هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۸ -تاریخ ۹۳,۲,۲۱)

ارسال شده توسط در 11 می 2014 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۸             تاریخ ۹۳,۲,۲۱

 

شما ممکن است تعلل کنید ، اما زمان هرگز! «بنجامین فرانکلین»

در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۲,۱۶
–    تبریک تولد
–    اجرای برنامه هفتگی باشگاه : صعود قله کمان‌کوه
–    آخرین خبر از پروانه کاظمی و دائولاگیری
–    «بازگشت عظیم قیچی‌ساز » به کشور

–      سنگ‌نوردان ایرانی در سومین و چهارمین جام‌جهانی سال ۲۰۱۴/سوئیس و نتایج آن
–    «کوه‌نوردی» در «بهار» برای عده‌ای خطرناک است!

–    مرگ دو کوه‌نورد روس در آمادابلام و موفقیت کوه‌نوردان اکراینی در لوبوچه
–    خبرهایی از اورست و حادثه در ماکالو
–    صعودهای فصل ۲۰۱۴ هیمالیا در یک نگاه
–     آدام اوندرا ؛ دومین آنسایت با درجه ۵٫۱۴d

 


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۲,۱۶:
در این نشست هفتگی ارائه دو گزارش برنامه صعود در فهرست بود . گزارش صعود قلل آسمان‌کوه همراه با عکس و فیلم توسط احمدرضا محققی و سکه نو (سینو) همراه با عکس توسط زهره ادیب.


تبریک تولد:
در هفته گذشته تولد امیر تیموری از اعضای باشگاه بود . ضمن تبریک ، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی برایشان داریم .


اجرای برنامه هفتگی باشگاه – صعود قله کمان کوه:
صعود قله کمان کوه در منطقه وارنگرود ، برنامه جمعه ۹۳,۲,۱۹ بود که به سرپرستی غلامرضاخلیل آبادی و حضور ۲۱ نفر از اعضا و ۱ میهمان اجرا شد.


آخرین خبر از پروانه کاظمی و دائولاگیری :
آخرین خبری که در تاریخ ۱۸,۲,۸۹۲ در وب سایت شخصی پروانه درج شده به این مضمون می باشد؛
۹۲,۰۲,۱۸  –  2014,08,05
برگشت به کمپ اصلی- اعلام خاتمه اکسپدیشن از طرف تمامی تیمها
ازکمپ اصلی اورست جهت تلاش صعودSummit-7 ورود تیم چند ملیتی
آرزوی سلامتی و صعودی امن و ایمن برای پروانه عزیز داریم .


بازگشت «عظیم قیچی ساز» به کشور:
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ «عظیم قیچی ساز» که اخیراً موفق به صعود قله «شیشاپانگما» شد و یک گام دیگر برای پیوستن به باشگاه هشت‌هزاری‌های جهان نزدیک‌تر گردید، شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۴:۲۵ بامداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) و با استقبال جمعی از مسئولین فدراسیون، دوستان و هم‌نوردان به میهن باز گشت.


سنگ‌نوردان ایرانی در سومین و چهارمین جام‌جهانی سال ۲۰۱۴ / سوئیس و نتایج آن:

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ مرحله سوم جام‌های جهانی در رشته بولدرینگ از دیروز و به مدت دو روز در شهر «گریندلوالد» سوئیس آغاز گردید. در این مرحله از رقابت‌ها از کشورمان چهار شرکت کننده حضور دارند ؛ غلامعلی برات‌زاده، رضا کلاسنگیان، مجتبی خدایی و امیر نوری .
در این مرحله سنگ‌نوردان کشورمان به ترتیب :
غلامعلی برات زاده : در رتبه ۲۴
مجتبی خدایی : در رتبه ۵۹
و رضا کلاسنگیان : در رتبه ۶۷ قرار گرفتند. دور نهایی این مسابقات روز ۱۱ می یعنی امروز برگزار خواهد گردید.
لازم به ذکر است اعضای اعزامی از کشورمان پس از سوئیس در مرحله چهارم رقابتها که در «اینسبورگ» اطریش در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ می برگزار می‌گردد نیز شرکت خواهند نمود.


«کوه‌نوردی» در «بهار» برای عده‌ای خطرناک است!
کوه نوشت به نقل از باشگاه خبرنگاران : بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند به دلیل خالص بودن هوا در فصل بهار و افزایش اکسیژن به ویژه در ارتفاعات، «کوه‌نوردی» می‌تواند ورزشی خطرناک به ویژه در سالمندان محسوب شود!افزایش CO2 باعث تغییرات در وضعیت ذهنی می‌شود و فشار سنجی هوا شریان‌های خونی را با مشکل مواجه می‌کند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و یا بالاتر از سن ۴۰ سال هستند باید در انجام برخی از ورزش‌ها به ویژه کوه‌نوردی دقت کنند و نباید این ورزش را به تنهایی و یا با شکست و در بازه زمانی کوتاه انجام دهند.
گفتنی است، سالمندان با در نظر گرفتن شرایط روحی و فیزیکی خود و با مشاوره با پزشک باید از انجام ورزش‌هایی که باعث تشدید بیماری‌هایشان و آسیب رساندن به بدن آن‌ها می‌شود جلوگیری کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهند پیاده‌روی ساده و در بازه‌های زمانی کوتاه می‌تواند برای سالمندان و یا حتی گروه‌های سنی مختلف بسیار پرفایده‌تر باشد و حتی تأثیر زیادی روی سلامتی آن‌ها داشته باشد. همچنین در فصل بهار ورزش‌های ایروبیک و هوازی می‌توانند موجب کاهش وزن و از بین بردن افسردگی باشند.


مرگ دو کوه‌نورد روس در آمادابلام و موفقیت کوه‌نوردان اکراینی در لوبوچه:

          پاول ایوانوفسکی                ویکتورایگولکین           

کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ سایت RussianClimb در تازه‌ترین اخبار ارسالی خود از مرگ دو کوه‌نورد روس در کمپ ۵۰۰۰ متری آمادابلام (Ama Dablam) به ارتفاع ۶۸۱۲ متر خبر داد. این دو کوه‌نورد به دلیل بیماری ارتفاع (HAPE) یا همان ادم ریوی جان خود را از دست داده‌اند.

ویکتورایگولکین(Victor Igolkin)که ۶۲ ساله‌ست، رهبر باشگاه کوه‌نوردی‌ مگنیتیگیرسک(Magnitigirsk mountaineering club) و از کوه‌نوردان باتجربه روس به شمار می‌رود. ویکتور دارای عنوان پلنگ برفی (Snow Leopard) بوده و از اساتید صعودهای ورزشی شوروی سابق و روسیه فعلی به شمار می رود. او چهار بار قهرمان کوه‌نوردی شوروی بوده و دارای بالاترین نشان مربی گری‌ست. این کوه‌نورد با تجربه از سوی شرکت "Edelweiss" نیز جایزه دریافت کرده بود. پاول ایوانوفسکی (Pavel Ivanovsky) دیگر کوه‌نورد روس نیز عضو "Zlatoust worker" و یک روزنامه نگار بود. پاول ۵۲ ساله بود.

اما در مقابل خبرهای خوبی برای اکراین (در این روزهای سخت!) به دست رسیده است. اعضای باشگاه کوه‌نوردی اودسا (Odessa Alpine Club) موفق شدند در یک صعود ۸ روزه لوبوچه شرقی (Lobuche East) را از یک مسیر جدید صعود کنند. طبق گفته یوری کیلی‌چنکو این تیم مسیر جدید در لوبوچه را برای آمادگی جهت صعود آمادابلام (Ama Dablam) به انجام رسانده‌اند.


این صعود فنی که بر روی یک دیواره ۷۰۰ متری (باید یادآور شد که اختلاف ارتفاع صعود شده بر روی مسیر ۷۰۰ متر بوده) به ثبت رسیده با درجه روسی ۶A تعیین شده است. تیم مذکور برای این صعود ۳ شب را بر روی دیواره سپری کرده و در شرایط نامساعد جوی و بدون دید کافی و در بارش سنگین برف فرود آمده اند. مسیر جدید "Two arrows flight" نامگذاری شده که دارای شیب متوسط ۷۰ درجه بوده و در صخره‌نوردی با درجه ۶B, A3 درجه‌بندی شده است.


خبرهایی از اورست و حادثه در ماکالو:
کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛خبرهای اورست حاکی از آن است که تنها تیمی که در جبهه جنوبی باقی مانده تیم لوتسه کلیو ویدلیچ (Cleo Weidlich) کوه نورد آمریکایی ست، که هدایت یک تیم مجارستانی را بر عهده داشت. این تیم بعد از کارشکنی‌های دولت چین در ارتباط با دالای لاما در تبت، اکسپدیشن شیشاپانگما را لغو کرده و به لوتسه آمده بودند.

کلیو نوشته که مه غلیظ آبشار یخی را در خود فرو برده و امکان موفقیت این تیم به خاطر شرایط سخت صعود و مقاومت‌هایی که که از سوی مردم محلی در برابر صعودکنندگان صورت می گیرد بسیار ضعیف است. کلیو همچنین شایعات مربوط به مرگ کوه‌نورد لهستانی را تکذیب کرده و خبر داده که یک تیم روسی در کاتماندو در پی دریافت مجوز صعود به اورست بوده و قصد بازگشت به بیس کمپ اورست را دارند.

 لازم به ذکر است که تنها کوه‌نوردی که در جبهه شمالی اورست مشغول فعالیت است. دیوید کلین (David Klein) از همین تیم مجارستان هست که قبلا تا ارتفاع ۸۰۰۰ متری همهوایی کرده و اکنون منتظر است تا با بازگشت از کمپ پیشرفته به بیس کمپ صعود خود را به سوی قله بدون اکسیژن به سرانجام برساند. او قبلا چندین بار بر روی اورست تلاش کرده که آخرین بار در سال ۲۰۰۷ بدون استفاده از کپسول اکسیژن تا ارتفاع ۸۶۵۰ متری صعود کرده بود.

البته باید اضافه کرد که جبهه شمالی اورست به استثنای مسافت بین بیس کمپ پیشرفته و کمپ یک که دارای قطعات یخی ریزشی می باشد، بقیه مسیر خوب است.اما خبر های رسیده از ماکالو حکایت از یک حادثه در این کوه ۸۴۷۰ متری دارد. فرران لاتوره (Ferran Latorre) در خبر ارسالی خود به اکس وب اطلاع داده که یانیک گاگنرت (Yannick Gagneret) اهل فرانسه، در بر اثر ادم مغزی در ماکالو جان باخت.


در این خبر آمده که فرران به همراه همنورد خود رالف در یک عملیات امداد و نجات یانیک را از کمپ ۲ در ارتفاع ۷۴۰۰ متر به کمپ یک رسانده بودند و علایم آشکار ادم مغزی در او دیده می شد و سریعا باید قبل از پایین آوردن او کمک‌های پزشکی به او می رسید. در نهایت این کوه‌نورد فرانسوی در نزدیکی‌های بیس کمپ جان باخته بود. در صفحه اصلی وبسایت یانیک این جملات از ارهارد لورتان (Erhard Loretan) نوشته شده بود:
(ارهارد سه سال پیش جان خود را از دست داد).
من کوه نورد انتحاری نیستم!
من از مردن می ترسم، بخصوص از چطوری مردن.
این ترس ضمانت زندگیه منه.
نمی خوام مرزهای خود را بشناسم،
به خاطر اینکه روزی که آن را بشناسم،
درباره آن صحبت نخواهم کرد.
باید یادآور شد که فرران لاتوره، فیلم‌بردار برنامه کوه‌نوردی تلویزیونی، سنگ‌نورد و هیمالیانورد اسپانیایی، در سال ۲۰۰۴ نیز صعود خود در K2 را به خاطر نجات جان خوانیتو اورزابال (Juanito Oiarzabal) نیمه تمام گذاشته بود.


صعودهای فصل ۲۰۱۴ هیمالیا در یک نگاه:
کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛ با سقوط قطعات یخی و وقوع بهمن در زیر کمپ دو در اورست تقریبا تمامی صعودهای این فصل اورست در جبهه جنوبی (نپال) نیمه تمام ماند، اما با این حال دیگر صعودها در هیمالیا روند عادی خود را طی می کنند…
۱) مسیر جدید بر روی کانچن جونگا:
دنیس اوروبکو، الکس تکسیکن، آدام بیلیسکی، آرتم براون و دیمیتری سینف در حال حاضر بر روی جبهه شمالی کانچن جونگا و مسیر بریتانیایی ها فعالیت می کنند. این تیم مسیر یاد شده را برای هم‌هوایی و فرود در نظر گرفته‌اند. صعود مسیر جدید به سبک آلپاین بعد از این فرایند شروع خواهد شد.

در دور اول تلاش این پنج کوه نورد، آنها توانستند دو کمپ را برقرار کرده و تا ارتفاع ۶۹۰۰ متری پیش بروند. در حال حاضر آنها در حال تلاش برای برقراری کمپ ۳ در ارتفاع ۷۵۰۰ متری هستند. دنیس و آرتم در تاریخ ۵ می صعود را شروع کرده اند و الکس، آدام و دیمیتری بیس کمپ را (۶ می) ترک کرده اند.

۲) صعودهای شیشاپانگما:
هوریا کالیباسانو، جاستین لونسکو و پیتر هامور اولین کسانی بودند که بر قله یک هشت هزار متری در فصل ۲۰۱۴ ایستادند. آنها در ۳۰ آوریل به این موفقیت دست یافتند.
روز بعد در ۱ می کوه‌نورد ایرانی عظیم قیچی ساز نیز بر قله شیشاپانگما ایستاد. شیشاپانگما سیزدهمین قله او بود و حالا او تنها نیاز به صعود لوتسه دارد تا به عنوان اولین کوه‌نورد ایرانی فاتح ۱۴ قله بالای هشت هزار متری شناخته شود. طبق گزارش ارسالی عظیم به تنهایی و در شرایط شدیدا سرد هوا از کمپ ۳ به سوی قله رفته است.

این صعودهای اولیه با یک هوای بد دنبال شد و تیم‌های دیگر منتظر یک دریچه هوایی مناسب در ۸ می هستند تا صعود خود را از سر بگیرند. تیم های حاضر در شیشا پانگما در تلاش های اولیه خود به خاطر شرایط بد هوایی ناموفق بوده و به کمپ‌های پایین تر بازگشته اند. (می توان گفت که تصمیم عظیم برای صعود از کمپ ۳ به قله در هوای بسیار سرد شجاعانه و عاقلانه بوده ..)

۳) اکسپدیش های آناپورنا به پایان خود رسیدند:
دو تیمی که در حال تلاش بر روی این کوه خطرناک بودند صعودهای خود را نیمه تمام گذاشته و پایان تلاش خود را اعلام کرده اند. این تصمیم به خاطر شرایط سخت و خطرناک بوده است.
تیم بین المللی اولین تلاش را انجام داده اما از ۱۰۰۰ متری قله مجبور به بازگشت شده اند. در این تلاش چند کوه‌نورد سقوط هم کرده‌اند که خوشبختانه کسی آسیبی ندیده است. تیم رومانیایی نیز تا کمپ ۳ پیش رفته‌اند اما دو کوه‌نورد این تیم به خاطر خطر بزرگ بهمن و ناخوشی با هلی کوپتر از منطقه تخلیه شده اند.

۴) مسیر نرمال کانچن جونگا:
کوه‌نوردانی که در مسیر نرمال این کوه هستند به دلیل شرایط بد هوایی در بیس کمپ به سر می‌برند. سامولی مانیسکا که بدون استفاده از شرپا در حال صعوده به کمپ سه در ارتفاع ۷۴۰۰ متری رسیده و منتظر یک دریچه هوایی برای صعود نهایی ست. تیم های ایتالیایی و اسپانیایی در بیس کمپ هستند.

۵) دائولاگیری، پایان تلاش:
اولین تلاش برای صعود این قله به دلیل برف سنگین در ارتفاع ۷۴۰۰ متری کنسل شد. الیاس دی اندرس مورتوس رهبر تیم RMI اعلام کرده که در حال اتمام اکسپدیشن بوده و قصد دارند به کاتماندو برگردند. بانوی کوه‌نورد ایرانی، پروانه کاظمی، در حال هماهنگی با دیگر کوه‌نوردان حاضر در بیس کمپ برای تصمیم نهایی‌ست.

۶) چو آیو و انتظار برای دریچه هوایی جهت صعود:
مسیر صعود در این قله تا کمپ ۳ ثابت گذاری شده و تیم های متعددی برای صعود قله آماده هستند. طبق گفته جیم واکلی روز صعود روز ۸ می ساعت ۲ بامداد خواهد بود. در صورت عدم موفقیت این تیم ها دریچه هوایی دیگر تا ۲۰ می امکان پذیر نخواهد بود. با این حال تیم SummitClimb بعد از هم‌هوایی تا کمپ ۲ هنوز در بیس کمپ به سر می‌برد.

 ۷) پیشرفت در ماناسلو:
تنها تیم حاضر در ماناسلو یعنی Adventure Consultants تا کمپ ۳ هم‌وایی کرده و هم اکنون منتظر صعود نهایی هستند. این تیم دو روز پیش قبل از بازگشت به بیس کمپ به کمپ ۳ رسیده بودند.

۸) جبهه شمالی اورست:
تیم جبهه شمالی اورست نیز در حال طی مسیر طبیعی خود هستند. این تیم هم‌هوایی خود را به پایان رسانده و منتظر ثابت گذاری مسیر تا قله هستند. پیتر هامور و هوریا کالیباسانو نیز بعد از صعود موفق شیشاپانگما به زودی به بیس کمپ شمالی اورست رسیده و صعود سبک بار و بدون اکسیژن خود را شروع خواهند کرد.
 

آدام اوندرا ؛ دومین آنسایت با درجه ۵٫۱۴d :

وبلاگ بیواک ؛ آدام اوندرا دومین صعود آنسایت با درجه ۵٫۱۴d را به ثمر رساند . آدام قبل از اولین آنسایت ۵٫۱۴d ، موفق شده بود در امریکا مسیری بادرجه ۵٫۱۴d را آنسایت کند اما خودش درجه مسیر را یک درجه تقلیل داد . اگر این کار را نمی کرد اولا ، اولین آنسایت  5.14d جهان به نام او بود ( و نه به نام آلکساندر مگوس ) ، ثانیا صعود اخیر سومین آنسایت او با درجه ۵٫۱۴d محسوب می شد .

آدام ، کمتر از دو هفته دیگر در مسابقات جام جهانی بولدرینگ اینسبروک – اتریش شرکت خواهد کرد و بعد هم در جام های جهانی لید حضور خواهد داشت . حضور آدام اوندرا در مسابقات جام جهانی بدون تردید شور و هیجان خاصی به این مسابقات خواهد بخشید.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید