هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌ ۱۱۸ -تاریخ ۹۳،۱۱،۱۹)

ارسال شده توسط در 9 فوریه 2015 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت

سال سوم                 شماره‌ 118                تاریخ ۹۳،۱۱،۱۹
winter-mountain-snow-wallpapers
کوه 
ای ساحره طبیعت 
چه سان مرا مسحور خود نمودی !
تو را می‌بینم 
و همچون کودکی خشنود از دستان باز مادر
در پهنای آغوشت جای می‌گیرم
و تو 
چه مهربانانه جسم و روحم را دربر می‌گیری
من
تن سرسختت را با سخمه باتوم می‌کوبم 
و تو 
خشنود 
مرا بیشتر در بر می‌گیری 
هرچه محکم‌تر می‌کوبم 
بالاترم می‌بری !
و من 
مغرور و مسحور 
از قدم گذاردن بر بلندایت.
ای مادر طبیعت 
گذشتت را دوست دارم 
استوار 
در برابر تمام سرد و گرم روزگار

«ساقی محمودی»
 
 
در این شماره می خوانید :
-نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۱،۱۴
– اعضای جدید باشگاه
– تبریک تولد اعضای باشگاه 
– صعود شبانه قله توچال اعضای باشگاه ، یادمان جان باختگان بهم ۸۸
– دو برنامه قله کرکس و یخ‌نوردی در منطقه خور اجرا شد
– آخرین خبر از تیم ایرانی نانگاپاربات 
– با کمک مالی به «قیچی ساز» مخالفت شد!
-«محمدجعفری» هنوز قهرمان است
– حضور یخ نوردان کشورمان در مسابقات جام جهانی فرانسه و نتایج بدست آمده
– اجرای «دومین طرح ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث در قله دماوند»
– تلاش موفقیت آمیز گذر زمستانی از خط الرأس هفت خوان علم کوه 
– پایان تلاش برای گشایش مسیر بر روی دیواره شمالی آزاد کوه
– آدام اوندرا، قهرمان سال ۲۰۱۴ انجمن بین المللی بازیهای جهانی
– ساچی آما:  صعود با درجه  b = 5.15b9:
– دومین سالگرد تأسیس انجمن سنگ‌نوردان علیه سرطان CAC 
– دان وال، صعود قرن؟ – واقع بینی آمریکایی: نه!
– بسته پیشنهادی هفته : در کویر اسکـی کنید!
 
 
نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۱،۱۴:
سی و ششمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد. در این نشست ،گزارش برنامه صعود قله آبک توسط نسرین چارلنگی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.
همچنین در این نشست از معصومه رجب‌علی عضو و مربی باشگاه اسپیلت که در مسابقات سنگ‌نوردی جام دماوند مقام دوم را کسب کرده تقدیر به عمل آمد.
در ادامه ، قسمت اول فیلم مستند «لمس خلأ » پخش شد .
 
 
اعضای جدید باشگاه :
هفته گذشته دو نفر به اسامی خانم بهاران اصلانی و آقای داوود یوسف‌علی عضو باشگاه شدند. ضمن خیر مقدم ، برایشان آرزوی صعودهای موفق در کنار هم نوردانشان را داریم.
 
 
تبریک تولد اعضای باشگاه :
روز ۱۶ بهمن زادروز نسرین سلطانی از اعضای باشگاه بود.ضمن عرض تبریک ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی را برایشان داریم.
 
 
صعود شبانه قله توچال اعضای باشگاه ، یادمان جان باختگان بهمن ۸۸:
 

IMG_7532

IMG_7538

بنا بر فراخوان حسین صادق‌زاده از اعضای باشگاه جهت صعود شبانه قله توچال ، یادبود جان‌باختگان ۱۵ بهمن ۸۸ ، تیمی متشکل از ۴ نفر به اسامی : آزاده مقدم ، حسین صادق‌زاده(سرپرست)، سعید جوان‌شیر و کوروش پیش‌کوهی سه شنبه ۹۳،۱۱،۱۴ پس از پایان نشست هفتگی باشگاه به طرف سربند حرکت کرده و ساعت ۱۰ شب پیمایش خود را شروع کرده و بامداد روز ۱۵ بهمن در شرایط کولاک و مه شدید به قله ۳۹۷۰ متری توچال صعود کردند . 
 
 
دو برنامه قله کرکس و یخ‌نوردی در منطقه «خور» اجرا شد:
 

DSC02434

صعود قله کرکس

IMG_0042

یخ‌نوردی در منطقه خور

جمعه گذشته باشگاه دوبرنامه اجرا کرد. صعود یک روزه قله کرکس و یخ نوردی درمنطقه خور.صعود کرکس به سرپرستی آقای حمیدی با حضور۱۲ نفر و یخ نوردی نیز به سرپرستی صفتدر ظهوری و با حضور ۸ نفر اجرا شد.
 
 
آخرین خبر از تیم ایرانی نانگاپاربات :
کوه نوشت ؛ گزارشی از آنچه گذشت … بارگذاری در مجاورت «کینشوفر» و بازگشت:
ثابت گذاری
 
تیم ایرانی تلاش کننده بر روی قله نانگاپاربات در روز چهارشنبه مورخ ۱۵ بهمن ماه کمپ اصلی را به قصد کمپ یک ترک کرد. هدف از این مرحله تلاش، رسیدن به کمپ اول و نصب طناب‌های ثابت تا کمپ دوم در ارتفاع ۶۱۵۰ متری بود.با توجه به میزان بارش برف در روزهای اخیر و متوسط وزن کوله‌ پشتی‌ها که متشکل از تجهیزات تدارکاتی و فنی مابین ۲۲ تا ۲۵ کیلو بود، باعث کندی روند حرکت گردید …
همراه با برف‌کوبی سنگین که تا ۱ متر هم می‌رسید و ۶ ساعت به طول انجامید.سپس در ادامه همان روز و بعد از کمی استراحت، تیم اقدام به برف‌کوبی مسیر تا ابتدای یخچال مابین کمپ اول و دوم نمود و با نصب ۳۰۰ متر طناب ثابت، اقدام به بارگذاری ۱۳۰۰ متر طناب کرد.
در صبح روز بعد با توجه به برودت هوا، تیم در ساعت ۹ صبح حرکت خود را به سمت کمپ دوم آغاز نمود. در این روز هر نفر با حمل متوسط ۴۰۰ متر طناب و مقادیری نبشی، پیخ یخ، تسمه و لوازم فنی تا ارتفاع ۵۸۰۰ متری ثابت‌گذاری انجام داده شد و در انتها تیم ایرانی در ساعت ۷ عصر و در تاریکی به کمپ اول بازگشت.در صبح روز جمعه قصد تیم ایرانی رسیدن به کمپ دوم و شب مانی در آنجا بود. به همین دلیل لوازم شب مانی و چادر کمپ دوم به تجهیزات فنی و طناب‌ها اضافه شد. این تیم در روز جمعه به ارتفاع ۶۰۰۰ متری رسید که تمام قسمت‌های یخی با شیب بین ۴۰ تا ۶۵ درجه ثابت گذاری شد.
با توجه به سرما و میزان باد در یخچال منتهی به دیواره «کینشوفر» تیم اقدام به بارگذاری و بازگشت به کمپ اول نمود.بنا بر تماس‌های برقرار شده با ایران و دریافت پیش بینی وضعیت جوی تیم اقدام به بازگشت به کمپ اصلی و گذراندن دوره ریکاوری نمود تا در تلاش بعدی با نصب طناب‌های ثابت بعدی به ارتفاعات بالاتر برسد.این تیم هم اکنون در کمپ اصلی به سر می‌برد و در اقدام بعدی پیش بینی می‌شود مقدار ۱۲۰۰ متر طناب‌ ثابت نصب شود.
 ارسال گزارش: «محمود هاشمی»
«دنیل ناردی» کوه‌نورد ایتالیایی خواستار پیوستن به تیم ما شد:
N5SbYV6
 
«رضا بهادرانی» از دیدار و نشستی با «دنیل ناردی» کوه‌نورد ایتالیایی در کمپ اصلی «نانگاپاربات» خبر داد.وی در‌این‌باره گفت: «دنیل ناردی» امروز به همراه ۲ فیلمبردارش به کمپ اصلی آمدند و نهار میهمان‌مان بودند. «ناردی» که تاکنون بر روی یال «ماموری» تلاش می‌کرده است، درخواست کرد تا به همراه تیم ما مسیر «کینشوفر» را صعود کند.
«بهادرانی» افزود: با کمال میل درخواست وی را پذیرفتیم، او نیز ضمن سپاس از پذیرش این درخواست اظهار داشت؛ بخشی از هزینه‌ی طناب‌های ثابت و ابزار بکارگرفته شده را تقبل می‌کند.
برگشت روس‌ها به بیس کمپ:
 
unnamed
وبلاگ بیواک ؛ "با این باد شدید می توانید به k2 پرواز کنید" و این، اس ام اس روس‌هاست.
دومین تلاش روس‌ها برای صعود قله منجر به برگشت به بیس کمپ شد.

 
 
 
با کمک مالی به «قیچی ساز» مخالفت شد!
کوه نوشت ؛ اعضاء شورای شهر «تبریز» با دو فوریتِ لایحه‌ی کمک مالی به کوه‌نورد تبریزی مخالفت کردند.لایحه دو فوریتی کمک ۱۴۰ میلیون تومانی به "عظیم قیچی‌ساز" جهت فتح دو قله‌ی بالای هشت هزار متر، مطرح شد که اعضاء شورای شهر با دو فوریت این لایحه مخالفت کردند.
«صادق نجفی»، شهردار تبریز در جلسه علنی شورای شهر تبریز در خصوص این لایحه گفت: «عظیم قیچی‌ساز» با پرچم کشور ایران و شهرداری تبریز به بزرگترین قله‌های دنیا صعود می‌کند و این حرکت او برای ایران و تبریز باعث افتخار است.
«حبیب شیری آذر»، عضو شورای شهر تبریز نیز در خصوص این لایحه گفت: «قیچی‌ساز» با صعود به دو قله دیگر وارد باشگاه ۱۴ تایی می‌شود و این حرکت، تاریخی است و به جرأت می‌توان گفت، قیچی‌ساز یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ ایران است.
پیش از این شورای شهر تبریز بارها به تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی کمک‌های چند صد میلیونی کرده است و حتی تیم‌های دسته چندمی و گمنام نیز از شورای شهر کمک مالی دریافت کرده‌اند.
صعودهای «قیچی ساز» که بیستم اسفند عازم آنها خواهد شد، منوط به تهیه پول برای هزینه‌های مربوطه است.
 
 
«محمدجعفری» هنوز قهرمان است:
 

1I47D

 
«محمدجعفری» قهرمان اسبق تیم ملی سنگ‌نوردی ایران و آسیا در مسابقات بولدرینگ قهرمانی آمریکا موفق به کسب عنوان قهرمانی گردید. در این رقابت‌ها که با حضور ۶۲ سنگ‌نورد برگزار شد، «جعفری» در دور مقدماتی نهم، در نیمه نهایی پنجم و در فینال با دو تاپ عنوان قهرمانی را کسب نمود.در این مسابقه  Daniel Woods دوم و Michael O'Rourke در رده سوم ایستادند.
 
 
حضور یخ نوردان کشورمان در مسابقات جام جهانی فرانسه و نتایج بدست آمده :
 

271-main-857484905

 
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛تیم یخ‌نوردان کشورمان روز چهارشنبه ۱۶ بهمن عازم مسابقات جام جهانی در فرانسه شدند .این تیم متشکل از خانم «زینب موسوی» و آقایان «مهدی پهناور»، «مجتبی ثقفی»، «سعید محمودی»، «محمد رضا صفدریان» و «مسعود زینالی» در روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۳ تهران را به مقصد «لیون» فرانسه برای شرکت در مسابقات جام جهانی یخ نوردی ترک کردند. در محل مسابقات شهر «شامپاقنی ونیووس» مستقر و ثبت نام بعمل آورده و آماده برای رقابت با حریفان خود گردیدند.نتایج این مسابقات که در دو گرایش سرعت و سختی مسیر در روزهای جمعه و یکشنبه برگزار شد به این ترتیب بود:
«زینب کبری موسوی» در این مسابقات و در ماده «سرعت» با قرارگرفتن در رده پانزدهم به کارخود پایان داد. 
در بخش سرعت همچنین سعید محمودی در رده ۲۱ ، مسعود زینالی رده ۲۳، مجتبی ثقفی رده ۲۵ و مهدی پهناور در رده ۲۷ قرارگرفتند. محمدرضا صفدریان نیز از دور مسابقات حذف شد. مجموعاً ۳۶ نفر در بخش مردان و ۱۷ نفر در بخش زنان شرکت داشتند.
مسعود زینالی و محمدرضا صفدریان پس از راهیابی به مرحله نیمه نهایی رشته سرطناب مسابقات جام جهانی یخنوردی فرانسه به ترتیب در رده ۱۳ و۱۶  جدول رقابتها قرار گرفتند. مدال طلای مسابقات را هی یونگ پارک از کره جنوبی از آن خود ساخت. همچنین «زینب موسوی» یخ نورد شرکت کننده کشورمان دربخش بانوان رشته «سختی مسیر» در بین ۲۶ یخ‌نورد در رده ۲۴ قرارگرفت.
 
 
«تونچ فندیک» کوه‌نورد نام‌آشنای ترکیه؛ میهمان فدراسیون کوه‌نوردی :
 

282-main-2118798384

 
«تونچ فندیک» کوه‌نورد نام‌آشنا و شاخص ترکیه ای که به دعوت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی جهت حضور در صعود سراسری کوه‌نوردان، به ایران سفر کرده است، پس از صعود به قله «جوپار» با حضور در فدراسیون با رئیس و دبیر فدراسیون دیدار کرد.در این دیدار «تونچ» ضمن تمجید از میزبانی هیئت کوه‌نوردی استان کرمان، «جوپار» را کوهی صعب‌العبور و رویایی دانست. وی قصد دارد در صورت مساعد بودن شرایط هوایی به همراه کوه‌نوردی از اسلونی جهت صعود به گرده آلمانها راهی «علم کوه» شود.
لازم به ذکر است «تونچ فندیک» با صعود به ۱۰ قله ۸۰۰۰ متری، درصدد صعود به «آناپورنا» و «نانگاپاربات» طی سال ۲۰۱۵ و همچنین «برودپیک» و «گاشربروم یک» طی سال ۲۰۱۶ و پیوستن به باشگاه ۸۰۰۰ متری‌ها می‌باشد.
 
 
اجرای «دومین طرح ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث در قله دماوند»:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ کارگروه پزشکی، جستجو و نجات فدراسیون اعلام کرد:
«دومین طرح ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قله دماوند» در زمستان ۹۳ با همکاری استان های تهران و مازندران از تاریخ ۲۰ الی ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ در مسیر جنوبی قله دماوند در ۳ ایستگاه پلور، گوسفند سرا، و بارگاه سوم با حضور ۲۰ تن از کوه نوردان و امدادگران استان‌های مذکور برگزار می ‌گردد.این طرح بدنبال اجرای موفق آن در بهمن ماه سال گذشته در جهت ارتقاء ایمنی و سلامتی کوه‌نوردان در اوج صعودهای زمستانی دماوند و جهت پیشگیری از حوادث کوهستان اجراء می گردد.
لازم به ذکر است کوه‌نوردانی که از جبهه‌های مختلف اقدام به صعود به قله دماوند می نمایند توصیه می شود تا همکاری لازم با اعضاء این ستاد را داشته باشند و از توصیه‌های آن ها استفاده نموده تا صعودی ایمن و با نشاط را تجربه کنند.
کارگروه پزشکی، جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی جمهوری اسلامی ایران – دکتر حمید مساعدیان
 
 
تلاش موفقیت آمیز «گذر زمستانی از خط الرأس هفت خوان علم کوه» :
 

25-25

 
کوه نامه ؛ مدتی قبل نیما اسکندری و علی محمودی با انتشار خبری برنامه " تلاش برای گذر زمستانی خط الرأس هفت خوانِ علم کوه " را اعلام عمومی کردند.و بالاخره روز جمعه خبر موفقیت و پایان برنامه اعلام شد.
نیما در متنی کوتاه این گونه نوشته بود :
موفقیت‌مان را پیروزی نمی‌دانیم، همانطور که موفق نشدن‌مان را شکست نمی دانیم.
به یاد دوستان ندیده‌ام پویا کیوان و آیدین بزرگی ، و به یاد بزرگ‌مرد کوهستان حسن زرافشان تلاش برای گذر زمستانی خط الرأس هفت خوان علم کوه را آغاز می کنیم.به امید پیشکش تحفه ای کوچک در حد بضاعت ناچیزمان برای کوه‌نوردان بزرگ ایران.
 
 
پایان تلاش برای گشایش مسیر بر روی دیواره شمالی آزاد کوه :
azad-kooh-poster2
کوه نامه ؛ بر اساس خبر دریافتی (مورخ ۱۹ بهمن ۹۳)از سرپرست برنامه آزاد کوه "مهدی فرهادی " مطلع شدیم که این تیم روز گذشته به تلاش خود بر روی این دیواره پایان داده است.
متن پیغام دریافتی : 
سلام؛ما به علت شرایط بد جوی و نداشتن زمان کافی ، هوای خوب ، برنامه صعود دیواره آزاد کوه را روز گذشته خاتمه دادیم .
ممنون
مهدی فرهادی
 
 
آدام اوندرا، قهرمان سال ۲۰۱۴ انجمن بین المللی بازی‌های جهانی:
banner-homepage-595x229-winner-Adam-Ondra-IWGA-Athlete-of-the-Year-2014
وبلاگ بیواک ؛ آدام اوندرا، از بین ۹ قهرمان معرفی شده از سوی انجمن بین المللی بازی‌های جهانی IWGA با کسب ۳۴ در صد آرا به عنوان قهرمان سال ۲۰۱۴ انتخاب شد. این رای گیری از اول تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵ به عمل آمد. اوندرا، قبلا به عنوان قهرمان ماه آگوست ۲۰۱۴ از سوی همین انجمن انتخاب شده بود.انجمن بین المللی بازی های جهانی International World Games Association ، به اختصار IWGA ، در سال ۱۹۸۱ به عنوان شورای بازی‌های جهانی تأسیس شده و از سال ۱۹۹۶ با نام کنونی و به عنوان یک سازمان غیر دولتی در همکاری و هماهنگی با کمیته بین المللی المپیک انجام وظیفه می کند . انجمن بین المللی بازی‌های جهانی برگزار کننده بازی‌های غیر المپیکی است.اوندرا در صعودهای داخل سالن قهرمانی شگفت انگیز است. او در سال ۲۰۱۴ هم در مسابقات بولدرینگ ( مونیخ آلمان ) و هم در مسابقات لید (خیخون اسپانیا ) قهرمان جهان شد.
اوندرا در صعودهای داخل طبیعت نیز بی نظیر است. او روز ۴ اکتبر ۲۰۱۲ موفق شد سخت‌ترین مسیر جهان را با درجه ۵٫۱۵c در نروژ صعود کند. نام این مسیر  "تغییر – The Change  " است.
بازهم از او بخوانیم:
"صد، عدد مهمی است. بسیاری از شاخصه‌ها با عدد صد تبیین می شوند.
صد، قرن است، نقطه عطف است، عبور از آن عبور از کراکس است.
حالا، آدام اوندرا آقای صد است، قرن است! بیش از ۱۰۰ صعود با درجه ۹a و بالاتر!!!
۶۸ صعود با درجه ۹a ؛ ۲۰ صعود با درجه +۹a  ؛ ۹ صعود ۹b ؛ ۳ صعود +۹b ……… فرمول اوندرا، فعلا چنین است:
…..Wonder Ondra >     68(5.14d)+20(5.15a)+9(5.15b)+3(5.15c)+n
اوندرا اولین ۹a خود را در سال ۲۰۰۶ وقتی که ۱۳ ساله بود به ثمر رساند. او سنگ‌نوردی را نه فقط در کشورش جمهوری چک ؛ بلکه در سراسر دنیا پی گرفت. در هر نوع عارضه زمینی با هر شیبی و با هر سختی و در همه ی سبک ها. از ردپوینت تا آن‌سایت تا اولین صعودها در مسیرهای جدید. بالاترین درجه صعود را اولین بار او انجام داد ( مسیر change در نروژ) . بیشترین صعود با بالاترین درجه صعود از آن اوست (۳ صعود). بیشترین صعود با بالاترین درجه آنسایت از آن اوست (۳ صعود).
اگرچه اولین و بالاترین صعود آن‌سایت به نام او نیست و به نام آلکساندر مگوس است اما، اوندرا قبل از مگوس چند مسیر را با بالاترین درجه، آن‌سایت کرده بود اما با تواضع و فروتنی درجه صعود آنها را کاهش داد. اوندرا در صعودهای بولدر و صعودهای مالتی- پیچ نیز برتری کامل دارد. اوندرا در صعودهای داخل سالن نیز یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان صعودهای ورزشی جهان است. نیازی به ذکر مدال‌های قهرمانی او در جام‌های جهانی و در مسابقات قهرمانی جهان هم در لید هم در بولدر نیست. در یک کلام و بی نیاز به هیچ توضیحی باید پذیرفت که اوندرا در جهان سنگ‌نوردی نفر اولی‌ست که نفر دوم ندارد".
 
 
ساچی آما:  صعود با درجه  b = 5.15b9 :
28828
وبلاگ بیواک ؛ ساچی آما، سنگ‌نورد و دانشجوی ۲۵ ساله ژاپنی ، قهرمان جام جهانی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و نفر سوم ۲۰۱۴، روز اول فوریه موفق شد مسیر Fight or Flight  ( جنگ یا گریز ) را در اسپانیا با درجه  9b = 5.15b صعود کند . او برای این صعود ۴ بار به اسپانیا سفر کرده و بیش از ۲۵ بار تلاش کرده است.مسیر  Fight or Flight اولین بار توسط کریس شارما در سال ۲۰۱۱ و سپس توسط آدام اوندرا در سال ۲۰۱۳ و نیز توسط ژاکوب شوبرت در آخرین روز ۲۰۱۴  صعود شده است.
"آه خدای من….سرانجام اتفاق افتاد. ۴ سفر و بیش از ۲۵ تلاش. پروژه طولانی، امروز به ثمر رسید. با این مسیر خوب و خوش بوده ام. امروز را هرگز فراموش نمی کنم!!!"
"با تلاش روی این مسیر خیلی تغییر کرده ام. این مسیر از من انسانی بزرگتر ساخته است. سپاس از همه ی آنان که تشویقم کردند."
شایسته یاد آوری است که صعودهای بادرجه ۹b در مرز نهایی صعودهای ورزشی مدرن جهان امروز قرار دارند.
و البته آدام اوندرا با سه صعود +۹b یا ( ۵٫۱۵c ) از این مرز گذشته است:
مسیر Change در نروژ – مسیر La Dura Dura در اسپانیا ( و کریس شارما هم! ) – مسیر Vasil Vasil  در چک .
 
 
دومین سالگرد تأسیس انجمن سنگ‌نوردان علیه سرطان CAC :
وبلاگ بیواک ؛ انجمن سنگ‌نوردان علیه سرطان  Climbers Against Cancer به اختصار CAC تنها دو سال است که توسط جان الیسون، سنگ‌نورد، مربی و مبتلا به بیماری مهلک سرطان تأسیس شده است. این انجمن از بدو تأسیس خود یعنی  از ۲۳ ژانویه ۲۰۱۳ تا کنون موفق شده تعداد ۲۰۰۰۰ تی شرت با آرم CAC را در نقاط مختلف جهان بفروش برساند.
در واقع CAC توانسته حدودا ماهی ۸۳۳ ، هفته ای ۱۹۲ و روزی ۲۷ تی شرت بفروشد. CAC با فروش تی شرت و سوتشرت و…. حدودا مبلغ ۴۲۰۰۰۰ یورو یا ۴۷۷۳۳۶ دلار درآمد ناخالص به دست آورده است. این درآمد ها صرف تحقیقات علمی سرطان می شود.
واضح است که این تی شرت‌ها را عموما سنگ‌نوردان و دوست‌داران سنگ‌نوردی خریده‌اند و این چیزی نیست جز جوشش طبیعی میل و اشتیاق سنگ‌نوردان به زیست بدون درد و رنج انسان.
 
 
دان وال، صعود قرن؟ 
واقع بینی آمریکایی: نه!
David-Lama-Cerro-Torre-475دیوید لاما 
 
وبلاگ بیواک ؛ بدون تردید تا کنون هیچ صعودی به اندازه صعود مسیر دان وال در ال کاپیتان مورد توجه نشریات و رسانه‌های سنگ‌نوردی و غیر سنگ‌نوردی مثل نشنال جئوگرافیک ، NBC ، نیویورک تایمز و… قرار نگرفته است. شگفت اینکه تعدای از این رسانه‌ها صعود دان وال را "صعود قرن “climb of the century” دانسته اند.
تردیدی نیست که پروژه ۷ ساله دان وال با صعود آزاد، ۱۹ روزه و با درجه  9a توسط تامی کالدول و کوین جورگسون یک صعود تاریخی است؛ اما آیا به واقع صعود قرن است؟
این سوالی است که سایت معتبر «کلایمینگ » آمریکا مطرح کرده است.
پاسخ از نظر کلایمینگ ساده است:
صعود، ورزشی چند بعدی است و دارای سبک‌های متفاوت است و نمی‌توان همه ی صعودها را با یک معیار سنجید. کلایمینگ کمی هم با طنز می نویسد: از قرن بیست ویکم فقط ۱۴ سال گذشته است، ما چه می دانیم که در ۸۶ سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد! کلایمینگ علاوه بر دان وال، ۷ صعود دیگر را به عنوان صعودهای قابل توجه و تاریخی که از سال ۲۰۰۰ تا کنون انجام شده به شرح زیر احصا کرده است ؛ کلایمینگ دان وال را در رأس این لیست قرار می دهد اما  نه دان وال و نه هچ‌یک از ۷ صعود دیگر را صعود قرن نمی داند.
بله ، واضح است: ما چه می دانیم که در ۸۶ سال دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد!
و اما صعودهای شاخص:
کوه‌نوردی : یولی استک – صعود و فرود رخ جنوبی آناپورنا، ۲۸ ساعته ، سولو و با کراکس یخ‌نوردی در ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر – اکتبر ۲۰۱۳
شکاف نوردی : تام راندال و پیت ویتاکر – اولین صعود مسیری به نام شکاف قرن Century Crack در یوتا
صعودهای ورزشی : آدام اوندرا (چک)، مسیر  Change در نروژ و   La Dura Dura در اسپانیا – کریس شارما (امریکا) مسیر La Dura Dura .  هر دو مسیر با درجه صعود ۹b+/5.15c . و البته در اینجا ناسیونالیسم کلایمینگ بر واقع بینی اش چیره می شود و فقط دومی ( کریس شارما – مسیر  La Dura Dura ) را صعود شاخص لیست خود می داند!!
یخ‌نوردی: تایم ایمت ، ویل گد – صعود Spray On در کانادا و آبشار نیاگار Niagara Falls  از نیویورک
فری سولو: آلکس هانولد – با چندین صعود فری سولوی شگفت انگیز
صعود آلپی: هایدن کندی، جیسون کروک، دیوید لاما – صعود تماما آزاد یال جنوب شرقی  سرو توره در سوزنی های پاتاگونیا- اوایل ۲۰۱۲
 بولدر: فرد نیکول، صعود Dreamtime سال ۲۰۰۰  –  دیو گراهام  صعود The Story of Two Worlds سال ۲۰۰۵  . هر دو بولدر در سوئیس. و البته توجه داریم که سال ۲۰۰۰ آخرین سال قزن بیستم است.
 
 
بسته پیشنهادی هفته : 
در کویر اسکـی کنید!
7xrJBUHo4
کوه نوشت : به همین سادگی! فقط با یک جفت دمپایی پلاستیکی و یک سینی استیل، چنان شور و هیجانی برای خود رقم می‌زنند که قابل وصف نیست. خیلی حرفه‌ای با کمترین امکانات روی بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا اسکی می‌کنند. با پای برهنه راه رفتن روی شن‌هایی که خاصیت درمانی هم دارد، عجب آرامشی دارد. دانه‌های خوش‌رنگ شن و ماسه را روی پا‌هایشان می‌ریزند و از گرمای این شن‌ها همه وجودشان گرم می‌شود.
جوان‌های شهرستان ریگان از‌‌ همان دوران کودکی اسکی روی شن را یاد می‌گیرند، بدون اینکه هزینه‌ای را به گردن خانواده بیندازند، بدون کمک مربی و بدون کفش و لباس اسکی. فقط منتظرند فصل زمستان از راه برسد و از طبیعت دل‌انگیز لذت ببرند. تپه‌های ریگان فقط فصل زمستان برای اسکی قابل استفاده است چون در این فصل دمای هوا به ۱۸ تا ۱۹ درجه می‌رسد و از آن گرمای طاقت فرسای بهار و تابستان خبری نیست. در واقع این فصل از سال هوای آنجا کاملا بهاری است. البته تپه‌های ریگان فقط مختص مردم منطقه نیست؛ از گوشه و کنار کشور و حتی گردشگران خارجی هم برای اسکی به این منطقه سفر می‌کنند.بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا را می‌توان در این شهرستان استان کرمان دید. مکانی دیدنی و جذاب که در سراسر دنیا بی‌نظیر است. طول این تپه‌ها ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر و ارتفاع آن در فصل‌های مختلف سال به دلیل بادهای فصلی متفاوت است و به ۷۵ تا ۹۵ متر می‌رسد. با ادامه طوفان‌های شن به ارتفاع تپه‌ها افزوده می‌شود.
فصل پاییز و زمستان که از راه می‌رسد برای افرادی که اهل ورزش هستند، این تپه‌ها بهترین مکان برای اسکی روی شن است. از ابتدایی‌ترین وسایل مانند سینی یا هر شیئی که سطح صاف و صیقلی داشته باشد برای سرخوردن روی شن‌ها استفاده می‌کنند.
به همین دلیل و با توجه به علاقه‌ای که در میان جوانان این منطقه وجود دارد، سال ۹۱ برای نخستین بار اداره ورزش ریگان با همکاری فدراسیون اسکی به صورت آزمایشی، اسکی روی شن را در این مکان برگزار کرد و استقبال خوبی هم از برگزاری این مسابقات شد. بعد از آن هم قرار بود که مسابقات اسکی روی شن به طور رسمی، هر سال، اواخر پاییز و زمستان برگزار شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.
این‌جا یکی از مکان‌های بی‌نظیر در دنیاست.‌ ای کاش با یک برنامه‌ریزی درست و منسجم بتوانند مسابقات اسکی روی شن را به طور بین‌المللی در این منطقه از کشور برگزار کنند.
رئیس اداره ورزش ریگان معتقد است اگر شرایط میزبانی در این منطقه فراهم شود، با استقبال گسترده‌ای از علاقه‌مندان به اسکی روی شن مواجه خواهیم شد، چرا که تاکنون اسکی روی شن در کشور برگزار نشده است و اگر هم کسی متقاضی شرکت در این مسابقه بود، به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا دبی سفر می‌کند. اما در استان کرمان این ظرفیت وجود دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و جنس خاک که شبیه ماسه‌های ساحل دریاست، برای برگزاری مسابقه کاملا مهیا و در کل دنیا بی‌نظیر است.
محمد جواد قربانی درباره تفاوت اسکی روی شن با برف این‌گونه توضیح می‌دهد: «لذت و هیجان روی شن بیشتر از برف است، ضمن اینکه روی برف احتمال صدمه و آسیب بیشتری وجود دارد در حالی‌که روی شن احتمال آسیب‌دیدگی نزدیک به صفر است. شن‌ها اصطکاک بیشتری دارند و با برف متفاوت است. روی برف لیز خوردن راحت‌تر است. کسی که مبتدی باشد نمی‌تواند اسکی روی شن را راحت انجام دهد، اما افرادی که اسکی روی برف را کار می‌کنند، می‌توانند اسکی روی شن را انجام دهند. همچنین وسایل اسکی روی شن مانند‌‌ همان اسکی روی برف است و امکانات خاصی نمی‌خواهد. جوانان این منطقه از کودکی با این ورزش آشنا و از استعداد لازم برخوردارند. اسکی روی شن رشته جدیدی هم در استان و هم در کشور است و باید مسئولان به آن بیشتر بها دهند و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.
جوانان این منطقه فقط به صورت تجربی اسکی روی شن را یاد گرفته‌اند و کافی‌است آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود تا استعدادهای نهفته آنان بالفعل شود. شاید خیلی از اسکی بازان با پشت سر گذاشتن چند دوره آموزشی به این مهم می‌رسند که هنگام اسکی باید نگاه در امتداد افق باشد تا تعادل اسکی باز حفظ شود اما مردم این منطقه چنان حرفه‌ای روی‌‌ همان سینی‌های استیل این نکات را رعایت می‌کنند که فقط باید از نزدیک نظاره‌گر این نوع اسکی بود. بدون شک این افراد با آموزش دیدن یک دوره کوتاه مدت می‌توانند تیمی حرفه‌ای را تشکیل دهند که این امر فقط به توجه مسئولان بستگی دارد.
مردم منطقه، به غیر از اسکی و تفریح با خواص درمانی این شن‌ها هم آشنا هستند و از این شن‌ها برای درمان برخی بیماری‌های مفصلی و استخوانی نیز استفاده می‌کنند، به طوری که اخیرا بیشتر گردشگران داخلی و خارجی نیز برای ریگ‌درمانی به این تپه‌های شنی مراجعه می‌کنند و با خوابیدن روی شن‌های گرم به دنبال درمان بیماری‌های خود هستند و آن را به آب گرم‌هایی که خاصیت درمانی دارند، ترجیح می‌دهند.
 
گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی
 

 

 

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال سوم – شماره‌ ۱۱۸ -تاریخ ۹۳،۱۱،۱۹)”

  1. محمود سیانپور می گوید:

    با دروود فراوان
    عرض ارادت خدمت خانم محمودی عزیزبابت زحمات ایشان در تهیه مطالب دست اول هفته نامه.
    تشکر ویژه دارم از آقای صادق زاده بابت این عمل و صعود نمادین که انشاا.. باعث شادی و امتنان ارواح آن عزیزان درگذشته باشد.
    و همچنین دست مریزاد به همراهان ایشان در این صعود سعید عزیز , کوروش و آزاده عزیز

  2. محسن می گوید:

    بی نظیر بود…مرسی و پاینده باشید
    دوست داشتم انتقاد یا پیشنهادی داشته باشم ولی نشد
    خیلی جامع و مفید بود و بسیار بسیار لذت بخش

  3. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام وتشکرازشماخانم محمودی.برای زحمات فراوانی که میکشید.

دیدگاه خود را بیان کنید