هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم-شماره‌۱۲۶ -تاریخ۹۴،۱،۲۲)

ارسال شده توسط در 12 آوریل 2015 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم           شماره‌۱۲۶           تاریخ ۹۴،۱،۲۲

تغییر دهندگان اثر گذار در جهان کسانی هستند که بر خلاف جریان شنا می‌کنند. «والترنیس»

spring-in-the-mountains-4312-706 (1)

تیتر خبرها؛
اولین نشست هفتگی اعضای باشگاه در سال جدید ۹۴،۱،۱۸
تبریک تولد اعضای باشگاه
قله لوارک صعود شد
گشایش مسیر«تجربه تغییر» توسط تیم ایرانی بر روی تسارانورو
جلسه‌ی بررسی و هماهنگی میزبان اجلاس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی
برگزاری یک همایش‌ ویژه «کوه‌پیمایی همگانی» در سطح هر استان
فراخوان پاکسازی «رود دره درکه / ۲۸ فروردین ۹۲ »
جمعه‌ای پرحادثه برای امداد و نجات در ارتفاعات تهران
دسترسی به «اینترنت» Wi-Fi در ارتفاعات «توچال»
تخلفات و تعرضات زیست محیطی را به ۱۵۰۴ اطلاع دهید!
دو ۹a و دو +۹a ظرف سه روز
دریافت کنندگان کلنگ طلایی از بیست و سومین جشنواره کلنگ طلایی
راهی برای تسهیل پیاده‌روی‌های طولانی‌
رکورد گینس در پیمایش یک سقف

 

اولین نشست هفتگی اعضای باشگاه در سال جدید ۹۴،۱،۱۸
اولین نشست هفتگی باشگاه در سال جدید برگزار شد . در این نشست گزارش برنامه اولین صعود سال ۹۴ که قله شاه‌جهان در منطقه اسفراین بود توسط حسین کمیلیان همراه با عکس و فیلم ارائه شد. 
در ادامه نشست نیز آقای حمیدی مسئول باشگاه به ارائه و معرفی جدول برنامه‌های فصل بهار پرداخت.

 

تبریک تولد اعضای باشگاه :
روزهای هفته گذشته مصادف با تولد تعدادی از اعضای باشگاه بود.
۱۷ فروردین حمید طربی ، ۲۰ فروردین مرجان گودرزی و محمدحسین الستی .ضمن عرض تبریک به تک‌تک این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی ، شادابی و موفقیت داریم.

 

قله لوارک صعود شد:

 DSC03725

سومین برنامه باشگاه در سال جدید صعود قله لوارک در منطقه رندون (سولقان) بود که با حضور ۱۹ نفر اجرا شد.

 

گشایش مسیر«تجربه تغییر» توسط تیم ایرانی بر روی تسارانورو:

70ksvP8T

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ تیم اعزامی کشورمان متشکل از «حمیدرضا شفقی»، «حسن گرامی» و «فرشاد میجوجی»؛ ۴۴۲ متر مسیر با درجه سختی ۱۳b بر روی «تسارانورو» بلندترین دیواره قاره «آفریقا» در «ماداگاسکار» طی مدت ۶ روز با نام «تجربه تغییر»the change experience گشایش یافت. این تیم هم‌چنین در صعود مجدد مسیر، به مدت ۳ روز از روند گشایش مسیر تصویربرداری نمود.

522-main-120203905

522-1595447790

 

522-1537012063

522-2115142345

 

در ادامه و به نقل از کوه نوشت ؛ این تیم علاوه بر ارسال تصاویر و توپوی مسیر؛ متنی را نیز به این شرح ارسال کردند: «ما نه این دیواره را زدیم و نه آن را به لرزه انداختیم! فقط فرصت یادگرفتن بیشتر از طبیعت و انسان‌ها را آموختیم . این مسیر نتیجه تلاش بی‌وقفه و پرتلاش همه نفرات تیم در این برنامه است. مسیر بر روی دیواره ecole از مجموعه برج‌های «سارانورو» است. طول مسیر ۴۴۲ متر و بیشترین درجه سختی آن ۱۳d می‌باشد.»

 

جلسه‌ی بررسی و هماهنگی میزبان اجلاس فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی:

9abae742a9374d5c2cfee072fa802c4b_L

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ روز یکشنبه ۱۶ فروردین۹۴ اولین جلسه‌ی بررسی و هماهنگی میزبانی کشورمان از اجلاس و مجمع عمومی آتی جهانی فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی IFSC در سال ۲۰۱۶، برگزار شد.در این جلسه ضمن بررسی مراتب برگزاری و میزبانی شایسته‌ی این رویداد بین‌المللی، در خصوص زمان و مکان آن نیز پیشنهاداتی مطرح گردید و مقرر شد پس از اعلام به فدراسیون جهانی و تائیدیه‌های لازم، برنامه‌ریزی و اقدامات مربوطه با تشکیل ستاد ویژه‌ی این رویداد انجام گیرد.
حاضران در جلسه عبارت بودند از: رضا زارعی، همایون بختیاری، منصوره گرجی، هادی صابری، حمید آسیابان، محمد فهیمی و حسین رضایی.

 

برگزاری یک همایش‌ ویژه «کوه‌پیمایی همگانی» در سطح هر استان :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ با توجه به تقویم ورزشی ارائه شده از سوی این فدراسیون به وزارت ورزش و جوانان، تمامی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی سراسر کشور ملزم به برگزاری یک همایش‌ ویژه کوهپیمایی همگانی در سطح استان با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌ها، و با حضور ناظران فدراسیون می‌باشند. لذا ضروری است تمامی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی زمان و مکان همایش استانی خود را در یکی از فصول سال ۹۴ تا حداکثر ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری به این فدراسیون اعلام نمایند. همایش مذکور می‌بایست به منظور جذب کلیه اقشار جامعه و با در نظر گرفتن کلیه اصول ورزش کوهپیمایی برگزار شود.بدیهی است فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ملزم به پشتیبانی مالی و اهدای هدایای مراسم خواهد بود.

 

فراخوان پاکسازی «رود دره درکه / ۲۸ فروردین ۹۲ »:

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ بر اساس برنامه‌ریزی کارگروه «پناهگاه‌های فدراسیون»، با رویکرد «کوهستان پاک»، پاکسازی «رود دره درکه» با مشارکت همگانی و حضور گروه‌ها ، باشگاه‌های کوه‌نوردی و مسئولین در روز جمعه ۲۸ فروردین ۹۴ به شرح مسیرهای ذیل برگزار می‌شود:
۱- پناهگاه پلنگ چال تا ایستگاه پنج تله کابین توچال
۲- میدان درکه
جهت تهیه ملزومات پاکسازی به پناهگاه پلنگچال مراجعه شود. 

 

 

جمعه‌ای پرحادثه برای امداد و نجات در ارتفاعات تهران:

PFECLOT

انجمن پزشکی کوهستان ایران؛این هفته ارتفاعات شمالی تهران جمعه پر حادثه ای را پشت سر گذاشت.

۱- یک دره نورد هنگام تمرین در آبشار سوتک دربند هنگام فرود از آبشار بدلیل گیرکردن طناب در ابزار فرود در مسیر انتهایی آبشار با فشار شدید آب زیر آبشار مواجه شده و دچار خفگی گردیده و درگذشت. این کوهنورد جوان ۳۰ ساله که به همراه یکی از دوستان خود برای تمرین به منطقه دره “اوسون” و آبشار سوتک رفته بود و دچار حادثه گردید.

به گزارش ” حامد ارشدی فرد” مسئول پایگاه امداد و نجات کوهستان هلال احمر مستقر در دربند حادثه حدود ساعت ۱۲٫۳۰ روز جمعه ۲۱ فروردین ماه اتفاق افتاد و بلافاصله مراتب حادثه به نیروهای امداد و نجات کوهستان هلال احمر مستقر در دربند اطلاع داده شد. این دره نورد “احسان کاظمی “نام داشته و از کوه‌نوردان آزاد تهران بود.

در پی این حادثه تیم‌های مجهز امدادی به منطقه اعزام گردیده و پس از سه ساعت پیکر وی را به میدان سربند منتقل و پس از طی تشریفات قانونی تحویل خانواده وی شد.

۲- در حادثه دوم در منطقه دارآباد یک کوه‌نورد زن ۳۳ ساله دچار حمله قلبی گردیده و دچار بیهوشی می گردد که تیم امداد و نجات کوهستان مستقر در منطقه دارآباد به محل حادثه اعزام می گردند که خوشبختانه با انجام اقدامات لازم وی نجات یافته و به مراکز درمانی ارجاع داده می شود.

۳- در حادثه سوم یک کوه‌نورد جوان سی ساله دچار پیچ خوردگی پا گردیده که با کمک نیروهای امداد و نجات کوهستان به پایین منتقل می گردد.

۴- در حادثه چهارم نیز یکی از کوه‌نوردان جوان در اثر ضربه به مچ پا دچار ضرب‌دیدگی جدی شده که در ساعت ۱۱ صبح امروز ۲۱ فروردین ماه به نیروهای امدادگر کوهستان هلال احمر اطلاع داده شده و تیمی برای انتقال این مجروح به ارتفاعات دربند اعزام می گردد.

 

دسترسی به «اینترنت» Wi-Fi در ارتفاعات «توچال»:

8g0NT

«ایرانسل»از راه‌اندازی خدمات اینترنت پرسرعت بی‌سیم مبتنی بر فناوری Wi-Fi در ارتفاعات «توچال» تهران خبر داد. بدین ترتیب، مشترکین ایرانسل با حضور در منطقه توچال و اتصال به شبکه وای-فای ایرانسل با نام irancellWiFi می توانند از ۵۰۰ مگابایت اینترنت رایگان پرسرعت برای مدت ۶۰ ساعت برخوردار شوند.
براساس این گزارش، برای استفاده از این خدمات کافیست مشترکین سیم کارتهای ایرانسل، پس از اتصال به شبکه وای-فای ایرانسل، با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۴۰۳۱، نام کاربری و رمز عبور ویژه این شبکه را دریافت و از خدمات آن برخوردار شوند.
دریافت نام کاربری و رمز عبور در هر ۲۴ ساعت یک بار امکان پذیر خواهد بود و فاز اولِ خدمات اینترنت پرسرعت مبتنی بر Wi-Fi ایرانسل؛ در پارکینگ، ایستگاه اول و دوم «توچال» قابل دسترس خواهد بود.

 

تخلفات و تعرضات زیست محیطی را به ۱۵۰۴ اطلاع دهید! :

کوه نوشت ؛ «سرهنگ قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع اظهار داشت؛ سامانه‌ی تلفنی ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی در رابطه با تخلفات و تعرضات زیست محیطی، آلودگی هوای محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع‌هایی از این دست فعال است. 

وی افزود؛ حضور بیش از ۵۰۰ واحد گشتی، ۳۵۰۰ نیروی سازمان جنگل ها ، ۲۰۰ هزار همیار طبیعت، محافظان افتخاری، NGO ها و انجمن های صنفی، تلفن آن لاین ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی و فعالیت مراکز فرماندهی آنلاین، کنترل تخلفات برای حفاظت از عرصه های طبیعی و ملی نقش عمده ای در کاهش تخلفات و آتش سوزی داشته و خواهد داشت.
«سبزعلی» تصریح کرد: در ۱۵ روز نخست سال جاری حدود ۲۰ مورد تخریب و تصرف در اراضی ملی سراسر کشور اتفاق افتاد که برای آنها پرونده تشکیل شد .
وی با بیان اینکه در این ایام تصرفی در اراضی ملی استان تهران نداشتیم یادآور شد: تنها در ارتفاعات سوهانک با وجود تذکراتی که داده شده بود بدون توجه به این اخطارها در مراتع واقع در این ارتفاعات مسابقات ماشین سواری برگزار شد که با حکم قضایی ۴۰ دستگاه از این خودروها توقیف شد!

 

دو ۹a و دو +۹a ظرف سه روز:

635639377840778461_Ramon_Pachamama

وبلاگ بیواک ؛ رامون ژولین، سنگ‌نورد ۳۳ ساله اسپانیایی ظرف دو روز غیر پیاپی (اول و سوم آوریل – جمعا سه روز) توانست دو صعود با درجه (۹a = (5.14d و نیز دو صعود با درجه( (۹a+ = 5.15a انجام دهد. این ۴ صعود ۲ روزه غیر پیاپی به قدری جذاب بوده که اکثر سایت‌های تخصصی سنگ‌نوردی خبر آن‌را منتشر کرده‌اند.
رامون ژولین اولین ۹a خود را ۱۳ سال پیش در سال ۲۰۰۲ انجام داده است. او تا کنون دوبار قهرمان جهان و ۷ بار قهرمان راک مستر شده است.

 

دریافت کنندگان کلنگ طلایی از بیست و سومین جشنواره کلنگ طلایی:

29744

وبلاگ بیواک ؛بیست و سومین جشنواره کلنگ طلایی از تاریخ ۹ تا ۱۲ آوریل ( ۲۰ تا ۲۳ فروردین ) در پای مون‌بلان و در دو شهر شامونی فرانسه و کورمایور ایتالیا برگزار شد.
امسال کلنگ طلایی، هیئت داوری یا هیئت ژوری ( Jury) نداشت!
برگزار کنندگان مراسم، برعکس سالهای گذشته، هرگز از کلمه ژوری یا داوری استفاده نکردند، آنها نام انتخاب کنندگان بهترین صعودها را نه هیئت داوری بلکه کمیته فنی (technical commitee) نهادند و تا آخر به همین نام بسنده کردند. انتخاب شد‌گان برای بهترین صعودها نیز، برند‌گان نام ندارند بلکه صرفا دریافت کنندگان کلنگ طلایی هستند. این برندگان، یا دقیق‌تر این دریافت کنندگان کلنگ طلایی، برعکس سالهای قبل، نه در روز پایانی این مراسم بلکه همانند جایزه یک عمر دستاورد کوه‌نوردی، از قبل انتخاب و معرفی شده بودند. در هر حال :

جایزه یک عمر دستاورد کوه‌نوردی: سر کریس بانینگتون
دریافت کنندگان کلنگ طلایی:
۱ – تامی کالدول، آلکس هانولد (آمریکا) – تراورس ۵ روزه ی ۷ قله ی خط الرأس فیتزروی در پاتاگونیا، فوریه ۲۰۱۴ – seven-summit traverse of the Fitz Roy
2 – آلکساندر گیوکوف، آلکسی لونچینسکی (روسیه) – اولین صعود رخ جنوب غربی تامسرکو به ارتفاع ۶۶۱۸ متر در نپال – direct southwest face of Thamserku
3 – آلس سزن، لوکا لیندیک، مارکو پریزلی (اسلوونی) – اولین صعود رخ شمالی هاگشو به ارتفاع ۶۶۵۷ متر در هندوستان. north face of Hagshu
کمیته فنی بین المللی:
“کمیته فنی بین المللی” که دریافت کنندگان کلنگ طلایی را انتخاب کرده است مرکب از ۹ کوه‌نورد معرف جهان از ۹ کشور به اسامی زیر است :
کازوکی آمانو (ژاپن)،والریبابانوف‌(روسیه)، هروه بارماس (ایتالیا)، استفان بنوئیست (فرانسه)، اندی هوسمان (انگلیس)، مایکل کندی (امریکا)، اینس پاپرت (آلمان)، رافائل اسلاوینسکی (کانادا)، آندره استریمفلی (اسلوونی).

راهی برای تسهیل پیاده‌روی‌های طولانی‌:

229256_687

کوه نوشت ؛ «استیون کالینز» از دانشگاه «کارنگی ملون» و همکاران اش، مقاله‌ای را در ژورنال «طبیعت» منتشر کرده‌اند که گویای راهی برای تسهیل پیاده‌روی‌های طولانی‌ست. آن ها یک استخوان بندی خارجی چکمه مانند را طراحی و تست کرده‌اند که می توان آن را پوشید و بخشی از بار راه رفتن را به این دستگاه واگذار کرد!
افرادی مانند پستچی‌ها یا مأموران قرائت کنتور که هر روز مسافت زیادی را باید پیاده روی کنند، یا سربازها که باید بار سنگینی را در مسافتی زیاد حمل کنند، یا افرادی که به دلیل جراحت، معلولیت یا قطع عضو در راه رفتن مشکل دارند، می توانند به کمک این چکمه‌ها مسافت بیشتری را بدون خسته شدن بروند.
هزینه متابولیک (مقدار سوخت و ساز بدن) طی راه رفتن با استفاده از این وسایل، حدود ۷ درصد کاهش می یابد. این اختراع، کار عجیبی انجام نمی‌دهد بلکه تنها به مانند عملکرد ماهیچه‌ها و تاندون‌ها، به فرد یاری می‌رساند. فنر تعبیه شده در چکمه‌ها، با هر گام ابتدا انرژی را ذخیره و سپس آزاد می کند، به این ترتیب که با برداشتن پا از روی زمین انرژی ذخیره شده و سپس برای گذاشتن پا بر روی زمین انرژی آزاد می شود و به اصطلاح راه رونده را هل می‌دهد.
برای اعمال نیروی مورد نیاز برای حرکت بدن به جلو، به طور معمول ماهیچه های بدنتان، زحمت اصلی را می‌کشند. کار چکمه‌ها سهیم شدن در این زحمت است که منجر به افزایش کارایی بدن به میزان ۷ درصد می‌شود. هر چند این مقدار صرفه جویی، خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما در عمل حس خوبی می‌دهد و شما را راضی خواهد کرد.
راه رفتن با این وسایل مانند آن است که ۴ کیلوگرم از وزن بدنتان را کم کرده است!

 

رکورد گینس در پیمایش یک سقف:

29547

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه؛ استفانو کارناتی سنگ‌نورد ایتالیایی با پیمایش یک سقف ۱۵ متری به درجه ۷c در ۶۲ ثانیه ، یک رکورد جهانی گینس را به ثبت رساند. اینکه برنامه‌های تلویزیونی حتی فقط برای چند ثانیه اختصاص به اخبار سنگ‌نوردی داشته باشند و موجب انتقال پیام به طیف وسیعی از مخاطبان در سرتاسر جهان در باره ارزش این ورزش شوند، همیشه لذت بخش است. بعد از استفانو گیسلفای که در نمایش جنگجویان نینجای آمریکایی اولین اروپایی شناخته شد که بر تمامی موانع مسابقه غلبه پیدا کرد حالا استفانو کارناتی در پیش برنامه تلویزیونی رکورد دار گینس معرفی می شود. استفانو عضو باشگاه کوه‌نوردی عنکبوتان لکو و قهرمان نوجوانان جهان در رشته سنگ‌نوردی است . ویدیوی کوتاهی از استفانو در این آدرس به نمایش در آمده که در حال پیمایش سقف ۱۵ متری افقی در عرض ۶۲ ثانیه است . کمی به شوخی شباهت دارد اما اینطور نیست . این مسیر یک ۷c بسیار دشوار است. در واقع رکورد در ماه جولای گذشته به ثبت رسیده اما برنامه آن چند شب پیش پخش شده ، گیره‌ها و مسیر برای این آزمون به طور ویژه توسط دوناتو له لا طراحی شده و حالا به عنوان استانداردی جدید برای تلاش های بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم-شماره‌۱۲۶ -تاریخ۹۴،۱،۲۲)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام ودرودخدمت خانم محمودی.خسته نباشید.مثل همیشه زیباوخواندنی.سپاس

دیدگاه خود را بیان کنید