رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و پنجم»

ارسال شده توسط در 11 ژوئن 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

“دکترهای آبشار یخی” کار خود را در آبشار یخی خومبو بسوی اورست آغاز کردند.

◀️ بر اساس اطلاعات منتشره توسط کمیته کنترل آلودگی ساگارماتا(SPCC)، امروز تیم “دکترهای آبشار یخی” مراسم‌ “پورجا” را در بیس کمپ اورست برگزار کردند و کار خود را برای تجهیز مسیر آبشار یخی خومبو برای فصل صعودهای بهار ۲۰۲۲ آغاز کردند.

◀️ تیم دکترهای آبشار یخی، فیکس طناب و کارگذاری نردبان ها در شکاف های یخی و دیواره های عمودی در آبشار خطرناک آبشار یخی از بیس کمپ تا کمپ دوم را بعهده دارند.

◀️ تیم دکترهای یخی امسال شامل شرپاهای زیر هستند:
⚡️شرینگ تنجی شرپا(هماهنگ کننده بیس کمپ)
⚡️آنگ‌ تنجی شرپا
⚡️داوا نورو شرپا
⚡️پمبا شرینگ شرپا
⚡️سونام شرینگ شرپا
⚡️چوانگ‌نورو شرپا
⚡️نگیما گیالجن شرپا
⚡️نگاوانگ تانتن شرپا(از کارکنان آشپزخانه)
⚡️اوندی گلو شرپا(از کارکنان آشپزخانه)

بهترین آرزوها برای این فصل💐

*************

گشایش دو مسیر” سفر پارانویایی پوتین” در آرمیگهورن و ” صلح برای اوکراین” در نوشلتون در برنسه اوبرلند-سوئیس،توسط کوهنورد-صخره نورد سویسی “سیلوان شوپباخ” در ۱۷ مارس۲۰۲۲

Putin paranoia Trip
۱۰۰۰m M6+
سیلوان شوپباخ” مسیر “سفر پارانویایی پوتین” را بهمراه یانولوکا کوستلر در آرمینگهورن صعود کرد.
Peace for Ukraine
۱۱۰۰m, M4 90°
“سیلوان” مسیر “صلح برای اوکراین” را بهمراه مایکل کیپف” و “تیزیان توبلر” صعود کرد.

سیلوان شوپباخ میگوید: امسال زمستان دمای پایین مداوم باعث شد که به فکر گشایش دو مسیر صعود نشده در رخ شمالی بیفتم که با موفقیت صعود شدند.
مسیر” صلح برای اوکراین” ۵ کیلومتر با منزل من فاصله دارد و برای سالها من توجهی به این قله نداشتم‌، زمانی که اسکی- کوهنوردی میکردم با دقت مسیر صعود‌ به قله را زیر نظر گرفتم. در ۲۶ فوریه خطر بهمن بسیار اندک بود و من کمپ تمرینی با تیم کوهنوردی اوبرلند داشتم.من این دیواره را با مایکل و تیزیان صعود کردم.

اما در مورد مسیر” سفر پارانویایی پوتین” برای سالها من مسحور این برج صعود نشده بودم، با یک شب بیواک برج را صعود کردیم.

🌐 پلنت ماونتین

باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

*************

یادمان چهلمین سالگرد عبور از کویر مرکزی ایران مسیر روستای طرود به عروسان ۱۵۰ کیلومتر در ۵ روز با نقشه و قطب نما اعضای تیم؛

زنده یاد جلال رابوکی (سرپرست) غلامرضا حضرتی، حسین محبوب، احمد ایلیافر، هادی آبادی خواه، ناصر جنانی و ذبیح اله حمیدی

این برنامه بدون راهنما و شتر و چادر و با حداقل آب و غذا و تجهیزات لازم در فرودین سال ۱۳۶۱ برای اولین بار در کویرنوردی ایران اجرا شده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“کارلوس سوریا” کوهنورد ۸۳ ساله اسپانیایی در سیزدهمین تلاشش برای صعود دائولاگیری اکنون در نپال است.

کارلوس سوریا در ۲۷ مارس اسپانیا را ترک کرد تا بار دیگر به مصاف قله ای برود که ۱۲ بار اجازه صعود به او و تیمش را نداده است.

کارلوس_سوریا با ۸۳ سال سن و پروتزی در زانو در چالشی است تا با صعود به این قله سرسخت شانس خود را برای ورود به باشگاه ۸۰۰۰ متری ها نزدیک کند.
امسال میگوئل لوپز سوریانو کوهنورد ، عکاس و فیلمبردار برای ثبت پیشروی در کوهستان تیم را همراهی نمی کند.همنورد او امسال ۲۰۲۲ “سیتو کارکاویلا” است.

سال آینده پنجاهمین سالی است که “سوریا” در هیمالیا فعالیت میکند، او می‌گوید که من تمرکزم بر روی هیمالیا نبوده است و ۶۲ سال پیش مسیری را در رخ شمالی” تورِ اون دی لوز گالایوس” بازگشایی کردم و ۶۰ سال پیش قله “اواِسته دل درو” را صعود کردم و در اولین اکسپدیشن به مک کینلی شرکت داشتم و در عین حال صعودهای بسیاری در یخ نوردی و سنگ نوردی داشته ام و در حقیقت من یک کوهنوردم و صرفا تمرکزم بر روی ۸۰۰۰ متری ها نیست اگرچه اکنون برای پایان پروژه ۸۰۰۰ متری ها تلاش می‌کنم.

🌐 دسنیول

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کوهنورد حرفه ای پاکستان و باربر ارتفاعات بالا معروف به “کریم کوچیکه” بعد از بیماری ای طولانی دوشنبه صبح در بیمارستانی در راولپندی درگذشت.

“عبدول کریم” از سرطان کبد رنج می‌برد و بعد از اینکه وضعیت سلامتی اش رو به وخامت گذاشت به بیمارستان نظامی راولپندی انتقال پیدا کرد و بعد از ۲ ماه بستری سرانجام درگذشت، در زمان مرگ ۷۲ ساله بود.

بعد از مرگ کوهنوردان مشهور پاکستانی، حسن سدپارا و محمد علی سدپارا، این بار کوهنورد مشهور و حرفه ای “عبدول کریم” معروف به “کریم کوچیکه” در راولپندی درگذشت.

بعلت سن بالایی که داشت پیوند کبد برای او میسر نشد.

“عبدول کریم”معروف به “کریم کوچیکه” توسط لیدر تیم فرانسوی در ۱۹۷۹ به این نام معروف شد. در سال ۱۹۸۵ مستند ساز فرانسوی “لورنت شوالیر”فیلمی درباره “کریم” ساخت.

در ۱۹۹۷ مستند دیگری درباره کریم بنام ” آقای کریم” ساخته شد.
“کریم” در دره هوشه از منطقه قانچه -گیلیگیت باتیستان بدنیا آمد.

⚡️بر اساس گزارش ها، در ابتدا توسط یک تیم بعلت جثه اش بعنوان یک باربر برای حمل ۲۵ کیلوگرم به بیس کمپ k2 پذیرفته نشد، در زمانی که او تین ایجر بوداز نظر ظاهری شباهت به ۱۰ ساله ها داشت.

یک تیم سویسی که با کمبود باربر مواجه شد از “کریم” برای حمل بار و تجهیزات استفاده کردند.‌در این اکسپدیشن او موفق شد که قله ای ۷۰۰۰ متری را صعود کند.

تیمی اسپانیایی کتابی درباره زندگی “کریم کوچیکه”نوشتند و در عین حال فیلمی در سال ۲۰۰۰ از زندگی “کریم” بر روی پرده سینماهای اسپانیا رفت و او به شهرت رسید.

در عین حال کریم با رکوردی که در صعود بدون اکسیژن کمکی به قله گاشربروم ۲ (۸۰۳۵متر) داشت آوازه ای در کوهنوردی بدست آورد.
او در عین حال صعودها و اکسپدیشن های موفق بسیاری را در کارنامه کوهنوردی اش داشت.

در ماه فوریه۲۰۲۲ عکس های “کریم کوچیکه” بیمار در فضای مجازی دست بدست چرخید و پسر کریم،”حنیف” ویدیویی درباره سختی خانواده در مواجهه با هزینه بیماری “کریم”انتشار داد و “کریستیانو رونالدو” تلاشی برای کمک به هزینه های پزشکی “کریم” کرد.
کریم از طرفداران رونالدو بود و در ۲۰۱۸ در مسافرت به اسپانیا با این ستاره فوتبال دیداری داشت.

نخست وزیر گیلیت باتیستان “خالد خورشید” در اول فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد که دولت محلی تمامی هزینه های درمانی “کریم کوچیکه” را تامین می‌کند و فرزندانش را شاغل خواهد کرد. کریم بعدا با پرواز از اسکاردو به بیمارستان نظامی راولپندی برای درمان انتقال داده شد.

کوهنوردان و کاربران فضای مجازی بسیاری از فقدان این کوهنورد بزرگ اظهار تاسف کردند.

GB’s legendary mountaineer Little Karim passes away

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۷ خطر بالقوه کوهنوردی در فصل بهار :

✔️خطر ایجاد تله های برفی و شکستگی پا

✔️خطر شکستن نقاب های برفی و ایجاد بهمن

✔️خطر یخزدگی مسیر های صعود به دلیل گرما و سرمای هوا در شبانه روز

✔️خطر تغییر ناگهانی هوا و ایجاد طوفان و بوران های فصلی

✔️خطر رعد و برق ، باران و تگرگ های شدید

✔️خطر سیل و آب گرفتگی معابر کوهنوردی

✔️خطر ریزش سنگ و رانش کوه

نوشته ذبیح اله حمیدی
فرودین ۱۴۰۱

*************

آپدیت اجازه صعودهای قله های نپال تا ۳ آوریل ۲۰۲۲

اجازه صعود برای قله_اورست بر خلاف انتظار به کندی افزایش می یابد. برای امسال بهار ۳۰۰ اجازه صعود انتظار می‌رود اما با این اوضاع بنظر می رسد نسبت به سال گذشته کاهش اجازه صعود دیده شود.

در سال ۲۰۲۱ رکورد، ۴۰۸ اجازه صعود اورست(۴۳ تیم) برای کوهنوردان خارجی در نپال ثبت شد.

وزارت توریسم نپال اجازه صعود به قلل هیمالیا در نپال را تا تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۲ به شرح زیر انتشار داده است:

قله اورست: ۸۵ اجازه صعود در قالب ۹ تیم( انتظار می‌رود بیش از ۲۱ تیم و در حدود ۳۰۰ کوهنورد برای بلندترین قله جهان اجازه صعود بگیرند)
لوتسه: ۲۹ اجازه صعود- ۳ تیم
نوپتسه: ۱۷ اجازه صعود -۲ تیم
ماناسلو:تا کنون= صفر
آناپورنا: ۲۶ اجازه صعود- ۴ تیم
دائولاگیری: ۱۱ اجازه صعود- یک تیم
پوموری: تا کنون=صفر
ماکالو: ۱۵ اجازه صعود-یک تیم
آمادابلام: ۲۵ اجازه صعود – ۳ تیم
گانگاپورنا: ۲ اجازه صعود-یک تیم
هیم لونگ : ۱۶ اجازه صعود- ۲ تیم
تاپا(دامپوس): ۶ اجازه صعود- ۲ تیم
بهمدانگ: ۸ اجازه صعود – ۱ تیم
موکوت: ۴ اجازه صعود – یک تیم

🌐 آلن آرنته
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

پنجمین پادکست مجله رادیویی اسپیلت در راه است

شماره پنج پادکست مجله رادیویی اسپیلت ویژه تابستان ۱۴۰۱ با موضوع معرفی، روایت و گزارش خوانی صعود ۱۶ یال دماوند در سال ۱۳۸۴ به نویسندگی ذبیح اله حمیدی و کارگردانی حنا صیرفی در دست تولید است.

این پادکست به مناسبت بیستمین سالگرد خاموشی کوهنورد نامی ایران جلال رابوکی که در ۳۰ فرودین سال ۱۳۸۱ در دل طوفانی بر روی قله دماوند ناپدید و درگذشت ، تهیه و تولید خواهد شد.

در سال ۱۳۸۴ سه عضو خانه کوهنوردان تهران به اسامی زنده یاد ابراهیم شیخی، پیشکسوت گرامی ناصر جنانی و ذبیح اله حمیدی موفق شدند به یاد جلال رابوکی طی ۱۶ هفته پیاپی ۱۶ یال منتهی به قله دماوند را در قالب برنامه های یکروزه و سرعتی با سبک سیاق ابدایی جلال صعود کنند.
گزارش این صعودها توسط ذبیح اله حمیدی در همان تاریخ نوشته شده است که در این پادکست توسط ۱۶ کوهنورد باشگاه اسپیلت بازخوانی خواهد شد.

امیدواریم با تهیه این پادکست بتوانیم ضمن پاسداشت یاد و نام کوهنوردان بزرگی چون زنده یادان جلال رابوکی و ابراهیم شیخی از تلاش و ممارست پیشکسوتان کوهنوردی ایران چون ناصر جنانی که در راه ترقی و اعتلای این ورزش بسیار کوشا بوده اند نیز تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

وعده ما اول تابستان ۱۴۰۱ با پنجمین پادکست رادیویی اسپیلت

پی نویس؛
از آن دسته از اعضای باشگاه اسپیلت که تمایل دارند در تهیه این پادکست ما را یاری دهند دعوت می‌شود در واتساپ با خانم حنا صیرفی تماس حاصل نمایند.

(روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت)
                           فرودین ۱۴۰۱

*************

مسیر اورست از آبشار یخی خطرناک خومبو توسط دکترهای آبشار یخی تکمیل شد.

فصل اکسپدیشن های تجاری کوهستان اورست با تکمیل مسیر آبشار یخی میتواند آغاز شود.

امروز جمعه ۸ آوریل ،کمیته کنترل آلودگی ساگارماتا (SPCC) اعلام کرد که شش دکتر آبشاریخی شامل: آنگ سورکین شرپا، داوا نورو شرپا، پمبا شرینگ شرپا، سونام شرینگ شرپا، چوآنگ نورو شرپا و نگیما گیالجن شرپا موفق شدند مسیر خطرناک آبشار یخی را بعد از دو و نیم هفته تلاش آماده صعود کوهنوردان از بیس کمپ به کمپ های بالاتر کنند.

هر سال ، دکترهای آبشار یخی مسیر آبشار یخی را برای اکسپدیشن های تجاری از قبل آماده صعود کوهنوردان میکنند.
آنها این مسیر را با فیکس طناب و نردبان تا کمپ ۲(۶۴۰۰ متر) تجهیز میکنند.

دکترهای آبشار یخی تا اوایل ژوئن در محل حضور دارند و کم و کاستی ها را بررسی می‌کنند و اگر مشکلی درمسیر آبشار یخی ایجاد شود آنرا برای صعود و فرود کوهنوردان آماده نگاه میدارند.

برای تلاشی که دکترهای آبشار یخی برای مسیر خطرناک خومبو انجام میدهند هر اکسپدیشن برای هر عضو باید مبلغ ۶۰۰ دلار به SPCC پرداخت کند.

🌐 استفان نستلر-جمعه ۸ آوریل
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

وزارت توریسم نپال برای بهار۲۰۲۲ تا تاریخ ۸ آوریل (جمعه۱۹ فروردین) تعداد ۲۰۴ پرمیت(اجازه صعود) به کوهستان اورست صادر کرده است.

بیشترین اجازه صعود به ایالات متحده آمریکا با ۵۱ اجازه صعود تعلق دارد که در میان آنها ۱۱ عضو کوهنوردان سیاهپوست آمریکایی با نام تیم” فول سیرکل”هستند که قصد صعود قله اورست را با استفاده از اکسیژن کمکی دارند.
استفان نستلر

💫پی نوشت:
در لیستی که وزارت توریسم نپال باذکر نام کشورها امروز ۱۹ فروردین(۸ آوریل) انتشار داده است، از جمهوری اسلامی ایران تا کنون “یک نفر” اجازه صعود دریافت کرده است این در حالیست که کوهنوردان کشورمان در صدد صعود به قله های مختلف ۸۰۰۰ متری در نپال هستند:

آقای عزیز عبدی و خانم ها سارا صفری و افسانه حسامی فر در صدد صعود به قله اورست هستند.

آقای سیاوش شهباز زاده در تلاش صعود به قله لوتسه است.

در عین حال کوهنورد حرفه ای کشورمان آقای رضا شهلایی در صدد صعود به “قله ماکالو” به ارتفاع ۸۴۶۳ متر است. او در کارنامه ۸۰۰۰‌ متری های خود، قلل “اورست، کانچن جونگا، k2، آناپورنا و نانگاپاربات” را با اقتدار صعود کرده است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

“قله دائولاگیری” بعنوان اولین قله بالای۸۰۰۰ متر در فصل بهار، امروز شنبه ۹ آوریل صعود شد.

مینگما گیالجه شرپا و تیمش اولین صعود فصل بهار ۲۰۲۲ به قله دائولاگیری (۸۱۶۷ متر) را در حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح ۹ آوریل ۲۰۲۲ به وقت نپال را رقم زدند.

این تیم شامل کوهنوردان نپالی ها و کوهنوردان خارجی بودند که امروز شنبه، ۹ آوریل موفق شدند قله “دائولاگیری”هفتمین قله بلندجهان رابعنوان اولین قله بالای ۸۰۰۰ متری در فصل بهار ۲۰۲۲ صعود کنند.

مینگما گیالجه شرپا و ۱۱ شرپای کوهنورد و ۱۰ کوهنورد خارجی در قالب یک تیم، دیشب تلاش نهایی صعود به قله دائولاگیری(۸۱۶۷ متر)را آغاز کردند و امروز شنبه ۹ آوریل حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح به قله صعود کردند.

بر اساس “داوا شرپا”، مدیر “ایمجین نپال ترکز” کوهنورد افسانه ای مینگما گیالجه شرپا بهمراه دیگر کوهنوردان با گشایش یک مسیر به قله دائولاگیری حدود ۱۰:۳۰ صبح قله را صعود کردند.

“مینگما گیالجه شرپا” سرپرستی تیم صعود کننده به قله دائولاگیری را بعهده داشت.

داوا شرپا اسامی کوهنوردان خارجی و شرپاهای صعود کننده به قله دائولاگیری، امروز ۹ آوریل ۲۰۲۲ را به شرح زیر اعلام کرد:

کوهنوردان خارجی که امروز قله دائولاگیری را صعود کردند عبارتند از:
🔺ساشکو کدیو
🔺کوال هیرن کاکا
🔺تراسی لی مت کالفه
🔺کریستوفر برنارد وارنر
🔺جینا ماری رزوسیدلو
🔺هاکون آسوانگ
🔺هونگ‌ دونگ جوآن
🔺آنورانگ ردی نالاولی
🔺نائوکی ایشیگاوا
🔺جیل ویتلی

کوهنوردان شرپایی که قله دائولاگیری را در ۹آوریل صعود کردند عبارتند از:
⚡️داوا کامی شرپا
⚡️داوا گیالجه شرپا
⚡️چیرینگ شرپا
⚡️وینایاک جی مالا
⚡️تامتنیگ شرپا
⚡️سونام تاشی شرپا
⚡️جیت بهادر شرپا
⚡️کیلی پمبا شرپا
⚡️توندو شرپا
⚡️پمبا تنزینگ شرپا
⚡️آنگ دو شرپا

🌐هیمالین تایمز(۹ آوریل ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

مارک باتارد کوهنورد افسانه ای فرانسوی در ۷۰ سالگی برای تلاش صعود از مسیر جایگزین آبشار یخی خومبو به اورست بازگشته است.

۳۰ سال پیش مارک باتارد با صعود به قله اورست از بیس کمپ تنها در یک روز بدون اکسیژن کمکی‌ به تاریخ اورست پیوست.

امسال بهار ۲۰۲۲بار دیگر او در تلاش دوباره صعود به قله اوست بدون اکسیژن کمکی است تا ۷۰ سالگی اش را در اورست جشن بگیرد.

مارک باتارد در صدد است تا از مسیری جدید بدون گذر از آبشار یخی خومبو به کمپ ۲ برسد و معتقد است این مسیری ایمن برای اکسپدیشن های آینده به اورست خواهد بود.

“باتارد” ۲۵ سال قبل بصورت ناگهانی از صعود به ارتفاعات بالا در ۴۳ سالگی کناره گیری کرد. علاوه بر صعود سرعتی به قله اورست، مارک باتارد قله ماکالو را در ۱۸ ساعت و قله چوآیو را در ۱۹ ساعت صعود کرد.
جای تعجب نیست که مشهور به” قهرمان سرعت” شد.

“باتارد” و پسرش بهمراه یار قدیمی اش نورو شرپا و پسرش “تنجی” در این صعود در کنار هم هستند، در عین حال ۳ فرانسوی دیگر هم در ۲۶ آوریل به آنها خواهند پیوست.

لینک تلاش پاییز۲۰۲۱ مارک باتارد:⬇️
https://t.me/espilat/4232

اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۵۰۵ اجازه صعود(پرمیت)برای ۱۸ قله نپال تا تاریخ ۸ آوریل صادر شده است.

بر اساس گزارش وزارت توریسم نپال ۶۱ تیم اجازه صعود به قله های نپال را تا تاریخ ۸ آوریل دریافت کرده اند.

در مجموع ۵۰۵ کوهنورد شامل ۳۸۹ مرد و ۱۱۶ زن در قالب ۶۱ تیم، در تلاش صعود به قلل متفاوت هیمالیای نپال هستند.

امسال بیشترین اجازه صعود برای قله_اورست صادر شده است.

تا بحال ۲۰۴ کوهنورد از ۲۳ تیم اجازه صعود به “قله اورست” را دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۵۸ مرد و ۴۶ زن هستند.

بر اساس گزارش وزارت توریسم نپال، اجازه صعود(پرمیت) به قله های مختلف هیمالیای نپال را به شرح زیر تا ۸ آوریل ۲۰۲۲صادر کرده است:

اورست: ۲۰۴ پرمیت
لوتسه: ۵۲ پرمیت
آمادابلام: ۳۹ پرمیت
آناپورنا: ۲۶ پرمیت
بارونتسه: ۱۶ پرمیت
دائولاگیری: ۲۱ پرمیت
هیملونگ: ۱۶ پرمیت
کانچن جونگا: ۴۶ پرمیت
ماکالو: ۱۵ پرمیت
ماناسلو: ۹ پرمیت
نوپتسه: ۲۸ پرمیت

💫پانوشت: دولت چین با سیاست کووید صفر! امسال هم مانند دوسال گذشته همچنان هیچگونه اجازه صعودی برای کوهنوردان خارجی صادر نکرده است.

اورست تودی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

مرگ “آنتونیوس سیکاریس” کوهنورد ۵۹ ساله یونانی در دائولاگیری

◀️آنتونیوس سیکاریس دیروز دوشنبه ۱۱ آوریل بهمراه “داوا شرپا” قله دائولاگیری را صعود کردند و در بازگشت از قله در ارتفاع حدود ۷۴۰۰ متر، جان خود را از دست داد.

آنتونیوس سیکاریس اولین کوهنوردی است که در فصل بهار ۲۰۲۲ در ۸۰۰۰ متری ها جان خود را از دست داده است.

“سیکاریس” دیروز به قله دائولاگیری( ۸۱۶۷متر) صعود کرداما موفق به بازگشت به بیس کمپ نشد.

بر اساس منابع محلی،او در حال فرود از قله حالش رو به وخامت گذاشت ودر ۷۴۰۰ متری جان سپرد.

سیکاریس با شرپای شخصی خود “داوا شرپا” و با لجستیک “سون سامیت ترکز” قله دائولاگیری را صعود کرد. گروه او شامل “کارلوس سوریا” و “سیتو کارکاویلا” هنوز موفق به صعود قله نشده اند و آنتونیوس سیکاریس تصمیم گرفت خودش برای صعود اقدام کند.

سیکاریس کوهنورد مجرب ۸۰۰۰ متری های بودکه اغلب صعودهایش را با اکسیژن کمکی انجام می‌داد. او تا بحال ۵ قله ۸۰۰۰ متری اورست، کانچن جونگا، ماناسلو، لوتسه و آناپورنا را صعود کرده بود. در عین حال او در تلاش صعود زمستانه k2 در سال ۲۰۲۰ شرکت داشت…

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

۵۰ کوهنورد در فصل بهار ۲۰۲۲ در تلاش صعود به قله کانچن جونگا (۸۵۸۶متر) هستند، با وجود شرپاها و کارکنان اکسپدیشن ها اگر پنجره هوایی کوتاهی در روز تلاش نهایی صعود حاکم باشد‌، آیا این احتمال وجود دارد که کوهنوردان با ترافیکی همچون قله اورست در روز صعود نهایی مواجه شوند؟

آیا کوهنوردان در صعود به قله “کانچن جونگا” در بهار ۲۰۲۲ ترافیکی شبیه اورست را تجربه خواهند کرد؟

◀️ ۵۰ کوهنورد درفصل بهار ۲۰۲۲ در تلاش صعود به قله کانچن جونگا(۸۵۸۶ متر) هستند. در عین حال تعداد زیادی هم بعنوان شرپا و کارکنان اکسپدیشن ها در کوهستان فعال هستند و با این احتساب کوهنوردان در”کانچن جونگا” ازدحامی مشابه با تلاش صعود به “قله اورست” را در حدود ۱۵ سال پیش را احتمالا تجربه خواهند کرد.

“کانچن جونگا” سومین قله بلند جهان است که همواره بعنوان قله ای چالش برانگیز شناخته می‌شود که مسیر تا قله به ۴ کمپ نیاز است. در عین حال کوهنوردان مسیر طولانی ای را در “تلاش نهایی صعود” به قله در پیش خواهند داشت و صعود و بازگشت به آخرین کمپ زمان طولانی ای را می طلبد و تردد طولانی کوهنوردان در منطقه مرگ میتواند برای کوهنوردان مشکل ساز شود.

یک مسیر و روش های متفاوت
در حالیکه کوهنوردان در قالب تیم های مختلف برای صعود به “قله کانچن جونگا” تلاش میکنند، تعداد قابل توجهی از کوهنوردان بدون اکسیژن کمکی و بدون حمایت شرپا در تلاش صعود به قله “کانچن جونگا” هستند و این به معنای اینست که شرپاهای شخصی لوازم آنها را بالای بیس کمپ حمل نمی کنند و همچنین آنها را در مسیرهمراهی نمی‌کنند.

با این وجود هر کوهنوردی در مسیر نرمال از طناب های ثابت مسیر که قبلا توسط شرپاها فیکس شده اند استفاده میکنند.

تا کنون، فقط یک تیم در صدد صعود به قله کانچن جونگا در مسیری متفاوت است و هنوز مشخص نیست که چه برنامه ای را در پیش دارند.
پیتر هامور کوهنورد اسلواکی اعلام کرده است: که او قصد “تراورس” از یالونگ کانگ(۸۵۰۵متر) به قله اصلی کانچن جونگا را دارد.اما همنوردان رومانیایی او “هوریا کولیباسانو” و “ماریوس گین” قبلا اعلام کرده اند که ابتدا از مسیر نرمال به قله کانچن جونگا صعود میکنند .فقط وقتی موفق به صعود شوند سپس “تراورس” به “یالونگ کانگ” را مد نظر قرار خواهند داد.

علاوه بر این سه کوهنورد که بدون اکسیژن کمکی قصد صعود به قله را دارند، دو کوهنورد هلندی “ویلکو وان رویجن” و “کاس وان دی گیول” هم قصد صعود بدون اکسیژن کمکی به “کانچن جونگا” را دارند. این دومین تلاش آنها بعد از تلاش ناموفق ۲۰۱۸ به کانچن جونگا است.
این دو کوهنورد در تراژدی سال ۲۰۰۸ در k2 حضور داشتند که با شکستن قطعه ای بزرگ از سراک(یخ بزرگ معلق در باتل نک) ۱۱ کوهنورد در تلاش نهایی صعود به قلهk2 در “باتل نک”جانشان را از دست دادند.
“وان رویجن” در عین حال قله اورست و چوآیو را بدون اکسیژن کمکی صعود کرده است.

“مارکو کونفورتولا” کوهنورد ایتالیایی در حال پایان تلاش صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری بدون استفاده از کمکی است. این فصل، “کونفورتولا” قصد صعود به کانچن جونگا را دارد و سپس با صعود نانگاپاربات فقط گاشربروم ۱ ، برای ورود به باشگاه ۸۰۰۰ متری ها باقی خواهد ماند.
“کونفورتولا” سال گذشته برای صعود به گاشربروم یک (G1) اقدام کرد اما شرایط خطرناک باعث شد که عقب نشینی کند.

سناریوهای تلاش نهایی صعود
تمامی کوهنوردان در ثابت گذاری طناب های مسیر با هم همکاری می‌کنند. هوای کوهستان بر اساس گام های صعودشان و استراتژی هم هوایی اشان قوانین خود را به آنها دیکته میکند.حال بنابر آمادگی کوهنوردان و توانایی اشان در ارتفاعات بالا و اینکه از اکسیژن کمکی استفاده کنند یا خیر شرایط اشان برای صعود به قله متفاوت است. تلاش نهایی صعود به قله کانچن جونگا حول و حوش آغاز “ماه می” شروع میشود.

اگر پنجره هوایی کوتاه باشدو تعداد زیادی از کوهنوردان در یک زمان برای صعود به کانچن جونگا در تلاش باشند، احتمالا ترافیکی از کوهنوردان، شبیه قله اورست مخصوصا در بخش های تکنیکال ارتفاعات بالای کانچن جونگا رخ خواهد داد.

“جان کوپتا” که سرپرستی ۶ کوهنورد و شش شرپا که همگی از اکسیژن کمکی استفاده میکنند را بعهده دارد امیدوار است که تیم ها تلاش نهایی صعود خود را در ۲ روز انجام دهند اما با این وجود این امر به هوای کوهستان بستگی دارد. البته اگر کوهنوردانی که از اکسیژن کمکی استفاده نمی‌کنند از طناب های فیکس شده در “تلاش نهایی صعود” استفاده نکنند از ترافیک مسیر کاسته خواهد شد.

🌐 اکس وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

هفت مشخصه مهم سرپرستان تیم های کوهنوردی؛

✔️آشنایی با فن مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل تیم های کوهنوردی

✔️داشتن تجربه و دانش جهت اجرای برنامه و هدایت و سرپرستی تیم های کوهنوردی

✔️داشتن شناخت کافی از آمادگی جسمی و ذهنی و فنی و لوازم اعضای تیم (تک به تک)

✔️داشتن قدرت بدنی و توانمندی های فنی و شخصی جهت صعود

✔️داشتن اطلاعات و تجربه یک مربی کامل کوهنوردی در امر آموزش (در رسته های گوناگون این ورزش)

✔️داشتن شناخت کافی از مسیر صعود و فرود (راهنما و راه بلد بودن)

✔️داشتن قابلیت و مدیریت بحران در هنگام بروز حوادث پیش‌بینی نشده

همنورد گرامی:
سرپرستی هر برنامه کوهنوردی نقش رهبری و هدایت تیم های صعود کننده را بر عهده دارد پس قبل از اجرای هر برنامه از قابلیت های سرپرست برنامه خود مطمئن شوید.

با آرزوی موفقیت
ذبیح اله حمیدی
فروردین ۱۴۰۱

*************

ویدئو (۱۴۰۰ در یک نگاه) حاوی تصاویر برنامه های اجرا شده (اعضای باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت) در سال گذشته به تهیه کنندگی (حنا صیرفی) با همراهی ترانه (سرآمد زمستان) ساخته سعید سلطان پور

https://t.me/espilat/4528

*************

مرگ اولین شرپای کوهنورد در کوهستان اورست در ۴صبح ۱۴ آوریل، پایین تر از کمپ اول.

“نیما تنجی شرپا” از “واکو، سولو خومبو” در حالیکه در آبشار یخی خطرناک خومبو؛ بار و تجهیزات کوهنوردان خارجی را به ارتفاعات بالاتر حمل میکرد، امروز ۴ صبح ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ پایین تر ازکمپ اول، آخرین نفس های خود را کشید و بدین ترتیب او اولین قربانی کوهستان اورست درفصل بهار۲۰۲۲ است.

“نیما تنجی” از شرپاهای “اینترنشنال ماونتین گایدز”(IMG) بود. حداقل ۱۱ شرپای ارتفاعات بالا از اکسپدیشن IMG در حال حمل بار در اوایل صبح امروز بودند ‌که این اتفاق ناگوار رخ داد. دلیل مرگ این شرپا که به بیس کمپ اورست انتقال داده شد هنوز مشخص نیست.

در حدود ۲۵۰ کوهنورد خارجی با شرپای همراهشان در تلاش صعود به قله اورست در فصل بهار ۲۰۲۲هستند.

🌐هیمالین تایمز (پنجشنبه ۱۴ آوریل ۲۰۲۲)
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

             جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین : محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                  ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

دیدگاه خود را بیان کنید