هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره ‌۱۲۰ -تاریخ ۹۳،۱۲،۳)

ارسال شده توسط در 22 فوریه 2015 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال سوم              شماره ‌۱۲۰             تاریخ ۹۳،۱۲،۳

یک معلم بزرگ تو را به دانش رهنمون نمی‌کند.بلکه او تو را تا بالاترین حد توانایی فکرت هدایت می‌کند.«آبراهام لینکلن» 

snow-mountain

در این شماره می خوانید :
– نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۱،۲۸
– اعضای جدید باشگاه :
– حضور آقایان حمیدی و محمودی در گردهمایی پیش‌کسوتان کوه‌نوردی استان
– برنامه صعود کاسونک اجرا شد
– طرح دیدگاه‌های اعضای مجمع در مورد پیوستن فدراسیون به «معاونت همگانی»
– آخرین خبر از تیم «نانگاپاربات»
– آغاز پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر / زاهدان
– برگزاری مسابقات بولدرینگ جام سیمرغ قزوین
– گردهمایی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور / ۳۰ بهمن
– تقدیر از مدال آوران سنگ‌نوردی در سال ۹۳ و فاتح قله «شیشاپانگما»
– گزارش «دوره آموزشی صعودهای ترکیبی در کشور فرانسه» / ۴ اسفند
– اورست: تغییر مسیر صعود؛ بازگشت به مسیر اولیه در آبشاریخی خومبو
– آدام اوندرا: به صعود ۹c / 5.15d فکر می کنم
– آکونکاگوا: رکورد سرعتی کیلیان ژورنت شکسته شد
– ثبت رکورد «سقوط آزاد» با پریدن از فراز قله «کلیمانجارو»
– جلیقه‌ی هوشمند اکسیژن، گرما و برق برای «کوه‌نوردی»
– آلکساندر دوبا قایقران لهستانی، ماجراجوی سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵

 

نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۱،۲۸ :
سی و هشتمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا و میهمانان برگزارشد. در این نشست ، علاوه بر ارائه گزارش برنامه صعود قله کرکس توسط علی منصوری همراه با فیلم و عکس ، قسمت دوم فیلم لمس خلأ نیز پخش شد.در پایان نمایش این فیلم ، نقد و تحلیل آن به قلم آقای محمد اسماعیلی (اهدا کننده این فیلم به باشگاه اسپیلت)برای حضار توسط مجری جلسه رامین شریف‌زاده قرائت شد.

 

اعضای جدید باشگاه :
هفته گذشته آقای مازیار مهران به عضویت باشگاه درآمدند. ضمن خوش‌آمدگویی ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه را داریم.

 

حضور آقایان حمیدی و محمودی در گردهمایی پیش‌کسوتان کوه‌نوردی :

nazariyan22

به نقل از خانه کوه‌نوردان تهران ؛ به دعوت پیش کسوت گرامی “محمود نظریان” جمعی از بزرگان ، پیش‌کسوتان ، کوه‌نوردان ودست اندرکاران عرصه‌ی کوه‌نوردی ، پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه در منزل ایشان جمع شده و ساعاتی را درکنار یک دیگر گذراندند. ” زنده یاد عبداله عبدالصمدی” از اولین کسانی بود که این بدعت نیکو را گذاشت و تا وقتی که در قید حیات بود به برگزاری هر ساله آن مقید وهمت داشت . یادش گرامی
از نکات مهمی که در این شب از یادها نرفت یاد دوستان از دست رفته بود. دراینجا باید از زحمات بی دریغ خانوده ی ایشان که با تلاش بی وقفه خود این مهم را فراهم نمودند سپاس گذار و ممنون باشیم.
در این گردهمای آقایان حمیدی و محمودی نیز حضور داشتند . شایان ذکر است که از هفته گذشته آقای محمودی به عنوان نماینده باشگاه در کارگروه پیش‌کسوتان هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان مشغول به فعالیت شدند.

 

برنامه صعود کاسونک اجرا شد:

IMG_2533

برنامه هفته گذشته باشگاه ، صعود قله کاسونک بود. این برنامه با حضور ۱۶ نفر از اعضا و به سرپرستی آقای حمیدی اجراشد ولی با توجه به برف سنگین در منطقه و وجود بهمن ،برنامه تغییر کرده و صعود تا زیر صخره‌های خاتون بارگاه و تا ارتفاع ۳۳۰۰ متر انجام شد .

 

طرح دیدگاه‌های اعضای مجمع در مورد پیوستن فدراسیون به «معاونت همگانی»:

334-main-1597549769

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ در جریان برگزاری مجمع عادی فدراسیون که چهارشنبه ۲۹ بهمن با حضور «رباب شهریان» معاونت امور بانوان وزارت ورزش و جوانان به عنوان «رئیس مجمع» برگزار شد، اعضای مجمع خواستار شفاف سازی وی و وزارت ورزش در خصوص موضوع قرارگرفتن فدراسیون در حوزه معاونت «همگانی» شدند که با توضیحات ایشان همراه گردید .
وی در این باره تاکید کرد؛ معتقدم موضوع مطرح شده نافی فعالیت‌های فدراسیون در حوزه قهرمانی نیست و کماکان قهرمانان و حوزه‌ی قهرمانی فدراسیون مورد حمایت و پشتیبانی وزارت خواهد بود و یقینا نباید تاثیری در بعد قهرمانی داشته باشد. آنچه که مورد نظر بوده است؛ با عنایت به ماهیت بخش «کوهپیمایی»، ضریب نفوذ این رشته در توسعه ورزش «همگانی» و مخاطبان بسیار زیاد «کوهپیمایی» در کشور، می‌باشد.
«شهریان» تصریح کرد؛ با این وجود به سهم خودم با توجه به انتقاد قریب به اتفاق اعضای مجمع نسبت به این موضوع و اینکه نظرات کارشناسی احصا نشده، در جلسات مرتبط دیدگاه اعضای محترم را انتقال خواهم داد، ضمن اینکه تقاضا می کنم به صورت جامع و تخصصی این موضوع را متعاقبا ارائه کنید تا بنده به صورت ویژه این نظرات را به وزیر انتقال دهم و امیدوارم مراتب مورد انتظار شما محقق شود.

 

آخرین خبر از تیم «نانگاپاربات»:

nanga parbat (1)

کوه نوشت ؛«ایرج معانی» در قالب گزارش ارسالی به «کوه‌نوشت» از تلاش‌های انجام شده تاکنون همچنین وضعیت فعلی گفت و دراین‌باره اظهار داشت؛ طی روزهای گذشته مسیر کمپ اصلی به کمپ سوم بازگشایی و حدود ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ متر طناب ثابت از کمپ اول تا سوم نصب شده است.وی افزود؛ تیم که هم اکنون مراحل هم هوایی و انتقال تدارکات فنی و غذایی خود را به پایان رسانده اکنون در انتظار چند روزه هوای خوب به منظور تلاش برای صعود قله می باشد.

jRQxuNI

همچنین «معانی» در مورد ادامه روند صعود و فعالیت های آتی این تیم افزود؛ تیم ۳ نفره ما متشکل از رضا بهادرانی، محمود هاشمی و بنده قصد دارد به صورت هماهنگ با تیم‌های دیگر منطقه برای صعود نهایی تلاش کند. همچنین در مورد مسیر و شرایط منطقه نیز باید گفت که مسیر کمپ اصلی تا کمپ اول در طی این چند روز بارش اخیر، دوباره از برف پوشیده شده و باید برف کوبی سنگینی تا کمپ اول داشت.«ایرج معانی» تصریح کرد؛ مسیر از کمپ اول تا کمپ دوم با طناب های ۶ الی ۱۰ میلی متری به صورت کامل ثابت گذاری شده که چند طول ابتدایی مسیر، برف سفت و الباقی سنگ و یخ بلور می باشد. وی افزود؛ مسیر کمپ دوم به سوم به صورت یک‌پارچه یخ بلور با شیب تقریبی ۶۰ درجه می باشد که به خاطر باد همیشگی و برودت سرما نصب طناب‌های ثابت این مسیر کار سختی بود. مسیر کمپ سوم به چهارم، نیز مسیر یخ و برفی می باشد که نیاز به ۴۰۰ متر طناب ثابت دارد.«معانی» تأکید کرد؛ در مورد قله و تلاش نهایی نکته حائز اهمیت بادگیر بودن مسیر و برودت هوا می باشد و در صورتی که هوای مناسب به منطقه وارد شود صعود قله دور از دسترس نیست.
وی در مورد مسیر کمپ چهار به قله نیز گفت، این مسیر پوشیده از برف سفت در یک تراورس بزرگ می باشد. پس از آن صعود از یک مسیر سنگی و یخی خواهد بود که با توجه به ارتفاع بالای هشت هزار متر کار ساده ای نیست.«ایرج معانی» وضعیت شرایط کمپ اصلی را نیز این‌گونه توصیف کرد؛ همه چیز آماده و تیم در حال استراحت و تجدید قواست.

 

آغاز پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر / زاهدان:

347-main-755390795

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ پانزدهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر وگرامی‌داشت یادواره شهدای تاسوکی؛ انتخابی تیم ملی و اعزام‌های آزاد دربخش آقایان رشته سرطناب باحضور ورزشکاران سراسرکشور از امروز در زاهدان آغازگردید. درمراسم افتتاحیه این مسابقات تنی چند ازمسولین ، از جمله مدیرکل ومعاون ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان وآقای داورزنی ریاست فدراسیون والیبال حضورداشتند. دراین رشته ۵۸ ورزشکارسنگ‌نورد از۱۷ استان کشور حضوردارند.
به گزارش رسیده؛ علیرغم پیش ثبت نام بسیاری از ورزشکاران واعلام حضور، به دلیل شرایط جوی ناپایداردر زاهدان، متأسفانه ازشرکت درزمان مقررباز ماندند.

 

برگزاری مسابقات بولدرینگ جام سیمرغ قزوین:

331-main-1385192607

به نقل از سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ دهمین دوره مسابقات بولدرینگ جام سیمرغ در روز جمعه مورخ ۲۴ بهمن ۹۳ در شهر قزوین برگزار گردید.در این دوره از مسابقات با وجود همزمانی با اردوی تیم ملی نوجوانان و جوانان و نیز نزدیک بودن به مسابقات جام فجر، ۴۶ شرکت کننده از ۱۴ استان کشور به رقابت پرداختند.پس از برگزاری مرحله مقدماتی ۶ شرکت کننده ( آقایان رضا کلاسنگیان،سعید صفری، آرش دوستاریان، امید سلیم جواهری، محسن بهشتی راد، مجتبی خدایی) به مرحله فینال صعود کردند که در نهایت نفرات ذیل به مقام اول تا سوم دست یافتند :
مقام اول سعید صفری از نفت امیدیه
مقام دوم مجتبی خدایی از تهران
مقام سوم رضا کلاسنگیان از گلستان

 

گردهمایی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور / ۳۰ بهمن :


339-main-1829051691

گردهمایی هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور پنج‌شنبه ۳۰ بهمن در آکادمی ملی المپیک برگزار گردید. در این گردهمایی ضمن ارائه توضیحات اجمالی هیئت‌ها و کارگروه‌ها، هیئت‌های استانی به بیان انتقادات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مختلف و مرتبط پرداختند و در ادامه روسای کارگروه‌ها و مسئولین فدراسیون به تبیین و پاسخ به موارد مطرح شده پرداختند.

 

تقدیر از مدال آوران سنگ‌نوردی در سال ۹۳ و فاتح قله «شیشاپانگما»:

335-main-2081326714

در حاشیه برگزاری مجمع فدراسیون در روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۳ ، از مدال آوران سنگ‌نوردی در سال ۹۳ «رضا علیپور»، «بهنام خلجی»، «فرناز اسماعیل زاده» و «الناز رکابی» و همچنین «عظیم قیچی ساز» فاتح قله «شیشاپانگما» با اهدای لوح و هدیه، تقدیر شد.

 

گزارش «دوره آموزشی صعودهای ترکیبی در کشور فرانسه» / ۴ اسفند :

340-main-1037576318

باشگاه «کوه‌نوردی و اسکی دماوند» گزارش «دوره آموزشی صعودهای ترکیبی در کشور فرانسه» را با یادی از مرحوم «عباس نوری» برگزار می‌کند. شایان ذکر است؛ مربیان شرکت‌کننده با هماهنگی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در دوره‌ی مذکور حضور داشته‌اند.
زمان: دوشنبه ۴ اسفند ۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
نشانی: خیابان کارگر، تقاطع جمهوری، همایش فرهنگسرای فن‌آوری اطلاعات.

 

گزارش ایمن سازی مسیر صعود آبشار یخی آبنیک:

20150109_132652

سایت هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛کارگروه آموزش هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران با همکاری فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی نسبت به ایمن‌سازی مسیر صعود آبشار یخی آبنیک به سرپرستی آقای عباس علی نژاد به شرح زیر اقدام نمود.
۱٫ انهدام رولهای کارگاه قدیمی
۲٫ نصب کارگاه زنجیر و حلقه
۳٫ نصب ۳ کارگاه در سمت راست و بالای آبشار جهت درای تولینگ و صعود های ترکیبی
۴٫ نصب ۲۰ متر سیم بکسل فولادی با قطر ۸ میلی متر جهت اتصال کارگاهها به یکدیگر
۵٫ نصب ۶ عدد رول جهت مسیر سر طناب درای تولینگ
این سایت در ادامه از همکاری آقایان محمود میر نوری، مهرداد لطیفیان، کامران اندامی، حسن جواهرپور و عارف گرانمایه که در این پروژه تشکر و قدردانی نموده است.

 

اورست: تغییر مسیر صعود؛ بازگشت به مسیر اولیه در آبشاریخی خومبو:

EverestKhumbutopo2015

وبلاگ بیواک ؛ در پی حادثه منجر به مرگ ۱۶ شرپای راهنما در فصل صعود ۲۰۱۴، اینک دولت نپال تصمیم گرفته است مسیر صعود را در آبشاریخی خومبو تغییر دهد.
آبشاریخی خومبو به عنوان سخت‌ترین بخش مسیر گردنه جنوبی اورست شناخته می شود. این آبشار در پایین‌ترین بخش یخچال خومبو قرار دارد و مسیری پر از پرتگاه ، بلوک‌های یخی و شکاف‌های عمیق است. بدتر از همه اینکه طبیعت این بخش از مسیر دائما در حال تغییر است – برج های یخی فرو می ریزند و شکاف های یخی جدید ایجاد می شوند.
از دهه ۱۹۹۰ تا کنون مسیر قرمز رنگ که در عکس می بینید مسیر عبور از آبشار یخی خومبو بوده است. این مسیر پر پیچ و خم که در شانه غربی یخچال قرار دارد با طناب های ثابت و نردبانها، بیس کمپ را به کمپ ۱ متصل می کرد و ظاهرا آسان تر از مسیر اصل(مسیر سبز رنگ ) بوده است. اما تغییر شرایط محیط ، افزایش خطر بهمن و وقوع بهمن مرگبار سال گذشته باعث شده تا دوباره طناب ها و نردبان ها به مسیر اصلی ( مسیر سبزرنگ ) بر گردند، با این امید که ایمنی بیشتری ایجاد شود.
مسیر اولیه یا همان مسیر اصلی ( مسیر سبز رنگ ) از مسیر شانه غربی ( مسیر قرمز رنگ ) فنی تر و زمان‌برتر است اما ثبات آن بیشتر است. بعلاوه، از ریزشی‌های یخچال‌های معلق در مسیر شانه غربی دور است.
در هر فصل صعود شرپاها ۳۰ تا ۴۰ بار این مسیر را طی می کنند و این خود احتمال برخورد با بهمن را بیشتر می کند. مطابق گزارش BBC فقط در همین آبشاریخی خومبو حدود ۴۰ کوه‌نورد؛ و عموما شرپا؛ جان خود را از دست داده اند.
یکی از خواسته‌های شرپاها این بود که بارها و تجهیزات توسط هلی کوپتر از بیس کمپ به کمپ ۱ منتقل شود. این امر موجب می شد تا رفت و آمد کمتری بین بیس کمپ و کمپ ۱ صورت گیرد؛ اما با این خواسته موافقت نشد. دولت نپال به خاطر شکننده بودن محیط کوهستان، استفاده از هلی کوپتر را، حتی برای نجات، در ارتفاعات بالای بیس کمپ ممنوع کرده است.
در هر حال تغییر مسیر مورد استقبال کوه‌نوردان و شرپاها قرار گرفته است.

 

آدام اوندرا؛«به صعود ۹c / 5.15d فکر می کنم»:

cee635145ad7a438ae066c6b737ab964_L

وبلاگ بیواک ؛ آدام اوندرا سنگ‌نورد ۲۲ ساله چک و قهرمان کم نظیر تاریخ صعودهای ورزشی، این روزها در کانادا است. امروز، ۱۶ فوریه او در فسیوال بین المللی فیلم کوهستانی ونکوور (VIMFF) سخنرانی می کند و روزهای بعد در کمپ IFSC به آموزش سنگ‌نوردان جوان‌تر می پردازد. یک مجله سنگ‌نوردی کانادا از فرصت استفاده کرده و مصاحبه ای با اوندرا انجام داده که بخش هایی از آن‌را می خوانیم:
۱ – این نوع اسلایدشوها را دوست دارم. چون تنها راهی است که می توانم از طریق آن چیزی به جامعه بدهم. من فقط صعود می کنم و تازه بابت آن پول هم پرداخت می شود؛ اما، من هیچ چیز به جامعه نمی دهم. هیچ چیز تولید نمی کنم ، هیچ خدمتی ارائه نمی کنم. تنها کاری که می توانم بکنم الهام بخشی به مردم است تا ذهن شان را تغییر دهند و بهتر زندگی کنند.
۲ – اولین بار است که به امر آموزش می پردازم. همیشه فردگرا بوده ام و بیزار از اینکه بخواهم به دیگران بگویم چه کاری انجام دهند. اما حالا خودم یک مربی دارم و احساس می کنم که مربی‌گری امری آمرانه نیست بلکه امری است مربوط به همکاری، به اشتراک گذاشتن دانش، و ایجاد انگیزه و اشتیاق در دیگران. و همین مرا مشتاق به انجام آن می کند.
۳ – آموزش به خودی خود مهم است، اما بعد از آن، سنگ‌نورد باید بتواند در لحظه معین و در شرایطی که قرار دارد کاری را که خودش تشخیص می دهد انجام دهد، و البته این کار سختی است. به همین دلیل در تمرینات شبیه سازی می کنم، فضا و آتمسفر مسابقه را ایجاد می کنم. با این‌همه، آتمسفر واقعی مسابقه متفاوت است و هر سنگ‌نوردی رویکرد خودش را در مقابله با فشار مسابقه انجام می دهد.
۴ – سنگ‌نوردی همیشه برای من مهم بوده است. اما این به آن معنا نیست که دانشگاه و درس و مشق را ترک کنم و فقط به سنگ‌نوردی بپردازم. تعلیم و تربیت مهم است و فارغ از هر کاری باید به آن پرداخت. به نظر من هر روز نمی توان بیش از ۴ ساعت تمرین کرد زیرا بدن چنین اجازه ای نمی دهد؛ بنابراین بقیه روز را می توان به مشغله دیگری پرداخت.
از هر نوع صعودی لذت می برم . وقتی که روی صعود تمرکز می کنم تازه می شوم. صعود روی سنگ طبیعت همیشه برای من مهم بوده است و همیشه با من خواهد بود. اما مسابقه، موضوعی متفاوت است. با همان هیجان، و البته مبارزه! گاهی احساس می کنم که باید در طبیعت باشم و به همین دلیل است که نمی توانم در یک فصل مسابقه در تمام مراحل حضور داشته باشم. من از قلبم تبعیت می کنم!
۵ – دانشجوی رشته اقتصاد و مدیریت بازرگانی هستم. ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می شوم، سر تمرینات می روم، بعد دانشگاه، تمرینات، ناهار، دانشگاه، و بازهم تمرینات. ساعت ۷ یا ۸ شب به خانه بر می گردم.
۶ – به صعود ۹c / 5.15d فکر می کنم و این قطعا شدنی است. در مسابقات داخل سالن شرکت می کنم، تمرینات سخت انجام می دهم و بر این عقیده ام که اینها از من سنگ‌نوردی قوی تر و بهتر برای صعود ۹c / 5.15d ، روی سنگ طبیعت خواهند ساخت.

 

آکونکاگوا: رکورد سرعتی کیلیان ژورنت شکسته شد:

10411881_785742694834865_3537443757167146925_n

وبلاگ بیواک ؛ کمتر از ۲ ماه بعد از رکورد صعود و فرود سرعتی کیلیان ژورنت در آکونکاگوا، یک دونده کوهستان اکوادوری – سوئیسی به نام کارل اگلوف موفق شد همان مسیر ژورنت را ظرف ۱۲ ساعت صعود کند و فرود بیاید. رکورد ژورنت ۱۲ ساعت و ۵۲ دقیقه بود. بدین ترتیب کارل اگلوف تقریبا یک ساعت رکورد ژورنت را شکسته است. آکونکاگوا بلندترین قله قاره آمریکا است. در کشور آرژانتین واقع شده و ارتفاع آن ۶۹۶۰ متر است. به دلیل واقع شدن این قله درنیم‌کره جنوبی فعلا در آنجا تابستان است.
تاریخ صعود: ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ – ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

 

ثبت رکورد «سقوط آزاد» با پریدن از فراز قله «کلیمانجارو»:

W2LbpA8PH

کوه نوشت ؛ ماجراجوی پنجاه ساله روسی در اقدامی بی‌سابقه از مرتفع ترین قله آفریقا و تنها با استفاده از جلیقه پرواز سقوط آزاد کرد!
به گزارش واحدمرکزی‌خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «راشا تودی»: «والری روزوف» ماجراجوی پنجاه ساله روسی بعنوان نخستین فرد در جهان موفق شد با استفاده از جلیقه پرواز، از بام آفریقا و از ارتفاع بیش از پنج هزار متری، سقوط آزاد کند. وی که پیشتر موفق به پرش از کوه اورست شده است، اعلام کرد: سقوط آزاد از کوه «کلیمانجاور» به‌مراتب دشوارتر بود و مجبور شده است یک سال برای چنین سقوط آزادی تمرین کند … این ماجراجوی روسی با این اقدام، رکود سقوط آزاد از چنین ارتفاعی با جلیقه پرواز را در جهان به نام خود ثبت کرد.
«والری روزوف» گفت: ترسناک‌ترین زمان در این پرش، زمانی بود که پیش از سقوط ، تصمیم‌گیری می‌کردم بپرم یا نپرم!!

 

جلیقه‌ی هوشمند اکسیژن، گرما و برق برای «کوه‌نوردی»!

HVMtng

کوه نوشت ؛ پس از هوشمند شدن گوشی های موبایل، دنیای تکنولوژی روی به سوی هوشمند کردن وسایلی برای ساده تر کردن زندگی و ورزش آورده است. کوه‌نوردی در حوزه‌ی حرفه‌ای، ورزشی سنگین و سخت است و چون نیاز به راه رفتن در مسافت‎های طولانی و ناهموار و ارتفاعات بالا دارد، بردن وسایل مورد نیاز و سنگین در این ورزش، بسیار دشوار است. لذا سازندگان تکنولوژی برای آسان‌تر کردن فتح قله های بلند، جلیقه‌ای طراحی کرده اند که هوشمند است.
این جلیقه ی هوشمند با وجود سبک بودن، قابلیت های بسیاری دارد. یکی از این قابلیت‌ها، داشتن هوای فشرده برای استفاده در ارتفاعات بالا می‌باشد.
از دیگر ویژگی‌های موثر این جلیقه‎ی هوشمند، سبک و نازک، داشتن وسایل جانبی لازم برای یک کوه‎نورد است.این جلیقه مجهز به سیستم حرارتی قابل تنظیم برای گرم کردن افراد نیز می‌باشد. همچنین امکان تولید برق با استفاده از انرژی نور و آب نیز با کمک این جلیقه امکان پذیر است.

 

آلکساندر دوبا، قایقران لهستانی، ماجراجوی سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵:

kayak-aggressive-ocean_85269_600x450

“می پرسند پیرمرد چند سال داری؛ می گویم پیر مرد نیستم، من فقط یک جوان ۶۷ ساله هستم.”
وبلاگ بیواک ؛ سرانجام خوانندگان «نشنال جئوگرافیک» با آرای بی سابقه خود ( ۵۲۱۰۰۰ رأی )، الکساندر دوبا قایقران لهستانی را به عنوان ماجراجوی سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ انتخاب کردند. الکساند دوبا که حالا ۶۸ ساله است ،سال گذشته میلادی در ۶۷ سالگی ۷۷۰۰ مایل عرض اقیانوس اطلس را از لیسبون پرتقال تا فلوریدای آمریکا ( از یک قاره به قاره دیگر ) با قایق پارویی بادبانی ۷ متری به تنهایی، بدون کمک و با اتکا به نیروی بازوی خود طی کرده است. در مثلث برمودا با امواج ۱۰ متری جنگیده، قایق اش شکسته ، ۱۳۰۰ مایل از مسیر منحرف شده و ۲ ماه نیز به زمان سفرش اضافه شده، با این‌همه توانسته عرض اقیانوس اطلس را بپیماید.

unnamed (1)

در مثلث برمودا

شایسته یاد آوری است که در این رأی گیری آلکساندر دوبا، دو رقیب نامدار داشت: یولی استک ( برنده جایزه کلنگ طلایی – صعود و فرود ۲۸ ساعته معروف آناپورنا ) و تامی کالدول ( صعود حماسی مسیر دان وال در ال کاپیتان – حمایت های نیویورک تایمر ، نشنال جئوگرافیک، NBC، و ……و تشویق رسمی و مکتوب باراک اوباما )؛ اما پیر مرد لهستانی اقبال مردم را پشت سر خود داشت. درود به مردم!
بیواک قبلا در پست « نشنال جئوگرافیک: ماجراجویان ۲۰۱۵ / ۲۰۱۴ – گامی فراتر از مرز محدودیت ها » شرحی از ماجراجویان معرفی شده توسط نشنال جئوگرافیک را نوشته است. اما از آنجا که الکساندر دوبا به واقع تجسم عینی “پیرمرد و دریا – اثر ارنست همینگوی” است ؛بنابراین توجه خوانندگان را به نوشته خانم شهناز قلیزاده « وبلاگ پژواک » جلب کرده و این نوشته جذاب را با هم در ادامه مطلب می خوانیم:
زن و شور زندگی – پیرمرد و دریا !
۱ – ارنست همینگوی، رمانی دارد به نام پیرمرد و دریا؛ داستانی کوتاه اما به شدت جذاب، اخلاقی و انسانی که جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۵۴ برای او به ارمغان آورد. رمان پیرمرد و دریا ساختاری ساده دارد؛ پیرمردی که هفته هاست ماهی نگرفته و مورد تحقیر مردم است سرانجام یک روز دل به دریا می زند و تا دورترین، دورترین، دورترین نقطه دریا می رود و آنجا ماهی بسیار بزرگی صید می کند. پیرمرد برای صید ماهی و برای آوردن ماهی به ساحل ناگزیر است تلاشی فوق انسانی انجام دهد. کوسه ها با حمله به ماهی صید شده مبازه ای سخت و جانفرسا را به پیر مرد تحمیل می کنند؛ ماهی را تکه تکه می کنند و پیرمرد تنها اسکلت ماهی را به ساحل می آورد. از نگاه همینگوی اگرچه پیرمرد ظاهرا شکست خورده است اما در واقع پیروز میدان است: او به دورترین نقطه ممکن، تا قلب دریا پیش رفته، ماهی بزرگی صید کرده، و برای آوردن ماهی به ساحل مبارزه ای بسیار سخت و طاقت فرسا را تحمل کرده است.
۲ – همینگوی در جایی از قصه می گوید که دریا (sea)، در اندیشه پیرمرد، همواره لامار la mar با گویش اسپانیایی است؛ گویشی که بر خلاف گویش انگلیسی برای اسامی حرف تعریف مذکر و مونث دارد؛ و برای دریا؛ وقتی که دوستش داریم؛ صفتی انسانی – زنانه – عاشقانه قائل است. برای سانتیاگو، پیرمرد داستان همینگوی، دریا sea خنثی نیست بلکه لامار la mar است؛ دریا مونث است؛ زنی است پر از شور و هیجان، مثبت و منفی، می بخشد و مضایقه می کند، می کشد و جان می بخشد. همینگوی می گوید بعضی از ماهیگیران از دریا با وصفی زنانه بد می گویند. بعضی از ماهیگیران جوان که اتفاقا وضع شان خوب است و قایق موتوری هم دارند گاهی اوقات برای دریا صفت مردانه قائل می شوند و آنرا با وصفی مردانه ال مار el mar می نامند؛ دریا را رقیب، دشمن، وحشی و شریر می دانند. اما برای پیرمرد، دریا همیشه و همواره لامار la mar است و وصفی انسانی – زنانه – عاشقانه دارد. پیرمرد معتقد است اگر دریا و زن گاهی شریر و وحشی هستند، اگر گاهی اوقات می بخشند و گاهی اوقات مضایقه می کنند؛ اگر گاهی اوقات ایثار می کنند و گاهی اوقات دریغ می ورزند تماما به خاطر آن است که طبیعت آنها چنین است. آنها تحت تاثیر طبیعت خود هستند؛ پست و بلند شان، جذر و مد شان، طوفان و آرامش شان تحت تاثیر ماه است.
و عجیب اینکه کوه و کوهستان ( mountain ) نیز در زبان های فرانسوی و اسپانیایی وصفی زنانه دارند و با حرف تعریف مونث la شروع می شوند (اس la montana – فر la montagen ) آیا به همین دلیل است که کوهها نیز سرشتی جذاب و مرگبار دارند؟!
فقط همینگوی نیست که ایثار و دریغ، یا جذابیت و مرگ‌باری را وصفی زنانه می داند. اسطوره ها نیز چنین هستند:
۳ – خداوند، “حوا” را از گل آدم آفرید تا با فریبندگی ذاتی اش خود و آدم را از بهشت نرم و آرام به زمین سخت و خشن پرتاب کند. در تمدن یونانی، پرومتئوس با دزدیدن آتش، زندگی انسان را دگر گون کرد و آن را بهبود بخشید. زئوس، خشمگین از انسان دوستی پرومتئوس، به هفائستوس فرمان داد تا اولین زن، “پاندورا – Pandora ” را از آب و گل بیافریند؛ وظیفه ی پاندورا، این ایزد بانوی مهربان اما نابکار این بود که با زیبایی شوم اش انسان را مجازات کند. و بعد ها، سالها بعد، خود انسان، “گرادیوا – Gradiva” را آفرید تا برای انسان مدرن امروز مظهر زنانگی و نماد خیال و رویا باشد.
۴ – همینگوی همواره گفته است که در داستانش، دریا، ماهی و پیرمرد، نماد نیستند بلکه واقعی هستند؛ آنها وجود دارند. اگر این ادعای همینگوی را قبول نداشته باشیم و با واقعیت و هستی به واقع موجود “سانتیاگو”، پیرمرد ماهیگیر، موافق نباشیم اما نمی توانیم با هستی ملموس و محسوس پیرمرد ماجراجوی زمانه ی خود “الکساندر دوبا” مخالفت کنیم. الکساندر دوبا، این قایقران ۶۷ ساله لهستانی واقعیت زمانه ماست.
الکساندر دوبا، امسال، سراسر عرض اقیانوس اطلس را از لیسبون پرتقال تا فلوریدای امریکا با قایق پارویی – بادبانی طی کرده است. قایق ۷ متری او موتور نداشت و او تنها بود. در مثلث برمودا گرفتار طوفان شد، قایق اش در هم شکست و او صد ها کیلومتر از مسیر اصلی منحرف شد. زمان سفر که ۴ ماه پیش بینی شده بود عملا ۶ ماه طول کشید و مسیر ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتری به دلیل طوفان و انحراف از مسیر تبدیل به ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شد. دوبای ۶۷ ساله اولین انسانی است که چنین مسافت طولانی را در چنین زمان طولانی با قایق غیر موتوری و به تنهایی در دریا طی کرده است. الکساندر دوبا، احتمالا بیش از همینگوی و پیرمردش معتقد است که دریا sea نیست بلکه la mar است و از طبیعت خود پیروی می کند و باید او را به همان صورت که هست پذیرفت.
آدم های دریا دلی مثل پیرمرد همینگوی یا الکساندر دوبا؛ دریا را همچون حوا، همچون پاندورا و همچون گرادیوا می بینند و آنرا، یا بهتر بگوییم “او” را، همانطور که هست می پذیرند: بخشنده و ایثارگر؛ همراه با دریغ و درد و مضایقه؛ رویایی و اغواگر!! این طبیعت دریاست همچنان که طبیعت زن است.
۵ – الکساندر دوبا، حالا یکی از ۱۰ ماجراجوی برتر سال ۲۰۱۴ نشنال جئوگرافیک است. خوانندگان نشنال جئو گرافیک تا ماه فوریه ۲۰۱۵ ( کمی بیش از یک ماه ) وقت دارند که هر روز به ماجراجوی مورد علاقه خود رای دهند. شما هم می توانید رای دهید. در ماه فوریه برترین ماجراجوی سال ۲۰۱۴ با رای مردم انتخاب خواهد شد.
الکساندر دوبا، حتی اگر در رأی گیری نفر اول نشود باز هم پیروز میدان است؛ زیرا او اولین انسانی است که ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در اقیانوس اطلس بین دو قاره اروپا و امریکا طی ۶ ماه با قایق بادبانی و به تنهایی پیموده است.”
و خوشبختانه الکساندر دوبا در رأی گیری اول شد. 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۶ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره ‌۱۲۰ -تاریخ ۹۳،۱۲،۳)”

  1. محسن می گوید:

    بسیااااااااااااااار عالی
    مرسی از شما

  2. حسین صادق زاده می گوید:

    با تشکر فراوان از زحمات خانم محمودی برای نگارش و تنظیم هفته نامه….در رابطه با خبر قرار گرفتن فدراسیون کوهنوردی در زیر مجموعه معاونت همگانی وزارت ورزش واقعا باید افسوس و هزاران افسوس خورد که مقامات عالیه ورزش مملکت هنوز فرق کلمه کوهنوردی و کوهپیمایی رو نمیدونن که این رشته به این مهمی رو براش هیچ ارزشی قایل نیستندو واقعا به قول شاعر هر سال میگیم دریغ از پارسال…البته یه خبر خیلی جالب و خنده دار رو این هفته خوندم که فدراسیون کوهنوردی از طریق سایت خودش عضو میپذیره؟؟؟؟البته برای ۱سال عضویت تو این فدراسیون رقم بالایی رو با کلی مدارک منقول و غیر منقول میخوان که نمیدونم این عضو گیری آخرش چه هدفی رو دنبال میکنه؟؟؟

  3. مهدی قمری می گوید:

    بسیار زیبا … لذت خاصی از خواندن قسمت آلکساندر دوبا بردم
    با تشکراز خانم محمودی

  4. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    باسلام و تشکر از خانم محمودی.مطلبی که راجب به ماجراجوی پنجاه ساله روسی نوشتید خیلی به من روحیه داد.چون خیلی وقت ها فکر می کردم ماجراجویی های خودم در کوه کمی ریسک است.ولی الان خیلی امیدوار شدم.

  5. محمد اسماعیلی می گوید:

    سرکار خانم محمودی
    طبق معمول هفته نامه پربار شما را بااطلاعات ارزشمندش دنبال میکنم ، خبر شکسته شدن رکورد کیلیان ژورنت که همیشه رکورد هایش را دنبال میکنم زود هنگام بود ولی
    دنیای دوندگی کوهستان بسرعت بین جوانان در حال رشد است، خبر مربوط به الکساندر دوبا و توصیفی که در ارتباط با همینگوی دادید هم کتاب پیرمرد و دریا و هم بازی زیبای آنتونی کویین در فیلم را زنده کرد و استفاده از میتولوژی یونان باستان چه زیبا استفاده شده بود.الکساندر دوبا ،جو سیمپسون ، کالتنبرونر،پاسابان و نوادری دیگر یادآور شکوفایی قدرت آدمی هستند که اگر اراده ای مافوق دخیل باشد این قدرت منصه ظهور می یابد، خبرهای مربوط به نانگاپاربات شبیه داستانی میماندکه به افسانه سیزیف شبیه شده است وچه کار دشوار و مهیجی. در ضمن در مورد لمس خلاء همانطور که برای جناب حمیدی توضیح دادم نوشته ای که خدمت ایشان ارسال کردم ادامه صحبتی نیمه کاره با ایشان بود
    که توضیحاتم را خدمت ایشان ارسال کردم و اصولاٌ نقد و تحلیل نمیتوان به آن اطلاق کرد و صرفاٌ اطلاع رسانی زندگی این دو کوهنورد بعد از ماجرا بود که البته ایشان لایق خوانده شدن دانسته بودند.
    از زحمات شما سپاسگزارو ادامه روند این زحمت را خواستارم
    با احترام: اسماعیلی

    ……….

    پاسخ:

    جناب آقای اسماعیلی
    از لطف و توجهات شما بسیار سپاسگزارم.

  6. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام وخسته نباشید خدمت خانم محمودی عزیز.واقعا”ازتلاش شما برای اطلاعاتی که برای کوهنوردان توی هفته نامه میگذارید سپاس گذارم.بدون شک عزم شما تحسین برانگیز است.متشکریم ازتون.امید وارم همیشه توی همه کارهاتون موفق باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید