صعود زمستانی قله خلنو (یک‌روزه) ۱۴۰۱/۱۰/۹ – هرهفته یک برنامه «شماره ۱۰۱۴»

ارسال شده توسط در 8 ژانویه 2023 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش صعود هاي تخصصي

خلنو به ارتفاع ۴۳۷۵ متر قله مهمی در دل البرز مرکزی است که بلندترین قله تهران هم محسوب می‌شود ؛
این قله از جنوب به روستای لالون و آبنیک ، از غرب به قله‌های برج ، هرزه‌کوه ،سرکچال و کلون‌بستک و از شرق به قله‌های میش‌چال، خرسنگ و پالون گردن دسترسی دارد که ادامه این خط الرأس از طرفی به قله دماوند و از یالی دیگر به قله‌ های یخچال ، سرماهو ، کمان‌کوه و آزاد کوه می‌رسد.

********

باشگاه اسپیلت برنامه‌های متنوعی به صورت خط الرأسی و تک قله بر روی این قله در فصول مختلف اجرا کرده است،
این بار تصمیم گرفتیم تلاشی زمستانی بصورت یک‌روزه و فشرده بر روی این قله داشته باشیم،
ساعت ۲ بامداد جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱ به همراه رضا حیدری و امین شاه محمدی همنوردان خوبم در باشگاه از تهرانپارس راهی روستای لالون شدیم،
به دلیل یخ زدگی مسیر ماشین را همان ابتدای روستا پارک کرده و پس از آماده شدن نفرات ساعت ۳:۴۵ صعود خودرا آغاز کردیم.
مسیر تا ابتدای تنگه لالون با مسیر تابستانی یکی است، اما کمی جلو تر از تنگه در کنار چشمه کوچکی که آب جریان دارد به سمت راست کشیده و روی یک یال مناسب قرار گرفتیم.
مسیر برف‌کوبی شده بود و فکر می‌کردیم که کار راحتی داریم تا اینکه پس از ۱ کیلومتر دیگر اثری از رد پای انسان نبود و فقط رد پای حیوانات دیده می‌شد که بسیار جالب و در عین حال مخوف بود.
ساعت ۵ به چشمه تلخاب رسیده و به دلیل سرمای بالا (دما به منفی ۱۰تا ۱۵ رسیده بود) بدون توقف به سمت آبشار حرکت کردیم.
ساعت ۸ به آبشار رسیدیم و برای صرف صبحانه توقف کوتاهی داشتیم که با طلوع خورشید کمی از نظر ذهنی آرام شدیم.
ساعت ۸:۳۰ از یال سمت چپ آبشار که یالی با شیب بسیار بالا اما برای این فصل به علت حجم کمتر برف مناسب تر بود.
ساعت ۱۱ با ریتمی هماهنگ و به نوبت برف‌کوبی کردن به گردنه ورزاب رسیدیم.
توقف کوتاهی داشتیم و سپس با کمی تراورس بر روی یالی که سال گذشته شناسایی کرده بودم (این یال مستقیم به زیر تیغه های ژاندارک میرسد) رسیدیم.
باز هم به نوبت برف‌کوبی کرده و ساعت ۱۳:۲۰ به اول تیغه ها رسیدیم.
برج اول را از زیر عبور کردیم و برج های اصلی ژاندارک را از روی تیغه ها با حمایت طناب و گرفتن دو کارگاه طبیعی با ایمنی و سلامت کامل عبور کردیم.
به دلیل تایم کم از صعود قله خلنو کوچک صرف نظر کرده و با تراورس این قله به زیر قله خلنو اصلی رسیدیم.
سرانجام تیم ۳ نفره و منسجم باشگاه اسپیلت موفق شد ساعت ۱۵:۳۰ قله خلنو بزرگ را صعود کند.
بعد از گرفتن عکس با سرعت به سمت یال قله خلنو کوچک تراورس کرده و با چندین تراورس و چک کردن مسیر های بهمنی با نهایت دقت ، و برف‌کوبی سنگین و نفس‌گیر ساعت ۱۸ به گردنه ورزاب رسیدیم.
مسیر طولانی را پیش رو داشتیم.
اما با توجه به آماده بودن نفرات و یک‌دست بودن تیم با یک توقف ۱۰ دقیقه ای به سمت آبشار فرود رفتیم.
همان مسیر صعود را فرود آمدیم و ساعت ۲۲:۳۰ به محل پارک خودرو در روستای لالون (لالان) رسیده و این برنامه چالشی و سنگین را با موفقیت و سلامتی به پایان رساندیم.

ارتفاع صعود شده :  ۲۲۰۰ متر
مسیر پیموده شده :  ۱۹ کیلومتر
زمان کل برنامه :  ۱۹ ساعت

*باید توجه داشت صعود یکروزه این قله به در فصل زمستان نیاز به آمادگی ذهنی و جسمی بالایی دارد.
*تِرَک (ثبت مسیر) این قله در آرشیو باشگاه قرار دارد و می‌توانید در صورت نیاز با مسیولین باشگاه در ارتباط باشید.

نفرات تیم؛
بهنام پیروزرام «سرپرست» – رضا حیدری – امین شاه‌محمدی «مربی»