هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم -شماره‌۱۲۳ -تاریخ ۹۳،۱۲،۲۴)

ارسال شده توسط در 15 مارس 2015 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم           شماره‌۱۲۳          تاریخ ۹۳،۱۲،۲۴

7SEEN_89

عید آمد و ما خانه‌ی خود را نتکاندیم
گردی نستردیم و غباری نستاندیم
دیدیم که در کسوت بخت آمده نوروز
از بیدلی ،آن را زِ در خانه برآندیم
هر جا گذری، غلغله ی، شادی و شور است
ما آتش اندوه به آبی ننشاندیم
آفاق پر از پیک و پیام است، ولی ما
پیکی ندواندیم و پیامی نرساندیم
احباب کهن را نه یکی نامه بدادیم
و اصحاب جوان را، نه یکی بوسه ستاندیم
من دانم و غمگین دلت، ای خسته کبوتر
سالی سپری گشت و ترا ما نپراندیم
صد قافله رفتند و به مقصود رسیدند
ما این خرک لنگ، زجویی نجهاندیم
مانند افسون زدگان، ره به حقیقت
بستیم و جز افسانه ی بیهوده نخواندیم
از نه خم گردون، بگذشتند حریفان
مسکین من و دل در خم یک زاویه ماندیم
طوفان بتکاند مگر “امید” که صد بار
عید آمد و ما خانه خود را نتکاندیم

«مهدی اخوان ثالث»

در این شماره می خوانید :

-نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۲،۱۹
-تولد اعضای باشگاه 
-آخرین برنامه باشگاه در سال ۹۳ اجرا شد
-برگزاری جلسه هم‌اندیشی بخش «یخ‌نوردی» کارگروه مسابقات
-دیدار رئیس فدراسیون ایران و رئیس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی
-انتخاب «ایران» به عنوان میزبان اجلاس جهانی سنگ‌نوردی در سال ٢٠١۶
-«ایران» میزبان مسابقات سنگ‌نوردی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ «آسیا» شد
-حضور آزمایشی مسابقات سنگ‌نوردی برای اولین بار در بازی‌های آسیایی/۲۰۱۸
-پایان تلاش بر روی نانگاپاربات
-خودروی کوه‌پیما با ۴۲۲ اسب‌بخار!

 

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۲،۱۹:

چهل و یکمین و آخرین نشست هفتگی باشگاه در سال ۱۳۹۳ اختصاص به جشن پایان سال داشت. طبق روال هر سال ،باشگاه اسپیلت آخرین سه شنبه سال( قبل از چهارشنبه سوری) جشنی را با حضور اعضای خود برگزار کرده و به معرفی و تقدیر از اعضا در بخش‌های مختلف می پردازد.(گزارش کامل مراسم جشن قبل از پایان سال بر روی همین سایت قابل مشاهده است.)

 

 

تولد اعضای باشگاه :
روز ۲۰ اسفند مصادف با تولد نصرت‌اله طریقی از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی‌شان را داریم.

 

 

آخرین برنامه باشگاه در سال ۹۳ اجرا شد:

DSC02748

آخرین برنامه باشگاه اسپیلت در سال ۹۳ صعود قله سیاه کوه در منطقه آلاشت بود. این برنامه با حضور ۱۳ نفر از اعضا و به سرپرستی آقای حمیدی اجراشد.
با تشکر از آقای علی صباغی جهت همراهی و پذیرایی در منزل ییلاقی‌شان در دهکده زیبای لرزنه.

 

 

برگزاری جلسه هم‌اندیشی بخش «یخ‌نوردی» کارگروه مسابقات :

419-main-2097902775

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ عصر روز ۲ شنبه ۱۸ اسفند با حضور تنی چند از فعالان رشته یخ‌نوردی جلسه هم اندیشی و مشورتی در امر گسترش و رشد یخ‌نوردی و درای تولینگ در محل فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزار گردید. در این جلسه حاضران ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به فعالیتهای صورت گرفته در سال ۹۳ پیشنهادات خود در امر رشد و گسترش این شاخه را ارائه نمودند. از جمله: …
برگزاری دوره های استعدادیابی
برگزاری رقابتهای استانی و کشوری
شرکت در رقابتهای بین المللی و رقابتهای قهرمانی آسیا در کشور کره جنوبی
و …

 

 

دیدار رئیس فدراسیون ایران و رئیس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی :

442-main-1268046917

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛ درحاشیه اجلاس جهانی سنگ‌نوردی در «بادن» سوئیس؛ «رضا زارعی» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشورمان با «فریتز فرایلند» رئیس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی دیدار نمودند. در این دیدار رئیس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی ضمن قدردانی از برگزاری اجلاس «اکسس» در سال ۲۰۱۴ در تهران، برگزاری کمپ جوانان جهان در کوه دماوند در ماه آگوست و اجلاس جوانان در تابستان آینده را جهت آشنایی اعضا با کشور ایران و کمک به رشد کوه‌نوردی کشورمان موثر دانست و اظهار امیدواری نمود در آینده ای نزدیک از ایران بازدید به عمل آورد.
«فریتز فرایلند» همچنین پیشنهاد برگزاری جلسه هیات مدیره اتحادیه جهانی کوه‌نوردی در سال ۲۰۱۶ در تهران را مطرح نمود که با استقبال رئیس فدراسیون کشورمان روبرو و مقرر شد در آینده نزدیک این امر به صورت مکتوب به فدراسیون کشورمان اعلام گردد.
وی در سال ۲۰۰۸ در سفر به «ایران» موفق به صعود کوه «دماوند» شده بود.

 

 

انتخاب «ایران» به عنوان میزبان اجلاس جهانی سنگ‌نوردی در سال ٢٠١۶ :

449-main-431631240

به گزارش فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛در جریان برگزاری «مجمع اتحادیه جهانی سنگ‌نوردی» در شهر «بادن» سوئیس، «جمهوری اسلامی ایران» در فرآیند انتخابات، به عنوان میزبان «اجلاس جهانی سنگ‌نوردی سال ٢٠١۶» برگزیده شد .به گزارش رسیده؛ «مجمع اتحادیه جهانی سنگ‌نوردی» صبح روز ١۴ مارچ در شهر «بادن» سوئیس آغاز گردید که در این مجمع «رضا زارعی» رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشورمان به همراه «محمد فهیمی» مسئول امور بین‌الملل فدراسیون نیز حضور داشتند.
در بخشی از این مجمع و در فرآیند انتخاب میزبان اجلاس جهانی سنگ‌نوردی سال ٢٠١۶، «تهران» با ۲۸ رأی در رقابت با «کبک» کانادا با ۱۱ رأی به عنوان میزبان انتخاب گردید.
در ادامه گزارشی از سایر موارد مطرح شده در این مجمع را ملاحظه می‌نمائید:
ابتدا شهردار «بادن» و سپس رئیس فدراسیون «سوئیس» به حاضران خوش آمد گفتند. سپس رئیس اتحادیه جهانی سنگ‌نوردی مجمع را با طرح صورتجلسه مجمع سال قبل در «پاریس» و اخذ رأی تأییدیه حاضران آغاز نمود.

سپس طرح عضویت کشورهای «برزیل» و «استونی» جهت اتحادیه جهانی و «آندورا» جهت عضویت در قاره اروپا به رأی گذاشته شد و مورد تایید کشورهای عضو قرار گرفت.

در ادامه؛ کشور «کلمبیا» و «لوکزامبورگ» به عنوان عضو ناظر (بدون پرداخت حق عضویت و حق رأی) پذیرفته شدند. ضمن آنکه طرح رد عضویت برخی کشورها بدلیل عدم پرداخت حق عضویت مطرح و مورد تأیید اعضا قرار گرفت.
هم‌چنین «مارکو اسکولاریس» رئیس اتحادیه جهانی سنگ‌نوردی گزارشی از رقابت‌های سنگ‌نوردی در المپیک جوانان در «نانجینگ» چین را ارائه نمود که مورد توجه حضار قرار گرفت.
سپس سایر اعضا گزارش کمیسیون‌های مختلف اتحادیه از جمله رقابت‌های قهرمانی جهان، جام‌های جهانی، قهرمانی قاره‌ها و … و همچنین گزارش رؤسای هر قاره را ارائه نمودند.
از جمله مباحث مورد توجه عموم اعضا، برگزاری رقابت‌های سنگ‌نوردی در بازی‌های آسیایی «جاکارتای» اندونزی ۲۰۱۸ به صورت آزمایشی بود که با تشویق حضار همراه بود.
در ادامه؛ سرمایه‌گذاری کشورهای عضور در قاره «آفریقا» نظیر نصب دیواره توسط چینی‌ها در «تانزانیا» نیز با تشویق و استقبال حضار روبرو گردید.
از دیگر مباحث مهم مطرح شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:
– تغییر در لوگوی اتحادیه جهانی سنگ‌نوردی
– تلاش جهت پخش زنده و تلویزیونی رویدادهای سنگ‌نوردی از طریق پایگاه اینترنتی: www.ifsc.tv
– انتخاب «فرانسه»، «روسیه» و «ژاپن» به عنوان برترین‌های «اورال» رقابت‌های ٢٠١۴
– برگزاری مسابقات قهرمانی جوانان جهان ٢٠١۵ در ماه سپتامبر در «آرکوی» ایتالیا و ٢٠١۶ در ماه نوامبر دز «گوانگژوی» چین
– حضور سنگ‌نوردی در بازی‌های جهانی (رشته های غیر المپیکی) ٢٠١٧ «لهستان» و ٢٠٢١ «بیرمنگام» انگلستان
– حضور سنگ‌نوردی در بازی‌های دانشجویان جهان ٢٠١۶ «شانگهای» چین

 

 

«ایران» میزبان مسابقات سنگ‌نوردی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ «آسیا» شد :

ZRdSkaPl

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ؛هم‌زمان با برگزاری اجلاس سنگ‌نوردی آسیا در شهر «بادن» سوئیس، کشورمان درخواست میزبانی رقابت‌های سنگ‌نوردی جوانان و نوجوانان آسیا ۲۰۱۶ و بزرگسالان آسیا ۲۰۱۷ را ارائه نمود، که با تأیید اعضا روبرو گردید. خاطر نشان می‌شود؛ زمان و مکان دقیق رقابت‌های فوق پس از بررسی‌های لازم میان فدراسیون ایران و اتحادیه آسیا متعاقباً اعلام خواهد گردید. شایان ذکر است؛ «رضا زارعی» رئیس فدراسیون و «محمد فهیمی» مسئول امور بین الملل فدراسیون در این اجلاس حضور داشتند.

 

 

حضور آزمایشی مسابقات سنگ‌نوردی برای اولین بار در بازی‌های آسیایی/۲۰۱۸ :

439-main-1979372820

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور به نقل از گزارش رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور «اندونزی» اعلام کرد ؛ در سال ۲۰۱۸ و هم‌زمان با بازی‌های آسیایی «اندونزی»، برای نخستین بار رقابت‌های سنگ‌نوردی به صورت آزمایشی و غیر رسمی در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است کمیته ملی المپیک «اندونزی» درخواست حضور کشورها در رقابتهای فوق را در ماه ژانویه ۲۰۱۵ به کمیته ملی المپیک کشورهای آسیایی اعلام داشته است. برگزاری این رقابت‌ها در بازی‌های آسیایی مقدمه ای برای حضور دائمی مسابقات سنگ‌نوردی در بازی‌های آسیایی است که مورد درخواست عموم علاقه‌مندان این رشته بوده است …
در تصویر زیر عناوینی از سایر رشته های غیر المپیکی حاضر در بازیهای آسیایی «اندونزی» مثل اسکواش، سپکتاکرا، وشو و … را ملاحظه می‌نمائید:
439-1336450296

 

 

 

پایان تلاش بر روی نانگاپاربات:

IMG_5917_TX-1024x626

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ بنا به اعلام تیم کمپ اصلی نانگاپاربات ، کوه‌نوردان تصمیم گرفته‌اند به هرگونه تلاش بیشتر برای صعود به قله خاتمه دهند و به کمپ اصلی برگردند.
بعد از اینکه بعدازظهر روز جمعه را به بحث در این رابطه پرداختند در نهایت به این نتیجه رسیدند که مسئولانه‌ترین تصمیم این است که انصراف دهند و فردا به پایین برگردند. تیم کمپ اصلی در فیس بوک نوشته: ” ارتباط برقرار شده از طریق بی سیم ، بسیار دشوار است، فردا درباره علت این تصمیم بیشتر خواهیم پرسید.” در آخرین تلاش کوه‌نوردان علی سدپارا، آلکس تکسیکون و دانیل ناردی کمپ ۴(۷۲۰۰ متر) را ساعت ۳ صبح به وقت محلی برای صعود به قله ترک کردند، تحت شرایط مناسب جوی احتمال موفقیت آنها زیاد بود با این حال یک گردش اشتباه در تاریکی آنها را به بن بست هدایت کرد ، در نیمه های روز به کمپ ۴ برگشتند و برای تجدید قوا و تلاشی دیگر برای قله استراحت کردند و امروز غافلگیرانه خبر انصراف آنها از صعود مخابره شده است.
وبلاگ کوه نوشت در ادامه می نویسد ؛
ارتفاع زدگی عامل برگشت از ناگاپاربات
«علی» علیرغم سوابق قابل توجه کوه‌نوردی بعد از کمپ ۴ دچار ارتفاع زدگی شدید شده و گیج بودن او باعث به انحراف رفتن تیم از مسیر کمپ ۴ به سوی قله و رسیدن به بن بست شده است. آلکس در این رابطه بعد از تمام شدن ماجرا گفته ما به علی و سابقه کوه‌نوردی او اعتماد داشتیم.جای تعجب دارد که او در تمامی طول برنامه کلمه ای در باره بیماری خود به زبان نیاورده . بعد از اینکه به بن بست می رسند گفته اشتباه آمده‌ایم و چاره‌ای جز برگشت به کمپ ۴ نداریم. هنگام شب در خواب هذیان می گفته با این وجود مابقی متوجه وخامت حال او نشده بودند تا اینکه صبح روز بعد هنگام شروع برای حمله مجدد به قله، می بینند که علی دستکش ها را به پا می کند و جوراب ها را به دست !
در این شرایط از او سؤالهای مختلفی می کنند، از زن و تعداد فرزندان و از این قبیل اما علی فقط پرت و پلا جواب می دهد، به کمپ اصلی بی سیم می زنند که هوا چطور است؟ پاسخ می شنوند که عالی است ، برای تیم کمپ اصلی این سؤال عجیب بوده و احساس می کنند که اتفاقی افتاده زیرا قبلا بارها و بارها شرایط جوی خوب را اعلام کرده بودند. سرگیجه، سردرد شدید، اختلال در تکلم و نداشتن تعادل موجب می شود که فورا با پیامی کوتاه و نامفهوم به کمپ اصلی، راهی پایین شوند. فاصله بین کمپ ۴ تا کمپ ۳ خطرناک‌ترین بخش فرود آنها بوده زیرا هنگام صعود ثابت گذاری نشده بوده است. علی می توانسته روی پای خود بایستد اما مدام لغزش داشته ، با رسیدن به طناب ثابت خیال آنها کمی آسوده می شود اما سطح یخ زده بین کمپ ۳ تا ۲ و دیواره دشوار کینشوفر به تنهایی موجب استرس و دقت زیاد در همراهی با او شده. به کمپ ۲ که می رسند حال علی بهتر می شود ، با بی سیم با محمد خان صحبت می کند و گریه را سر می دهد، گریه او موجب می شود که مابقی خیالشان راحت‌تر شود زیرا حالا علی متوجه شرایط خود شده است. بین کمپ ۲ تا ۱ محمد خان که با دارو، یک چادر و کمی آذوقه به کمک آنها شتافته بود را می بینند. حالا همگی صحیح و سالم در کمپ اصلی هستند .
ایگونه، اپراتور سایت آلکس و عکاس مستقر در کمپ اصلی که شاهد پیشروی تیم از کمپ ۴ به بالا بودند، با بررسی مجدد تصاویر متوجه شده اند که ارتفاعی که آلکس هنگام صعود از کمپ ۴ به بالا اعلام کرده با تصاویری که از آن ارتفاع تهیه شده همخوانی ندارد. به عبارتی آن را پایین‌تر می دانند! چیزی که وقتی شرایط عادی شد باید بیشتر درباره آن صحبت کنند. شاید خستگی مفرط تیم موجب برآورد اشتباه آنها از این ارتفاع شده باشد، اما حالا وقت این حرفها نیست، مهم این است که حال علی بهتر شده و به زودی بهبودی کامل خواهد یافت زیرا هوای خوب به آنها اجازه می دهد که به پایین برگردند.
تلاش های زمستانی نانگاپاربات ۲۰۱۵-۲۰۱۴ در یک نگاه؛
بعد از ۲۷ سال و ۲۲ بار تلاش زمستانی، امسال نیز نانگاپاربات صعود نشد.
تیم الیزابت ره وول و تومک مکیوویچ که بیشترین سابقه تلاش زمستانی روی این قله را داشتند با نجات یافتن ازحادثه سقوط در شکاف یخی زودتر ازسایرین به کار خود خاتمه داد. اطلاع رسانی این تیم بیشتر بعد از خاتمه برنامه صورت گرفت. مسیر آنها بهمن خیز بود اما کمتر با یخ درگیر بودند و البته همان مسیری نبود که درابتدا خیال صعود از آن را داشتند.
تیم روسیه جزئیات برنامه خود را حین و بعد از اتمام برنامه منتشر نکرد و تجربه آنها در اختیار سایرین قرار نگرفت اما این تیم درست اول دی کار خود را روی جبهه روپال شروع کرد، بسیار منظم و از قبل برنامه ریزی شده پیشروی کرد و بموقع نیز از منطقه خارج شد. در تمامی مدت اجرای برنامه بهمن آنها را تهدید می کرد ، سرعت باد در مسیر شل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده شد و ۴۵ روز با این شرایط به مبارزه پرداختند.
دانیل ناردی با رفتن الیزابت و تومک از تلاش روی تیغه ماموری منصرف شد و به کوه نوردان مسیر کینشوفر پیوست ،اطلاع رسانی دانیل از برنامه خود بسیار به داستان سرایی و پرداختن به حواشی نزدیک بود تا گزارشی از کار فنی که روی این تیغه در حال اجرای آن بود . دانیل صاف ترین مسیر به سمت قله را انتخاب کرده بود، آنهم به صورت سولو، ایده ای بلندپروازانه که مجبور بود برای متقاعد ساختن اسپانسرها مرتبا کلیپ ، عکس، کروکی و… از کمپ اصلی منتشر کند اما با پیوستن به تیم کینشوفر، اطلاع رسانی تلاش او نیز شفاف تر شد.
کوه نوردان مسیر کینشوفر شامل تیم ایران ، آلکس تکسیکون و دو همراه پاکستانی و در نهایت دانیل ناردی از پوشش خبری خوبی برخوردار بودند، سایت بارابس اسپانسر آلکس ، سایت اسپانیایی دسنیول، سایت اختصاصی و فیس بوک آلکس، سایت اکسپلوررز، منابع خبری بودند که ما برای انتشار ۵۵ پست خود به آنها مراجعه کردیم. به امید استفاده کسانی که در آینده خیال صعودهای زمستانی به هشت هزارمتری ها را دارند.

 

 

خودروی کوه‌پیما با ۴۲۲ اسب‌بخار!

uCh1W6S

کوه نوشت ؛ کمپانی مشهور «مرسدس بنز» با معرفی مدل «آف‌رود ۴×۴² G500 » در نمایشگاه خودروی «ژنو»، بار دیگر جایگاه برتر خود را در جمع برترین سازنده‌گان خودروهای شاسی‌بلند به رخ جهانیان کشید. این خودرو با ۴۲۲ اسب بخار، در مسیرهای سنگلاخی و پرشیب کوهستان و حتی رودهای خروشان و کم‌عمق نیز متوقف نمی‌شود!

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم -شماره‌۱۲۳ -تاریخ ۹۳،۱۲،۲۴)”

  1. حکیم می گوید:

    سلام
    http://uplod.ir/uh4cksoeg932/3.mkv.htm
    لینک دانلود آموزش گره های مورد نیاز در کوهنوردی توسط استاد مصدری

  2. محمد حسین صائمیان می گوید:

    به نام بزرگ آفریننده

    دوستان همنورد-استاد گرامی جناب آقای حمیدی :
    از اینکه در سال ۱۳۹۳ با همه مشکلات اجتناب ناپذیر مرا هم در خانواده اسپیلت پذیرفته و تحمل کردید از شما سپاسگزارم. به امید خدا (در سال ۱۳۹۴) با شیوه های نو پویایی باشگاه محترم اسپیلت تداوم یابد.پیشاپیش نوروز ۱۳۹۴ بر خانواده صمیمی اسپیلت تهنیت باد

    ارادتمند
    م .ح.صائمیان

    به نام خدا

    بهار روزگار رستن‌ها و شکفتن‌هاست. این کارکرد گیتی یا طبیعت است. در نوروز ایرانیان به شیوه‌ای نمادین، این دگرگونی و رستاخیزی را که در گیتی رخ می‌دهد و پدیده‌ای فرخنده و اهورایی است، ارج می‌نهند و بزرگ می‌دارند.
    مردگان خفته، زمان را از نشانه‌های آن می‌شناسند و درمی‌یابند. زندگان بیدار زمان را در خود می‌آزمایند. آنان می‌دانند که این دمی که هم اکنون در آنیم اگر از دست رفت هرگز دوباره به دست نمی‌آید. پس این دم، دمی است یگانه، بی‌جایگزین و تکرارناپذیر. به ناچار می‌باید داد کار ، داد زندگانی را در هر دم به شایستگی داد. از هردم آن بهره‌ای را می‌باید برد که تنها از آنِ آن دم است.

    جشن آیین نوروزی را می‌توان آیین و جشن زندگانی هم دانست، زیرا بازگشت به آغاز رها شدن از کهنگی و آغاز نوشدگی هم هست. ما بندیان جهان خاکی هنگامی که سال کهن به فرجام می‌رسد و سال نو آغاز می‌گیرد می‌باید از این فرجام و آغاز اندرز بگیریم و بهره ببریم. آن بهره و اندرز این است که شیوه زندگانی کهن را که از آن پس به کار ما نمی‌آید به کناری بنهیم.
    ( استاد دکتر جلال الدین کزازی)

دیدگاه خود را بیان کنید