلی می‌رود که با شرپاهای خود به ۷۰۰ نفر خواهند رسید و این رقم برای فصل بهار عدد مناسبی است”. او همچنین معتقد است بسیاری از طنابهای ثابت زیر برف مانده و امکان احیای آن وجود دارد. ضمن آنکه ایشان توانایی تجهیز بیشتر طنابها و نردبانهای مسیر را نیز دارند.
لازم به ذکر است فصل عادی صعود بالغ بر ۹۰ روز بوده و تا اوایل ماه جون و آغاز بارشهای موسمی ادامه خواهد یافت.
همچنین آنگ شرینگ شرپا رئیس اتحادیه کوه‌نوردی نپال نیز با تایید تصمیمات اتخاذ شده عنوان داشت شرپاها و دکترهای آبشار یخی بخشی از مسیر را احیاء نموده‌اند.

 

اطلاعیه مهم فدراسیون در خصوص فرآیند کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله «نپال»:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ پیرو حادثه دلخراش زمین‌لرزه در «نپال» و جان‌باختن شمار زیادی از مردم آن کشور، جمعی از جامعه نوع‌دوست کوه‌نوردی با تماس‌هایی خواستار کمک‌رسانی حضوری در «نپال» و یا ارسال کمک‌های نقدی و اجناس مورد نیاز شده‌اند. به اطلاع می‌رساند؛ 
بر اساس پیگیری‌ها و ارتباطات فدراسیون با مبادی ذی‌ربط به ویژه کنسولگری نپال در کشورمان، در حال حاضر صدور روادید برای حضور افراد معلق شده است و با توجه به فرآیند سازماندهی نفرات و شرایط منطقه، غیر از ارگان رسمی «هلال احمر» که درخصوص عوامل مربوطه اقدام نموده، سایر اعزام‌ها توصیه نمی‌شود و کنسولگری «نپال» نیز هیچ‌گونه تضمینی نسبت به ورود و خروج افراد نمی‌دهد.
هم‌چنین به منظور ارسال کمک‌های نقدی و یا اجناس و با توجه به مدیریت متمرکز ارسال کمک‌ها، مقرر است مراتب مقتضی از طریق سفارت «نپال» تنظیم و اعلام گردد.
مع الوصف؛ این فدراسیون و همچنین کنسولگری «نپال» در کشورمان، ضمن سپاس از بذل محبت و نوع دوستی جامعه قدرشناس کوه‌نوردی، خواستار عنایت به این اطلاعیه و شکیبایی تا صدور اطلاعیه‌های بعدی است.
همچنین قویاً توصیه می‌گردد؛ هم‌وطنان عزیز نسبت به واریز هرگونه کمک به حساب‌های غیررسمی – اعلام شده در فضای مجازی – و یا پیوستن به گروه‌هایی که به صورت شخصی اقدام به فراخوان اعزام نفرات کرده اند، جداً اجتناب نمایند.
خاطر نشان می‌شود؛ هرگونه اطلاعیه‎ای در این خصوص که به هماهنگی فدراسیون مربوط باشد، تنها از طریق پایگاه‌ِ رسمی فدراسیون منتشر شده و معتبر خواهد بود.

 

گشایش مسیری نو به نام «ایران» بر روی دیواره «شاخ اژدها»:

XEWJPNOt
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ تیم سنگ‌نوردی کشورمان موفق به گشایش مسیری نو به نام «ایران» بر روی دیواره «شاخ اژدها» در «تیومان» کشور «مالزی» گردید. فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی این موفقیت ارزشمند را به تیم اعزامی کشورمان و سرپرست دلسوز آن «محمود قویدل» صمیمانه تبریک می‌گوید. لازم به ذکر است اعضای تیم فاتح دیواره ۴۸۵ متری «شاخ اژدها» روز ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۸:۳۰ از طریق فرودگاه امام (ره) به کشور بازگشتند. سرپرست این تیم «روز شمار» کوتاهی همراه با تصاویر پیوست را جهت آگاهی هم‌میهنان عزیز ارسال نموده است :

روزشمار برنامه:
٢ اردیبهشت ؛ رسیدن به کوالالا مپور
٣ اردیبهشت ؛ رسیدن به مرسینک و حرکت با کشتی به سمت جزیره تیومان و بندر جنتینک ،رسیدن راهنما تیم اقای تام به ما و سپس با قایق شخصی اقای تام به روستای موکوت حرکت کردیم.
۴ اردیبهشت ؛ امروز تمام ابزارها و وسایل شب مانی رو به پای دیواره انتقال دادیم وبه شناسایی پرداختیم.
۵ اردیبهشت ؛ ادامه مسیرخوانی و شناسایی ،تفکیک لوازم فنی.
۶ اردیبهشت ؛ گشایش شروع
طول اول ۴٢متر
طول دوم ٢٠متر
طول سوم ۴٠متر
طول چهارم ۴۵متر
طول پنجم ٢٠متر
کل گشایش امروز ١۶٧متر
شب مانی بر روی دیواره سه نفر
٧ اردیبهشت ؛ 
طول اول کلاهک ۴٨متر

طول دوم ٣۵متر

طول سوم ٣٠متر
کل کشایش امروز ١١٣متر
شب مانی روی دیواره چهار نفر
٨ اردیبهشت ؛
روز نهایی پیشروی و صعود کامل
ساعت سه شب اقدام به کشایش
طول اول ۴٠متر
طول دوم ۴٠متر
طول سوم ۴۵متر
طول چهارم ۴۵متر
طول پنجم ٣۵متر
کل گشایش امروز ١٩۵متر
طول مسیر ۴٨۵متر
نام مسیر:(ایران ٣)
٩ اردیبهشت ؛ امروز تمام ابزار به روستای موکوت وشب مانی در موکوت فرستاده شد.
١٠ اردیبهشت ؛ روستای موکوت رو به سمت بندر جنتینک ترک کردیم و سپس باکشتی به سمت مرسینک و سپس با اتوبوس به سمت کوالا لامپور وشب استراحت
١١اردیبهشت ؛کوالالامپور
۱۲ اردیبهشت ؛ ایران 

مدیریت و اعضای باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت کسب این موفقیت بزرگ را به سرپرست و اعضای این تیم صمیمانه تبریک می‌گوید.

 


«فرناز اسماعیل‌زاده »و ارتقاء رکورد «سرعت» ایران :

612-main-350987774

 فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛«فرناز اسماعیل زاده» سنگ‌نورد خوب کشورمان در جریان مسابقات ایالتی کانادا در رشته «سرعت» ضمن بهبود رکورد خود و «بانوان سنگ‌نورد ایران» در این رشته، موفق به کسب مدال نقره این مسابقات نیز شد.
«فرناز اسماعیل زاده» در رابطه با حضورش در این رقابت‌ها اظهار داشت؛ بعد از ۱۵ روز تمرینات سخت و مستمر روی دیواره استاندار شهر «ویکتوریا» (محل برگزاری اولین کاپ جهانی ) دیروز در مسابقه ایالتی کانادا در دو رشته «لید» و «سرعت» شرکت کردم.
وی افزود؛ خوشبختانه در رشته «لید» به مرحله دوم راه پیدا کردم و در سرعت با شکستن رکورد خودم با ۹٫۰۲ ثانیه، توانستم مدال نقره مسابقات SCBC رو کسب کنم و پرچم کشورم را روی سکو ببرم.شایان ذکر است؛ در این رقابت‌ها سنگ‌نوردان به نامی از آمریکا، استرالیا، کانادا، مکزیک، چک و چند کشور دیگر حضور داشتند و آقای «لیبر هروزا» نیز توانستند رکورد جهان را بشکنند.
«فرناز اسماعیل زاده» تصریح کرد؛ شرکت من با حجاب برای برگزار کننده خیلی جالب و در عین حال عجیب بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ در این دو هفته باقی‌مانده تا کاپ جهانی به اوج آمادگی خودم برسم.

 

سفر سنگ در «چالابه»

IMG_1232

کوه‌نامه ؛ روز پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاحیه سفر سنگ در «چالابه» با حضور پیشکسوتان کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی استان کرمانشاه و با حضور نزدیک به ۱۳۰ سنگ‌نورد از سراسر کشور برگزار و این مراسم رسما آغاز به کار کرد. زیبایی مسحور کننده «تنگ بزاز خانه» تمامی میهمانانی که برای بار اول به این منطقه آمده بودند را شگفت‌زده کرده بود. برگزار کنندگان این سفر سنگ شرایط میزبانی خوبی مهیا کرده و چادرهایی برای اسکان شرکت کنندگان برافراشته بودند. سنگ نوردان در تمامی مسیرهای مشغول صعود بودند. لازم به ذکر است این سفر سنگ با هزینه شخصی«حسن جوادیان» ترتیب داده شده است.

IMG_1260

شنبه دوازدهم اردیبهشت در ساعت ۹ صبح مراسم اختتامیه انجام شد و از جوان ترین و مسن ترین سنگ نورد حاضر در این مراسم تقدیر به عمل آمد و همچنین بین خانم ها و آقایان شرکت کننده نیز مسابقه ای ترتیب داده شد.
معصومه رجب‌علی عضو و مربی باشگاه نیز در این برنامه حضور داشت و در مسابقه‌ای که در مراسم اختتامیه برگزار شد ، موفق شد به مقام اول دست یابد. اعضای باشگاه اسپیلت کسب این موفقیت را صمیمانه به ایشان تبریک می‌گوید.

 

برگزاری دوره آموزشی نجات فنی و مبانی جستجو -بهار ۹۴ :
به آگاهی می‌رساند؛ کارگروه آموزش این فدراسیون در نظر دارد دوره آموزشی نجات فنی و مبانی جستجو را به شرح زیر در بهار‌ ۹۴ برگزار نماید .
– زمان ثبت‌نام: ساعت ۱۷ اولین روز دوره
– تاریخ برگزاری:
۲۴تا ۲۶ اردیبهشت سال جاری ـ دوره مبانی جستجو
۳۰ و ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد ماه دوره نجات فنی
– محل برگزاری: قرارگاه پلور
– مدارک و شرایط موردنیاز:
۱ـ معرفی‌نامه از هیئت استان
۲ـ گواهی صحت و سلامت از پزشک
۳ـ کارت بیمه ورزشی سال ۹۴
ـ هزینه: ارائه فیش بانکی به مبلغ ششصد هزار ریال برای دوره مبانی جستجو و مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای دوره نجات فنی به حساب سیبا شماره ۰۱۰۶۰۰۸۱۱۴۰۰۲ بانک ملی، شعبه پیام انقلاب اسلامی، به نام فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی
– توجه:
ـ لازم به ذکر است از سال ۱۳۹۴ دوره مبانی جستجو پیش‌نیاز مربیگری کوهپیمایی و نجات فنی، پیش‌نیاز مربیگری سنگ‌نوردی و نجات برف نیز پیش‌نیاز مربیگری برف و یخ خواهد بود.
ـ شرکت‌کنندگان می‌توانند در یک و یا در هر دو دوره حضور یابند.
ـ جهت شرکت در دوره نجات فنی دارا بودن گواهینامه پیشرفته سنگ الزامی می‌باشد.
ـ متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با آقای امیر طالبی، مسئول آموزش بخش جستجو و نجات فدراسیون به شماره ۰۹۱۲۱۸۶۸۲۲۷ تماس حاصل نمایند.
مقتضی است تمامی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی مراتب مذکور اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

مجتمع رودبارک از ۲۲تا۲۸خرداد میهمان نمی‌پذیرد:
بنا بر اطلاعیه کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون؛ امکان سرویس دهی به مراجعین در مجتمع کوهستانی «رودبارک» از تاریخ ۲۲ الی ۲۸ خرداد ماه ۹۴ به دلیل برگزاری یک‌دوره‌ی آموزشی، میسر نیست. لذا ضمن پوزش، در تاریخ مذکور مجتمع «ونداربن» پذیرای عزیزان خواهد بود.

 

 

نشستی با حضور خانواده‌های عزیزان از دست ‌رفته‌ی حادثه بهمن «دیزین» سال ۸۸ :

620-1093445189

به دعوت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و کارگروه پیش‌کسوتان هیئت تهران؛ عصر روز سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۹۴ در محل فدراسیون، خانواده‌های عزیزان از دست ‌رفته‌ی حادثه بهمن «دیزین» سال ۸۸، تنی چند از پیش‌کسوتان، مسئولین فدراسیون، هیئت و باشگاه «دماوند»، طی نشستی به موضوعات پیرامونی و مسائل حقوقی اخیر پرداختند .
این نشست که با یادی از آن عزیزان فقید نیز توأم بود، با رویکرد دلجویی از خانواده‌ها برگزار شد و با بیان دیدگاه‌ها و انتظارات طرفین همراه شد.
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ضمن سپاس از حضور مدعوین و ارج نهادن به شکیبایی و منزلت این خانواده‌های معزز، تصریح می‌دارد جامعه‌ی کوه‌نوردی هم‌واره یاد و خاطره آن فرزندان عزیز و هم‌نوردان فقید را زنده و جاوید نگاه خواهند داشت.
حاضرین در جلسه: زارعی، دکتر صالحی، داورپور، دکتر مساعدیان، رضایی، آبادی خواه، زرین قلم، سعید صبور و خانواده های؛ کاظمی، خراسانی، مقدم، شهپری و کشاورز.

 

فراخوان مؤلفین و ناشران در شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب :

621-main-58708369

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد : به اطلاع می‌رساند؛ بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته و معطوف به رویکرد توسعه‌ی فرهنگ مطالعه کتاب و حمایت از مؤلفین و ناشران حوزه‌ی کوه‌نوردی‌و‌صعودهای ورزشی، این فدراسیون در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ۹۴) نیز شرکت خواهد نمود و با ایجاد غرفه‌ی اختصاصی و مشارکت اهالی این عرصه، به عرضه‌ی محصولات فرهنگی و منشورات این حوزه اعم از کتاب و مجله خواهد پرداخت. لذا با عنایت به تمرکز منشورات در یک غرفه وهمچنین اقبال عمومی نسبت به بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، بدین وسیله از یکایک مؤلفین و ناشران حوزه‌ی کوه‌نوردی‌و‌صعودهای ورزشی دعوت به عمل می‌آید تا از این بستر و فرصت مغتنم بهره‌ی لازم را ببرند.
شایان ذکر است؛ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و با اعلام قبلی، غرفه فدراسیون هر روز میزبان حضور یک یا دو نفر از اهالی قلم، پیشکسوتان، قهرمانان و مسئولین خواهد بود تا بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان از نزدیک با این عزیزان به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.مقتضی‌ست جهت هماهنگی‌های لازم و ارائه محصولات، حداکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت با کارگروه روابط عمومی فدراسیون،
«مهندس مهدی هنرمند» شماره‌ی: ۰۹۱۲۲۰۷۶۳۰۸ تماس حاصل نمائید.

 

برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردى قهرمانى کشور- رشته«سرعت»:

622-main-792500800

پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردى قهرمانى کشور در رشته «سرعت»؛ انتخابى تیم‌های ملى واعزام‌هاى آزاد در رده سنى «نوجوانان»، «جوانان» و «بزرگسالان» ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۴ برگزار خواهد شد.

 

اجرای‌طرح‌ستاداطلاع رسانی‌وپیشگیری‌ازحوادث‌کوهستان:

به آگاهی می‌‌رساند؛ کارگروه پزشکی و جستجو و نجات این فدراسیون در راستای ارتقای ایمنی کوه‌نوردان و در جهت داشتن صعودهای ایمن در صعودهای تابستانی قله دماوند در سال جاری و به دنبال تجربه موفق اجرای “ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان” در قلل شاخص کشور در نظر دارد .
طرح ستاد مذکور را در سال جاری با مشارکت هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌های سراسر کشور به مدت ۱۶ هفته از تاریخ ۱۲ خرداد ماه تا پایان سال ۹۴ در مسیر جنوبی دماوند اجرا نماید. مقتضی است است هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان‌‌ها به‌طور فعال در این طرح مشارکت نمایند.
توجه:
ـ اولویت فعالیت با استان‌های کمتر فعال در زمینه جستجو و نجات و استان‌هایی است که در طرح ستاد سال گذشته در مسیر جنوبی دماوند فعالیتی نداشته‌اند.
ـ معرفی ۶ نفر از فعالان جستجو و نجات از طرف هیئت کوه‌نوردی استان داوطلب الزامی می‌باشد و این افراد باید علاوه بر داشتن گواهی‌ دوره‌های آموزشی کوهپیمایی، کارآموزی برف و کمک‌های اولیه از شرایط فیزیکی و آمادگی لازم جهت حضور در مسیر جنوبی دماوند برخوردار باشند.
ـ حضور و فعالیت افراد در ارزیابی شاخص‌بندی هیئت‌های کوه‌نوردی استان‌های برتر فدراسیون در سال ۹۴ تأثیر مستقیم دارد.
ـ شرح وظایف اعضای ستاد اطلاع‌رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان براساس شیوه‌نامه ستاد اطلاع‌رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان مصوب کارگروه مربوطه می‌باشد.

 

کوه‌نوردان باشگاه «شیراز جوان» و کشف یک غار زیبا در «خفر جهرم»:

81590193-6420959

کوه نوشت ؛ مدیر عامل باشگاه ورزشی شیرازجوان گفت: غارنوردان این باشگاه یک غار بسیار زیبا را در منطقه خفر از توابع شهرستان جهرم کشف کردند.«نادر کرمی» اظهارداشت: طول این غار حدود ۴۰۰ متر است و دارای انواع استالاگمیت و استالاکتیت (چکیده و چکنده) آهکی است و چندین اسکلت نیز در آن مشاهده می شود.
وی افزود:در این غار یک حوضچه آب با مجرای سیفونی وجود دارد که احتمالا تا پشت آن غار ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل باشگاه شیراز جوان بیان کرد:با توجه به شرایط و تنوعی که در کوهستان های اطراف این غار وجود دارد،می تواند یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان فارس باشد.
«کرمی» اشاره کرد:در کشف این غار، شاپور امرالهی، فریدون خسروی ،مرتضی سرمست ،مرتضی فتحی،شرکان شریفی،میثم و علی ویسی شرکت داشند.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

صعود فری سولو و سرعتی ماترهورن در ۱۵۰ امین سالگرد عصر طلایی کوه‌نوردی:

30110

وبلاگ بیواک ؛ دنی آرنولد، کوه‌نورد ۳۱ ساله سوئیسی روز ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) موفق شد قله ماترهورن را از رخ شمالی آن از بیس ۳۴۰۰ متری به طول ۱۱۰۰ متر تا نوک قله؛ ظرف ۱ ساعت و ۴۶ دقیقه صعود کند. رکورد قبلی متعلق به یولی استک بود که در سال ۲۰۰۹ همین مسیر را ظرف ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه صعود کرده بود. بدین ترتیب دنی آرنولد ۱۰ دقیقه رکورد یولی استک را شکسته است. آرنولد می گوید سرعت من خیلی زیاد نبود؛ عامل موفقیت ریتم مناسب صعود بود. ماترهورن برای آرنولد حس خاصی دارد؛ ماترهورن اولین ۴۰۰۰ متری بود که آرنولد وقتی که ۱۸ ساله بود آنرا صعود کرد.
کوه‌نوردان معمولی، معمولا رخ شمالی ماترهورن را ظرف ۸ تا ۱۰ ساعت صعود می کنند.

30099

قله ماترهورن به ارتفاع ۴۴۷۶ متر از قله های معروف آلپ سوئیس است که اولین بار ۱۴ جولای ۱۸۶۵ صعود شد. با اولین صعود این قله، اولین صعودهای تمامی ۶۵ قله بلند و معروف آلپ خاتمه یافت. و نیز، یک دهه شکوهمند کوه‌نوردی (۱۸۶۵-۱۸۵۴) که به عصر طلایی کوه‌نوردی معروف است پایان یافت.
تابستان امسال، ۱۵۰ امین سالگرد عصر طلایی کوه‌نوردی جشن گرفته خواهد شد.

 

بسته پیشنهادی هفته ؛
پایتخت «نپال» ۳ متر جا‌به‌جا شده است!:

Yfk2qzM

کوه‌نوشت ؛ دو روز پس از فاجعه زمین‌لرزه در نپال، زمین‌شناسان با استفاده از داده‌های صدها دستگاه حس‌گر زلزله مشغول بررسی چرایی قدرت تخریب بالای این زلزله‌اند. برخی کارشناسان می‌گویند که زلزله اصلی در راه است!
روز شنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) در عمق ۸۰ کیلومتری زمین واقع در ۸۰ کیلومتری شمال غربی کاتماندو، پایتخت نپال زمین چنان تکان سنگینی خورد که گویی یک شهاب آسمانی به ضخامت ۱۵۰ متر با آن برخورد کرده باشد! ..
یک منطقه سخت صخره‌ای به مساحت حدود ۷ هزار کیلومتر مربع در اعماق زمین، در فاصله سی ثانیه سه متر بر صفحات سنگی زیر خود جا به جا شد. این جا به جایی زمین را تا هزاران کیلومتر آن سوتر لرزاند و در شعاعی به طول ۳۰۰ کیلومتر خرابی‌های بسیار به بار آورد .
در پی آن پوسته زمین در این منطقه کمی به سمت جنوب رانش کرد، به گونه‌ای که کاتماندو اینک نسبت به پیش از زلزله سه متر به سمت جنوب لغزیده است.

تنشی که در صفحات زیرین زمین به زلزله اخیر منجر شد در ۵۰۰ سال گذشته پیوسته افزایش یافته بود. آخرین باری که چنین تنشی در نپال انباشت شده بود و به زلزله انجامید به سال ۱۵۰۵ میلادی برمی‌گرد.
قدرت تخریبی زلزله از برخورد دو صفحه قاره‌ای به پهنای هزاران کیلومتر ناشی شد که در زیر ارتفاعات هیمالیا قرار دارند. صفحه قاره‌ای هند- استرالیایی پوسته زمین هفته‌ای یک متر در صفحه قاره‌ای یورو-آسیا فرو می‌رود.
تصادم صفحات قاره‌ای یادشده سبب شده که حرکت صفحه هندی در طول میلیون‌ها سال به یک چهارم کاهش یابد و انرژی این حرکت در درون آن جریان یابد و به برآمدن ارتفاعاتی مانند هیمالیا منجر شود.
ده قله هیمالیا بیش از ۸ هزار متر ارتفاع دارند. در نتیجه‌ی زلزله‌های متمادی، ارتفاعات یادشده هفته‌ای نیم میلی‌متر بلندتر می‌شوند!
نپال در تقاطع برخورد دو صفحه قاره‌ای یادشده قرار دارد و به دلیل برخورد متمادی این دو قاره سالانه مجموعا دو میلی‌متر کوچک می‌شود. این امر سبب می‌شود که نپال سالانه در مرزهای ۶۰۰ کیلومتری خود به اندازه مساحت دو زمین فوتبال کوچک ‌شود. زلزله روز شنبه‌، نپال را بیش ازپیش در هم فشرد، به گونه‌ای که کاتماندو حالا یک متر بالاتر از پیش از وقوع زلزله قرار دارد.
بنا به برآورد زلزله‌شناسان، زمین‌لرزه‌ی بزرگتر در نپال شاید که در راه باشد!
بنا بر یک فرضیه که بر داده‌های تاریخی استوار است، هر چه از زلزله شدید در منطقه میان صفحات قاره‌ای زمان زیادتری گذشته باشد، زلزله بعدی از قدرت و ویرانگری بیشتری برخوردار خواهد بود.

«راجر بیلهام»، زمین‌شناس دانشگاه کلرادو به سایت اشپیگل گفته است که خطر زلزله‌ای به شدت ۹ درجه در مقیاس ریشتر هند، پاکستان، بوتان، بنگلادش و نپال را تهدید می‌کند. چنین زلزله‌ای صد برابر قوی‌تر از زمین‌لرزه‌ی روز شنبه نپال است و می‌تواند میلیون‌ها قربانی بگیرد.
تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهند که در اعماق زمین در نزدیکی کاتماندو همچنان میزان بالایی از تنش و ناآرامی وجود دارد. این که زلزله بزرگ احتمالی چه زمان رخ خواهد داد قابل پیش‌بینی نیست.گرچه زمین‌لرزه‌ی اصلی ممکن است صد سال بعد روی دهد، ولی مشکل کنونی در نپال پس‌لرزه‌هایی هستند که آرام و قرار را از اهالی گرفته‌اند.قوی‌ترین پس‌لرزه معمولا یک درجه از زلزله اصلی خفیف‌‌تر است، ولی اگر در عمقی کمتر روی دهد، اثرات تخریبی مشابه یا حتی بیشتری خواهد داشت. کاتماندو از روز شنبه تا کنون دو پس‌لرزه از این دست را شاهد بوده است.

 

گرد آورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌۱۲۹ – تاریخ۹۴،۲،۱۳)”

  1. مريم ميرزايى می گوید:

    سلام به همه هم باشگاهی های عزیزم امروز که این صفحه رو میخواستم بخونم با خودم گفتم که هر سال همین موقع تولد منو باشگاه تبریک میگفت اصلا فکر نمیکردم امسال هم اسم من باشه که یه هویی دیدم اسم منم بود کلی خوشحال شدم درسته که چند وقتیه که باشگاه نیستم اما همیشه از اینکه چهارسالی عضو این باشگاه بودم لذت میبرم و یه عالمه عکس و خاطره دارم از اون روزا واقعا به بچه هایی که الان در باشگاه فعال هستند میخوام بگم که قدر این برنامه ها رو بدونن ومنم کلی بهشون حسودیم میشه چون چند وقتیه کوه نرفتم .اسپیلت و هیچ وقت فراموش نمی کنم و همیشه دوستش خواهم داشت .

    ……….
    پاسخ:

    سلام خانم میرزایی
    منم از طرف همه بچه ها به شما سلام می رسونم
    و امیدوارم هرجا که هستید با نشاط و سالم باشید.
    ممنون که به یاد باشگاه اسپیلت و همنودانتون هستید.
    ذ. حمیدی

  2. زلزله پایتخت نپال را جا به جا کرد! | کافه خبر می گوید:

    […] […]

  3. محسن می گوید:

    سلااااااااااااااام و خدا قوت به خانم محمودی عزیز
    بسیاااار عالی و لذت بخش بود
    مرسی

دیدگاه خود را بیان کنید